Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

View previous topic View next topic Go down

Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ZulQ on Wed Dec 07, 2011 10:55 pm

Assalamualaikum,

Adakah ghibah (mengumpat)hanya tertakluk kepada mengata keperibadian buruk individu ataupun masyarakat juga diambil kira? Sebagai contoh kita mengatakan "masyarakat melayu sekarang bankrupt dari segi moral (bercakap secara umum)". Adakah ianya ghibah?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Fri Dec 09, 2011 5:26 am

Salam, Zul, bercakap secara khusus mengenai aib seseorang itu dinamakan mengumpat,sebab dia bercakap tanpa ada rasa amanah atau rasa insaf, tidak juga untuk dijadikan pengajaran dan muhasabah.

Bercakap tentang aib secara umum tanpa ditujukan pada seseorang yg khusus bukan lah mengumpat namanya. Mungkin tujuan orang yang bercakap tu baik, samada untuk peringatan, atau pengajaran.WA




ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ZulQ on Fri Dec 09, 2011 5:30 pm

JazzakAllah khair ke atas jawapan.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Sat Dec 10, 2011 5:13 pm

ZulQ wrote:JazzakAllah khair ke atas jawapan.

Ni Sheikh TH kena ulas ni....

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by thtl on Sat Dec 10, 2011 5:26 pm

UY, kalau zulQ dah puas hati, tak perlulah saya tambah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 10, 2011 5:53 pm

nampaknya leh lantik ummuyaser panelis baru...
tolong jawab soalan di sini ya

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Sun Dec 11, 2011 3:35 am

Abu_Zubair wrote:nampaknya leh lantik ummuyaser panelis baru...
tolong jawab soalan di sini ya
Jangan laa...akak tak layak....tk cukup senjata, ni hanya sekadar nk beri saham je

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ZulQ on Sun Dec 11, 2011 10:21 pm

thtl wrote:UY, kalau zulQ dah puas hati, tak perlulah saya tambah

Takpa kalau Tuan nak tambah, mana tahu ada salah silap (Saya ingatkan Ummu adalah panelis pada mulanya, avatar nampak macam avatar panelis haha).

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Azamtekad on Mon Dec 12, 2011 4:16 am

ZulQ wrote:
thtl wrote:UY, kalau zulQ dah puas hati, tak perlulah saya tambah

Takpa kalau Tuan nak tambah, mana tahu ada salah silap (Saya ingatkan Ummu adalah panelis pada mulanya, avatar nampak macam avatar panelis haha).
Ada juga bukan panel yang mantop2.

_________________
Husnul Khotimah

Azamtekad
AHLI
AHLI

Posts : 159
Points : 188
Join date : 25/11/2011
Location : Klang

http://kambinghalal.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ad-Dien on Mon Dec 12, 2011 10:23 am

saya nak bagi soalan test untuk panelis...cewahh...hehe...

hukum ghibah/umpat tu hanya kepada sesama muslim atau seluruh manusia tanpa kira agama?

jika seluruh manusia mohon dalilnya..

jika hanya islam bererti boleh umpat orang bukan Islam?..mohon dalil juga..


hehehe.... rabbit rabbit :lol!:

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by faisall on Tue Dec 13, 2011 10:14 am

Mantap soalan Dien ~

Mari tengok panelis peluh ke dak..

Kih~kih~kih

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Wed Dec 14, 2011 5:05 am

Ad-Dien wrote:saya nak bagi soalan test untuk panelis...cewahh...hehe...

hukum ghibah/umpat tu hanya kepada sesama muslim atau seluruh manusia tanpa kira agama?

jika seluruh manusia mohon dalilnya..

jika hanya islam bererti boleh umpat orang bukan Islam?..mohon dalil juga..


hehehe.... rabbit rabbit :lol!:

Ad-Dien, akak beri pandangan skit ye....

Ayat 12 S.Al-Hujurat, memulakan peringatan melarang bersangka-sangka dan mengumpat ditujukan kepada orang mukmin.Ini adalah kerana persaudaraan atas nama Allah itu adalah sangat mulia sehingga dilarang kita melakukan sesuatu yang membuka aib saudaranya seislam.

Pengajarannya perbuatan mengumpat merupakan akhlak yang dikeji oleh itu harus dijauhkan agar orang kafir tidak memandang rendah agama islam yang kita bawa. WA.


ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Wed Dec 14, 2011 5:08 am

Saya nak kemukakan soalan juga;

Bolehkah kita mendedahkan video yang menceritakan aib seorang pemimpin dengan tujuan agar masyarakat tidak terus ditipu olehnya?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by faisall on Wed Dec 14, 2011 5:20 am

ummuyaser wrote:Saya nak kemukakan soalan juga;

Bolehkah kita mendedahkan video yang menceritakan aib seorang pemimpin dengan tujuan agar masyarakat tidak terus ditipu olehnya?

Yang ini,

sure Haram~ Haram ~ Haram...

1) Matlamat tidak menhalalkan cara.

2) "Dan tolong-menolonglah kamu dalam kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran" (5:2)

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by yat on Wed Dec 14, 2011 6:03 am

faisall wrote:
ummuyaser wrote:Saya nak kemukakan soalan juga;

Bolehkah kita mendedahkan video yang menceritakan aib seorang pemimpin dengan tujuan agar masyarakat tidak terus ditipu olehnya?

Yang ini,

sure Haram~ Haram ~ Haram...

1) Matlamat tidak menhalalkan cara.

2) "Dan tolong-menolonglah kamu dalam kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran" (5:2)

tapi mengikut TGHH, boleh dalam memilih pemimpin, ke lagu mana?

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=12818:dedah-keburukan-calon-dibenarkan-bukannya-mengumpat&catid=1:utama&Itemid=50

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ad-Dien on Wed Dec 14, 2011 6:50 am

ummuyaser wrote:
Ad-Dien wrote:saya nak bagi soalan test untuk panelis...cewahh...hehe...

hukum ghibah/umpat tu hanya kepada sesama muslim atau seluruh manusia tanpa kira agama?

jika seluruh manusia mohon dalilnya..

jika hanya islam bererti boleh umpat orang bukan Islam?..mohon dalil juga..


hehehe.... rabbit rabbit :lol!:

Ad-Dien, akak beri pandangan skit ye....

Ayat 12 S.Al-Hujurat, memulakan peringatan melarang bersangka-sangka dan mengumpat ditujukan kepada orang mukmin.Ini adalah kerana persaudaraan atas nama Allah itu adalah sangat mulia sehingga dilarang kita melakukan sesuatu yang membuka aib saudaranya seislam.

Pengajarannya perbuatan mengumpat merupakan akhlak yang dikeji oleh itu harus dijauhkan agar orang kafir tidak memandang rendah agama islam yang kita bawa. WA.


hehe...kalau camtu boleh mengumpat non muslim ke??hehe...atau larangan mengumpat sesama muslim sahaja?
mohon dalil berkenaan menumpat non muslim juga, insyaAllah
Smile

soalan kritis ni..saya nak tau...asif jiddan.. Embarassed

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by yat on Wed Dec 14, 2011 6:56 am

ya saya pun nak tanay jugak mengenai babtu adi dies, ada dua perkara jugak la:

dedah aib seorang cal9on untuk kemashlatan ummat

second, ngumpat non-muslim, actually kalau dengaq khutbah jumaat tu, memang kedengaran kadang2 mengumpat non-muslim, adakah ini dibenarkan dalam islam?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 14, 2011 12:13 pm

kitab Riyadhus Sholihin karangan Imam Nawawi yang menjadi panduan kepada semua umat islam berkenaan dengan mengumpat yang dibenarkan dalam Islam.


Ketahuilah bahwasanya mengumpat itu dibolehkan kerana adanya tujuan yang dianggap benar menurut pandangan syara’ Agama Islam, yang tidak akan mungkin dapat sampai kepada tujuan tadi, melainkan dengan cara mengumpat itu. Dalam hal ini adalah enam macam sebab-sebabnya:

Pertama: Dalam mengajukan pengaduan penganiayaan, maka bolehlah seseorang yang merasa dirinya dianiaya apabila mengajukan pengaduan penganiayaan itu kepada sultan, hakim ataupun lain-lainnya dari golongan orang yang mempunyai jabatan atau kekuasaan untuk menolong orang yang dianiaya itu dari orang yang menganiayanya. Orang yang dianiaya tadi bolehlah mengucapkan: “Si Fulan itu menganiaya saya dengan cara demikian.”

Kedua: Dalam meminta pertolongan untuk menghilangkan sesuatu kemungkaran dan mengembalikan orang yang melakukan kemaksiatan kepada jalan yang benar. Orang itu bolehlah mengucapkan kepada orang yang ia harapkan dapat menggunakan kekuasaannya untuk menghilangkan kemungkaran tadi: “Si Fulan itu mengerjakan demikian, maka itu cegahlah ia dari perbuatannya itu,” atau Iain-Iain sebagainya. Maksudnya iaiah untuk dapat sampai guna kelenyapannya kemungkaran tadi. Jadi apabila tidak mempunyai maksud sedemikian, maka pengumpatan itu adalah haram hukumnya.

Ketiga: Dalam meminta fatwa – yakni penerangan keagamaan. Orang yang hendak meminta fatwa itu bolehlah mengucapkan kepada orang yang dapat memberi fatwa yakni mufti: “Saya dianiaya oleh ayahku atau saudaraku atau suamiku atau si Fulan dengan perbuatan demikian, apakah ia berhak berbuat sedemikian itu padaku? Dan bagaimana jalan untuk menyelamatkan diri dari penganiayaannya itu? Bagaimana untuk memperolehi hak ku itu serta bagaimanakah caranya menolak kezalimannya itu?” dan sebagainya.

Pengumpatan semacam ini adalah boleh kerana adanya keperluan. Tetapi yang lebih berhati-hati dan pula lebih utama ialah apabila ia mengucapkan: “Bagaimanakah pendapat anda mengenai seseorang atau manusia atau suami yang berkeadaan sedemikian ini?” Dengan begitu, maka tujuan meminta fatwanya dapat dihasilkan tanpa menentukan atau menyebutkan nama seseorang. Sekalipun demikian, menentukan yakni menyebutkan nama seseorang itu dalam hal ini adalah boleh atau jaiz, sebagaimana yang akan Kami cantumkan dalam Hadisnya Hindun – lihat Hadis no. 1532. Insya ALLAH Ta’ala.

Keempat: Dalam hal menakut-nakuti kaum Muslimin dari sesuatu keburukan serta menasihati mereka – jangan terjerumus dalam kesesatan kerananya. Yang sedemikian dapat diambil dari beberapa sudut, di antaranya ialah memburukkan kepada para perawi Hadis yang memang buruk ataupun para saksi – dalam sesuatu perkara. Hal ini boleh dilakukan dengan berdasarkan ijma’nya seluruh kaum Muslimin, tetapi bahkan wajib kerana adanya kepentingan. Di antaranya lagi ialah di waktu bermusyawarat untuk mengambil seseorang sebagai menantu, atau hendak berserikat dagang dengannya, atau akan menitipkan sesuatu padanya ataupun hendak bermuamalat dalam perdagangan dan Iain-Iain sebagainya, ataupun hendak mengambil seseorang sebagai tetangga.

Orang yang dimintai musyawarahnya itu wajib tidak menyembunyikan hal keadaan orang yang ditanyakan oleh orang yang meminta pertimbangan tadi, tetapi bolehlah ia menyebutkan beberapa cela yang benar-benar ada dalam dirinya orang yang ditanyakan itu dengan tujuan dan niat menasihati. Di antaranya lagi ialah apabila seseorang melihat seorang ahli agama-pandai dalam selok-belok keagamaan -yang mondar-mandir ke tempat orang yang ahli kebid’ahan atau orang fasik yang mengambil ilmu pengetahuan dari orang ahli agama tadi dan dikhuatirkan kalau-kalau orang ahli agama itu terkena bencana dengan pergaulannya bersama kedua macam orang tersebut di atas. Maka orang yang melihatnya itu bolehlah menasihatinya – yakni orang ahli agama itu – tentang hal-ihwal dari orang yang dihubungi itu, dengan syarat benar-benar berniat untuk menasihati.

Persoalan di atas itu seringkali disalah-gunakan dan orang yang berbicara tersebut – yakni orang yang rupanya hendak menasihati -hanyalah kerana didorong oleh kedengkian. Memang syaitan pandai benar mencampur-baurkan pada orang itu akan sesuatu perkara. la menampakkan pada orang tersebut, seolah-olah apa yang dilakukan itu adalah merupakan nasihat-tetapi sebenarnya adalah karena lain tujuan, misalnya kedengkian, iri hati dan sebagainya. Oleh sebab itu hendaklah seseorang itu pandai-pandai meletakkan sesuatu dalam persoalan ini.

Di antaranya lagi misalnya ada seseorang yang sedang mempunyai sesuatu jabatan yang tidak menetapi ketentuan-ketentuan

1528. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha bahwasanya ada sesorang lelaki meminta izin kepada Nabi s.a.w untuk menemuinya, lalu beliau s.a.w bersabda untuk menemuinya, lalu beliau s.a.w bersabda – kepada sahabat-sahabat:”Izinkanlah ia, ia adalah seburuk-buruknya orang dari seluruh keluarganya.” (Muttafaq ‘alaih)

Imam bukhari mengambil keterangan dari Hadis ini akan bolehnya mengumapat pada orang-orang yang suka membuat kerusakan serta ahli bimbang – tidak berpenderian tetap.

1529. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “ Saya tidak menyakinkan kepada si fulan dan si fulan itu bahwa keduanya itu mengetahui sesuatu perihal agama kita”

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, ia berkata:

“Allaits bin Sa’ad, salah seorang yang meriwayatkan hadis ini berkata:”Kedua orang lelaki ini termasuk golongan kaum munafik.

1530. Dari Fathimah binti Qais radhiallahu ‘anha, katanya: “Saya mendatangi Nabi s.a.w. lalu saya berkata: “Sesungguhnya Abuljahm dan Mu’awiyah itu sama-sama melamar diriku.” Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: “Adapun Mu’awiyah itu adalah seorang fakir yang tiada berharta, sedangkan Abuljahm adalah seorang yang tidak sempat meletakkan tongkat dari bahunya.” (Muttafaq ‘alaih)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan:

“Adapun Abuljahm, maka ia adalah seorang yang gemar memukul wanita.” Ini adalah sebagai tafsiran dari riwayat yang menyebutkan bahwa ia tidak sempat meletakkan tongkat dari bahunya. Ada pula yang mengartikan lain ialah bahwa “tidak sempat meletakkan tongkat dari bahunya” itu artinya banyak sekali bepergiannya.

1531. Dari Zaid bin Arqam r.a., katanya: “Kita keluar bersama Rasulullah s.a.w. dalam suatu perjalanan yang menyebabkan orang-orang banyak memperoleh kesukaran, lalu Abdullah bin Ubay berkata: “Janganlah engkau semua memberikan apa-apa kepada orang yang ada di dekat Rasulullah, sehingga mereka pergi – yakni berpisah dari sisi beliau s.a.w. itu.” Selanjutnya ia berkata lagi: “Niscayalah kalau kita sudah kembali ke Madinah, sesungguhnya orang yang berkuasa akan mengusir orang yang rendah.”

Saya lalu mendatangi Rasulullah s.a.w. dan memberitahukan hal ucapannya Abdullah bin Ubay di atas. Beliau s.a.w. menyuruh Abdullah bin Ubay datang padanya, tetapi ia bersungguh-sungguh dalam sumpahnya bahwa ia tidak melakukan itu -yakni tidak berkata sebagaimana di atas. Para sahabat lalu berkata: “Zaid berdusta kepada Rasulullah s.a.w.” Dalam jiwaku terasa amat berat sekali karena ucapan mereka itu, sehingga ALLAH Ta’ala menurunkan ayat, untuk membenarkan apa yang saya katakan tadi, yaitu – yang artinya: “Jikalau orang-orang munafik itu datang padamu.” (al-Munafiqun: 1)

Nabi s.a.w. lalu memanggil mereka untuk dimintakan pengampunan – yakni supaya orang-orang yang mengatakan bahwa Zaid berdusta itu dimohonkan pengampunan kepada ALLAH oleh beliau s.a.w., tetapi orang-orang itu memalingkan kepalanya – yakni enggan untuk dimintakan pengampunan.” (Muttafaq ‘alaih)

1532. Dari Aisyah radhiallahu ‘anha, katanya: “Hindun yaitu isterinya Abu Sufyan berkata kepada Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya Abu Sufyan itu seorang lelaki yang kikir, ia tidak memberikan nafkah yang dapat mencukupi kebutuhanku serta untuk keperluan anakku, melainkan dengan cara saya mengambil sesuatu daripadanya, sedang ia tidak mengetahuinya. “Beliau s.a.w. lalu bersabda:” Ambil sajalah yang sekiranya dapat mencukupi kebutuhanmu dan untuk kepentingan anakmu dengan baik-baik – yakni jangan berlebih-lebihan.” (Muttafaq ‘alaih)

http://ibnuazmiasy-syafii.blogspot.com/2011/03/mengumpat-yang-dibolehkan-dalam-islam.html

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 14, 2011 12:18 pm

Bagaimana pula bergosip/mengumpat/backbite tentang seorang kafir (selagi mana tidak mendatangkan mudarat kepadanya), apakah dibolehkan?

zahir daripada ayat quran (surah Hujurat) dan hadis2 tentang larangan mengumpat: menunjukkan larangan mengumpat terhadap saudara seISLAM.
pun begitu, dikecualikan terhadap mereka yang menyerlahkan kemaksiatan atau kefasadannya di hadapan umum samada muslim atau kafir.
sebab itu Imam Bukhari membuat tajuk dalam kitab Sahihnya: Bab keharusan mengumpat terhadap golongan fasad.

adapun, orang yg melakukan maksiat secara tersembunyi, maka tidak boleh mengumpatnya sekalipun dia kafir. sebagaimana disebut oleh Ibn Battal dalam syarah sahih bukhari.

http://soaljawab.wordpress.com/2007/08/03/menuduh-orang-lain-sebagai-anak-haram-dan-umpat-orang-kafir/

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 14, 2011 12:31 pm

فأما من استتر بفعله فلا يحل ذكره لمن رآه ؛ لأنه غير آذن فى ذكره وإن كان كافرًا . وقد سئل وهب عن غيبة النصرانى ، فقال : لا وقولوا للناس حسنًا وهو من الناس

ini matan arab apa yg disebut olah ibn battal dlm syarah soheh bukhari

adapaun sesiapa yg telah berselindung dgn perbuatannya (yakni perbuatan maksiat) x boleh orang yg melihatnya menyebut2nya. kerana dia tidak dibenarkan menceritakannya, walaupun pelaku maksiat itu org kafir.

Wahab telah ditanya tentang perbuatan mengumpat orang nasrani,dia menjawab: tidak, kemudian membacakan ayat al:baqarah 83: dan Katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan Yang baik.
dan dia adalah drp kalangan manusia.

sumber: syarh soheh al-bukhari ibn battal- maktabah ar-rusyd- 2003 9/246

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Ad-Dien on Wed Dec 14, 2011 8:41 pm

BETOLLLL SEKALII terbaik

syarh soheh al-bukhari ibn battal jawapannya terbaik terbaik terbaik

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by ummuyaser on Thu Dec 15, 2011 1:52 am

Ad-Dien wrote:BETOLLLL SEKALII terbaik

syarh soheh al-bukhari ibn battal jawapannya terbaik terbaik terbaik

Ini baru jawapan ,POWER' terbaik terbaik

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bercakap perkara negatif secara umum (general). Ghibah?

Post by Sponsored content Today at 7:39 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum