Haji dan umrah

View previous topic View next topic Go down

Haji dan umrah

Post by abuzaid65 on Wed Sep 19, 2012 7:08 am

Salam,
Apakah perkara2 yg disunnahkan dilakukan sebelum berpergian utk menunaikan haji/umrah? adakah azan dan solat sunat musafir termasuk dlm perkara tersebut? sebab saya cari jugak nas berkenaan tapi tak jumpa..

Jazakallahu khairan kathira..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Wed Sep 19, 2012 7:03 pm

Adab-adab musafir yg lazim menurut sunnah:
(Petikan kitab Fiqh Sunnah)
1. Solat istikharah dan mesyuarat dgn keluarga
2. sunat turun rumah pada hari Khamis (HR alBukhari)
3. solat sunat sebelum berangkat (ralat: tidak tsabit dari Nabi saw, ia cuma amalan madzhab sahaja)
4. berteman teman yg baik2
5. berwasiat dan berpesan pada kerabat dan tolan
6. saling berdo'a, baik yg musafir dan saudara-mara/sahabat yg menghantar
7. minta didoakan di tempat Suci (mekah dan medinah)

Nota:

azan tak sunnah dilaungkan ketika nak bertolak sbb azan ni penanda waktu solat je


Last edited by thtl on Fri Sep 21, 2012 3:49 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abuzaid65 on Fri Sep 21, 2012 7:24 am

yg org melayu dok azan tu maybe pengaruh filem P.Ramlee (Semerah Padi) kot.. Smile

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Fri Sep 21, 2012 8:15 am

dalam kitab2 jawi mmg sunnah dilaungkan azan. tak tahulah depa istinbat camna. sepatutnya generasi baru melayu tak payah teruskan...ini semua kerana taqlid buta kpd salaf melayu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abu_firdaus on Fri Sep 21, 2012 11:50 am

solat sunat musafir tu kalau tak silap pernah dgr yg nabi tak buat. mungkin khilaf?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Fri Sep 21, 2012 3:48 pm

syukran, mmg sahih madrasah ahli hadis mmg tak buat solat sunat musafir, sebab nas2 hadis semuanya berstatus tidak sahih.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abu_aisyah on Sat Sep 22, 2012 3:24 am

di dalam sebuah kuliah maghrib, ustaz yg mmberikan kuliah tersebut menyatakan sahabat2 ada yg sudah pergi menunaikan haji sebelum rasullullah menunaikkanya (klu tak silap thun ke-9 hijrah,manakala ada shbt yg sudah pg slepas turunnnya perintah haji pada tahun ke-5).
jadi,lepas habis kuliah,seorg jemaah bertanya, bagaimana ada sahabat tu pergi haji sedangkan rasulullah pun belum buat?camner rasulullah ajar?

so,apakah jawapan yg utk soalan jemaah tersebut?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Sat Sep 22, 2012 8:10 am

Rasulullah saw kan hidup bersama mereka...maka sudah tentu sebelum mereka pergi, mereka akan buat crash course dgn baginda.

dakwaan ada sahabat buat haji tahun ke 5 tu diragui kerana ia kemuncak hostility antara muslim dan kuffar quraisy. ia ketika kemuncak perang: uhud, khandak...maka mana mungkin haji tahun ke 5 dapat dilakukan dgn aman.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abu_aisyah on Mon Sep 24, 2012 11:06 am

ana tak berapa ingat tahun yg disebutkan.tp mmg ada ke sahabat pergi haji sebelum nabi?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abu_firdaus on Mon Sep 24, 2012 12:13 pm

tahun ke 9. di pimpin oleh abu bakr

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Mon Sep 24, 2012 4:04 pm

itu tahun sebelum Fathu Makkah...kalau Abu Bakar yg lead haji, udah tentu haji cara Rasul juga...sebab sunnah khulafah ar-rashidin ni pun sunnah juga

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by lovebattery on Wed Sep 26, 2012 7:15 am

salam.

berkenaan ibadah haji sebelum nabi s.a.w.

saya ada refer di wikipedia:

Lātta

Berhala berupa batu yang dipahat, yang dibangun sebuah rumah di atasnya. Zaman dahulu Latta adalah seorang lelaki yang shalih yang biasa mengadon tepung untuk memberi makan jama’ah haji. Ketika dia meninggal, orang-orang pun membangun sebuah rumah di atas kuburannya dan menutupinya dengan tirai-tirai. Berhala ini adalah sesembahan kaum Tsaqif di Thaif dan pelayannya adalah dari Bani Muattab.

berdasarkan kenyataan di atas, nampak macam ibadah haji dah memang ada sebelum nabi s.a.w. lahir lagi.

saya pun pernah dengar kuliah dr. asri cakap pasal amalan haji pra-kelahiran nabi.

cumanya haji dalam erti kata haji yg ditunjukkan oleh nabi s.a.w. tu la yg sepatutnya jadi pegangan kita sekarang. bukan yg ada tokok tambah dan bukan yg ada unsur2 haji arab jahiliyyah.

wallahua'lam.

lovebattery
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 24/09/2012

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by lovebattery on Wed Sep 26, 2012 7:17 am

lagi bacaan tambahan:

Sumber : Panduan Super Lengkap Haji & Umrah, Oleh Aguk Irawan MN

Sebelum kedatangan Islam, masyarakat Arab pra-lslam atau lebih dikenal dengan Arab Jahiliyah melakukan banyak penyelewengan terhadap ajaran-ajaran Nabi Ibrahim AS Dengan maksud menghindari bulan Muharram. Di bulan itu, mereka dilarang berperang.

Masyarakat Arab Jahiliyah melakukan modifikasi terhadap sistem penanggalan mereka. Mereka menggunakan penghitungan bulan dengan sistem penggeseran, sehingga bulan Dzulhijjah bergeser ke bulan Muharram, Muharram bergeser ke Safar, dan seterusnya. Dengan begitu, pelaksanaan ibadah haji berubah-ubah setiap tahun. Jika tahun ini haji dilaksanakan pada bulan Muharram atau mereka menyebutnya Safar Awal, misalnya, maka tahun berikutnya haji dilakukan pada bulan Safar atau mereka sebut Safar Tsani, demikian seterusnya.

Pada zaman Jahiliyah, jamaah haji terbagi menjadi dua kelas sosial, yaitu masyarakat non-pedagang dan masyarakat pedagang. Jamaah haji dari kalangan pedagang harus pergi meninggalkan kampung halaman mereka satu bulan atau lebih sebelum musim haji dimulai.

Hal itu ditujukan agar mereka dapat berdagang di Pasar Ukaz selama dua puluh hari. Dari sana, mereka pindah ke Pasar Majnah dan berjualan selama sepuluh hari. Setelah tampak hilal (bulan yang muncul pada setiap tanggai satu) bulan Dzulhijjah, Pasar Majnah ditutup dan mereka bergerak ke kawasan Dzul Majaz untuk berniaga. Di tempat tersebut mereka menetap selama 8 hari. Baru pada Hari Tarwiyah (8 Dzulhijjah) mereka pergi ke Arafah untuk melakukan wukuf.

Lain halnya dengan jamaah haji pedagang, mereka bertolak dari tempat tinggal mereka pada Hari Tarwiyah dan langsung melaksanakan wukuf. Sebagian dari mereka mengerjakan wukuf di Padang Arafah dan sebagian yang lain melakukannya di Namirah, yaitu sebuah daerah yang terletak di tapal batas Tanah Haram.

Sebelum malam, mereka beranjak menuju Muzdalifah. Baru keesokan harinya para jamaah haji non-pedagang itu bergerak menuju Mina. Dari Mina, mereka akan menuju ke Makkah untuk melaksanakan thawaf.

Sejumlah suku Arab pada masa Jahiliyah menetapkan suatu aturan bagi jamaah haji yang pertama kali melakukan ritual tersebut, yaitu menanggalkan seluruh pakaian yang mereka kenakan. Alasannya, pakaian tersebut tidak suci sehingga tidak pantas dikenakan dalam ritual haji. Itu sebabnya, para jamaah haji tersebut melakukan thawaf dengan telanjang bulat.

Namun demikian, aturan tersebut hanya berlaku bagi masyarakat kelas bawah. Orang-orang yang berasal dari kelas sosial menengah ke atas diperbolehkan mengenakan pakaian selama melakukan thawaf meski mereka juga baru pertama menunaikan haji. Akan tetapi, selesai melakukan thawaf pakaian tersebut harus dibuang dan tidak boleh digunakan lagi.

Dalam rangkaian kegiatan haji yang dilakukan oleh masyarakat Arab Jahiliyah, terdapat unsur-unsur tertentu yang menyerupai tuntunan haji yang diajarkan oleh Nabi Ibrahim AS dan Ismail AS. Ini menjadi bukti bahwa masyarakat Arab Jahiliyah sebenarnya masih mempertahankan sebagian ajaran Nabi Ibrahim AS.

lovebattery
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 24/09/2012

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by thtl on Wed Sep 26, 2012 7:43 am

bateri cinta..

ini soalan asal:

adi,lepas habis kuliah,seorg jemaah bertanya, bagaimana ada sahabat tu pergi haji sedangkan rasulullah pun belum buat?camner rasulullah ajar?

yg u dok habaq tu pasal haji jahiliah. yg depa dok tanya, sahabat buat Haji sebelum Haji bersama Nabi, depa tu ikut sapa? ikut haji cara jahiliah dulu-dulu atau haji syariat yg baru??

jawapan saya: mestilah haji ikut syariat yg baru, sebab Nabi saw diutuskan utk memperbaharui akidah dan syariat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by abu_aisyah on Wed Sep 26, 2012 11:49 am

thtl wrote:Rasulullah saw kan hidup bersama mereka...maka sudah tentu sebelum mereka pergi, mereka akan buat crash course dgn baginda.

dakwaan ada sahabat buat haji tahun ke 5 tu diragui kerana ia kemuncak hostility antara muslim dan kuffar quraisy. ia ketika kemuncak perang: uhud, khandak...maka mana mungkin haji tahun ke 5 dapat dilakukan dgn aman.

ustaz yg disoal tu jawap:
contoh ana,klu belum berkahwin.boleh tak ana aja bab nikah?ana pernah belajar dulu n ana faham.

tp jemaah tu tanyer lagi:
tp ni haji ustaz.rasanya payah klu org tak pegi lagi tp ajar.(dier bukanlah pertikai kan kredibiliti rasulullah.tp mgkin die qiaskan dengan kursus2 haji yg dier buat.dier mgkin rasa payah walaupun ade praktikal)

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by lovebattery on Wed Sep 26, 2012 12:22 pm

Embarassed

terpesong dari soalan rupanya...
thanks.

thtl wrote:bateri cinta..

ini soalan asal:

adi,lepas habis kuliah,seorg jemaah bertanya, bagaimana ada sahabat tu pergi haji sedangkan rasulullah pun belum buat?camner rasulullah ajar?

yg u dok habaq tu pasal haji jahiliah. yg depa dok tanya, sahabat buat Haji sebelum Haji bersama Nabi, depa tu ikut sapa? ikut haji cara jahiliah dulu-dulu atau haji syariat yg baru??

jawapan saya: mestilah haji ikut syariat yg baru, sebab Nabi saw diutuskan utk memperbaharui akidah dan syariat.

lovebattery
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 24/09/2012

Back to top Go down

Re: Haji dan umrah

Post by Sponsored content Today at 12:41 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum