benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

View previous topic View next topic Go down

benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 12, 2011 10:18 am

assalamualaikum..

tadi saya menonton satu video ceramah..
diterangkan contoh contoh perbuatan yg menjebak seorg jahil menjadi kafir tanpa disedari...
antaranya:
- gurauan seorg pemuda,seperti mengatakan: hodohnya muka kamu macam mungkar nakir
- juga gurauan: bila disebut nabi yusof kacak, dia menyebut: memang kacak, tapi kacak aku lagi daripada dia..

benarkan dengan mengucapkan kalam sebegini serta merta jadi kafir?

ceramah itu boleh diikuti di sini
http://youtu.be/B-UOossTUS0
http://www.youtube.com/watch?v=B-UOossTUS0&feature=share

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ad-Dien on Mon Dec 12, 2011 10:39 am



secara tak sedar mungkin...mungkin ucapan kita juga secara tak sedar ada yang menunjukkan perlakuan begitu..

tapi persoalannya bagaimana pula secara iqtiqad nya? adakah iqtiqad dia membenarkannya? atau tidak?



Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by thtl on Mon Dec 12, 2011 11:03 am

org jahil ni jatuh fasiq ajela, sebab hukum kafir tidak jatuh kpd orang jahil hingga dia pandai agama. manakala jahil ni sejenis kefasikan, maka kalau dia mempersenda agama, maka kefasikannya bertambah lagi..tapi tak jatuh kafir.

dalil akan dibawa kemudian, ada dalam kitab.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 12, 2011 11:17 am

ada khilaf ke dlm perkara ni sheikh..
atau ustaz azhar tersilap berfatwa dlm kes ni

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ad-Dien on Mon Dec 12, 2011 11:21 am

saya rasa itu hanya pendapat nya semata-mata,wallahua'lam

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 12, 2011 12:22 pm

tambahan:
jawapan tambahan ust tuan hasan diambil dr shoutmix:

a_z, dah cek kitab. apa yg UAI sebut tu boleh, dinamakan mengkafirkan secara umum, bukan khusus. boleh sebab ia adalah kata2 kufur, mencerca nabi dan malaikat.

secara khusus, org jahil yg menghina nabi dan malaikat itu belum kufur kerana kejahilan. Jahil atau bodoh ni adalah pengecualian dr kufur secara otomatik, dalil: 2:275

sumber: http://www.shoutmix.com/v3/viewer.php?id=salafi2sunnah&view=all

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by ZulQ on Mon Dec 12, 2011 2:35 pm

OT skit - Dalam khutbah Jumaat kampung saya dahulu ada disebutkan wujud pendapat yang mengatakan bahawa jika menghina ulama pun dihukumkan kafir. Adakah ini suatu pendapat yang ghuluw iaitu menyamatarafkan ulama dengan para Nabi?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by thtl on Tue Dec 13, 2011 6:47 am

Fatwa Ibn Abbas, "siapa yang menyakiti ulama, telah menyakiti RasuluLlah"

Nak kata kafir tu berat sangat. tapi suatu kefasikan yang berat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Ad-Dien on Tue Dec 20, 2011 9:27 pm

nak mengkafirkan tu tak molek lah...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: benarkah gurauan seorang jahil boleh menyebabkan dia kafir

Post by Sponsored content Today at 11:19 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum