Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

View previous topic View next topic Go down

Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by yat on Thu Dec 15, 2011 3:25 am



seperti video di atas...

seringkali terdengar nama2 seperti as-syhaid sayed qutb, as-syahid hassan al bana......malaysia pun ada gak....saya nak tau bersama syarahnya sekali..

video di atas UFB menyatakan tiada siapa pun layak meletakkan gelaran as-syahid melaiankan Allah dan rasullullah s.a.w, dari sahih bukhari katanya ada satu bab larangan meletakkan as-syahid kepada si fulan, tapi kita boleh secara zahir mennyatakan atau medoakan semoga ia mati syahid, dan boleh juga menguruskan jenazahnya secara syahid boleh, tapi tidak pada nama gelaran...

ada menytakan ianya bab khilaf...mohon pencerahan

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ahmad Shamil on Thu Dec 15, 2011 7:55 am

assalamualaikum wbt..

bismillah...ana cuba jawab berdasarkan murajaah ringkas ana

Di dlm soheh al-bukhari ada mmg ada bab- باب لا يقول فلان شهيد- tidak mengatakan fulan syahid

Di bawahnya hadis yg ringkasnya tentang rasul dan shbt baru balik perang.perang itu ada seorang yg tangkas menyerang musuh, lalu ada shbt memujinya, org lain x kan dpt ganjaran mcm dia. Lalu nabi sebut org yg dipuji itu adalah ahli neraka. Shbt2 plik, sapa di antara kita yg akan masuk syurga, sedangkan org yg berjuang mcm itu masuk neraka?

Rupa2nya si pejuang ni tadi setelah cedera parah, tidak tahan dgn kecederaannya, lalu akhirnya dia letak gagang pedang atas tanah, dan tusuk mata pedang pd dadanya, lalu mati. Perbuatannya ini dilihat oleh seorg insan yg mengekorinya, dan insan ini akhirnya memeluk Islam kerana kagum dengan kebenaran kata2 baginda s.a.w.

Jadi sebab larangan ialah kerana hanya Allah yg tahu segala benda. Kita Cuma lihat zahir. Zahir org terbunuh di medan merang, tapi apa yg kita x nampak, hanya Allah yg nampak dan tahu. Oleh itu hanya Allah yg menghukum kesyahidan seseorang itu, bukan kita. Jadi jika zahir org itu syahid kita uruskan jenazahnya sprt org syahid, nak beri gelaran khusus syahid x boleh kerana Allah sahaja yg tahu.


Kata as-sanadi dlm menjelaskan maksud bab- tidak mengatakan fulan syahid-dlm soheh al-bukhari:
"قوله : (باب لا يقول فلان شهيد) أي : بالنظر إلى أحوال الآخرة ، وأما بالنظر إلى أحكام الدنيا فلا بأس ، وإلا يشكل إجراء أحكام الدنيا

Iaitu (mengatakan syahid) dengan pandangan kepada hal ehwal akhirat, adapun dengan pandangan kpd hukum hakam dunia tidak mengapa, jika tidak, akan bermasalah nak laksanakan hukum hakam dunia (pada org yg zahirnya syahid).- hasyiah as-sanadi ala soheh bukhari 2-67.

Imam al-aini dlm menghuraikan tajuk ini pula menyebut:
أي هذا باب يذكر فيه لا يقال فلان شهيد يعني على سبيل القطع إلا فيما ورد به الوحي

Iaitu bab ini menyebut di dalamnya tidak boleh dikatakan fulan syahid, yakni dengan cara yg qat'ie, kecuali dlm hal2 yg warid dgn wahyu. (umdatul qari 21/386)

Kata beliau lagi:

أنه لا يطلق على كل مقتول في الجهاد أنه شهيد قطعا لاحتمال أن يكون مثل هذا وإن كان يعطي له حكم الشهداء في الأحكام الظاهرة

Sesungguhnya tidak boleh dikatakan atas setiap yang terbunuh di dalam perang dia syahid secara qat'ie, kerana kebarangkalian seperti ini, walaupun dipraktikkan baginya hukum syuhada dlm hukum hakam zahir. (umadatul qari 21/387)

Ibn hajar al-asqalani ketika mensyarahkan bab ini , beliau membawa kisah umar berkhutbah, menegur sikap mereka yang apabila seseorang meninggal di medan perang, mereka berkata: fulan telah syahid..telah mati syahid fulan…kata umar sebutlah sebagaimana yg nabi s.a.w sebut: sesiapa yang mati pada jalan Allah atau terbunuh dia syahid.

Kata ibn hajar lagi:
فالمراد النهي عن تعيين وصف واحد بعينه بأنه شهيد بل يجوز أن يقال ذلك على طريق الإجمال

Maka maksud larangan ialah tentang menyifatkan orang tertentu bahawa dia syahid. Bahkan harus dikatakan demikian dengan jalan yg umum. (fathul bari 6/90)

Dlm kitab2 fiqh mazhab, ada disebut tiga jenis syahid, yg saya rasa elok juga kita mengetahuinya dlm memahami hal ini.
- syahid dunia dan akhirat: mati di medan perang menentang kuffar, dgn niat yg ikhlas. Diuruskan jenazahnya dgn pengurusan khas mati syahid. Dpt ganjaran syahid di akhirat.
- Syahid akhirat: mati kerana sebab2 tertentu sprt sakit taun, sakit dlm perut, mati lemas dan seumpamanya. Diuruskan mcm jenazah biasa. Di akhirat dpt ganjaran syagid.
- Syahid dunia: zahir nya syahid kerana mati dlm perang menentang kuffar. Tp dia tidak ikhlas, riak, perang kerana dunia, curi harta rampasan sblm dibahagikan. Diuruskan jenazahnya mcm jenazah org syahid. Tp di akhirat tiada ganjaran, bahkan diseksa. (imam nawawi dlm al-majmu syarh al-muhazzab, 5/225, al-mu'tamad fi al-fiqh as-syafi'I 1/631).

Kesimpulan:
1. tak boleh mengatakan seorang itu syahid secara khusus, kecuali dgn wahyu dr Allah dan rasul.
2. adapun secara umum, seperti – org yg mati dan terbunuh pada jalan allah itu syahid- tidaklah dilarang.
3. adapun dr sudut hukum hakam, kita menghukum dr sudut zahir. Jika zahirnya org itu syahdi, diperlakukan dia hukum hakam org syahid.

wallahu'a'lam bissowaab...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ad-Dien on Sun Dec 18, 2011 9:57 pm

pernah juga terbaca yang larangan itu kerana kita tidak tahu niat dalam hati seseorang itu. Apakah ia pergi berperang kerana mendapatkan redha Allah, atau kerana ingin disanjung dan sebagainya. DAn begitulah dengan contoh lainnya..niat..

sejauh mana syarahnya dan dalilnya..mungkin boleh dikongsikan bersama,insyaAllah

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 19, 2011 11:04 am

syarah dan dalil di atas tidak cukupkah?? rasanya dah panjang jugak tu...kohkohkoh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by yat on Mon Dec 19, 2011 11:24 am

nak tau ini jek, boleh atau tidak panggil:

as-syahid syed qutb
as-syahid syed hassan albana
as-syahid ibrahim libya

boleh atau tidak?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Mon Dec 19, 2011 12:39 pm

biar ust abu_zubair yg settle, sebab beliau adalah thread starter...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by yat on Mon Dec 19, 2011 12:40 pm

eh saya thread starter...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Mon Dec 19, 2011 12:54 pm

maksudnya, ust a_z dah jawab, biar dia habiskan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 19, 2011 5:38 pm

yat,
mengikut apa yg ana yg daif ini faham, dan kesimpulan 1 yg ana buat pd jawapan ana,
mungkin meletakkan panggilan as-syahid itu merupakan satu kesilapan.
drp dalil2 dan syarah ulama yg ana jumpa, hanyalah dibenarkan mengatakan org syahid secara umum, kecuali apa yg telah disebut rasul s.a.w terhadap individu tertentu,secara khusus kerana ia termasuk wahyu.

meletakkan as-syahid di depan nama seseorang-wallahu'a'lam- termasuk dlm mengkhususkan gelaran syahid pd seseorg.

wallahu'a'lam bissowaab

ana minta ust tuan hasan jwb plak


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 19, 2011 5:42 pm

Hukum Mengatakan, “Fulan Syahid”Oleh : Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin

Imam Bukhari dalam Kitab Shahihnya memberikan bab khusus tentang Bab Tidak Boleh Mengatakan, “Fulan Syahid” yang kemudian dijelaskan oleh Imam Ibnu Hajar As Aqalani dalam Kitab Fathul Bari (VI:90),

“…Beliau (Al Bukhari) menunjuk kepada hadits yang diriwayatkan dari Umar bin Khaththab saat berkhutbah,

‘Kalian katakan didalam peperangan yang kalian ikuti, ‘Fulan Syahid’ dan ‘Si Fulan meninggal dunia sebagai Syahid’. Barangkali saja (hal itu karena) dia sudah membebani tunggangannya dengan beban yang berat. Ingat jangan katakan seperti itu akan tetapi katakanlah sebagaimana sabda Rasulullah SAW,

‘Man maata aw qutila fii sabiilillaHi fa Huwa syaHiidun’ yang artinya ‘Barangsiapa mati atau terbunuh di jalan Allah, maka dia syahid’ (HR. Imam Ahmad, hadits hasan)”

Nabi SAW juga bersabda,

“Matsalul mujaHidi fii sabiilillaHi wallaHu a’lamu biman yujaaHidu fii sabiiliHi …” yang artinya “Perumpamaan orang yang berjihad di jalan Allah dan hanya Allah-lah Yang Maha Mengetahui siapa yang berjihad di jalan-Nya …” (HR. Bukhari no. 2787)

Andaikata kita bersaksi terhadap seseorang tertentu bahwa dia adalah syahid maka kepastiannya adalah kita bersaksi dia masuk surga padahal ini bertentangan dengan manhaj Ahlussunnah [bahwa tidak ada yang mengetahui segala sesuatu yang ghaib kecuali Allah SWT, sebagaimana Dia SWT berfirman, “Katakanlah, ‘Tidak ada seorang pun di langit dan di Bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah’” (QS An Naml 65)]

Sebab mereka tidak bersaksi masuk surga kecuali terhadap orang yang telah dipersaksikan Nabi SAW, baik melalui sifatnya atau pun orangnya (misalnya 10 sahabat ra. yang dijamin masuk surga)

Para ulama lain seperti Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berpendapat bahwa boleh persaksian seperti itu (persaksian syahid) terhadap orang yang mana umat Islam bersepakat memujinya.

Dengan demikian jelas bagi kita bahwa tidak boleh hukumnya kita bersaksi untuk seseorang tertentu bahwa dia adalah syahid kecuali berdasarkan nash (Al Qur’an dan As Sunnah) ataupun berdasarkan kesepakatan umat Islam.

Akan tetapi orang yang secara lahirnya lurus (hanif), maka kita berharap statusnya demikian (maksudnya syahid) namun kita tidak bersaksi dengan hal itu atasnya dan tidak pula berprasangka buruk terhadapnya.


Maraji’

Fatwa – fatwa Terkini Jilid 3, Darul Haq, Jakarta, Cetakan Pertama, September 2004 M, hal. 537-540.

[Pada Kitab Riyadush Shalihin yang disusun oleh Imam Nawawi juga disebutkan sebuah hadits yang berkenaan dengan masalah di atas yaitu hadits no. 216. Dari Umar bin Khaththab ra., ia berkata, “Ketika perang Khaibar selesai, beberapa sahabat Nabi SAW pulang dan mereka menyebut – nyebut, bahwa si fulan mati syahid, si fulan mati syahid, sampai akhirnya mereka bertemu dengan seseorang di jalan, mereka mengatakan, ‘Si fulan mati syahid’. Kemudian Nabi SAW bersabda, ‘Tidak, saya telah melihatnya berada di neraka karena ia menyembunyikan kain mantel hasil rampasan perang yang belum dibagi’” (HR. Muslim)]

Dan kepada sebagian kaum muslimin yang ingin menyebutkan seseorang sebagai syahid atau memberi gelar kepadanya syahid maka tambahkanlah dengan kata istitsna’ yaitu insya’ Allah. Misalnya : Fulan syahid insya’ Allah atau Asy Syahid fulan insya’ Allah. Sehingga kita tidak memastikan kesyahidannya tersebut, karena hanya Allah SWT sajalah yang mengetahuinya bahwa seseorang mati syahid atau tidak.


MURNIKAN TAUHID, TEGAKAN SUNNAH

Dari Abu Dzar ra., Rasulullah SAW bersabda, "Jibril berkata kepadaku, 'Barangsiapa diantara umatmu yang meninggal dunia dalam keadaan tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun, maka pasti dia masuk surga'" (HR. Bukhari - Muslim) [Hadits ini terdapat pada Kitab Shahih Bukhari dan Kitab Riyadush Shalihin]
Hai orang-orang yang beriman, sukakah Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari adzab yang pedih? Yaitu kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. [As Shaff : 10-11]

http://al-fikrah.net/News/article/sid=297.html

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Mon Dec 19, 2011 6:25 pm

adapun kadang ada tokoh2 gerakan Islam yang dinamakan syahid, spt

syahid hasan al-banna
syahid syed qutb
syahid abdullah a'zam

ia adalah masalah ijtihad dan suatu bentuk protes kpd Pemerintah yang telah menzalimi mereka yang terbunuh tsb tanpa hak.
cth: Syaikh Hasan al-banna, ia dibunuh oleh agen kerajaan, pengkebumiannya dikawal ketat oleh tentera dan dailnya di dijadikan X-file.

syed Qutb, digantung kerana menulis sebuah buku. 'maalim fi tariq' yg dikatakan mengandungi keganasan dan militan.

Dr Abdullah A'zam pula terbunuh kerana jihad afghanistan.

Jadi, gerakan Islam, sebagai lambang protest di atas kezaliman terhadap aktivis gerakan Islam, lalu mereka menyebut syahid sbg simbol kezaliman terhadap mereka. sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Ahmad Shamil on Mon Dec 19, 2011 6:59 pm

maksudnya: mereka tidak berniat menkonfirmkan syurga dengan gelaran itu, tp semata2 lambang protes mereka terhadap org yg menzalimi...?

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Mon Dec 19, 2011 7:09 pm

ya betul.
sebab penguasa arab ni terlalu kejam dalam membenteras gerakan islam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by najib76 on Thu Mar 07, 2013 12:10 pm

mati syahid ada berapa kategori ?

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Thu Mar 07, 2013 12:58 pm

Tiga
1. syahid dunia akhirat, pejuang yg mati dalam perang sabil dan dia berjuang krana Allah

2. syahid dunia
mati dalam perang sabil tapi dia berperang bukan kerana Allah ada motif lain

3. syahid akhirat,cth perempuan yg mati bersalin, kena sakit taun, mati lemas

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by najib76 on Fri Mar 08, 2013 3:08 am

thtl wrote:Tiga
1. syahid dunia akhirat, pejuang yg mati dalam perang sabil dan dia berjuang krana Allah

2. syahid dunia
mati dalam perang sabil tapi dia berperang bukan kerana Allah ada motif lain

3. syahid akhirat,cth perempuan yg mati bersalin, kena sakit taun, mati lemas

terima kasih ..

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by alDayyan on Fri Mar 08, 2013 10:56 am

saya rasa para pejuang semuanya berjuang atas nama Allah..dalam keje mereka pun dah tentu ada banyak menyentuh mengenai status kematian mereka selaku pejuang negara..

mustahil orang Islam yg beriman dan berakal nak mati tanpa syahid bila dah dengar bunyi jeritan, bau belerang, bunyi dentuman bom dan lain2.. xkanla dorg berperang hanya semata2 kerana dendam atau sekadar mendengar arahan..

sama2 la kita doakan mereka mendapat syahid.. Berdoa

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by thtl on Fri Mar 08, 2013 2:43 pm

Syahid dunia ni diserahkan kpd Allah sil. jika dia syahid di medan jihad, dia tidak dikapan dan disolati, sbb dia syahid, tapi Allah yg tahu motif perjuangannya..sbb tu namanya shahid dunia, di dunia mmg dia syahid, tapi syahid akhirat, di tangan Allah jua.
Macam kita solat di mesjid berjamaah, mmg org nampak kita solat dan depa kata gerenti 25 atau 27X pahala. tapi di sisi Allah blum tentu dapat 27 kali ganda pahala.
Solat di mesjidil Haram dapat 100,000X pahala, itu di sisi akal kita, tapi hak nak beri 100K pahala itu adalah di tangan Allah
itu maksud syahid dunia dan syahid akhirat.

Ini masuk dalam bab ikhlas dan setiap amal adalah disebabkan olh Niat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by alDayyan on Fri Mar 08, 2013 3:35 pm

thtl wrote:Syahid dunia ni diserahkan kpd Allah sil. jika dia syahid di medan jihad, dia tidak dikapan dan disolati, sbb dia syahid, tapi Allah yg tahu motif perjuangannya..sbb tu namanya shahid dunia, di dunia mmg dia syahid, tapi syahid akhirat, di tangan Allah jua.
Macam kita solat di mesjid berjamaah, mmg org nampak kita solat dan depa kata gerenti 25 atau 27X pahala. tapi di sisi Allah blum tentu dapat 27 kali ganda pahala.
Solat di mesjidil Haram dapat 100,000X pahala, itu di sisi akal kita, tapi hak nak beri 100K pahala itu adalah di tangan Allah
itu maksud syahid dunia dan syahid akhirat.

Ini masuk dalam bab ikhlas dan setiap amal adalah disebabkan olh Niat

oic.. Jazakallah atas respons.. Like

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukum meletakkan as-syahid kepada si mati

Post by Sponsored content Today at 11:17 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum