Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

View previous topic View next topic Go down

Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by zikrulmaut_sm on Fri Oct 05, 2012 9:57 am

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum,

Saya nak tanya, adakah benar bahawa ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Mohon penjelasan. Jazaakallahu khairan.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 10:01 am

zsm,

dosa pahala mana ada lagi utk budak belum baligh??

dalil AQ, sesorang tak akan pikul dosa org lain...
“Dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.” (Az-Zumar : 7)

manakala kanak2 belum taklif masih dalam fitrah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by zikrulmaut_sm on Fri Oct 05, 2012 10:05 am

syeikh, begitulah yang menjadi iktikad seorang kawan saya ni, bila berbincang tentang issue dosa pahala. bahkan sejak saya sekolah dulu lagi pernah juga disebutkan iktikad sebegini.

saya harap kalau boleh, syaikh cuba tuliskan penjelasan yang terang supaya saya boleh reply semula kata-kata kawan saya ni.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by nurhidayah on Fri Oct 05, 2012 10:08 am

Ustaz, boleh juga tolong jelaskan situasi dimana kita selalu dengar, selagi si gadis belum berkahwin, dosanya ditanggung bapa. Bila sudah berkahwin, suami juga turut sama menanggung dosa isteri. Apakah maksudnya ya, ustaz?

nurhidayah
AHLI
AHLI

Posts : 53
Points : 71
Join date : 12/09/2012
Age : 31
Location : Kota Kinabalu

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 10:10 am

jawapan yg kasi tu, itulah jawapannya.

cuba tanya dia syarat semua jenis ibadah apa dia?

cth: solat, puasa, zakat, haji...

salah satunya mesti sebut baligh..
itu maksudnya, ke atas mereka tak ada lagi dosa dan pahala.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by zikrulmaut_sm on Fri Oct 05, 2012 10:20 am

kawan saya ni sekolah aliran agama. jenis traditionalist. apa dia belajar dulu, itulah yang dia pegang. jenis tak makan dalil. jadi, saya nak kena hati-hati bila berdiskusi sebab orang jenis ni pantang jumpa w****i.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 11:30 am

nur,

depa keliru dgn isu nafkah dan kewalian.

apa yg nur cakap tu adalah nafkah dan kewalian gadis.

dosa-pahala, ia ada hubungan dgn usia. bila baligh, manusia kena taklif (bebanan) agama, ada dosa pahala, dan sendiri tanggunglaa..

maka jangan campur dua isu tu: isu kewalian, nafkah, dosa-pahala

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by nurhidayah on Fri Oct 05, 2012 11:41 am

Ohh begitu.
Macam kawan saya, dia start pakai tudung lepas arwah ayah dia meninggal dunia, atas alasan dosanya ditanggung ayah sebab dia belum kahwin kan. Lepastu, perkahwinan dia pun nak dicepatkan atas alasan itu juga, selagi belum kahwin dosa dia ayah dia tanggung. At least, bila dia kahwin, lepas dah beban ayah dia. Apa pandangan ustaz?

Ustaz, lagi satu kan, bila orang meninggal biasanya kita sedekahkan Al-Fatihah, sampai ke sedekah kita tu, ustaz? Ada juga terbaca, setelah umat Islam meninggal dunia, terputus semua amalan, kecuali doa dari anak soleh, ilmu yang disampaikan, dan satu ni saya kurang pasti, ustaz. Jadi, apakah cara terbaik untuk kita berdoa kepada saudara yang telah tiada?

nurhidayah
AHLI
AHLI

Posts : 53
Points : 71
Join date : 12/09/2012
Age : 31
Location : Kota Kinabalu

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 1:14 pm

1. perempuan pakai tudung sebab tak mahu dosa ayah tanggung atau suami tanggung..ini mana punya idea mari? hahaha. itu sure ajaran sesat!

bacalah AQ, ayat tudung tu mmg ditujukan kat org perempuan..
lihat ayat2 yg suruh pakai tudung..

AQS 24:31 [Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka,]

lihat ayat tu, mana ada suami tanggung atau ayah tanggung dosa dia. wanita kan manusia, mukallaf lagi, ada akal lagi, ada jiwa lagi, maka mana mungkin dia kena pakai tudung atas alasan dosanya org lain pikul? AQ turun utk lelaki dan wanita.

so, sapa kata wanita baligh dosa ayah tanggung, itu mmg ajaran sesat. ajaran yg anggap wanita ni bukan manusia, melainkan bebanan ke atas family, ini ajaran kitab lama

2. sedekah Fatihah tu adat Melayu je. sunnah yg sebenar bila dengar kematian ialah ucap istirja' dan kasi takziah kpd keluarga si mati. Fatihah nak sdekah buat apa, ia bukan milik kita, dok ada dalam AQ, semua org hafal surah tu...

doa anak kpd si mati boleh dilakukan saban waktu, sebaiknya ketika ziarah kubur ibuayah (jika dan meninggal) dan boleh aja pada setiap selepas solat...nak berdoa ni bukan payah, angkat tangan..dan baca Ya Allah ampunilah kedua ibubapaku...amin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by zikrulmaut_sm on Fri Oct 05, 2012 2:39 pm

syeikh, ajaran di negara ni susah nak predict. benda-benda pelik yang tak tahu dari mana datangnya pun boleh jadi mainstream. siap ada yang muncul di pentas-pentas ceramah utama bercerita pasal Abu Talib tak masuk neraka, makruh membaca surah al-Masad, etc.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by yat on Fri Oct 05, 2012 3:46 pm

thtl wrote:1. perempuan pakai tudung sebab tak mahu dosa ayah tanggung atau suami tanggung..ini mana punya idea mari? hahaha. itu sure ajaran sesat!

bacalah AQ, ayat tudung tu mmg ditujukan kat org perempuan..
lihat ayat2 yg suruh pakai tudung..

AQS 24:31 [Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka,]

lihat ayat tu, mana ada suami tanggung atau ayah tanggung dosa dia. wanita kan manusia, mukallaf lagi, ada akal lagi, ada jiwa lagi, maka mana mungkin dia kena pakai tudung atas alasan dosanya org lain pikul? AQ turun utk lelaki dan wanita.

so, sapa kata wanita baligh dosa ayah tanggung, itu mmg ajaran sesat. ajaran yg anggap wanita ni bukan manusia, melainkan bebanan ke atas family, ini ajaran kitab lama

2. sedekah Fatihah tu adat Melayu je. sunnah yg sebenar bila dengar kematian ialah ucap istirja' dan kasi takziah kpd keluarga si mati. Fatihah nak sdekah buat apa, ia bukan milik kita, dok ada dalam AQ, semua org hafal surah tu...

doa anak kpd si mati boleh dilakukan saban waktu, sebaiknya ketika ziarah kubur ibuayah (jika dan meninggal) dan boleh aja pada setiap selepas solat...nak berdoa ni bukan payah, angkat tangan..dan baca Ya Allah ampunilah kedua ibubapaku...amin

tapi saya pernah baca bacaan al-quran sampai pada si mati dari imam2 bermazhab syafie (imam nawawi rahimahullah), tetapi imam syafie sendiri cakap tak sampai

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 4:45 pm

yat,

OKlah assume sampai kita courierkan AQ kpd si mayyit...tapi 4 what?

AQ syariat utk manusia dan jinn yg hidup ketika atas dunia utk dilaksanakan...

manakala si mayyit dan duduk alam lain dan depa dah tak pakai AQ lagi sbg syariat di sana, depa pakai operating system yg lain..
kemudian Allah dah bina firewall antara bumi dan barzakh, so, kalau kita nak kirim AQ pun, tak ada purpose, bahkan penduduk barzakh pulak yg kata, hangpa guna AQ tu ketika hata masih ada.. kalau dah mai alam ni, tak ada gunanya...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by yat on Fri Oct 05, 2012 6:06 pm

thtl wrote:yat,

OKlah assume sampai kita courierkan AQ kpd si mayyit...tapi 4 what?

AQ syariat utk manusia dan jinn yg hidup ketika atas dunia utk dilaksanakan...

manakala si mayyit dan duduk alam lain dan depa dah tak pakai AQ lagi sbg syariat di sana, depa pakai operating system yg lain..
kemudian Allah dah bina firewall antara bumi dan barzakh, so, kalau kita nak kirim AQ pun, tak ada purpose, bahkan penduduk barzakh pulak yg kata, hangpa guna AQ tu ketika hata masih ada.. kalau dah mai alam ni, tak ada gunanya...hehehe

saya memng ambik tk smpi, kalo mnggl memng saya tk sedekah fatihah...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by abu_aisyah on Fri Oct 05, 2012 6:44 pm

1.mengenai dosa ditanggung tu ana rasa maksudnya,jika suami/bapa tidak mengajar anak2/isteri2 nye tentang islam,dan mengakibatkan anak2/isteri2nya melakukan maksiat,si bapa/suami itu juga mendapat dosa kerana itu.betul kan?

2.sampai itu sampai bacaan atau sampai pahala bacaan?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 8:51 pm

1. sahih. itu dosa dia sbg ayah atau wali jika dia tak ajar. kalau dia dah ajar dan asuh, maka tak adalah dosa. dosa kerana tak ajar tak sama dgn pikul dosa anak tak pakai tudung maa..

2. kita kasi dua-dua isu:

2.1 sampai atau tidak pahala.
ia sampai dgn dua syarat:
anaknya: maka sampai
jika org lain, ada dua syarat:
a. ikhlas
b. tanpa upah

2.2 sampai bacaan
maka kita jawab, utk apa? pnghuni kubur nak buat dgn bacaan tsb?


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ibubapa menanggung dosa anak belum baligh?

Post by Sponsored content Today at 8:00 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum