ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

View previous topic View next topic Go down

ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by abu_aisyah on Fri Oct 05, 2012 6:36 pm

bismillahirahmanirrahim,

klu kita terllupa baca bismillah sebelum makan,sunnah mengajar kita membca bismillahi awwalahu wa akhirohu.

camne pulak klu terlupe baca sebelum wudhuk,naik knderaan,dan mgkin perkara2 lain?

jazakumullahu khairan

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by thtl on Fri Oct 05, 2012 9:53 pm

1. apa pegang wajib atau sunat baca basmallah sblm wudhuk

2. ikut fatwa Imam syafi`iy:

Kata Imam: "sesungguhnya apabila seseorang itu terlupa menyebutkan tasmiyyah (bismillah) sebelum wudhu', boleh dilakukan apabila ingat samada ketika sedang (pertengahan) wudhu' atau selepas selesai wudhu'. Dan sesungguhnya perbuatan meninggalkan tasmiyyah samada kerana lupa atau sengaja meninggalkannya, kedua-duanya tidak merosakkan dan tidak membatalkan wudhu' (al-Umm,1:31)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by abu_aisyah on Sat Oct 06, 2012 3:59 am

maksudnya, lafaz bismillahi awwalahu wa akhirohu adalah bacaan khas ketika lupa bca sebelum makan shjlah?perlu tak baca demikian jika nak bca bila baru teringat utk naik kenderaan,wudhuk dengan lafaz basmallah spt tu?

ana pernah dengar,walaupun dah habis makan,kita baru teringat...perlu juga baca bismillahi awwalahu wa akhirohu sbb syaitan akan muntah balik makanan yg dia share tu.sahih kah?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by thtl on Sat Oct 06, 2012 7:31 am

1. Kalau ikut fatwa Imam Syafi'iy di atas, baca basmallah aje, tak payah baca macam masa makan tu...itu khusus utk terlupa masa makan je. kalau nak baca pun tak apa, sebab ia bukan solat, ia cuma zikir. lagipun lupa baca basmallah ketika wudhuk ni mungkin satu dalam 1 juta kali..k hari2 lupa baca basmallah ketika wudhuk.

nota: jangan kita terlalu pikir benda yg berlaku jarang2 sekali.

2. setan muntah ke idak, kaum salaf tidak galakkan kita pikir banyak sangat pasal alam ghaib. itu kerja Tuhan...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by Ad-Dien on Mon Oct 08, 2012 2:17 am



Sedikit bacaan yang baik dari sisi mutaqaddimin..

Kajian Hadis Membaca Basmallah Sebelum Wuduk

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by thtl on Mon Oct 08, 2012 9:21 am

kasilah rumusan?

hadis baca basmallah x sahih?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by Ad-Dien on Mon Oct 08, 2012 9:18 pm

thtl wrote:kasilah rumusan?

hadis baca basmallah x sahih?

Na'am ya syaikhana, la yashah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by Adli_Khalim on Wed Oct 17, 2012 7:26 am

Ni antara kes tiada hadits shahih tetapi diamalkan fiqhnya.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: ape perlu buat jika lupa baca bismillah seblum wudhuk, dll

Post by Sponsored content Today at 7:56 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum