Qada' dan Qadar

View previous topic View next topic Go down

Qada' dan Qadar

Post by Syazlan on Fri Oct 05, 2012 6:39 pm

Assalamualaikum...
Qada' dan Qadar telah ditentukan sejak kita dilahirkan,bermakna kita telah ditetapkan untuk masuk syurga atau neraka.

soalan:jika non-muslim tanya mengapa manusia dihidupkan di dunia sedangkan kita sudah ditetapkan untuk masuk syurga atau neraka,bagaimana kita ingin menjawab persoalan daripada mereka?

Syazlan
AHLI
AHLI

Posts : 55
Points : 97
Join date : 05/10/2012
Age : 21
Location : PASIR MAS,KELANTAN

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by abu_aisyah on Fri Oct 05, 2012 7:21 pm

ringkasnya begini:qada' adalah ketetapan yg ditetapkan oleh allah.contohnya,matahari allah arahkan die berputar pada orbitnya,juga bulan,bumi,planet2 yg lain,bintang dll lain2 yg ada di angkasa.manakala di bumi,allah perintahkan/tetapkan pokok kelapa menyerap air utk makanannya,ikan hidup didalam air.

sekiranya kesemua makhluk allah itu ingkar dan tidak mengikut perintah tu,maka binasalah mereka.banyangkan pokok makan kita?matahari memasuki orbit bumi?bagaimana?allah dah tetapkan binasa itu,klu tak ikut perintah.

utk manusia,allah tetapkan ketetapan begini:klu kita memilih utk mentaati allah dan rasulnya iaitu mengkiut alquran dan assunanh,maka ketetapannya syurga tetapi jika ingkar, ketetapannya adalah neraka.kita diberi pilihan utk memilih.so pilihan2 itu ada ketetapannya (sama ada syurga/neraka.bukan allah tetapkan awal2 kita ni ahli neraka atau syurga.cuma allah maha mengetahui,dia tahu kita akan kemana wlaupun kita belum lahir).

cth lain:nak org sayang kita,nabi kata belanja makan.belanja makan itu adalah pilihan,manakala mendapat kasih syang itu ketetapannya.kita belanja org makan,msti org syang kita (ketetapan)

lagi;siapa yg nak ke syurga,nabi kata siapa yg menempuh jalan utk menuntut ilmu,allah akan kurniakannya jalan ke syurga.so sesiapa yg memilih utk pergi belajar,allah tetapkn die ke syurga.

begitulah.mudahnya,ketetapan kita termaktub didalam AQ n AS.ikut sahja perintah2nya,maka ktetepan kita adalah syurga.
wallahu รกlam

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by Syazlan on Sat Oct 06, 2012 2:10 am

oh....terima kasih
ringkas dan padat

Syazlan
AHLI
AHLI

Posts : 55
Points : 97
Join date : 05/10/2012
Age : 21
Location : PASIR MAS,KELANTAN

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by thtl on Sat Oct 06, 2012 11:57 am

Allah bentangkan dua jalan: ke syurga vs ke neraka

Allah campakkan dalam hati dua pilihan: ke syurga vs ke Neraka


Manusia di beri segala peluang ke syurga vs juga ke neraka.

cuma: sebelum kejadian anda, Allah tahu ke mana anda akan berakhir.

Allah cuma tahu nasib anda, tapi Allah beri peluang anda pilih

cth: cikgu tahu berapa A anda akan score dalam SPM, tapi anda boleh pilih utk score 10 A atau cuma 1A...


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by FATINAH on Sat Oct 13, 2012 4:01 am

salam.saya ahli baru.agak xtahu macam mana nak buka thread baru.nak bertanya..
1.mcm mne nk bkk topik baru?
2.apa maksud mimpi tmpat yg mcm naraka dan syurga?(lama sgt mimpi ni tp saya ingat cz dgn mimpi inilah bermulanya mimpi yg pelik2 yg kadang2 btul mngikut tafsiran sndri)..
spesifiknya,,ada satu tempat yang ada api dibawahnya..sgt panas.bawahnya api warna hitam.dan ada api warna merah,diatasnya warna oren kkuningan.ada bunyi orang meraung.dan saya tgok ramai orang kena gantung dengan tangan bergantung di atas dan kakinya terjuntai ke dalam api yg sangat panas.org tu llaki..ini mimpi yg pertama yg plik yg sy ingat masa skolah rendah.sy rasa tmpat tu macam neraka..

ni masa bila xingat,tp slpas mimpi yg atas..
saya melihat kawasan yg sangat luas,pokok2 rendang,langitnya xsama macam kat sini.. cantik sangat tempat tu.tenang sangat.slaps tu saya mlihat ada pasangan llaki dan perempuan berdua2an di tempat tu.perempuan baju warna putih dan llaki warna hitam.saya xdapat mlihat wajah diorang cz mreka mmblakangi sy.. :roll:

FATINAH
AHLI
AHLI

Posts : 14
Points : 16
Join date : 12/10/2012
Age : 22
Location : asal bachok,kelantan.blajar d kl

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by thtl on Sat Oct 13, 2012 12:16 pm

mainan akal, mungkin selepas ceramah Israk Mikraj kat sekolah tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by FATINAH on Sun Oct 14, 2012 10:19 am

ok.terima kasih

FATINAH
AHLI
AHLI

Posts : 14
Points : 16
Join date : 12/10/2012
Age : 22
Location : asal bachok,kelantan.blajar d kl

Back to top Go down

Re: Qada' dan Qadar

Post by Sponsored content Today at 2:55 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum