Nafkah

View previous topic View next topic Go down

Nafkah

Post by nurhidayah on Sat Oct 13, 2012 4:57 am

Assalammualaikum Ustaz,

Saya ada terbaca, isteri ada hak ke atas duit suami, tapi suami tiada hak ke atas duit isteri. Juga, ada mengatakan isteri boleh mengambil duit suami tanpa pengetahuannya, jika suami kedekut atau tidak memberi nafkah. Sahih ke ni, ustaz?

Kami suami isteri bekerja. Suami asalnya tidak memberi saya nafkah (wang) bulanan, atas alasan saya bekerja dan pendapatan besar dari dia. Tapi, taklama kemudian, suami beri sebab ibu dia slowtalk dengan dia agaknya. Sebab, saya jenis takpandai minta. Kalau ada, saya terima. Kalau tiada, saya diamkan je.

Macam saya cakap kan ustaz, perbelanjaan dapur memang saya yang uruskan. Masalah nya kan ustaz, adakala gaji saya dipotong (sebab lambat datang kerja), dan ini effect pada belanja bulanan. Bila saya minta, dia akan culas dan tanya duit pergi mana.

Saya banyak pendam perasaan bila masuk hal macam ni. Sebab saya nak elakkan bergaduh. Bila jadi macam ni, saya hanya mampu mengadu pada Allah dan redha. Saya harap, bila saya redha dengan ujian ni, Allah juga akan beri keredhaan-Nya pada saya. Betul ke cara saya ni, ustaz?

Ada tak apa-apa doa untuk melembutkan hati suami supaya hatinya terbuka menerima pendapat isteri, ustaz? Kalau saya beri pendapat, suami ingat saya nak tunjuk pandai pula.

PS : Ustaz, kalau saya mengajukan soalan begini di forum ni, adakah saya dikira mengaibkan rumahtangga? Admin boleh delete thread ni kalau rasa tak sesuai. Saya cuma meminta pandangan Smile

nurhidayah
AHLI
AHLI

Posts : 53
Points : 71
Join date : 12/09/2012
Age : 31
Location : Kota Kinabalu

Back to top Go down

Re: Nafkah

Post by thtl on Sat Oct 13, 2012 12:14 pm

Jawab:

1. mmg sahih, harta istri mmg haknya. Juga sahih, isteri boleh "curi" wang suami yg kedekut utk perbelanjaan sara hidup.

2. isu nafkah mmg jelas tanggungjawab suami. Itukan dah cover masa Kursus Pra Perkahwinan dulu. Sepatutnya di awal perkahwinan dulu, semua isu perbelanjaan keluarga kena settle, sebab isteri kerja, dia juga kena support expenses yg ringan. Ini kena bincang masa awal2 dulu.

cth: sewa rumah: suami
belanja dapur: suami
bill letrik: sapa bayar
bill air: sapa
bill internet: sapa
bill astro: sapa
loan kereta: sapa
tadika anak: sapa
petrol: sapa bayar

3. Cara nak lembutkan hati suami? Itu u kena guna your feminity, kemanjaan u, kelembutan wanita. Kalau ada cinta di antara anda berdua, tak ada benda yg boleh selesai. Kalau dah bersatu atas katil, kenapa tak boleh bersatu dalam urusan budget family???

4. U guna nama samaran atau nama betul? apakah kemungkinan suami dapat melayari forum ini??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Nafkah

Post by yat on Sat Oct 13, 2012 12:16 pm

Mungkin Pn. Nurhidayah boleh tonton video ni, bnyk persoalan Puan jawapan ada dalam video ini, saya try bagi sinopsis video, boleh jugak bagi suami tgk:



1. Duit suami duit isteri, duit isteri duit isteri, suami wajib bagi nafkah, dan kalau takl bagi, isteri boleh ambik duit suami untuk sekadar keperluan, berdasarkan hadis hindun isteri Abu Suffiyan pegi berjumpa nabi tentang suaminya yg 'kedekut' dan bertanya pada nabi bolehkah dia mengambil duit suamninya tanopa penegetahuan suami utk membeli barang keperluan dan nabi jawab boleh (bukan ambik duit suami sebab nak beli handbag mahal etc...), hadisnya berbunyi begini:

Sesungguhnya Hindun datang kepada rasulullah lalu berkata: “wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah orang yang kedekut dan tidak mahu memberikan kepadaku belanja yang cukup untukku dan anakku, sehingga terpaksa aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya”. Lalu Baginda bersabda: “ambillah sekadar cukup untuk dirimu dan anakmu dengan wajar”. (H.R Bukhary dan Muslim)

2. suami tak berhak 'mempersoalkan' wang isteri, cuma kena ada kesefahaman dari faktor ekonomi dan sebgainya, tapi mesti dgn keikhlasan isteri, mcm thtl cakap kena bincng yg itu.....curi duit isteri tak boleh bagi suami, cuma isteri kena faham suami masih ada tanggungjawab kepada ibu bapa dia

3. Suami kena bagi isteri apa yg dia makan dan apa dia pakai (setanding) jika suami makan ikan siakap, dia kena bagi isteri makan ikan siakap atau setanding, bukan ikan bilis, kalau suami pakai baju beli dekat metrojaya, dia kena bagi isteri dia baju yg diberi kat metrojaya (bukan beli baju isteri dekat petaling st) berdasarkan hadis nabi:

Berilah mereka makan dari makanan yang kamu makan, berilah mereka pakaian dari pakaian yang kamu pakai,janganlah kamu pukul mereka dan jangan pula kamu buruk-burukkan mereka. (H.R Abu Daud)

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Nafkah

Post by Sponsored content Today at 7:38 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum