makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

View previous topic View next topic Go down

makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by kalepensel on Tue Oct 30, 2012 12:14 pm

Apakah hukum makmum yang datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal? Adakah dia dapat rakaat itu?

saya pelik kerana ada tadi orang tua kata makmum yang datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal masih dikira mendapat rakaat, selagi mana imam itu tidak turun untuk sujud.

atau perkara ini masih ada khilaf?

lama tak online sini. ada exam

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Wed Oct 31, 2012 4:49 pm

tak ada khilaf.
dapat RAKA`AT hanya bila sempat ruku' dgn tama'ninah bersama Imam.



Last edited by thtl on Thu Nov 01, 2012 1:43 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : wordchoice)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by abuzaid65 on Thu Nov 01, 2012 10:15 am

thtl wrote:tak ada khilaf.
"dapat sujud" hanya bila sempat ruku' dgn tama'ninah bersama Imam.


Pak Syeikh,
dapat rakaat rasanya jawapan tu.. bukan dapat sujud..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Thu Nov 01, 2012 1:42 pm

ya ya, dapat raka`at..hehehe

entah macam mana tertulis sujud...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by abuzaid65 on Fri Nov 02, 2012 7:21 am

sujud bersama Imam memg dapat pun.. cuma raka'at aje
yg tak dapat.. hehe

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Mon Nov 05, 2012 9:29 pm

salam ustaz, sy pernah terlibat dlm satu situasi di mana sy tidak dpt menyertai imam utk rukuk pada rakaat yg pertghan, sedangkan sy makmum muafiq dan dpt rukuk bersama imam pd rakaat pertama. imam baca fatihah laju sgt, solat zuhur pulak tu (bacaan imam perlahan),sy habiskan fatihah sy dahulu, tp apabila sy rukuk, imam tlh bangun iktidal Neutral soalan sy, perlukah sy mngganti rakaat yg terlepas itu? terima kasih ustaz Wink

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Tue Nov 06, 2012 8:39 am

dalam mazhab syafi'iy, makmum muafiq masih dapat rakaat sekiranya tidak tertinggal 3 rukun fi'li (pergerakan yg major). Jika anda ruku', imam sudah i'tidal, masih OK, sebab anda adalah muafiq. Maka tak perlu ganti, cuma try keep pace dgn Imam sedaya mungkin...mungkin baca zikir dalam ruku' dan sujud cuma 1X aje..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Tue Nov 06, 2012 5:00 pm

alhamdulillah, lega dgr jwpn ustaz krn boleh dikatakan sudah byk kali jgklah sy terlibat dgn situasi begitu. syukran ustaz rabbit satu lg ustaz,apa hukumnya jika kita mempercepatkan bacaan fatihah krn mahu mengejar imam? bknkah melanggar tajwid itu berdosa?

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Sun Nov 11, 2012 12:24 pm

oleh kerana Imam laju, anda kena tahu tajweed bacaan dan cara bacaan yg laju, misalnya, 3 ayat pertama tu di baca bersambung, ayat 4-5 pun sambung..insyaAllah sempat.
Kalau laju sangat, maka ikut madzhab Hanafi, makmum tak payah baca apa-apa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Sun Nov 11, 2012 4:52 pm

oooo, gitu... boleh jg tukar mazhab ketika bersolat rupanya, insyaAllah sy belajar nnt, syukran ustaz! terbaik

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Sun Nov 11, 2012 7:04 pm

tukar madzhab bisa, tukar imam boleh, tukar kerajaan boleh...tukar mesjid lain pun boleh maa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by ummuyaser on Mon Nov 12, 2012 7:26 pm

shafiq631 wrote:oooo, gitu... boleh jg tukar mazhab ketika bersolat rupanya, insyaAllah sy belajar nnt, syukran ustaz! terbaik
[center]

Tukar mazhab sebelum bersolat, apa yang saya belajar kalau dah mula solat haram mencampur adukkan mazhab.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by Ahmad Shamil on Wed Nov 14, 2012 3:30 am

jika apa yg dimaksudkan dgn "campur aduk" itu adalah himpunan qaul yg dianggap rojih dari sudut pendalilan, ia adalah terbaik

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Wed Nov 14, 2012 10:47 am

ummuyasser, oh, maksudnya kena tukar awal2 la ya sblm solat? tp time solat baru tahu imam baca laju ke lambat, haha, rasanya kena pandai2 la yek? :roll: terima kasih utk info tu Wink

ahmad syamil, err, sy kurang fhm dgn istilah2 yg digunakan :?:

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by kalepensel on Wed Nov 14, 2012 1:01 pm

thtl wrote:tak ada khilaf.
dapat RAKA`AT hanya bila sempat ruku' dgn tama'ninah bersama Imam.


jazakallah ustaz terbaik

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by ummuyaser on Wed Nov 14, 2012 7:05 pm

shafiq631 wrote:ummuyasser, oh, maksudnya kena tukar awal2 la ya sblm solat? tp time solat baru tahu imam baca laju ke lambat, haha, rasanya kena pandai2 la yek? :roll: terima kasih utk info tu Wink

ahmad syamil, err, sy kurang fhm dgn istilah2 yg digunakan :?:

Ya benar, ia dipanggil Talfiq yang dilarang iaitu "Mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam satu masalah contoh: solat subuh dari awal ikut Syafei, tiba tang qunut ikut Ahmad hanbal(tiada qunut) atau wudhu dari awal ikut Hanafi, tiba tang sapu kepala ikut Syafei atau nikah, dari awal ikut Hanafi tak perlu wali, tiba tang saksi ikut maliki tak pakai 2 saksi". Sebab dilarang antaranya ialah kerana ia membentuk mazhab yang baru dengan mencampur-adukkan mazhab-mazhab.

Talfiq yang dibenarkan ialah mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam beberapa masaalah yang berbeza. Contoh: wudhu ikut Hanafi, solat ikut maliki.

WA Mohon Ustaz Syamil perbetulkan atau ada pandangan lain kah?


_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Thu Nov 15, 2012 8:43 pm

ummuyaser wrote:
shafiq631 wrote:ummuyasser, oh, maksudnya kena tukar awal2 la ya sblm solat? tp time solat baru tahu imam baca laju ke lambat, haha, rasanya kena pandai2 la yek? :roll: terima kasih utk info tu Wink

ahmad syamil, err, sy kurang fhm dgn istilah2 yg digunakan :?:

Ya benar, ia dipanggil Talfiq yang dilarang iaitu "Mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam satu masalah contoh: solat subuh dari awal ikut Syafei, tiba tang qunut ikut Ahmad hanbal(tiada qunut) atau wudhu dari awal ikut Hanafi, tiba tang sapu kepala ikut Syafei atau nikah, dari awal ikut Hanafi tak perlu wali, tiba tang saksi ikut maliki tak pakai 2 saksi". Sebab dilarang antaranya ialah kerana ia membentuk mazhab yang baru dengan mencampur-adukkan mazhab-mazhab.

Talfiq yang dibenarkan ialah mengambil pendapat yang paling ringan di antara mazhab-mazhab dalam beberapa masaalah yang berbeza. Contoh: wudhu ikut Hanafi, solat ikut maliki.

WA Mohon Ustaz Syamil perbetulkan atau ada pandangan lain kah?


maaf sy mmg cetek dlm ilmu2 spt ni, ini pandangan sy shj, kalau salah, bolehla ustaz berdua betulkan, yg talfiq tu, berdsrkan yg sy baca dlm post yg sy quote ini, yg sy fhm, ia menukar2 mazhab dgn tujuan suka2 dan ingin mengambil jln mudah, sedangkan ia bkn dlm kesulitan atau masalah. Manakala, dlm kes sy pula, sy dlm kesulitan, maka tidak bolehkah sy menggunakan cara menukar mazhab sbg kemudahan utk mslh sy tersebut? maaf, sy mmg 0 ttg ilmu2 yg spt ni, mohon pencerahan Smile

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Mon Nov 19, 2012 10:53 am

1. nawaitu (niat) mnukar madzhab

2. madzhab ni bukan wajib dalam agama

3. madzhab lebih dari 4 dan Imam ikutan kita adalah seluruh para aimmah (immam) muktabar dari ASWJ

4. Ikut dan tukar imam atau madzhab dgn ilmu. pastikan anda tahu kenapa para Imam berbuat demikian.

Ini dinamakan manhaj Ittiba' (ikut dan tukar mazhab dgn ilmu)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Mon Nov 19, 2012 11:14 pm

thtl wrote:1. nawaitu (niat) mnukar madzhab

2. madzhab ni bukan wajib dalam agama

3. madzhab lebih dari 4 dan Imam ikutan kita adalah seluruh para aimmah (immam) muktabar dari ASWJ

4. Ikut dan tukar imam atau madzhab dgn ilmu. pastikan anda tahu kenapa para Imam berbuat demikian.

Ini dinamakan manhaj Ittiba' (ikut dan tukar mazhab dgn ilmu)

ustaz, sy kurang fhm dgn no.2 dan 4, apakah yg dimaksudkan menukar mazhab dgn ilmu? boleh ustaz jelaskan? syukran Smile

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Tue Nov 20, 2012 9:21 am

maksudnya,
sekarang cthnya: anda pegang kena baca fatihah walaupun imam baca kuat atau senyap..

jika anda nak pegang pulak madzhab hanafi yg kata tak payah baca fatihah baik imam baca perlahan atau kuat..
anda kena tahu apa hujah madzhab tsb...apa dalil2 yg mereka pakai.
caranya:
buka fiqh sunnah atau fiqh Islami wa adillatuh atau tanya ustaz atau tanya kat sinin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Tue Nov 20, 2012 11:43 am

ooo, faham, faham. Menarik jg bab mazhab ni rabbit jd ustaz, kalau kita menukar mazhab tanpa ilmu, apa hukumnya? dan no.2 tu, apa maksud ustaz mazhab tidak wajib dlm agama?

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Tue Nov 20, 2012 11:50 am

1. tukar madzhab tanpa ILMU, maka ia namanya Taqlid buta (blind followers), ianya sah juga tapi taqlid yg paling tidak disukai agama. sebab Islam itu adalah Ilmu

2. mazhab tak wajib sebab Islam adalah satu, macam 1Malaysia...1Islam, 1Ummah, madzhab2 dan Imam2 cuma milestones atau batu2 tanda jalan sahaja..ia bukan objektif syariah/fiqh tapi alat syaria/fiqh sahaja

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Tue Nov 20, 2012 11:58 am

thtl wrote:1. tukar madzhab tanpa ILMU, maka ia namanya Taqlid buta (blind followers), ianya sah juga tapi taqlid yg paling tidak disukai agama. sebab Islam itu adalah Ilmu

2. mazhab tak wajib sebab Islam adalah satu, macam 1Malaysia...1Islam, 1Ummah, madzhab2 dan Imam2 cuma milestones atau batu2 tanda jalan sahaja..ia bukan objektif syariah/fiqh tapi alat syaria/fiqh sahaja

ooo, itu rupanya taqlid buta, selama ni sy dgr tp tidak fhm, hehe, jd maksudnya skrg ni sy pun termaksud dlm blind followers jglah sb sy tidak tahu pun dalil2 atau sb2 bg mazhab syafi'e Neutral di mana ustaz boleh sy dptkan buku2 tntg mazhab ini? ilmu mazhab ini termasuk dlm cbg ilmu apa?

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by thtl on Tue Nov 20, 2012 12:12 pm

1. buku2 yg dah diterjemah:
Fiqh Islami wa adillatuh, DBP, 7 jilid, RM700.00 karya Prof Dr Wahbah az-Zuhaili dari Damsyiq.
kalau beli satu pun dah cukup

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by shafiq631 on Tue Nov 20, 2012 5:32 pm

thtl wrote:1. buku2 yg dah diterjemah:
Fiqh Islami wa adillatuh, DBP, 7 jilid, RM700.00 karya Prof Dr Wahbah az-Zuhaili dari Damsyiq.
kalau beli satu pun dah cukup

terbaik syukran ustaz

shafiq631
AHLI
AHLI

Posts : 35
Points : 43
Join date : 28/09/2012
Age : 24
Location : malaysia

Back to top Go down

Re: makmum datang dalam keadaan imam sedang naik iktidal

Post by Sponsored content Today at 12:40 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum