Bab Aqiqah

View previous topic View next topic Go down

Bab Aqiqah

Post by helper on Wed Oct 31, 2012 3:40 pm

Salam Pak THTL,

Bolehkah aqiqah anak lelaki dengan seekor kambing sahaja? Lagipun harga kambing sekarang nii agak mahal.

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by thtl on Wed Oct 31, 2012 4:05 pm

Boleh aje.
dalil:
أنَّ النبيَّ عقَّ عن الحسنِ والحُسينِ كبشًا كبشًا

الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: الألباني - المصدر: إرواء الغليل - الصفحة أو الرقم: 1167
خلاصة حكم المحدث: صحيح

terj: Dari Ibn Abbas ra:
" bahawa Nabi saw telah mengaqiqahi al-Hasan dan al-Husin dgn seekor kibash." HR Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani..

Fiqh akikah diamalkan mengikut kemampuan si bapa.
Jika dia mampu, dua ekor utk anak lelaki, jika dia x mampu, memadai dgn seekor kambing.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 12:16 pm

aqiqah dilakukan pada hari ke 7.soalannya,adakah walimah yang diadakan pada hari tersebut atau penyembelihan kambing?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 12:20 pm

Abg Abu Aisyah, kebetulan tak lama lagi Sepupu saya akan mengadakan Akikah . . terbaik

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 12:32 pm

Hari ketujuh tu namanya "walimah akikah", maksudnya kenduri kelahiran baby dgn penyembelihan kambing. keduanya mesti berlaku yakni, sembelihan haiwan dan adanya kenduri. Kalau tak mahu buat walimah, gulainya di hantar kpd jiran atau di agihkan daging mentah (tak digalakkan)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 12:45 pm

penyembelihan kambing tu cam susah sikit nak wat pada hari ketujuh.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 1:23 pm

anjak ke hari 14 dan 21. hari ke 21 tu maksima dalam mazhab Hanbali, mazhab syafi'iyah, sebelum baligh..mazhab paling ringan dalam bab ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:29 pm

Ya Ustaz, kalau penyembelihan Haiwan itu ditukar kepada ayam ?
apakah masih boleh diterima ? Entah laa

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 1:36 pm

maksud saya, nak buat penyembelihan pada hari ke tujuh (sbb beli kat penternak kambing+terus embelih dan lapah oleh dia),nak ambik,pastu nak masak dan hidang pada tetamu.pengalaman pertama,kambing disembelih pada 1 hari sebelum walimah.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:49 pm

Owh, hehehe, kami tidak risau hal itu sebab kebetulan pakCik saya seorang Chef Smile So, cara memasak boleh dicipta .. hehehe..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 1:52 pm

Mohamad hafiz wrote:Ya Ustaz, kalau penyembelihan Haiwan itu ditukar kepada ayam ?
apakah masih boleh diterima ? Entah laa

tak boleh bang.mesti kambing seperti mana nabi laksanakan.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 2:58 pm

Abg Abu Aisyah, terima kasih KohKohKoh ingin kepastian je hehehe. .
Tapi jgn panggil sye abang sbb sya lebih muda dari Abg Abu Aisyah Sad

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 7:29 pm

dalam agama kita kena lihat uruf.

orang arab, semelih kambing ni macam sembelih ayam je...20 minit dah siap sembelih dan lapah. depa pulak tak potong halus kambing tu, depa potong besar, maka skejap je, dan kambing tu dimasak dgn beras basmathi, lamb mandi atau kabshah...

maka bila Nabi sebut hari ketujuh, maksudnya depa sembelih pagi dan tengahari dah boleh makan.

Melayu pulak, kena sembelih hari ke 6, hari ke 7 tu hari memasak. atau boleh juga, sembelih hari ke 7, dan makan hari ke 8...ikutlah yg mana senang...sebab ini adalah budaya, cara kerja dan cara kita masak kambing tu tak sama. Kita masak kuzi, kari kambing, ia makan masa.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Mohamad hafiz on Thu Mar 21, 2013 1:40 am

Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by abu_aisyah on Wed Sep 24, 2014 1:09 pm

ustaz,adakah biasa juga dilakukan di Saudi aqiqah dengan selain kambing spt unta,lembu dll?


_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by thtl on Wed Sep 24, 2014 4:11 pm

Tak, mazhab Hanbali takleh kongsi haiwan utk akikah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bab Aqiqah

Post by Sponsored content Today at 7:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum