status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Mon Dec 19, 2011 3:06 am

First topic message reminder :

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2011/12/magnificent-pearls-of-wisdom.html

Saya ambil ni dari post blogger yg saya syak anti hadith....ni salah satu hadith yg dia claim ambik dari internet (ada banyk sebenarnya)

Hadith 1: Satan sleeps in your nose

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, “If anyone of you rouses from sleep and performs the ablution, he should wash his nose by putting water in it and then blowing it out thrice, because Satan has stayed in the upper part of his nose all the night.” (Sahih al-Bukhari, Volume 4, Book 54, Number 516)


kalau panel hadith ok, status hadith dijawab satu per satu, kalau settle status hadith tu, kita move on to next...nampak macam dia nak pertikai hadith imam-al bukhari indirectly...saya pun tak sure dia ambik dari internet betul atau tidak

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down


Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Wed Dec 21, 2011 9:35 am

Terima kasih, sangat jelas, GAH puin menggelakkan fahaman mereka sendiri pada benda ghaib, di manna makanan manna wa salwa ni ada di dalam quran, ni belum perkara ghaib lain lagi macam ashabul kahfi, nabi yunus di dalam perut ikan etc...next hadith ke 8:

8. Stone runs away with Moses clothes .

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, ‘The (people of) Bani Israel used to take bath naked (all together) looking at each other. The Prophet Moses used to take a bath alone. They said, ‘By Allah! Nothing prevents Moses from taking a bath with us except that he has a scrotal hernia.’ So once Moses went out to take a bath and put his clothes over a stone and then that stone ran away with his clothes. Moses followed that stone saying, “My clothes, O stone! My clothes, O stone! till the people of Bani Israel saw him and said, ‘By Allah, Moses has got no defect in his body. Moses took his clothes and began to beat the stone.” Abu Huraira added, “By Allah! There are still six or seven marks present on the stone from that excessive beating” - (Sahih Bukhari, Volume 1, Book 5, Number 277) . .

My comments : It must have been quite a stone. . .

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Wed Dec 21, 2011 9:44 am

lihat, Kapten HF, hadith2 musykil

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by faisall on Wed Dec 21, 2011 10:29 am

jkk ~

Mantap THTL,

Mantap A_Z....

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Wed Dec 21, 2011 1:08 pm

yat wrote:Terima kasih, sangat jelas, GAH puin menggelakkan fahaman mereka sendiri pada benda ghaib, di manna makanan manna wa salwa ni ada di dalam quran, ni belum perkara ghaib lain lagi macam ashabul kahfi, nabi yunus di dalam perut ikan etc...next hadith ke 8:

8. Stone runs away with Moses clothes .

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, ‘The (people of) Bani Israel used to take bath naked (all together) looking at each other. The Prophet Moses used to take a bath alone. They said, ‘By Allah! Nothing prevents Moses from taking a bath with us except that he has a scrotal hernia.’ So once Moses went out to take a bath and put his clothes over a stone and then that stone ran away with his clothes. Moses followed that stone saying, “My clothes, O stone! My clothes, O stone! till the people of Bani Israel saw him and said, ‘By Allah, Moses has got no defect in his body. Moses took his clothes and began to beat the stone.” Abu Huraira added, “By Allah! There are still six or seven marks present on the stone from that excessive beating” - (Sahih Bukhari, Volume 1, Book 5, Number 277) . .

My comments : It must have been quite a stone. . .

Jawapan Bagi hadis ke 8 dari web kapten:

http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk42.htm

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Wed Dec 21, 2011 1:10 pm

hadis ke 9, ni hadis lalat, tapi tengok dia punya penjelasan untuk memperlekehkan....

9. Fly in your drink. .

Narrated Abu Huraira: Allahs Apostle said, "If a fly falls in the cup of any of you, let him dip all of it (into the cup) and then throw it away, for in one of its wings there is a disease and in the other wing there is cure for that disease." (Hadith Sahih Bukhari Volume 7, Book 71, Number 673) . .

My comments : There have been huge amounts of writing to explain this hadith (yes including the bacteriophage confusion). They all miss the point that the fly is a mechanical vector - flies spread diseases like cholera and dysentery because (for eg) human faeces mechanically stick to the tiny hairs on a fly's legs and are then transported everywhere. Even if you dropped an anti-biotic Penicillin tablet onto something dirty or unclean and then popped that Penicillin tablet into your mouth, the germs that are sticking to the tablet can still harm you.

Jawapan dari kapten:

http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk27.htm

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Wed Dec 21, 2011 1:14 pm

Hadis ke 10:

10. Nile and Euphrates rivers from heaven .

Narrated Abbas bin Malik: "..So when I went (over the seventh heaven), there I saw Abraham. Gabriel said (to me), 'This is your father; pay your greetings to him.' So I greeted him and he returned the greetings to me and said, 'You are welcomed, O pious son and pious Prophet.' Then I was made to ascend to Sidrat-ul-Muntaha (i.e. the Lote Tree of the utmost boundary) Behold! Its fruits were like the jars of Hajr (i.e. a place near Medina) and its leaves were as big as the ears of elephants. Gabriel said, 'This is the Lote Tree of the utmost boundary) . Behold ! There ran four rivers, two were hidden and two were visible, I asked, 'What are these two kinds of rivers, O Gabriel?' He replied,' As for the hidden rivers, they are two rivers in Paradise and the visible rivers are the Nile and the Euphrates.' - Sahih Bukhari Volume 5, Book 58, Number 227. . .

My comment : The White Nile starts from Uganda, the Blue Nile starts from Ethiopia and they both converge in Khartoum in Sudan. The Euphrates starts from Turkey.

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Wed Dec 21, 2011 6:01 pm

Hadith#10: asal usul sungai nil
takhrj:

حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَرِبَ لَبَنًا فَمَضْمَضَ وَقَالَ إِنَّ لَهُ دَسَمًا وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ طَهْمَانَ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رُفِعْتُ إِلَى السِّدْرَةِ فَإِذَا أَرْبَعَةُ أَنْهَارٍ نَهَرَانِ ظَاهِرَانِ وَنَهَرَانِ بَاطِنَانِ فَأَمَّا الظَّاهِرَانِ النِّيلُ وَالْفُرَاتُ وَأَمَّا الْبَاطِنَانِ فَنَهَرَانِ فِي الْجَنَّةِ فَأُتِيتُ بِثَلَاثَةِ أَقْدَاحٍ قَدَحٌ فِيهِ لَبَنٌ وَقَدَحٌ فِيهِ عَسَلٌ وَقَدَحٌ فِيهِ خَمْرٌ فَأَخَذْتُ الَّذِي فِيهِ اللَّبَنُ فَشَرِبْتُ فَقِيلَ لِي أَصَبْتَ الْفِطْرَةَ أَنْتَ وَأُمَّتُكَ
قَالَ هِشَامٌ وَسَعِيدٌ وَهَمَّامٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ صَعْصَعَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْأَنْهَارِ نَحْوَهُ وَلَمْ يَذْكُرُوا ثَلَاثَةَ أَقْدَاحٍ
Terj:

(BUKHARI - 5179, lidwa) : Telah menceritakan kepada kami Abu 'Ashim dari Al Auza'i dari Ibnu Syihab dari 'Ubaidullah bin Abdullah dari Ibnu Abbas radliallahu 'anhuma bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah meminum susu lalu berkumur-kumur, beliau bersabda: "Sesungguhnya ia mengandung lemak." Ibrahim bin Thahman mengatakan dari Syu'bah dari Qatadah dari Anas bin Malik dia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda; "Ketika aku diangkat menuju Sidratul Muntaha, aku melewati empat sungai, dua sungai telah nampak olehku sementara dua lainnya belum nampak, dua sungai yang nampak olehku adalah sungai nil dan sungai efrat, sedangkan dua sungai yang tidak nampak olehku adalah sungai yang berada di surga, lalu aku diberi tiga mangkuk, satu mangkuk bersisi susu, satu mangkuk lagi berisi madu dan satu mangkuk lainnya berisi khamr, maka aku mengambil mangkuk yang berisi susu dan meminumnya, lalu diberitahukan kepadaku; "Kamu dan ummatmu telah memilih fithrah." Hisyam dan Sa'id serta Hammam berkata dari Qatadah dari Anas bin Malik dari Malik bin Sha'sha'ah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengenai beberapa sungai seperti hadits di atas, namun mereka tidak menyebutkan tiga mangkuk."
Tafsir: al-Albani, silsilah al-sahihah:

ولعل المراد من كون هذه الأنهار من الجنة أن أصلها منها كما أن أصل الإنسان من الجنة، فلا ينافي الحديث ما هو معلوم مشاهد من أن هذه الأنهار تنبع من منابعها المعروفة في الأرض، فإذا لم يكن هذا هو المعنى أو ما يشبهه، فالحديث من أمور الغيب التي يجب الإيمان بها، والتسليم للمخبر عنها

adapun asal usul sungai itu dari syurga, samalah dengan asal usul manusia juga dari syurga (Adam & Eve), namun sekarang diketahui dengan bantuan kajian sains dan Ilmu alam, bahawa sungai Nil dan sungai Furat memang memiliki puncanya di bumi. Maka kita tidak pasti samada ia bermaksud secara zahir nas atau hanya maksud kiasan saja. Oleh kerana ianya urusan ghaib, maka wajib kita beriman saja. WAQ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Thu Dec 22, 2011 4:24 am

Hadis ke 11 (demam adalah dari neraka):

11. Fever is from Hell .

Narrated Nazi': Abdullah bin 'Umar said, "The Prophet said, 'Fever is from the heat of Hell, so put it out (cool it) with water.' " Nafi' added: 'Abdullah used to say, "O Allah! Relieve us from the punishment," (when he suffered from fever) - Sahih Bukhari 7:71:619, See also: Sahih Bukhari 7:71:620, Sahih Bukhari 7:71:621, and Sahih Bukhari 7:71:622).


Last edited by yat on Thu Dec 22, 2011 7:21 am; edited 1 time in total

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Thu Dec 22, 2011 6:42 am

yat,

lihat e-book Kapten HF, hadith2 musykil

PS: forum jiran dah takder dah latest 100...depa tgh sibuk layan niger and the geng

apa maksud yang ni?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Thu Dec 22, 2011 7:20 am

niger beriman la... ok, saya tak jumpa hadis muskil tu, jap, tak perasan kot...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Thu Dec 22, 2011 7:42 am

yat wrote:Hadis ke 11 (demam adalah dari neraka):

11. Fever is from Hell .

Narrated Nazi': Abdullah bin 'Umar said, "The Prophet said, 'Fever is from the heat of Hell, so put it out (cool it) with water.' " Nafi' added: 'Abdullah used to say, "O Allah! Relieve us from the punishment," (when he suffered from fever) - Sahih Bukhari 7:71:619, See also: Sahih Bukhari 7:71:620, Sahih Bukhari 7:71:621, and Sahih Bukhari 7:71:622).

jawapan:

http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk13.htm

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Thu Dec 22, 2011 7:43 am

12. Cure for poison .

Narrated Sad: Allah's Apostle said, "He who eats seven 'Ajwa dates every morning, will not be affected by poison or magic on the day he eats them." Sahih Bukhari 7:65:356, See also: Sahih Bukhari 7:65:663 .

Jawapan: Ni kurma ajwa (saya pun tak tau kurma ni macam mana)

http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk24.htm

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Thu Dec 22, 2011 7:47 am

13. Cocks see angels, donkeys see satan.

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "When you hear the crowing of cocks, ask for Allah's Blessings for (their crowing indicates that) they have seen an angel. And when you hear the braying of donkeys, seek Refuge with Allah from Satan for (their braying indicates) that they have seen a Satan" - Sahih Bukhari 4:54:522, See also: Sahih Muslim 35:6581. .

Bila ayam berkokok maknanya dia nampak malaikat, bila keldai berbunyi, maknanya dia nampak syaitan

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Thu Dec 22, 2011 6:02 pm

takhrij:

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ رَبِيعَةَ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا سَمِعْتُمْ صِيَاحَ الدِّيَكَةِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَكًا وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِيقَ الْحِمَارِ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ رَأَى شَيْطَانًا

(HR Bukhari, no.3058-lidwa) : Telah bercerita kepada kami Qutaibah telah bercerita kepada kami Al Laits dari Ja'far bin Rabi'ah dari Al A'raj dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika kalian mendengar suara kokok ayam mohonlah kepada Allah karunia-Nya karena saat itu ayam itu sedang melihat malaikat dan bila kalian mendengar ringkik suara keledai mohonlah perlindungan kepada Allah karena saat itu keledai itu sedang melihat setan".

Fiqh Hadith:
1. Ia termasuk urusan ghaib, kita beriman sahaja dan menerima salah satu waktu mustajabnya do'a ialah ketika ayam berkokok, hampir terbit fajar.

2. Dari sudut sains, memang penglihatan haiwan jauh lebih maju dari penglihatan manusia. Maka tidak mustahil, ayam boleh melihat Malaikat dan keldai mampu melihat jinn. Cuna anda lihat National Geographic kat TV, mmg ada haiwan yang keluar encari makan di malam hari, bagi haiwan2 tsb, penglihatan di malam hari sama dengan kita melihat di siang hari. sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Fri Dec 23, 2011 4:35 am

hadis ke 14:

14. The best Muslim. .

Narrated Said bin Jubair: Ibn 'Abbas asked me, "Are you married?" I replied, "No." He said, "Marry, for the best person of this (Muslim) nation (i.e., the Prophet) of all other Muslims, had the largest number of wives." (Bukhari Volume 7, Book 62, Number 7) .


My comments : I dont know if this is a hadith attributed to the Prophet or it is a conversation between two other people. It reminds me of the Club of Obedient Wives

err... Neutral Neutral

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Fri Dec 23, 2011 5:44 am

takhrij:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحَكَمِ الْأَنْصَارِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ رَقَبَةَ عَنْ طَلْحَةَ الْيَامِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ قَالَ لِي ابْنُ عَبَّاسٍ
هَلْ تَزَوَّجْتَ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزَوَّجْ فَإِنَّ خَيْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَكْثَرُهَا نِسَاءً

terj:
(HR Bukhari, no.4681, kod lidwa) : Telah menceritakan kepada kami Ali bin Al Hakam Al Anshari Telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Raqabah dari Thalhah Al Yami dari Sa'id bin Jubair ia berkata; Ibnu Abbas pernah bertanya kepadaku, "Apakah kamu sudah menikah?" aku menjawab, "Tidak." Ia kemudian berkata, "Menikahlah, karena orang yang terbaik dari ummat ini adalah seorang yang paling banyak wanitanya."

Tahqiq:
ia perbualan antara Ibn Abbas ra dan tabi'in, Sa'id bin Jubair. Ia bukan hadith, tapi atsar.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Fri Dec 23, 2011 8:59 am

Hdis ke 15:


15. The sun rises between the two antlers of Satan (Bukhari 2:134). .

My comments : As a child, I used to see the sun rising over my school (ACS Ipoh). It actually rises in the East - so boring. . .

Matahari naik antara dua tanduk syaitan...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Fri Dec 23, 2011 11:11 am

takhrij:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ أَخْبَرَنَا عَبْدَةُ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا طَلَعَ حَاجِبُ الشَّمْسِ فَدَعُوا الصَّلَاةَ حَتَّى تَبْرُزَ وَإِذَا غَابَ حَاجِبُ الشَّمْسِ فَدَعُوا الصَّلَاةَ حَتَّى تَغِيبَ وَلَا تَحَيَّنُوا بِصَلَاتِكُمْ طُلُوعَ الشَّمْسِ وَلَا غُرُوبَهَا فَإِنَّهَا تَطْلُعُ بَيْنَ قَرْنَيْ شَيْطَانٍ أَوْ الشَّيْطَانِ لَا أَدْرِي أَيَّ ذَلِكَ قَالَ هِشَامٌ

terj:

(HR Bukhari, no.3032, lidwa) : Telah bercerita kepada kami Muhammad telah mengabarkan kepada kami 'Abdah dari Hisyam bin 'Urwah dari bapaknya dari Ibnu 'Umar radliallahu 'anhuma berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika alis (bagian lingkar luar) matahari mulai terbit janganlah kalian shalat hingga terang (selesai masa terbitnya), dan jika alis matahari mulai terbenam janganlah kalian shalat hingga benar-benar telah hilang (terbenam), dan janganlah kalian menunggu untuk shalat saat terbitnya matahari atau saat terbenamnya, karena saat seperti itu dia terbit pada dua tanduk syaitan", ('Abdah bin Sulaiman) berkata; "atau asy-syaitan (definitive), aku tidak tahu mana yang dikatakan oleh Hisyam.

fiqh hadith:

1. isu utama hadith, waktu solat yang dilarang, ketika terbit matahari dan ketika terbenam.

2. setan ada tanduk

3. matahari terbit pada dua tanduk setan, maksudnya ketika itu waktu orang musyrik sedang menyembah matahari (sun worshippers), maka sudah tentu setan akan berdiri di arah matahari terbit dan terbenam.

kata2 Imam nawawi:

شرح النووي على مسلم : فإذا طلعت الشمس فأمسك عن الصلاة فإنها تطلع بين قرني شيطان

( بين قرني شيطان ) قيل المراد بقرنه أمته وشيعته وقيل قرنه جانب رأسه وهذا ظاهر الحديث فهو أولى ومعناه أنه يدني رأسه إلى الشمس في هذا الوقت ليكون الساجدون للشمس من الكفار في هذا الوقت كالساجدين له وحينئذ يكون له ولشيعته تسلط وتمكن من أن يلبسوا على المصلي صلاته فكرهت الصلاة في هذا الوقت لهذا المعنى


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 6:30 am

dah habis ke yat?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Sat Dec 24, 2011 9:16 am

belum lagi, cuti jap, hehe, hadis ke 16:

16. The Prophet said, “Bad luck, misfortune and doom can exist in a wife, a home and a horse” (Bukhari, Book of Nikah 3:60).

Jawapan: http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk31.htm




yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Sat Dec 24, 2011 9:17 am

Hadis ke 17:

17. “After my time, the greatest tribulation for men will be women” (Bukhari, Book of Nikah 3:61). . .

Sebesar2 masalah bagi lelaki adalah wanita selepas zaman nabi?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 10:57 am

takhrij:

حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عُثْمَانَ النَّهْدِيَّ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ

Terj:
(BUKHARI - 4706) : Telah menceritakan kepada kami Adam Telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Sualaiman At Taimi ia berkata; Aku mendengar Abu Utsman An Nahdi dari Usamah bin Zaid radliallahu 'anhuma berkata; dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Tidaklah aku meninggalkan suatu fitnah setelahku yang lebih dahsyat bagi kaum laki-laki melebihi fitnah wanita."

ia dibenarkan oleh ayat AQ:

AQT 3:14 [Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita]

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Sat Dec 24, 2011 11:27 am

Hadis ke 18:

18. The hellfire complained to Allah, "One part of me is eating the other part." So, the hellfire was allowed two breaths - one in summer and one in winter. That is how you see the change of seasons (Bukhari, Beginning of Creation 2:231). . .


My comment : It is a known scientific fact that the earth is tilted about 23 degress from its vertical axis, off its perpendicular to the sun (orbital plane). It also moves around the sun. Both these factors cause the movement of the seasons. . .

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 12:01 pm

Takhrij:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمَدِينِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَفِظْنَاهُ مِنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا اشْتَدَّ الْحَرُّ فَأَبْرِدُوا بِالصَّلَاةِ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحَرِّ مِنْ فَيْحِ جَهَنَّمَ وَاشْتَكَتْ النَّارُ إِلَى رَبِّهَا فَقَالَتْ يَا رَبِّ أَكَلَ بَعْضِي بَعْضًا فَأَذِنَ لَهَا بِنَفَسَيْنِ نَفَسٍ فِي الشِّتَاءِ وَنَفَسٍ فِي الصَّيْفِ فَهُوَ أَشَدُّ مَا تَجِدُونَ مِنْ الْحَرِّ وَأَشَدُّ مَا تَجِدُونَ مِنْ الزَّمْهَرِيرِ

Terj:
(HR Bukhari, no.504, lidwa) : Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Abdullah Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, kami telah menghafalnya dari Az Zuhri dari Sa'id bin Al Musayyab dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Apabila panas sangat menyengat maka tudalah shalat hingga panasnya mereda. Sebab panas yang sangat menyengat itu berasal dari hembusan api jahannam. Neraka jahannam mengadu kepada Rabbnya seraya berkata, 'Wahai Rabb, sebagian kami telah makan sebagian yang lain! ', maka Allah pun memberinya izin dengan dua tarikan nafas; sekali saat musim dingin dan sekali saat musim panas. Maka apa yang kalian rasakan berupa udara panas berasal darinya, begitu juga udara dingin yang kalian rasakan berasal darinya."

Fiqh:

hadith ni boleh difahami secara metafora atau kiasan kerana dua cuaca ekstrim yg melanda Hijaz, musim panas yg amat panas dan musim sejuk yang amat sejuk, maka Nabi saw membuat perumpamaan di atas. Ia juga membawa maksud rahsia2 ghaib yang kita perlu beriman saja. Cth lain, gerhana matahari. Nabi saw menganjurkan solat gerhana kerana mereka tidak tahu bagaimana fenomena gerhana. walaupun sekarang kita dah tahu bagaimana gerhana terjadi, tapi kita tidak tahu rahsia2 sebenar kenapa gerhana terjadi. (fath al-Bari)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by yat on Sat Dec 24, 2011 12:32 pm

Hadis 19:

19. Five animals are sinful, so kill them even in Makkah: rat, scorpion, eagle, crow, and a biting dog (Bukhari, Beginning of Creation 2:245). . .

Hadis ni saya faham kerana mereka ini mengotorkan atau membahayakan....maybe blogger ni nak pertikaikan 'sinful' atau berdosa...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 1:00 pm

Takhrij:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ خَمْسٌ فَوَاسِقُ يُقْتَلْنَ فِي الْحَرَمِ الْفَأْرَةُ وَالْعَقْرَبُ وَالْحُدَيَّا وَالْغُرَابُ وَالْكَلْبُ الْعَقُورُ

Terj:

(BUKHARI - 3067) : Telah bercerita kepada kami Musaddad telah bercerita kepada kami Yazid bin Zurai' telah bercerita kepada kami Ma'mar dari Az Zuhriy dari 'Urwah dari 'Aisyah Radliallahu 'anha dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ada lima jenis hewan fasiq (berbahaya) yang boleh dibunuh ketika sedang ihram, yaitu tikus, kalajengking, burung helang, burung gagak dan anjing liar".

Taaliq:
Blogger GAH tu tak faham bahasa arab, haiwan fasiq tu bukan maksud berdosa, tapi haiwan yang termasuk dalam kategori merbahaya, pengotor, mengganggu ternakan dan pembawa penyakit.
cth: tikus=pembawa penyakit, kalajengking=haiwan berbisa, helang-ia memakan ternakan, anak kambing dan ayam, gagak=pengotor dan anjing liar=gigitannya menyebabkan penyakit dan boleh membunuh manusia.
sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 1:11 pm

matan asal soheh bukhari:

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اشْتَكَتْ النَّارُ إِلَى رَبِّهَا فَقَالَتْ رَبِّ أَكَلَ بَعْضِي بَعْضًا فَأَذِنَ لَهَا بِنَفَسَيْنِ نَفَسٍ فِي الشِّتَاءِ وَنَفَسٍ فِي الصَّيْفِ فَأَشَدُّ مَا تَجِدُونَ مِنْ الْحَرِّ وَأَشَدُّ مَا تَجِدُونَ مِنْ الزَّمْهَرِيرِ
Soheh bukhari, kitab bada'u al-khalq, bab sifat an-naar wa annaha makhluuqah

Maksud an-naar di dalam hadis adalah neraka, bukan api biasa. Kerana hanya api neraka mempunyai api [kepanasan] dan zamharir- kesejukan yg amat sangat. Kedua dua sifat ini tidak boleh bergabung, melainkan di dalam neraka sahaja.

Ada dua pendapat tentang maksud hadis:
1. jumhur: neraka mengadu kepada Allah dlm ertikata sebenar sebagaimana zahir hadis, dan Allah telah menjadikan perasaan merasai dan membezakan pada api neraka.

Lalu Allah menerima aduan dan membenarkan neraka bernafas dua kali, masing2 dlm musim panas [bahagian kepanasan api] dan musim sejuk [bahagian zamharir- sejuk yg amat sgt]. Sebab itulah keadaan paling panas kita dapat rasai pada musim panas dan paling sejuk dirasai pada musim sejuk.

2. ada juga yg berpendapat hadis ini hanya kiasan, perumpamaan, nabi nak mengingatkan kita api neraka lalu baginda memberi contoh apa yg kita boleh rasa di dunia- keadaan paling panas pada musim panas. Supaya kita sedar dan berhati2 supaya dapat menjauhikan dan mengelakkan diri dari api neraka dan kepanasannya.

Sumber:
- umdat al-qari syarh sahih al-bukhari [23/28]
- sharah soheh muslim [5/117]

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 1:19 pm

thtl wrote:Takhrij:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ خَمْسٌ فَوَاسِقُ يُقْتَلْنَ فِي الْحَرَمِ الْفَأْرَةُ وَالْعَقْرَبُ وَالْحُدَيَّا وَالْغُرَابُ وَالْكَلْبُ الْعَقُورُ

Terj:

(BUKHARI - 3067) : Telah bercerita kepada kami Musaddad telah bercerita kepada kami Yazid bin Zurai' telah bercerita kepada kami Ma'mar dari Az Zuhriy dari 'Urwah dari 'Aisyah Radliallahu 'anha dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Ada lima jenis hewan fasiq (berbahaya) yang boleh dibunuh ketika sedang ihram, yaitu tikus, kalajengking, burung helang, burung gagak dan anjing liar".

Taaliq:
Blogger GAH tu tak faham bahasa arab, haiwan fasiq tu bukan maksud berdosa, tapi haiwan yang termasuk dalam kategori merbahaya, pengotor, mengganggu ternakan dan pembawa penyakit.
cth: tikus=pembawa penyakit, kalajengking=haiwan berbisa, helang-ia memakan ternakan, anak kambing dan ayam, gagak=pengotor dan anjing liar=gigitannya menyebabkan penyakit dan boleh membunuh manusia.
sekian

heheheh saya suka yg ni...mungkin kesilapan dia terjemah sendiri atau kesilapan penterjemah kpd inggeris...
dia terjemahkan literally sebagai binatang berdosa ek...klako klako..
tp mmg ada sebahgian penterjemah wat perangai cmni...terjemah literally tanpa rujuk kpd syarah hadis

ada seorg insan pernah tanya ana kenapa bunuh cicak sbb hadis sebut cicak binatang yg x banyak membuat kerosakan
rupanya dia baca kitab hadis terjemahan yg menterjemah "fuwaisiq" sbg binatang yg x byk membuat kerosakan
padahal fuwaisiq tu ism musagharah-menunjukkan benda itu kecil dr biasa, atau anak - bg fawasiq, mcm hirrah dan hurairah
fawasiq seperti kata sheikh merbahaya, pengotor, mengganggu ternakan dan pembawa penyakit.
maksud sebenar cicak adalah haiwan kecil tp tergolong kategori fawasiq..sebab dia kecil disebut dgn isim musagharah fuwaisiq
yg lebih kecil dlm hal ini saiz haiwan, iaitu cicak, bukannya kerosakan yg dibuatnya tidak berapa banyak


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: status hadith dari blogger ini satu-persatu (kaji kerja sikit kat ahli2 panel)

Post by Sponsored content Today at 9:04 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum