Perihal makanan dan minuman penerang hati.

View previous topic View next topic Go down

Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by ZulQ on Wed Nov 07, 2012 1:11 am

Assalamualaikum,
Apakah pendirian salaf tentang makanan dan minuman penerang hati yang dijual sekarang? Saya belek-belek balang kismis yang mak saya beli labelnya menyatakan bahawa kismis ni telah didoa dengan ayat Al-Quran 30 juzuk dan doa-doa lain. Juga dinyatakan bahawa tak boleh langkah makanan yang telah di doa. Betul ke tak boleh langkah makanan yang telah di doa? Ada nas ke?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by Ad-Dien on Fri Nov 09, 2012 10:40 pm

ZulQ wrote:Assalamualaikum,
Apakah pendirian salaf tentang makanan dan minuman penerang hati yang dijual sekarang? Saya belek-belek balang kismis yang mak saya beli labelnya menyatakan bahawa kismis ni telah didoa dengan ayat Al-Quran 30 juzuk dan doa-doa lain. Juga dinyatakan bahawa tak boleh langkah makanan yang telah di doa. Betul ke tak boleh langkah makanan yang telah di doa? Ada nas ke?


Makanan yang berkat, menerangkan hati adalah makanan yang halal lagi baik, halalan tayyiban..




_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by yat on Sat Nov 10, 2012 10:15 am

menjual agama?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by Ad-Dien on Sat Nov 10, 2012 10:48 pm

yat wrote:menjual agama?

Isu ni perlu diberikan perhatian, kefahaman dan penjelasan yang serius kepada masyarakat kita.. insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by ZulQ on Sun Nov 11, 2012 3:58 am

Adakah rosak akidah jika mempercayai makanan yang telah dibacakan 30 juzuk Al-Quran dan doa-doa spesifik mempunyai kelebihan berbanding makanan biasa? Ataupun sama sahaja makanan halalan toyibban yang dibacakan Bismillah (bermakna membaca 30 juzuk ke atas makanan tidak memberi kelebihan kepada makanan tersebut untuk "menerangkan hati").


ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by husna on Mon Nov 19, 2012 9:15 pm

Salam..

saya pun nak tahu sebab sekarang orang promote air anugerah utk diamalkan.

husna
AHLI
AHLI

Posts : 17
Points : 17
Join date : 08/05/2012

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by yat on Tue Nov 20, 2012 8:12 am

penerangn dr maza agak keras tapi menjawab persoalan tu semua....



PS: Nabi jampi, tapi jampi sakit, bukan jampi air jadi pandai, jadi baik etc...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by yat on Tue Nov 20, 2012 8:15 am

lagi satu, ni perli pedas sikit, tapi benar:


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by thtl on Tue Nov 20, 2012 12:14 pm

sapa yg beli telah ditipu oleh manusia yg menggunakan agama utk harga yg sedikit...
air jampi dan penerang hati sebenarnya boleh buat sendiri, tak payah outsource...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by alDayyan on Thu Jan 03, 2013 4:50 am

mcm dalam paper kosmo, metro dan beberapa lagi majalah picisan yg beria2 mempromosi air bacaan al quran la..air anugerah la.. siap ada testimoni lagi tu.. sampai sepuluh org beri testimoni!
saya tertanya2, produk tu produk baru tp testimoni yg dikeluarkan m,cm dah lama je.. yg beri testimoni tu plak..mcm saudara2 rapat serta pekerja2 yg bungkus air tu sendiri aje gayanya.. KohKohKoh

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by thtl on Thu Jan 03, 2013 2:10 pm

sil

inilah kaum yg Allah gelar sbg golongan yg menjual agama dgn harga yg sedikit...

banyak lagi produk dan servis yg boleh dijual, tapi mereka tergamak menjual jampi dan bacaan AQ

ucapkan setiap kali anda melihatnya," semuga bisnes ini tidak memperolehi keuntungan"

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal makanan dan minuman penerang hati.

Post by Sponsored content Today at 4:50 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum