Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

View previous topic View next topic Go down

Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by zikrulmaut_sm on Tue Dec 18, 2012 12:07 pm

[Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?]

Zaman Nabi dulu, orang ramai bangga dengan al-Quran tanpa mengira siapa pembacanya. Mereka kagum dengan kehebatan isi kandungan al-Quran yang mereka dengar, tidak kira siapa pun yang membacanya. Yang Muslim bertambah keyakinannya terhadap Islam, dan yang non-Muslim pula masuk Islam kerana yakin dengan kebenaran isi kandungan al-Quran.

Zaman sekarang, orang bangga dengan pembaca al-Quran tanpa mengetahui apa isi kandungan al-Quran itu. Yang mereka tahu hanyalah suara pembaca itu merdu atau tidak, hafaz banyak atau hafaz sedikit, baca banyak atau baca sedikit. Tapi mereka tidak pula berminat untuk ambil tahu sepatah perkataan pun dari isi kandungan al-Quran mahupun tafsirannya.

Sesuatu yang perlu dimuhasabah kembali.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by thtl on Tue Dec 18, 2012 1:47 pm

itu mmg tabiat manusia ZSM..

bila masih fresh, depa akan beri perhatian, tapi bila AQ dah berusia 1434 tahun, maka ia tak diendahkan lagi...

Yahudi dan nasara lagi jahat, depa ubah isi Torah dan Bible..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by zikrulmaut_sm on Wed Dec 19, 2012 8:26 am

Semua Muslim patut mentadabburi (menghayati maksud) al-Quran, misalnya seperti dalam video di bawah:


_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by abu_aisyah on Wed Dec 19, 2012 8:54 am

Allah yang maha mengetahui lagi bijaksana telah mengajar kita kaedah untuk kita menghayati al-quran iaitu dengan pengulangan. setiap muslim wajin membaca al-fatihah setiap hari sekurang2nya 17 kali sehari atau 6205 kali setahun.

Kata al-Tabi'i al-jalil al Hasan al-Basriy:

sesungguhnya Allah tinggalkan ilmu-ilmu daripada kitab-kitab yang terdahulu ke dalam al-Qur'an. kemudiaan Allah tinggalkan ilmu-ilmu yang ada di dalam al-Qur'an ke dalam surah-surah al-Mufassal. kemudaian Allah tinggalkan ilmu-ilmu di dalam surah-surah al-Mufassal ke dalam Surah al-Fatihah. sesiapa yang mengetahui tafsirannya, adalah seperti orang yang mengetahui tafsiran kesemua kitab yang diturunkan.

[Asrar Tartib al-Quran, 1]
text arabic:

قال الحسن البصري‏:‏ إن الله أودع علوم الكتب السابقة في القرآن ثم أودع علوم القرآن في المفصل ثم أودع علوم المفصل في الفاتحة فمن علم تفسيرها كان كمن علم تفسير جميع الكتب المنزلة

kitab: Rahsia penyusunan surah2 Al-Qur'an (أسرار ترتيب القرآن)
pengarang: Imam Jalaludin al-Syuyuti

vocab:
surah2 al-Mufassal bermula dari surah Qaf (50) hingga an-Nas (114)

malangnya,kita langsung tidak memperdulikan hal ini.ini adalah sikap kita,seperti firman allah:

وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا
Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini perkara yang tidak diacuhkan" [25:30].

hal ini terjadi kerana kesibukan yang melampau kita,

يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat.[30:7]

kita tidak mempelajari Al-quran itu sendiri (untuk pemahaman),tetapi kita meninggalkannya dan mempelajari ilmu2 yang lain dahulu.ini bahaya!!kita telah mendahulukan perkara lain daripada Allah dan rasulnya (AQ dan AS).


ا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mendahului Allah dan RasulNya; dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui
. [49:1]

~Ya Allah yang pemurah lagi maha pengampun, ampunilah dosa-dosa kami,dan ke dua ibu bapa kami dan kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihani kami semenjak kecil. Ya Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang, kurnikanlah kami hidayah dan taufiq didunia ini dan kurnikanlah kami syurga di kahirat nanti.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by Ad-Dien on Wed Dec 19, 2012 9:40 am



ANa ada update status berkaitan dengan ini beberapa hari yang lepas..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by abu_aisyah on Wed Dec 19, 2012 12:25 pm

Ad-Dien wrote:

ANa ada update status berkaitan dengan ini beberapa hari yang lepas..

paste lah kat sini abe ding.share ngn kami.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by Ad-Dien on Wed Dec 19, 2012 10:14 pm

abu_aisyah wrote:
Ad-Dien wrote:

ANa ada update status berkaitan dengan ini beberapa hari yang lepas..

paste lah kat sini abe ding.share ngn kami.

tengok la sendiri.. hehe .. abe gapo plok tu.. terbalik dohh Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by zikrulmaut_sm on Thu Apr 25, 2013 11:49 am

zikrulmaut_sm wrote:Semua Muslim patut mentadabburi (menghayati maksud) al-Quran, misalnya seperti dalam video di bawah:


Ibrahim At-Taimi (rohimahullah) mengatakan, "Barangsiapa yang telah diberi ilmu namun tidak menjadikannya menangis kepada Al-Khaliq, maka hakikatnya ia tidak diberi ilmu. Sebab Allah telah mensifati para ulama (orang-orang yang berilmu) seraya berfirman:

قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا
وَيَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً
وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا

Katakanlah: "Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata: "Maha Suci Tuhan kami, sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi". Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu'.

(QS. Al-Israa': 107-109)

[Sumber: Az-Zuhd karya Ibnul Mubarak hal. 41, Hilyatul Auliyaa' (V/88), dipetik dari: buku "Mystery of Al-Qur'an" pg. 42]

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by abu_aisyah on Fri May 03, 2013 5:23 am

bagaimana para sahabat boleh gementar hatinya, mengalir air mata dan gementar kulit-kulit badan apabila mendengar bacaan quran?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by abu_aisyah on Fri May 03, 2013 5:41 am

sebenarnya,sistem kehidupan kita sekrang menyebabkan kita jauh dari quran dan inilah syirik tanpa disedari.
sistem sekular dalam pendidikan,pekerjaan telah pun diceritakan didalam al-quran.

"Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan), dan yang reda (berpuashati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya, dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami, -

Mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan." [yunus:7-8]

sistem pendidikan kita memang tidak mampu mendidik masyarakat utk memahami quran.kita disuruh bersaing bersungguh2 utk menajdi pandai matapelajaran2 di sekolah.agar berjaya utk menjadi org senang,ada wang,kereta,rumah.ada spm sudah berpuas hati,lagikan ada diploma,ijazah,master,PHD.terus berasa senang.maka dengan sebab itu,kita jauh dari syurga Allah.

Crying or Very sad

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Bangga dengan al-Quran atau bangga dengan pembaca al-Quran?

Post by Sponsored content Today at 5:19 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum