Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

View previous topic View next topic Go down

Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by seijiseimura84 on Sun Dec 23, 2012 8:47 pm

Salam

Disini saya ingin berkongsi dengan anda tentang tips dlm mempelajari ilmu agama islam, serta yang paling penting mempraktikan apa yg dibelajar. Saya yakin anda pernah melihat situasi di mana seseorang itu mempunyai banyak ilmu agama, tetapi sedikit sahaja yang diamalkan, mengapa begitu?

Malah saya yakin, bagi mereka yg baru berjinak2 dengan agama, terasa suatu semangat berkobar2, membeli buku sampai 3 kitab, kadang2 10 kitab2 untuk tujuan belajar, dengan harapan dapat berubah menjadi orang beriman dengan cepat, agar dapat menjadi manusia yg lebih berguna dengan lebih cepat. Kita berharap agar kelemahan kita dapat dibaiki cepat, amalan kita dapat dipertingkatkan , al maklumlah nyawa kita tiada siapa tahu. Kita tidak mahu mati dlm amal yang masih kurang. Namun , kadangkala kita berasa hairan, walaupun banyak bacaan kitab2 berjaya menelaah, hairan, mengapa hanya sedikit dipraktikan?

Di sini berlaku beberapa kesilapan teknikal semasa belajar ilmu agama. Barangkali, perkara pertama ialah niat yg tidak betul. Kedua, mungkin baca tanpa pemahaman dan ketiga, belajar dalam keadaan terburu2. Saya lebih berminat untuk menyentuh soal ketiga.

Para sahabat, sepertimana yg saya fahamkan, mereka belajar satu topik, sebelum belajar topik lain, mereka praktikkan terlebih dahulu perkara yg mereka baru belajar sebelum belajar topik yg baru. Umat hari ini sangat berbeza....belajar satu topik baru, belum lagi sempat praktikan topik tersebut, sudah beralih belajar topik baru.

Mengikut pengalaman saya, dan beberapa kajian psikologi, suatu prinsip dan /amal baik, hendaklah diamalkan selama sekurang2nya minima sebulan sebelum prinsip / amal baik itu benar2 sebati dalam jiwa kita.

Sebagai contoh:
Sekiranya Ali mahu menjadi orang yg bersyukur sebagai contoh, dia harus menfokuskan perubahan hanya pada SATU perkara terlebih dahulu, iaitu menjadi orang bersyukur. Lupakan perkara lain yg mahu kita amalkan. Fokuskan pada satu perkara yg mahu kita amalkan. Setelah 1 bulan berjaya istiqamah jadi orang bersyukur, barulah boleh cuba ammalkan perkara lain , seperti bangun solat tahajud.

Contoh di atas....telah banyak digunakan oleh ahli psikologi dlm membentuk peribadi manusia dari buruk kepada tabiat yg baik. Sebagai contoh, katakan Ahmad selalu bangun pukul 7 pagi.....dia akan tetap bangun pukul 7 walaupun dikejutkan awal, kerana bangun pukul 7 sudah menjadi tabiat bagi Ahmad. Sekiranya Ahmad berhajat untuk sentiasa bangun pukul 5 pagi....maka dia haruslah berusaha dirinya bangun pukul 5 sentiasa, dan amalkan sekurang2nya 1 bulan secara istiqamah. Setelah sebulan, barulah bangun pukul 5 sudah menjadi tabiat bagi ahmad, mudah bagi ahmad bangun pukul 5.

Contoh di atas...secara tidak sedar ada digunakan oleh golongan kumpulan tabligh. Kita sedia maklum bahawa tabliqh ada program keluar 3 hari, beberapa bulan dan sekian2. Teknik ini sebenarnya mengunakan prinsip yg sama. Lebih lama seseorang itu mengamalkan amal yang baik, lebih mudah amal yg baik itu berjaya diterapkan menjadi tabiat seumur hidup

Banyak kesilapan yang dilakukan oleh orang islam, adalah kerana begitu terburu2 mahu berubah. Baru berhajat nak jadikan tabiat solat subuh jemaah , baru je istiqamah 5 hari, tiba2 berhenti solat subuh jemaah dan fokus pada bangun tarawih...hal inilah PUNCA mengapa apa yg dipelajari GAGAL untuk dipraktikan.

Oleh itu , sekiranya anda mahu berubah menjadi baik, serta mempraktikan apa yg dibelajar secara berkesan. Maka, ambillah satu perkara sahaja yg mahu diubah, amalkan sebulan secara istiqamah, apabila sudah sebati menjadi tabiat, barulah alihkan fokus kepada perkara2 yang baru. Untuk menguatkan istiqamah, saya cadangkan hafalkan dalil2 quran dan hadis, moga2han ia sentiasa menjadi peringatan di kala lupa dan dapat mempengaruhu jiwa untuk beramal

Moga2han, tips yg dikongsi dari pengalaman dapat membantu muslim lain dalam mempraktikan apa yg mereka belajar.

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by thtl on Sun Dec 23, 2012 9:03 pm

terbaik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ad-Dien on Mon Dec 24, 2012 9:17 am

thtl wrote: terbaik

Antara sebab kenapa Al-Quran diturunkan secara tawatur

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Fri Apr 12, 2013 8:26 pm

seijiseimura84 Like


Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by zikrulmaut_sm on Sat Apr 13, 2013 1:28 am

Belajar ilmu pun ada awlawiyat (prioriti).

Daripada 'A`ishah, Ummul Mu`minin, رضي الله عنها:

إِنَّمَا نَزَلَ أَوَّلَ مَا نَزَلَ مِنْهُ سُورَةٌ مِنَ المُفَصَّلِ، فِيهَا ذِكْرُ الجَنَّةِ وَالنَّارِ، حَتَّى إِذَا ثَابَ النَّاسُ إِلَى الإِسْلاَمِ نَزَلَ الحَلاَلُ وَالحَرَامُ، وَلَوْ نَزَلَ أَوَّلَ شَيْءٍ: لاَ تَشْرَبُوا الخَمْرَ، لَقَالُوا: لاَ نَدَعُ الخَمْرَ أَبَدًا، وَلَوْ نَزَلَ: لاَ تَزْنُوا، لَقَالُوا: لاَ نَدَعُ الزِّنَا أَبَدًا


"Sesungguhnya yang terawal turun di kalangan surah2 al-Qur'an ialah daripada surah2 'mufassal' (surah pendek2), yang di dalamnya peringatan/kisah tentang syurga dan neraka, hinggalah apabila manusia kembali (kpd fitrah) Islam, turunlah (ayat tentang) halal dan haram. Dan kalaulah yang pertama diturunkan ialah: "Janganlah kamu minum arak!", pasti mereka akan berkata, "Kami tidak akan tinggalkan arak selama-lamanya". Dan kalau turun ayat: "Janganlah kamu berzina!",pastimereka akan berkata, "Kami tidak akan tinggalkan zina selama-lamanya!"...
[Sahih al-Bukhari, no. 4993]

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 5:54 am

so macam yang ilmunya compang camping ni nak start kat mana tuan?...risau dah ni

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 6:44 am

Ilmu Tawhid dulu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 8:21 am

sejauh mana perlu cover bab tauhid ni tuan for beginner...kitab yg boleh di rujuk?

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 8:39 am

Rasanya dah ada thread sblm ni...senarai kitab pun dah kasi...
bab Tawhid, kitab utama ialah syarah kitab akidah at-tohawiyah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by zikrulmaut_sm on Mon Apr 15, 2013 9:23 am

dalam website AFN v1, ada senarai buku yang boleh didownload. Aqidah Thahawiyah pun ada rasanya. nanti saya check balik.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by zikrulmaut_sm on Mon Apr 15, 2013 9:43 am

emm.. nampaknya database untuk download file V1 dah tak ada.

di sini ada link alternative ebook kitab Aqidah At-Thahawiyah cetakan syarikat At-Tibyan:

http://www.mediafire.com/?35hdnnbb4e3ad5l

kitab Aqidah At-Thahawiyah versi yang ni adalah versi matan (teks asal) tanpa syarah. walaupun tak ada syarah, tapi ia ada comment ringkas di footnote untuk penjelasan (comment dari Syaikh Bin Baz). Walaupun secara ringkas, tapi insya Allah boleh difahami.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 10:20 am

Jazakallah Like

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by zikrulmaut_sm on Mon Apr 15, 2013 11:15 am

satu perkara yang saya dapat adalah: bukan ulama' atau kitab yang memberi ilmu, tapi Allah lah yang memberi ilmu.

ulama'/kitab hanya sebagai medium. boleh jadi mereka menyampaikan tapi kita tak faham, atau cuma faham sekerat saja.

jadi, amat penting untuk sentiasa berdoa supaya Allah beri kita hidayah dan bimbingan.


قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." [Surah Al-Baqarah (2) ayat 32]

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 11:26 am

benar

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by zikrulmaut_sm on Mon Apr 15, 2013 11:35 am

statement saya tadi juga adalah satu bentuk nafi dan itsbat (rukun tauhid). Smile

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 11:47 am

Like

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by noorul khairy on Mon Apr 15, 2013 3:59 pm

Ya..setuju benar dgn seijiseimura84 dan zikrulmaut_sm
Banyak yg perlu saya diperbaiki..istilah-istilah pun byk yg perlu di ingati n d pelajari.insyaAllah..
Mudahan dipermudahkan niat ini..

noorul khairy
AHLI
AHLI

Posts : 27
Points : 35
Join date : 13/04/2013

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Ibnu Hisyam on Mon Apr 15, 2013 4:05 pm

Smile Like

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Jgn terburu2 dlm belajar ilmu agama

Post by Sponsored content Today at 7:34 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum