Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by yat on Tue Dec 25, 2012 2:21 am

Apa pendapat semua tentang peggunaan kalimah Allah dalam Bible? Saya merasakan harus, lagipun terpakai hanya di sabah/sarawak, di mana sabah dan sarawak masa perjanjian masuk malaysia tiada agama negeri tak salah saya...

Nabi juga tak pernah mengharamkan...ada jugak yang cakap sebab ni khusus utk malaysia dan memikirkan maslahah umat, patut diharamkan penggunaan Allah dalam bible....

Apa kata orang2 Sabah & Sarawak?
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by gothehome on Tue Dec 25, 2012 6:15 am

Allah itu, Dia tidak beranak dan di peranakkan.

gothehome
AHLI
AHLI

Posts : 21
Points : 23
Join date : 02/06/2012

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Tue Dec 25, 2012 9:28 am

tak settle lagi ker isu ni di Malaysia?
Dari segi hukum, tak ada masalah sebab Injil di tanah arab utk kegunaan komuniti Kristian Ortodoks di Syria yg menggunakan bahasa syriac dan di sekitar Jordan dan Palestin, mnggunakan Allah dalam Injil mereka, gitu juga komuniti Koptic di Egypt.

Cuma di Malaysia, kena tunggu apa keputusan MFK
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by yat on Tue Dec 25, 2012 10:05 am

Isu ni jadi Bal;ik, Lim Guan Eng mahu pusat benar:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/dap-mahu-pusat-benar-guna-kalimah-allah-1.115162

dia cakap 50 tahun boleh, takkan skrng ni tak boleh? stahu saya bible melayu ni bukan dalam bahasa melayu originally, tapi dari indonesia, bawak ke malaysia ke sabah/sarawak....

Pagi ni Dr. Zaharuddin sound LGE, agak keras:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/kalimah-allah-jangan-lintasi-sempadan-1.115211
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by Ad-Dien on Wed Dec 26, 2012 12:44 pm



saya tengah cari bible dalam bahasa Melayu untuk tambahan ilmu.. Saya ngah stdy perbandingan agama sekarang.. nak dapatkan kat mana ek?

rasanya kalau mintak kat gereja sah dapat punya.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by yat on Wed Dec 26, 2012 2:44 pm

ada member sabah sarawak kristian mintak kat depa..

namanya 'alkitab'...tu lah bible bahasa indonesia (bukan bahasa melayu, sebab takder publisher malaysia, hanya publisher indonesia)
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Wed Dec 26, 2012 2:49 pm

download aje dien
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by Ad-Dien on Wed Dec 26, 2012 7:12 pm



saya senang dan lebih mudah nak baca kalau dalam bentuk naskah buku... feel nya lebih... Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by Ad-Dien on Wed Dec 26, 2012 7:20 pm

yat wrote:Isu ni jadi Bal;ik, Lim Guan Eng mahu pusat benar:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/dap-mahu-pusat-benar-guna-kalimah-allah-1.115162

dia cakap 50 tahun boleh, takkan skrng ni tak boleh? stahu saya bible melayu ni bukan dalam bahasa melayu originally, tapi dari indonesia, bawak ke malaysia ke sabah/sarawak....

Pagi ni Dr. Zaharuddin sound LGE, agak keras:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/kalimah-allah-jangan-lintasi-sempadan-1.115211

Saya naqalkan keterangan terbaru daripada Syaikh UZAR di FB pagenya:

Qala UZAR:

Ada yang kurang puas hati dengan statement saya yang disiarkan di muka depan sinar harian semalam. Saya pun tak menduga ia akan diletak di muka hadapan. Namun, pandangan lengkap saya beserta dalil ringkas MESTI dibaca bagi faham keseluruhan statement saya. di sini

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/910-nama-allah-ekslusif-atau-tidak--hukum-asal-dakwah-a-siyasah.html

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by seijiseimura84 on Wed Dec 26, 2012 9:30 pm

saya tiada masalah dengan pengunaan bahasa malaysia, kerana itu hak mereka sabah sarawak dlm memahami agama mereja.

tp pengunaan Allah menyebabkan saya kurang berasa selesa

walaupun tiada dalil pengharamannya, namun dari segi konteks isu semasa dan negara harus dipandang juga

Oleh itu sekiranya kerajaan ingin mengharamkan isitilah Allah dlm kristian, ia lebih bersifat kepada perundangan manusia yg mementingkan maslahat negara berbanding fiqh islam

Ada orang berhujah, quran tak kata haram so kita tak boleh haramkan sesuka hati.
Well.....pendaftaran kawin pun tak wujud dlm quran, perkahwinan di siam masih dianggap halal, cuma dari segi perundangan....mereka yg berkahwin di siam harus berdaftar di malaysia. Ini bukan hukum fiqh, quran tak perintah pun, tp kerana urusan pengurusan dan pentadbiran, undang2 menhendaki mendaftar.

avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by yat on Thu Dec 27, 2012 2:53 am

Ad-Dien wrote:
yat wrote:Isu ni jadi Bal;ik, Lim Guan Eng mahu pusat benar:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/dap-mahu-pusat-benar-guna-kalimah-allah-1.115162

dia cakap 50 tahun boleh, takkan skrng ni tak boleh? stahu saya bible melayu ni bukan dalam bahasa melayu originally, tapi dari indonesia, bawak ke malaysia ke sabah/sarawak....

Pagi ni Dr. Zaharuddin sound LGE, agak keras:

http://www.sinarharian.com.my/nasional/kalimah-allah-jangan-lintasi-sempadan-1.115211

Saya naqalkan keterangan terbaru daripada Syaikh UZAR di FB pagenya:

Qala UZAR:

Ada yang kurang puas hati dengan statement saya yang disiarkan di muka depan sinar harian semalam. Saya pun tak menduga ia akan diletak di muka hadapan. Namun, pandangan lengkap saya beserta dalil ringkas MESTI dibaca bagi faham keseluruhan statement saya. di sini

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/910-nama-allah-ekslusif-atau-tidak--hukum-asal-dakwah-a-siyasah.html

sama jugak kesimpulan, cuma artikel ni lebih detail dan panjang..
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by ummuyaser on Sun Oct 20, 2013 3:52 am

Assalamualaikum, Sebenarnya Isu ni isu apa ye? agamakah, politikkah..atau kepentingan peribadi?

Topik terkini tentang Penggunaan Kalimah Allah oleh orang Kafir di Malaysia.

1. Mahkamah telah pun putuskan Kalimah Allah tidak dibenarkan penggunaannya oleh Akhbar Herald di Semenanjung.

2. Noh Gadut menghukum Murtad sesiapa yang membenarkan penggunaan tersebut kpd Orang kafir.

3. Dr MAZA telah menghujjah balas kenyataan Noh Gadut.

4. Presiden ISMA telah membuat satu kenyataan yang menyebabkan warga  Serawak tersinggung.

5. ISMA keluarkan kenyataan bahawa isu Kalimah Allah ni tidak ada kaitan dengan hukum taklifi sebab tidak berkenaan dengan orang kafir.

6. UZAR ditemu bual oleh akhbar BH dan ini statmen beliau:
"Isu nama Allah kembali diperdebatkan, sefaham saya larangan oleh mahkamah itu hanyalah bersifat administrasi berbanding 'tarjih' hukum. Yang hanya tertumpu kepada terjemahan oleh akhbar Herald. Bukan menafikan hukum asal dan penggunaan oleh Kristian secara individu, berkumpulan atau dalam majlis rasmi mereka. Tidak pula menjadi murtad sesiapa yang mempersoalkannya kerana membincangkannya dari sudut hukum asal, selagimana mereka tidak menggalakkan murtad. Pastinya tidak Insha Allah. Bacaan lanjut http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/1017-isu-kalimah-allah-soal-jawab-bersama-berita-harian.html
"

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by abubakar on Sun Oct 20, 2013 11:49 pm

ummuyaser wrote:Assalamualaikum, Sebenarnya Isu ni isu apa ye? agamakah, politikkah..atau kepentingan peribadi?

Topik terkini tentang Penggunaan Kalimah Allah oleh orang Kafir di Malaysia.

1. Mahkamah telah pun putuskan Kalimah Allah tidak dibenarkan penggunaannya oleh Akhbar Herald di Semenanjung.

2. Noh Gadut menghukum Murtad sesiapa yang membenarkan penggunaan tersebut kpd Orang kafir.

3. Dr MAZA telah menghujjah balas kenyataan Noh Gadut.

4. Presiden ISMA telah membuat satu kenyataan yang menyebabkan warga  Serawak tersinggung.

5. ISMA keluarkan kenyataan bahawa isu Kalimah Allah ni tidak ada kaitan dengan hukum taklifi sebab tidak berkenaan dengan orang kafir.

6. UZAR ditemu bual oleh akhbar BH dan ini statmen beliau:
"Isu nama Allah kembali diperdebatkan, sefaham saya larangan oleh mahkamah itu hanyalah bersifat administrasi berbanding 'tarjih' hukum. Yang hanya tertumpu kepada terjemahan oleh akhbar Herald. Bukan menafikan hukum asal dan penggunaan oleh Kristian secara individu, berkumpulan atau dalam majlis rasmi mereka. Tidak pula menjadi murtad sesiapa yang mempersoalkannya kerana membincangkannya dari sudut hukum asal, selagimana mereka tidak menggalakkan murtad. Pastinya tidak Insha Allah. Bacaan lanjut http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/1017-isu-kalimah-allah-soal-jawab-bersama-berita-harian.html
"
Isu sebenarnya adalah The Herald nak guna kalimah Allah sebagai terjemahan kpd God di dlm penerbitan mingguan mereka. God ini merujuk God mereka yg di dlm Bible itu lah.

Yg lain-lain itu kebanyakannya berpendapat berdasarkan kefahaman masing-masing lah, mereka yg pakar dlm bidang terjemahan, lain pendapat, mereka yg pegang sifat 20, lain pendapatnya, mereka yg pakai tauhid 3, lain pendapatnya, ahli undang-undang, lain pendapatnya, ahli politik, lain pendapatnya, Melayu Islam, lain pendapatnya, Cina Islam, lain pendapatnya.

Pada saya, byk berlaku penyelewengan drpd isu asal lah. Kalau nak hurai, kena perincikan dari segenap segi. Tak boleh isu ini dijelaskan secara sehala lah mcm yg kebanyakan org kita buat.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Wed Oct 23, 2013 3:51 pm

isunya, tafsir surah al-Fatihah tidak sampai kpd masyarakat kita walaupun minima kita baca 17X sehari...
cuba lihat ayat:
"bukan golongan yg dimurkai (Yahudi) dan bukan juga golongan yg sesat (Kristian)"

dalam surah al-Fatihah, golongan Muslim, Yahudi dan Nasrani tu share common roots: Allah dan kitab samawi, cuma mereka dimurkai dan sesat..Yahudi kata Uzair itu anak Allah, manakala, Kristian kata Jesus adalah anak Allah.
Kalau kita halang ahlil kitab bertuhankan Allah...ia bercanggah dgn al-Fatihah sebab root mereka dah betul, cuma mereka sesat dan di murkai.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by AwgSagi on Thu Oct 24, 2013 10:26 am

seijiseimura84 wrote:saya tiada masalah dengan pengunaan bahasa malaysia, kerana itu hak mereka sabah sarawak dlm memahami agama mereja.

tp pengunaan Allah menyebabkan saya kurang berasa selesa

walaupun tiada dalil pengharamannya, namun dari segi konteks isu semasa dan negara harus dipandang juga

Oleh itu sekiranya kerajaan ingin mengharamkan isitilah Allah dlm kristian, ia lebih bersifat kepada perundangan manusia yg mementingkan maslahat negara  berbanding fiqh islam

Ada orang berhujah, quran tak kata haram so kita tak boleh haramkan sesuka hati.
Well.....pendaftaran kawin pun tak wujud dlm quran, perkahwinan di siam masih dianggap  halal, cuma dari segi perundangan....mereka yg berkahwin di siam harus berdaftar di malaysia. Ini bukan hukum fiqh, quran tak perintah pun, tp kerana urusan pengurusan dan pentadbiran, undang2 menhendaki mendaftar.

ini yang kebanyakkan kita tahu:
1. Kristian itu percaya kepada 3 tuhan secara bersekutu iaitu tuhan bapa, tuhan anak & tuhan roh kudus. Kita nampak tiada apa2. Lihat di bawah ini:

god=god=tuhan

The God=Tuhan (bagi kristian bahasa inggeris penggunaan The God merujuk kepada Konsep Tuhan Triniti itu, dan bagi muslim di mana-mana jua merujuk kepada ALLAH

2. Isunya di bawah ini (selepas saya baca dan faham dari few forums yang berbincang mengenainya):

Dalam The Bible bahasa inggeris: perkataan god akan merujuk kepada tuhan apabila diterjemah menggunakan sistem tulisan bahasa melayu, itu yang sepatutnya.

Tetapi, dalam The Bible bahasa melayu: perkataan allah itu mereka guna untuk tuhan/god sahaja dan The God (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus). Konsep The God itulah yang mereka kata allah itu esa atau satu.

Maka ia boleh membawa, kalau kita kata LA ILAHA ILLALLAH iaitu Tiada tuhan selain ALLAH, secara zahirnya mereka akan bersetuju.
Syahadah: Aku mengaku tiada tuhan selain Allah, muhammad itu rasul Allah, mereka pun boleh bersetuju dan boleh pula berkata, "dah betul dah tu untuk orang islam!"

Kalau ada aktiviti dakwah kepada orang2 yang telah kristian, dari segi zahirnya atau yang tersuratnya mereka pun boleh kata: "aku percaya Allah itu satu atau esa, dan Muhammad itu pesuruh Allah "
Apa yang tersirat ialah: "aku percaya (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus) itu satu atau esa, dan Muhammad itu pesuruh (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus)

Kalau benda itu dimanipulasi, mana2 kristian yang berbahasa melayu dan mengguna The Bible berbahasa melayu, boleh saja keluar masuk agama seperti mudahnya keluar masuk sempadan yang tiada post kawalan imigresen. Dan mereka boleh berkata kepada muslim: "Apa yang awak tahu tentang Allah?", maka muslim pun mengeluarkan segala hujah yang dia tahu. Apa pun jawapan muslim, selagi ia tidak merujuk kepada triniti itu, non-muslim itu boleh berkata: "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah!"

Pengalaman? Semua saudara sebelah emak saya adalah kristian. Emak saya diasuh sejak lahir oleh keluarga muslim kerana ibu yang melahirkannya meninggal dunia sebaik sahaja dia lahir. Saya pernah ditanya soalan di atas oleh bapa saudara saya yang sedang mengikuti kursus yang berkaitan kristian di Indonesia. Dan kata: "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah!" Embarassed 

Saya melihat, ia tidak berbahaya bagi orang2 islam yang tahu seperti ustaz2 popular yang dirujuk oleh orang ramai apabila ada isu di malaysia, tapi in long term saya khuatir, ia beri kesan kepada manusia dengan kemudahan rentas sempadan tanpa paspot.

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Thu Oct 24, 2013 12:48 pm

pernah terpikir tak akan Rukun Negara:
"kepercayaan kepada Tuhan"

Tuhan dalam rukun negara ni merujuk kpd Allah?
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by abubakar on Thu Oct 24, 2013 6:39 pm

AwgSagi wrote:
ini yang kebanyakkan kita tahu:
1. Kristian itu percaya kepada 3 tuhan secara bersekutu iaitu tuhan bapa, tuhan anak & tuhan roh kudus. Kita nampak tiada apa2. Lihat di bawah ini:

god=god=tuhan

The God=Tuhan (bagi kristian bahasa inggeris penggunaan The God merujuk kepada Konsep Tuhan Triniti itu, dan bagi muslim di mana-mana jua merujuk kepada ALLAH

2. Isunya di bawah ini (selepas saya baca dan faham dari few forums yang berbincang mengenainya):

Dalam The Bible bahasa inggeris: perkataan god akan merujuk kepada tuhan apabila diterjemah menggunakan sistem tulisan bahasa melayu, itu yang sepatutnya.

Tetapi, dalam The Bible bahasa melayu: perkataan allah itu mereka guna untuk tuhan/god sahaja dan The God (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus). Konsep The God itulah yang mereka kata allah itu esa atau satu.

Maka ia boleh membawa, kalau kita kata LA ILAHA ILLALLAH iaitu Tiada tuhan selain ALLAH, secara zahirnya mereka akan bersetuju.
Syahadah: Aku mengaku tiada tuhan selain Allah, muhammad itu rasul Allah, mereka pun boleh bersetuju dan boleh pula berkata, "dah betul dah tu untuk orang islam!"

Kalau ada aktiviti dakwah kepada orang2 yang telah kristian, dari segi zahirnya atau yang tersuratnya mereka pun boleh kata: "aku percaya Allah itu satu atau esa, dan Muhammad itu pesuruh Allah "
Apa yang tersirat ialah: "aku percaya (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus) itu satu atau esa, dan Muhammad itu pesuruh (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus)

Kalau benda itu dimanipulasi, mana2 kristian yang berbahasa melayu dan mengguna The Bible berbahasa melayu, boleh saja keluar masuk agama seperti mudahnya keluar masuk sempadan yang tiada post kawalan imigresen. Dan mereka boleh berkata kepada muslim: "Apa yang awak tahu tentang Allah?", maka muslim pun mengeluarkan segala hujah yang dia tahu. Apa pun jawapan muslim, selagi ia tidak merujuk kepada triniti itu, non-muslim itu boleh berkata: "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah!"

Pengalaman? Semua saudara sebelah emak saya adalah kristian. Emak saya diasuh sejak lahir oleh keluarga muslim kerana ibu yang melahirkannya meninggal dunia sebaik sahaja dia lahir. Saya pernah ditanya soalan di atas oleh bapa saudara saya yang sedang mengikuti kursus yang berkaitan kristian di Indonesia. Dan kata: "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah!" Embarassed 

Saya melihat, ia tidak berbahaya bagi orang2 islam yang tahu seperti ustaz2 popular yang dirujuk oleh orang ramai apabila ada isu di malaysia, tapi in long term saya khuatir, ia beri kesan kepada manusia dengan kemudahan rentas sempadan tanpa paspot.
Saya dulu 7 tahun bersekolah di Sarawak dan sekelas dgn rakan-rakan penganut Kristian. Walaupun heboh dikatakan mereka menggunakan Injil BM, tp realitinya mereka lebih gemar menggunakan B. Inggeris dlm kegiatan agama mereka, kerana agama Kristian dtg kpd mereka drpd mubaligh Inggeris. Saya juga tak pernah dgr mereka sebut nama Allah dlm urusan agama mereka, kerana bg mereka, Allah adalah tuhan org Islam. Mereka kalau nak berdoa, mereka akan menyeru nama Jesus.

Oleh sbb itu ada Paderi yg lantang menentang usaha utk menggunakan nama Allah ini oleh penganut Kristian. Ada individu Muslim yg sangka Paderi ini menyebelahi mereka dlm isu kalimah Allah, yg mereka tak tahu, Paderi ini bimbang berlakunya usaha Islamisasi terhadap penganut Kristian sbb berapa lama dah mereka sorokkan fakta yg Allah adalah tuhan bg org Kristian. Puak-puak ini menggambarkan seolah-olah Jesus adalah tuhan sedangkan dia hanyalah perantara, dgn statusnya sebagai anak tuhan tp penganut kristian yg saya jumpa beranggapan yg tuhan ini adalah Jesus itu sendiri.

Ini sekadar pengalaman saya lah.

Secara peribadi saya rasa kebimbangan kamu tidak berasaslah sebab tidak ajaran dunia ini selain Islam yg menekankan konsep the most supreme, esa, tiada sekutu melainkan Islam lah. Kalau nak kata Tuhan Bapa, Tuhan Anak, Tuhan Roh Kudus sebagai esa/satu, ini lg lah mengarut dan mungkin org Kristian sendiri akan pening dlm bab ini sebab-sebab ketiganya adalah entiti berasingan. Jd kalau nak kata gabungan ketiga-ketiga itu menjadikan ianya bersifat esa pula, maka tak ada dah lah konsep triniti yg dipegang oleh Gereja semenjak turun temurun.  Dah mcm kopi 3 in 1 pula. Sekejap 3, sekejap esa. Mana satu ini?

Perkataan "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah" ini jgnkan Paderi, tok-tok guru sufi/tarekat, ilmu hakikat, ilmu kebatinan yg kata diri dia Islam pun selalu guna ayat ini.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Oct 24, 2013 8:50 pm

Penganut ajaran sesat wahdatul wujud selalu kata yg bermaksud, "Kalau kamu belum mengenali diri kamu, maka kamu belum mengenali Allah". atau juga bermaksud, "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah".
avatar
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by AwgSagi on Sat Oct 26, 2013 10:07 am

[quote="abubakar"]
AwgSagi wrote:

Secara peribadi saya rasa kebimbangan kamu tidak berasaslah sebab tidak ajaran dunia ini selain Islam yg menekankan konsep the most supreme, esa, tiada sekutu melainkan Islam lah. Kalau nak kata Tuhan Bapa, Tuhan Anak, Tuhan Roh Kudus sebagai esa/satu, ini lg lah mengarut dan mungkin org Kristian sendiri akan pening dlm bab ini sebab-sebab ketiganya adalah entiti berasingan. Jd kalau nak kata gabungan ketiga-ketiga itu menjadikan ianya bersifat esa pula, maka tak ada dah lah konsep triniti yg dipegang oleh Gereja semenjak turun temurun.  Dah mcm kopi 3 in 1 pula. Sekejap 3, sekejap esa. Mana satu ini?

Perkataan "Awak belum tahu apa2 pun tentang Allah" ini jgnkan Paderi, tok-tok guru sufi/tarekat, ilmu hakikat, ilmu kebatinan yg kata diri dia Islam pun selalu guna ayat ini.
Apa yang saya utarakan hanyalah pendapat peribadi dari pemerhatian yang boleh saja salah boleh jadi betul.

Sekiranya ianya hanyalah satu kebimbangan tiada berasas... Alhamdulillah.

Saya hingga sekarang pun tetap hampir dengan komuniti kristian... malah... kakak kandung emak saya yang kristian yang bersuamikan seorang muballigh baru saja meninggal dunia. Tapi itu tidak bermakna apa2 pada saya, kerana, saya tidak pernah berminat untuk berdialog dengan mereka kerana tiada ilmu mengenainya.

Peraturan negara pun langsung tidak membenarkan gereja dibina di daerah saya. Untuk mereka beribadah hanyalah sebuah bangunan milik persendirian dibina dengan wang mereka sendiri tanpa mempunyai kemudahan asas kerana bangunan itu tidak mendapat kelulusan pihak berwajib, bukan sebab mereka kristian tapi sebab tidak cukup syarat2 yang dikehendaki dalam syarat2 yang terpakai pada orang lain. Di daerah ini, adalah open secret terdapat sekurang-kurangnya 3 bangunan yang mereka gunakan untuk beribadat dan berselindung di bawah nama bangunan untuk aktiviti kebudayaan puak murut.

Pihak kerajaan mengambil sikap seolah-olah tidak tahu dan hanya memantau mereka dari jauh. Saya berpendapat kerajaan bersikap tidak mengambil tindakan undang-undang adalah sebagai menghormati hak-asasi mereka untuk mengamalkan ugama mereka. Ini adalah the least yang maksimum kerajaan mampu buat dalam menjaga keharmonian negara selagi ia tidak terlalu menjolok mata atau memijak kepala. Di mana-mana pun di negara ini, mana-mana tempat ibadah non-muslim yang telah ada sebelum 1990, bangunan dan tapak itu kekal dengan syarat tiada pembesaran dan pengambil-alihan tanah selain tapak yang ada. Ini pun adalah hasil daripada kefahaman pemerintah yang didapat daripada agamawan2 yang dipercayai dan diiktiraf kepakarannya.

Berbalik pada kebimbangan saya itu, mungkin saya melihat ia terlalu jauh dengan andaian2 iaitu:

1. Syahadah seperti yang diajarkan kepada orang islam adalah gerdang untuk masuk islam. Dan tuhan bernama ALLAH adalah tuhan orang islam, mungkin ada pakar2 islam sekarang mengatakan sebaliknya, tetapi mereka berkata begitu setelah mereka mempunyai tambahan ilmu dan tidak semua orang islam itu mendapat rezeki untuk menambah ilmu sehingga ke negara2 arab atau mana2 negara sekalipun.

2. Pergilah kemana-mana di dunia ini, kita tanya kepada orang awam islam, siapa tuhan mu, mereka akan jawab ALLAH. Saya pernah tinggal lama di jepun, mereka yang islam tetap mengatakan tuhannya ALLAH tanpa diterjemah kepada bahasa mereka. Dan itulah yang diajar oleh para pendakwah islam di zaman silam yang datang ke nusantara. Kalau tidak, tentu mereka menggunakan tuhan yang bernama DEWATA MULIA RAYA, SANG HYANG TUNGGAL dan sebagainya. Tetapi mereka menggunakan perkataan ALLAH tanpa diterjemahnya kedalam bahasa melayu, maka apabila ke bersyahadah, kita berkata "Aku mengaku tiada tuhan selain ALLAH, Nabi Muhammd itu Pesuruh ALLAH, KENAPA BUKAN TUHAN dalam huruf Besar atau DEWATA MULIA RAYA? DEWATA MULIA RAYA, SANG HYANG TUNGGAL juga adalah merujuk kepada TUHAN YANG SATU.

3. Apakah yang boleh dibuat dengan allah orang kristian ialah Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus? Kalau tuan2 berminat, tuan2 tanyalah mana2 kristian sarawak atau sabah sekarang ni, bukan generasi dahulu tetapi generasi sekarang, kenapa mereka insist hendak menggunakan allah dan bukan tuhan. Tak perlu ambil masa panjang, kalau tuan bertanya tempat yang tepat, tuan boleh dapat pencerahan baru. Tapi kalau tuan2 tidak pernah membuatnya dan hanya berkata daripada pengalaman tuan2 yang dahulu, takut2 tuan mengatakan sesuatu yang mengelirukan.

Tapi, apa2pun, ini hanya sekadar pendapat peribadi yang saya ter'nampak'... boleh jadi salah boleh jadi betul. Mudah2an, seperti kata tuan, ia hanyalah kebimbangan tidak berasas.

Alhamdulillah, di tempat saya, tiada isu sebegini.

P/S: Mungkin Tuan THTL (double tuan pulak Smile ) belum mengetahui berita ini, bahawa Sultan Brunei telah menitahkan bahawa Brunei Darussalam mengangkat Kanun Undang-Undang Jenayah Syariah - Hudud terpakai sebagai undang-undangnya secara rasmi pada 22hb yang lalu. Ia dijalankan selari dengan mahkamah yang ada dan yang lain itu menjadi Takzir - saya kira hanya perubahan minoriti saja seperti rebranding. Saya kurang fahan term-term yang digunakan ni, tapi itulah kenyataannya. Untuk memberi luang dan ruang, ia mula dikuat-kuasakan selepas 6 bulan dari tarikh ia diumumkan minggu lepas.

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Sat Oct 26, 2013 3:11 pm

AS,
saya dah tahu melalui sibaran di internet. Hudud Brunei mungkin macam Hudud saudilaa...org lain kena tapi keluarga diraja saud tak kena hudud...yg kena pancung kebanyakannya non-saudis...hehehe
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by abubakar on Sat Oct 26, 2013 11:01 pm

AwgSagi wrote:
Apa yang saya utarakan hanyalah pendapat peribadi dari pemerhatian yang boleh saja salah boleh jadi betul.

Sekiranya ianya hanyalah satu kebimbangan tiada berasas... Alhamdulillah.

Saya hingga sekarang pun tetap hampir dengan komuniti kristian... malah... kakak kandung emak saya yang kristian yang bersuamikan seorang muballigh baru saja meninggal dunia. Tapi itu tidak bermakna apa2 pada saya, kerana, saya tidak pernah berminat untuk berdialog dengan mereka kerana tiada ilmu mengenainya.

Peraturan negara pun langsung tidak membenarkan gereja dibina di daerah saya. Untuk mereka beribadah hanyalah sebuah bangunan milik persendirian dibina dengan wang mereka sendiri tanpa mempunyai kemudahan asas kerana bangunan itu tidak mendapat kelulusan pihak berwajib, bukan sebab mereka kristian tapi sebab tidak cukup syarat2 yang dikehendaki dalam syarat2 yang terpakai pada orang lain. Di daerah ini, adalah open secret terdapat sekurang-kurangnya 3 bangunan yang mereka gunakan untuk beribadat dan berselindung di bawah nama bangunan untuk aktiviti kebudayaan puak murut.

Pihak kerajaan mengambil sikap seolah-olah tidak tahu dan hanya memantau mereka dari jauh. Saya berpendapat kerajaan bersikap tidak mengambil tindakan undang-undang adalah sebagai menghormati hak-asasi mereka untuk mengamalkan ugama mereka. Ini adalah the least yang maksimum kerajaan mampu buat dalam menjaga keharmonian negara selagi ia tidak terlalu menjolok mata atau memijak kepala. Di mana-mana pun di negara ini, mana-mana tempat ibadah non-muslim yang telah ada sebelum 1990, bangunan dan tapak itu kekal dengan syarat tiada pembesaran dan pengambil-alihan tanah selain tapak yang ada. Ini pun adalah hasil daripada kefahaman pemerintah yang didapat daripada agamawan2 yang dipercayai dan diiktiraf kepakarannya.

Berbalik pada kebimbangan saya itu, mungkin saya melihat ia terlalu jauh dengan andaian2 iaitu:

1. Syahadah seperti yang diajarkan kepada orang islam adalah gerdang untuk masuk islam. Dan tuhan bernama ALLAH adalah tuhan orang islam, mungkin ada pakar2 islam sekarang mengatakan sebaliknya, tetapi mereka berkata begitu setelah mereka mempunyai tambahan ilmu dan tidak semua orang islam itu mendapat rezeki untuk menambah ilmu sehingga ke negara2 arab atau mana2 negara sekalipun.

2. Pergilah kemana-mana di dunia ini, kita tanya kepada orang awam islam, siapa tuhan mu, mereka akan jawab ALLAH. Saya pernah tinggal lama di jepun, mereka yang islam tetap mengatakan tuhannya ALLAH tanpa diterjemah kepada bahasa mereka. Dan itulah yang diajar oleh para pendakwah islam di zaman silam yang datang ke nusantara. Kalau tidak, tentu mereka menggunakan tuhan yang bernama DEWATA MULIA RAYA, SANG HYANG TUNGGAL dan sebagainya. Tetapi mereka menggunakan perkataan ALLAH tanpa diterjemahnya kedalam bahasa melayu, maka apabila ke bersyahadah, kita berkata "Aku mengaku tiada tuhan selain ALLAH, Nabi Muhammd itu Pesuruh ALLAH,  KENAPA BUKAN TUHAN dalam huruf Besar atau DEWATA MULIA RAYA? DEWATA MULIA RAYA, SANG HYANG TUNGGAL juga adalah merujuk kepada TUHAN YANG SATU.

3. Apakah yang boleh dibuat dengan allah orang kristian ialah Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Tuhan Roh Kudus? Kalau tuan2 berminat, tuan2 tanyalah mana2 kristian sarawak atau sabah sekarang ni, bukan generasi dahulu tetapi generasi sekarang, kenapa mereka insist hendak menggunakan allah dan bukan tuhan. Tak perlu ambil masa panjang, kalau tuan bertanya tempat yang tepat, tuan boleh dapat pencerahan baru. Tapi kalau tuan2 tidak pernah membuatnya dan hanya berkata daripada pengalaman tuan2 yang dahulu, takut2 tuan mengatakan sesuatu yang mengelirukan.

Tapi, apa2pun, ini hanya sekadar pendapat peribadi yang saya ter'nampak'... boleh jadi salah boleh jadi betul. Mudah2an, seperti kata tuan, ia hanyalah kebimbangan tidak berasas.

Alhamdulillah, di tempat saya, tiada isu sebegini.

P/S: Mungkin Tuan THTL (double tuan pulak Smile)  belum mengetahui berita ini, bahawa Sultan Brunei telah menitahkan bahawa Brunei Darussalam mengangkat Kanun Undang-Undang Jenayah Syariah - Hudud terpakai sebagai undang-undangnya secara rasmi pada 22hb yang lalu. Ia dijalankan selari dengan mahkamah yang ada dan yang lain itu menjadi Takzir - saya kira hanya perubahan minoriti saja seperti rebranding. Saya kurang fahan term-term yang digunakan ni, tapi itulah kenyataannya. Untuk memberi luang dan ruang, ia mula dikuat-kuasakan selepas 6 bulan dari tarikh ia diumumkan minggu lepas.
Saya berasal drpd Sarawak. 7 tahun sekelas dgn majoriti penganut Kristian dan hidup dgn persekitaran yg multi-racial, multi-believe. Jd saya kira, berdasarkan pengalaman saya dgn mereka ini, byk kebimbangan drpd umat Islam yg saya kira tak berasas. Mungkin dgn mubaligh, rahib, paderi, sisters dsb lain lah pasal saya tak berhadapan dgn mereka ini, tp kalau sekadar penganut Kristian yg biasa-biasa, saya tak pernah rasa terancam lah. Nak cerita knp tak rasa terancam mungkin perbahasannya agak panjang.

Ulama-ulama sepakat menyatakan yg agama nabi terdahulu adalah Islam. Apa dia maksud Islam ini? Kawan-kawan saya ramai kata maksud dia adalah sejahtera, atau dlm BI disebut sebagai peace. Tp kalau menurut Al-Quran, maksud dia adalah berserah. Berserah kpd siapa? Allah jalla wa'ala. Di Malaysia ini, dlm solat puak-puak kita byk baca doa tawajjuh yg brgkali diambil sedikit drpd surah Al-An'am ayat 163. Kristian baik, Yahudi baik, kedua-dua ini mari drpd mana? Walaupun kitab dia telah diseleweng, tp puak-puak ini ttp menisbahkan kedua-dua kitab mereka adalah wahyu yg dibawa oleh Nabi mereka lah. Kalau Kristian, jwbnya Nabi Isa lah. Agama Nabi Isa adalah Islam, dtgnya agama Kristian ini adalah akibat drpd tgn-tgn pengikut dia.

Sekiranya kita nakkan Kristian akur dgn definisi Allah menurut Islam, maka tidak Kristian lah mereka. Ini akidah mereka. Iaitu ada Tuhan Bapa, Tuhan Anak. Sekiranya tak ada Tuhan Anak, maka tak ada lah bapanya. Jd Tuhan itu akan berdiri dgn sendiri. Tak ada perkataan selepasnya. Sekiranya mereka tidak berpegang kpd akidah mereka, maka tidak Kristian lah mereka. Kebetulan skrg ini panas isu Syiah, kenapa ada ulama masih kata Syiah ini Islam? Pasal Syahadah mereka lah, iaitu mereka mengaku Allah itu Esa walaupun sekiranya diperhalusi byk amalan-amalan mereka yg tak secocok dgn pengakuan syahadah mereka itu.

Menjawab yg no 2 itu, ini masalah bahasa. Dlm BM apa terjemahan yg tepat kpd Rabb di dlm Bahasa Arab? Sedangkan perkataan Ad-Deen org kita terjemah kpd agama. Maksud agama dlm BM tak sama dgn apa yg dimaksudkan dgn Ad-Deen dlm Bahasa Arab. Saya kira sekiranya pengajian akidah kita berdasarkan apa yg telah Ibnu Taimiyyah dan pengikutnya bawa, tak ada masalah. Di Youtube ada video syarah kitab akidah wasatiyyah oleh Maulana Shaari Mustapha. Sekiranya kamu menonton video ini dari awal sampai ke sudah, insya-Allah kamu akan faham.

Baik, disebaban ada hujah kamu yg ketiga itu, nampaknya saya terpaksa ckp juga lah sikit. Org kata di Sarawak guna Injil BM tp masalahnya kebanyakan Kristian yg saya kenal di Sarawak dulu, mereka guna Bahasa Inggeris atau bahasa pertuturan mereka lah, dan mereka tak guna Bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan seharian. Aktiviti gereja mereka pun, mereka akan guna Bahasa Inggeris pasal di tempat saya, berlaku kahwin campur, iaitu cina dgn dayak. Kalau nak guna bahasa mandarin/kantonis, yg dayak tak faham, nak guna bahasa Iban, yg cina tak faham, jd mereka guna bahasa Inggeris.

Berbalik kpd pengalaman bersama penganut Kristian, tak pernah lg lah dgr mereka mengatakan yg Allah ini tuhan mereka. Mereka bila berdoa, akan menyeru kpd Jesus. Tak ada dkt rumah mereka, dkt kereta mereka, mereka letak nama Allah, ataupun patung Allah (sekiranya ada). Boleh tgklah sendiri apa yg mereka letak. Ada paderi yg menentang penggunaan kalimah Allah, org kita sangka, dia berada di pihak kita, tp yg org kita tak faham, dia bimbang dgn penggunaan kalimah Allah ini, akan membuka pintu dakwah kpd bukan Islam.  Seperti mana yg Ustaz THTL sebut, Kristian dan Yahudi punya 'common ground' dgn Islam, sekiranya penganut dia sedar akan hal ini, terutamanya penganut Kristian lah, masalah lah pihak Gereja utk menangani-nya pasal sekiranya mereka benar-benar taat kpd ajaran Kristian, sepatutnya mudah utk mereka memeluk Islam sebagaimana yg telah byk para paderi baik zaman dahulu, dan skrg telah lakukan. Tak tahu lah apa yg kamu maksudkan dgn generasi skrg pasal saya baru berusia 22 tahun, mungkin generasi skrg yg kamu maksudkan itu berumur 30an atau 40an dan saya mmg tak bergaul dgn mereka lah.

Mtk maaflah saya tak cerita habis, pasal susah juga kalau hari-hari cuba menjelaskan benda sama. Jd sekiranya ada yg kurang jelas boleh tanya semula lah. Berdasarkan dialog saya dgn mereka yg berpendirian seperti saudara, ramai bimbang kerana kejahilan umat Islam. Perlaksanaan undang-undang ini saya andaikan sebagai salah satu langkah pencegahan. Pada saya, langkah pencegahan paling baik utk melawan kejahilan adalah dgn ilmu dan ini org kita tidak titik beratkan. Di Tanah Melayu ini mungkinlah kita ada peruntukan undang-undang, tp bagaimana dgn saudara kita yang tidak berkongsi nasib yg sama cthnya di Thailand ataupun United Kindom? Sepatutnya kita tekankan yg ini.

Org kita boleh berdemo sepertimana yg dilakukan Perkasa, kalau nak berdemo, kita minta supaya pengajian agama kpd anak-anak kita dinaik taraf. Ini yg sepatutnya. Sekiranya org kita bersungguh sygkan akidah anak-anak kita, kita kempen, hantar memo, demonstrasi supaya tahun pertama anak-anak kita masuk sekolah yakni darjah satu, kita minta supaya ustaz-ustaz syarah kitab aqidah wasatiyyah dlm tempoh setahun itu ketika waktu mengajar subjek pendidikan agama Islam. Insya-Allah selesai dlm masa setahun. Kalau tak dpt semua pun, faham syahadah sudah cukup. Jgn masuk lg bab solat, wudhu' dsb. Nabi Muhammad s.a.w sendiri di peringkat awal dakwah, menekankan bab akidah dulu dan ini sepatutnya kita contohi lah.  WA

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by AwgSagi on Mon Oct 28, 2013 6:33 am

[quote="abubakar"]
AwgSagi wrote:

Berbalik kpd pengalaman bersama penganut Kristian, tak pernah lg lah dgr mereka mengatakan yg Allah ini tuhan mereka. Mereka bila berdoa, akan menyeru kpd Jesus. Tak ada dkt rumah mereka, dkt kereta mereka, mereka letak nama Allah, ataupun patung Allah (sekiranya ada). Boleh tgklah sendiri apa yg mereka letak.
Saya tak nak memperpanjangkan perkara ini. Pengikut kristian yang awam lebih kurang macam pengikut islam yang awam (saya termasuk awam), jarang mengaji dan mengkaji tentang sesuatu. Mereka heboh kalau ada isu yang dihebohkan tanpa perlu tahu ujung-pangkal. Cukup bagi mereka mengetahui apa yang diberitahukan sahaja.
Tapi ada perkara agama yang boleh dimanipulasi oleh orang2 yang mampu melihatnya. Manipulasi boleh berbagai. Sekiranya mereka itu ahli kepada "golongan yang dimurkai", tujuan utama hanyalah memesongkan manusia dari jalan ALLAH yang sebenar, apapun agama manusia itu. Ertinya walaupun dia islam atau kristian, yang penting mereka tidak memahami tuhan itu bagaimana.

Cuma mari kita teliti ayat2 dari The Bible terjemahan baru. Ada beberapa saya paste kan di sini:

Rujukan: Alkitab Online Bahasa Indonesia

1. Ini menggunakan keyword: allah adalah Tuhan. Kita akan dapat: http://www.jesoes.com/index.php?hal=cari&kata=allah+adalah+Tuhan&cara=1&bagian=3&bahasa=1&submit=+CARI+

2. Kalau malas nak check, saya pastekan sedikit:

TERJEMAHAN BARU = x()
TERJEMAHAN LAMA = y()
TERJEMAHAN ENGLISH = z()

16:25-26 = Nyanyian puji-pujian Daud (saya ambil dari sini: http://www.jesoes.com/alkitab/1taw/16/26#26

x(25) Sebab besar TUHAN dan terpuji sangat, dan lebih dahsyat Ia dari pada segala allah.
y(25) Sebab besarlah TUHAN dan sangat terpuji; Ia harus ditakuti lebih dari segala dewa.
z(25) For great is the Lord and greatly to be praised; He also is to be [reverently] feared above all so-called gods.

x(26) Sebab segala allah bangsa-bangsa adalah berhala, tetapi Tuhanlah yang menjadikan langit.
y(26) Dewa-dewa bangsa lain hanya patung berhala tetapi TUHAN adalah pencipta angkasa raya.
z(26) For all the gods of the people are [lifeless] idols, but the Lord made the heavens.

Saya tawaquf.

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by thtl on Mon Oct 28, 2013 7:03 am

Nak ringkas cerita:
secara fiqh dan teknikal, Kristian dan Jews mmg bertuhankan Allah. Sebab tu depa ni dinamakan agama samawi atau semitic. semua rahsia ni ada dalam surah al-Fatihah. Alhamdulillahi rabbil aalamin, maksudnya Allah dah isytiharkan diri Dia sbg Tuhan seru sekelian alam. kalau kita hadkan Allah sbg Tuhan bangsa melayu saja maka ia menyalahi Rububiyah Allah swt.
Allah di sisi Kristian adalah Father, ayah kpd Jesus Christ.
Allah disisi Yahudi/Jews adalah ayah kpd Israel dan Uzair.
Manakala Allah di sisi Muslims ialah Allah yg Maha Esa spt dalam surah al-Ikhlas.

apakah Muslim ada kuasa nak paksa Kristian dan Yahudi supaya mengEsakan Allah? mustahil sbb mereka tidak dipaksa sejak zaman Nabi saw...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by AwgSagi on Mon Oct 28, 2013 8:36 am

thtl wrote:Nak ringkas cerita:

apakah Muslim ada kuasa nak paksa Kristian dan Yahudi supaya mengEsakan Allah? mustahil sbb mereka tidak dipaksa sejak zaman Nabi saw...
Pendapat saya di bawah ini tidak lagi mengenai dengan isu ALLAH antara KDN dan HERALD.

Saya berbeza pendapat dengan tuan. Saya berpendapat bahawa apa yang Nabi SAW bawakan ialah tentang ajaran bahawa Tuhan itu esa sebagaimana dinyatakan dalam Surah Al-Ikhlas. Itulah intipati semua ajaran Rasul yang diutus, dan, apapun kaedahnya untuk beribadah, setelah dia mengakui kebenaran ALLAH, hidayah tuhan melalui pemerkasaan akal dan naluri akan mendorongnya mencari apa kaedah untuk beribadah sebagai tandanya mengabdi kepada tuhannya. Maka ini bersesuaian dengan janji 'hamba yang dilaknat ALLAH' ketika melanggar perintah sujud kepada Nabi Adam AS iaitu dia akan memesongkan manusia (apapun agamanya) daripada menyembah tuhan yang esa sebagaimana yang tuhan maksudkan, dan, ini ALLAH izinkan.

Kedatangan islam amat menyusahkan 'hamba yang dilaknat ALLAH' walaupun selepas ketiadaan Nabi SAW kerana dibekalkan dengan ALQURAN.

ALQURAN berfungsi sebagai SYIFA dan panduan sebagai ubat bagi orang-orang yang jahil. Jahil dari segi apa? Jahil dari segi mengenal ALLAH pemilik sekalian alam yang empunya hari pembalasan yang mengadili setiap perbuatan, jahil dari segi mengenal tuhan tempat mengabdikan diri dan meminta pertolongan, jahil daripada mengenal jalan yang lurus iaitu jalan golongan yang telah mendapat nikmat, jahil daripada mengenal jalan golongan yang dimurkai dan jalan golongan yang sesat. Selepas dari Al-Fatihah, semua itu terbentang dalam surah2 seterusnya sehingga habis.

Tugas rasul ialah menyampaikan sehingga percaya. Tugas manusia sekarang ialah hanya untuk menyampaikan petunjuk jalan itu dengan kepercayaan milik eksklusif setiap individu. Maka adab ketika menyampaikan ialah dengan mengatakan 'ini dari kami/aku dan inilah yang kami percaya/aku' dan bukan 'ini dari ALLAH dan inilah yang betul kerana inilah amalan agamawan2 silam'. Ini bersesuaian dengan larangan menaja agama atau menaja tuhan kerana apabila kita menetapkan sesuatu maka ia mungkin 'itu hanyalah andaian kamu belaka' dan kita dilarang 'mengikuti apa2 yang kamu tidak mengetahui mengenainya'.

Utusan langit berupa rasul dan nabi telah terputus sejak kewafatan Nabi SAW. Maka apa yang kita ada sekarang ini hanyalah warisan2 orang2 dahulu. Warisan2 itu berbentuk kepelbagaian agama. Maka apabila kita mengatakan 'engkau hanyalah orang awam. engkau siapa? apa rujukan engkau? adakah engkau lebih hebat dari agamawan silam dalam mentafsir agama?' kepada manusia, itu seolah-olah juga berkata agama ini kami warisi dari datuk nenek moyang kami dahulu dan inilah yang benar. Maka kata-kata itu juga lebih kurang serupa kepada apa yang dialami oleh nabi2 dan rasul2 ketika berhadapan dengan penaja2 agama dan tahun di zaman mereka. Mereka tergugat dan menjadi marah kerana itu akan memalingkan manusia dari patuh kepada mereka yang juga adalah sumber pendapatan mereka.

Dalam ALQURAN banyak diceritakan kisah2 penaja ketuhanan dan keagamaan dan semua itu adalah mereka2 yang dimurkai. Nabi Musa di utus kepada hamba ALLAH yang mengaku tuhan. Tentera bergajah dihapuskan kerana mahu menaja ketuhanan dan keagamaan dengan menyerang BAITULLAH. Surah AL-LAHAB menceritakan apa yang terjadi kepada seorang hamba yang marah kepada Nabi SAW kerana membawa ajaran baru. Kisah para paderi iaitu panggilan kepada pakar2 agama atau agamawan di zaman mereka juga turut diceritakan.

Semua mereka ini mempunyai ciri2 yang sama iaitu golongan yang dimurkai ALLAH. Golongan dimurkai adalah golongan yang dipateri hatinya dari jalan golongan yang lurus. Golongan yang sesat adalah golongan yang jadi pengikut golongan yang dimurkai, tetapi mereka ada kemungkinan untuk berpaling kepada jalan golongan yang lurus sekiranya mereka mendapat hidayah ALLAH dengan 2 kaedah selepas pencerahan jalan dari muslim yang mukmin, iaitu, dan naluri mereka akan bertindak sebagai penapis kebenaran dan kebatilan dan hasil daripada pemerkasaan/proses pematangan akal mereka dengan ilmu.

Dalam sirah Nabi SAW iaitu dalam semua peperangan menentang negara luar kita dapati message nabi ialah seruan untuk tunduk kepada kepercayaan tuhan yang esa. Pilihan negara2 itu ada 3 iaitu, pertama tunduk kepada kepercayaan tuhan yang esa dan mereka bebas, atau yang kedua, tunduk kepada golongan yang bertuhankan tuhan yang esa dengan cara membayar sejumlah bayaran, atau yang ketiga, berperang.

Dan ALQURAN juga mengajar kita apabila kita tidak mendapat pencerahan daripada perbezaan pendapat, berundur adalah yang terbaik kerana matlamat utama bukan untuk memaksakan pendapat kita dipercayai.

Ini adalah pendapat peribadi saya dan inilah yang saya percaya ketika ini tuan. Maka, saya tawaquf.

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by alDayyan on Tue Oct 29, 2013 4:25 am

kesimpulannya, ini hal2 dan isu khilaf juga ke? sebab ada golongan arifbillah pun berbalah pendapat..hurmm..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Penggunaan Allah dalam Bible Bahasa Melayu

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum