[Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

View previous topic View next topic Go down

[Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Thu Dec 22, 2011 10:06 am

Assalamualaikum, mohon takhrij /tahqiq hadith berikut insyaAllah

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada tiga puluh ayat yang memberi syafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan kepadanya iaitu surah Al-Mulk iaitu(Tabarakallazi)"

tidak dinyatakan riwayat mana...

dan disebut juga kisah si fulan yang sangat sikit amalnya melainkan hanya ada beramal dengan tabarallazi (al-Mulk),dikhabarkan surah ini membela si fulan di hadapan malaikat dan Allah, bahkan memarahi Nya..hingga berkata adakah kisah ini benar?


boleh rujuk di dalam buku Amalan Surah-Surah pilihan oleh Haji Johari Haji Alias

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ahmad Shamil on Thu Dec 22, 2011 12:22 pm


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ عَبَّاسٍ الْجُشَمِيِّ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ سُورَةً مِنْ الْقُرْآنِ ثَلَاثُونَ آيَةً شَفَعَتْ لِرَجُلٍ حَتَّى غُفِرَ لَهُ وَهِيَ سُورَةُ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ


- Drp Abu Hurairah r.a, drp nabi s.a.w bersabda: sesungguhnya satu surah drp al-Quran 30 ayat memberi syafaat kepada seorg lelaki sehingga diampunkan baginya, iaitu surah tabaraka allazii biyadihi al-mulk..
- diriwayatkan oleh at-tirmizi, Ahmad, Ibn Hibban dan al-Hakim.

- Al-Bukhari melemahkan hadis ini di dalam at-tarikh al-kabiir, kerana Abbas al-Hushamiy tidak diketahui pendengarannya dr Abi Hurairah. Akan tetapi ibn Hibban menyebutnya di dalam perawi yg dipercayai. Bg hadis ini syahid hadis thabit drp Anas yg diriwayatkan oleh at-tabrani dlm al-kabir dgn sanad yg soheh.
- al-haithami menyebutkannya dlm "majma' az-zawaid" [7/130], kitab kaifa yufassir al-quran? Bab surah tabarak, at-Tabrani dlm "as-saghir" dan "al-kabiir", katanya: perawinya perawi soheh, as-Sayuthi dlm "ad-dar al-manthur" [6/379], dan beliau menyandarkan pada at-tabrani, ibn mardawaih. Diriwayatkan juga oleh ad-dhiya' dlm al-mukhtaarah drp Anas.
- At-tirmizi menilainya sbg hadis hasan.

(at-talkhis, ibn hajar [1/574] , sunan at-tirmizi, kitab fadhail al-quran, bab fi fadhl surah al-mulk)

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Thu Dec 22, 2011 12:40 pm



syukran...jadi kisah surah Al-Mulk berdebat dan marahkan Allah itu benar atau kisah israilliyat?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ahmad Shamil on Fri Dec 23, 2011 6:36 am

HambaNya wrote:

syukran...jadi kisah surah Al-Mulk berdebat dan marahkan Allah itu benar atau kisah israilliyat?

wallahu'a'lam...
hamba yg daif ini x pernah dengar dan x pernah jumpa lagi...
kalau disebutkan sumber asalnya dr kitab turath mungkin boleh dicari dan ditahqiq insya allah

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Fri Dec 23, 2011 7:42 am

Abu_Zubair wrote:
HambaNya wrote:

syukran...jadi kisah surah Al-Mulk berdebat dan marahkan Allah itu benar atau kisah israilliyat?

wallahu'a'lam...
hamba yg daif ini x pernah dengar dan x pernah jumpa lagi...
kalau disebutkan sumber asalnya dr kitab turath mungkin boleh dicari dan ditahqiq insya allah



belum pernah dengar ya akhi?insyaAllah ada kelapangan ana aip sebab ia agak panjang...

cuma ana ada khuatir ia kisah israiliyat sebab ada dialog dia berdebat dan marahkan Allah dan mengugut supaya padamkan dirinya (surah Al-Mulk) dari al-Quran jika si fulan tersebut dicampakkan ke neraka...wallahua'lam..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by faisall on Fri Dec 23, 2011 10:56 am

HambaNya wrote:
Abu_Zubair wrote:
HambaNya wrote:

syukran...jadi kisah surah Al-Mulk berdebat dan marahkan Allah itu benar atau kisah israilliyat?

wallahu'a'lam...
hamba yg daif ini x pernah dengar dan x pernah jumpa lagi...
kalau disebutkan sumber asalnya dr kitab turath mungkin boleh dicari dan ditahqiq insya allah



belum pernah dengar ya akhi?insyaAllah ada kelapangan ana aip sebab ia agak panjang...

cuma ana ada khuatir ia kisah israiliyat sebab ada dialog dia berdebat dan marahkan Allah dan mengugut supaya padamkan dirinya (surah Al-Mulk) dari al-Quran jika si fulan tersebut dicampakkan ke neraka...wallahua'lam..

Fuhh ~ macam melampau sangat je cerita ni ~

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by thtl on Fri Dec 23, 2011 11:12 am

biar hambaMu bentangkan dulu, baru kita sama2 tahqiq

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Sat Dec 24, 2011 7:49 pm

thtl wrote:biar hambaMu bentangkan dulu, baru kita sama2 tahqiq

maaf lambat bentangkan..ada sedikit kesulitan, baiklah ini kisahnya. Nanti ustaz dan yang lain-lain yang berkemampuan tahqiq kan ye..

p/s- tambahan, ia sebenarnya hadith..cuma saya sangsi akan kesahihannya atau matan yang barangkali ada unsur israiliyat atau tidak..wallahua'lam



Daripada Anas Ibnu Malik berkata: Nabi s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya seorang lelaki yang sebelum kamu telah meninggal dunia dan tidak ada bersamanya sedikitpun daripada kitab Allah kecuali 'Tabarakallazi(Al-Mulk).' Maka apabila dimasukkan ke dalam lubang kubur, datanglah malaikat kepadanya. Maka surah itu menahan wajahnya dan malaikat berkata kepada surah itu. Sesungguhnya kamu (Al-Mulk) daripada kitab Allah dan saya tidak mahu menyusahkan kamu.Sesungguhnya saya tidak boleh memberi kepadamu dan kepada dia, dan kepada saya kemudharatan atau kemanfaatan. Sesungguhnya jika kamu mahu memberi manfaat kepada dia (si mati), maka pergilah kepada menemui Allah s.w.t dan mintalah syafaat daripadanya.

Maka diapun (surah Al-Mulk) menemui Allah dan berkata : Wahai Tuhanku, si fulan ini (si mati), dia pilih saya dalam kitabmu dan dia pelajari saya dan dia membaca saya. Maka bolehkan wahai Allah, Engkau membakarnya dan menyeksanya, walhal saya di dalam dadanya. Jika Engkau ngin berbuat demikian, maka padamlah saya dari kitabmu. Allah s.w.t berfirman: Aku nampak kamu marah. Dia (Surah al-Mulk) menjawab: Sesungguhnya saya marah. Allah s.w.t berfirman: Pergilah kerana sesungguhnya aku memberi dia kepadamu dan kamu menjadi syafaat keatasnya"

Nabi s.a.w bersabda: Surah itu datang kepada malaikat dan memaksanya keluar tanpa melakukan apa-apa kepada si mati. Maka surah itupun datang dan meletakkan mulutnya kepada mulut si mati dan mengucapkan selamat datang kepada mulut yang sentiasa membaca saya dan selamat datang kepada dada yang selalu menghafal dan menjaga saya. Dan selamat datang kepada dua kaki yang sentiasa berdiri dan membaca saya. Maka surah itu bersama si mati dalam kuburnya supaya dia (si mati) tidak merasa kesunyian"

Anas berkata: Apabila Nabi s.a.w khabarkan hadith ini maka tiada seorangpun yang kecil mahupun yang besar, hamba mahupun tuan kecuali dia mempelajari surah ini dan Nabi s.a.w memanggil surah ini al-Munjiah: iaitu yang menyelamatkan."

(Hadith Riwayat Ibnu Katsir)


dipetik daripada amalan dan fadhilat surah-surah Pilihan oleh Haji Johari Haji Alias
Terbitan Darul Nu'man
RM3.00
ISBN 983-046-177-7
Serial no.:9 789830 461779

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 8:01 pm

Hj JO tu masalah sikit kitab2 karangan beliau..
Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Sat Dec 24, 2011 8:15 pm

thtl wrote:Hj JO tu masalah sikit kitab2 karangan beliau..
Laughing


hehe... Smile saya tak kenal pun dia..jemput lah tahqiq kisahnya..saya sejak awal sudah ada bad feeling dengan hadith itu..mungkin sangkaan saya meleset..mohon dikongsikan juga apa jua maklumat tentang hadith itu sama ada dari kitab mana..macam mana hadith itu boeh muncul....dll..

sebab ramai yang beli buku tu,,jadi mmg ramai telah membaca fadhilatnya itu...wallahua'lam..

tahqiq~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 8:17 pm

bila baca buku dolat dia penuh dgn Usyalli..mmg x payah tahqiq, sebab dia mmg tak peduli hadith ni sahih ke dha`if ke atau maudhu', pakai bedal je..kalau ada masa, kita akan tahqiq.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 8:21 pm

sebab ditulis riwayat ibn kathir ana try cari dlm tafsir ibn kathir surah al-mulk..tp x terjumpe...

alhamdulillah ana jumpa matan hadis ini di dalam kitab الدر المنثور karya al-imam as-sayuuthi r.h.m. mengikut imam sayuthi ia diriwayatkan oleh imam ibn asakir

أخرج ابن عساكر
بسند ضعيف
عن الزهري عن أنس رضي الله عنه قالا : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : " إن رجلا ممن كان قبلكم مات وليس معه شيء من كتاب الله إلا تبارك الذي بيده الملك فلما وضع في حفرته أتاه الملك فثارت السورة في وجهه فقال لها : إنك من كتاب الله وأنا أكره شقاقك وإني لا أملك لك ولا له ولا لنفسي ضرا ولا نفعا فإن أردت هذا به فانطلقي إلى الرب فاشفعي له فانطلقت إلى الرب فتقول : يا رب إن فلانا عمد إلي من بين كتابك فتعلمني وتلاني أفمحرقه أنت بالنار ومعذبه وأنا في جوفه ؟ فإن كنت فاعلا به فامحني من كتابك فيقول : ألا أراك غضبت فتقول : وحق لي أن أغضب فيقول : اذهبي فقد وهبته لك وشفعتك فيه فتجيء سورة الملك فيخرج كاسف البال لم يحل منه شيء فتجيء فتضع فاها على فيه فتقول : مرحبا بهذا الفم فربما تلاني وتقول : مرحبا بهذا الصدر فربما وعاني ومرحبا بهاتين القدمين فربما قامتا بي وتؤنسه في قبره مخافة الوحشة عليه " فلما حدث رسول الله صلى الله عليه و سلم هذا الحديث لم يبق صغير ولا كبير ولا حر ولا عبد إلا تعلمها وسماها رسول الله صلى الله عليه و سلم المنجية


awal awal lagi imam as-sayuuthi dah sebut:dikeluarkan oleh ibn asakir dengan sanad yg daif drp az-zuhri drp anas r.a Smile

sumber: الدر المنثور
jilid 8 ms 231 dan 232

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Sat Dec 24, 2011 8:28 pm

Abu_Zubair wrote:sebab ditulis riwayat ibn kathir ana try cari dlm tafsir ibn kathir surah al-mulk..tp x terjumpe...

alhamdulillah ana jumpa matan hadis ini di dalam kitab الدر المنثور karya al-imam as-sayuuthi r.h.m. mengikut imam sayuthi ia diriwayatkan oleh imam ibn asakir

أخرج ابن عساكر
بسند ضعيف
عن الزهري عن أنس رضي الله عنه قالا : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : " إن رجلا ممن كان قبلكم مات وليس معه شيء من كتاب الله إلا تبارك الذي بيده الملك فلما وضع في حفرته أتاه الملك فثارت السورة في وجهه فقال لها : إنك من كتاب الله وأنا أكره شقاقك وإني لا أملك لك ولا له ولا لنفسي ضرا ولا نفعا فإن أردت هذا به فانطلقي إلى الرب فاشفعي له فانطلقت إلى الرب فتقول : يا رب إن فلانا عمد إلي من بين كتابك فتعلمني وتلاني أفمحرقه أنت بالنار ومعذبه وأنا في جوفه ؟ فإن كنت فاعلا به فامحني من كتابك فيقول : ألا أراك غضبت فتقول : وحق لي أن أغضب فيقول : اذهبي فقد وهبته لك وشفعتك فيه فتجيء سورة الملك فيخرج كاسف البال لم يحل منه شيء فتجيء فتضع فاها على فيه فتقول : مرحبا بهذا الفم فربما تلاني وتقول : مرحبا بهذا الصدر فربما وعاني ومرحبا بهاتين القدمين فربما قامتا بي وتؤنسه في قبره مخافة الوحشة عليه " فلما حدث رسول الله صلى الله عليه و سلم هذا الحديث لم يبق صغير ولا كبير ولا حر ولا عبد إلا تعلمها وسماها رسول الله صلى الله عليه و سلم المنجية


awal awal lagi imam as-sayuuthi dah sebut:dikeluarkan oleh ibn asakir dengan sanad yg daif drp az-zuhri drp anas r.a Smile

sumber: الدر المنثور
jilid 8 ms 231 dan 232

syukran akhi....lanjutan..kenapa as-suyuti mendhaifkan? ada perawi yang tak cukup syarat ke or else? nak tahu...

p/s- chat jom..hehe Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Sun Dec 25, 2011 9:10 pm

UP

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ahmad Shamil on Sun Dec 25, 2011 9:55 pm

wallahu'a'lam
al-imam as-sayuthi hanya menyebut seperti yg telah saya naqalkan...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 28, 2011 2:35 am

alhamdulillah dah jumpa dlm tafseer ibn kathir..
ana cari semula slps tgk di AFN ada yg quote dr tafsir ibn kathir..
rupa2nya ada dlm muqaddimah surah al-mulk, hari tu ana search kt bahagian ayat je..asiff..

قُلْتُ وَهَذَا حَدِيثٌ مُنْكَرٌ جِدًّا وَفُرَاتُ بْنُ السَّائِبِ هَذَا ضَعَّفَهُ الْإِمَامُ أَحْمَدُ وَيَحْيَى بْنُ مَعِينٍ وَالْبُخَارِيُّ وَأَبُو حَاتِمٍ وَالدَّارَقُطْنِيُّ وَغَيْرُ وَاحِدٍ


aku katakan: hadis ini sangat munkar, Wafarat bin as-saaib ini dia telah didhaifkan oleh imam ahmad,Yahya bin Ma'iin, al-bukhari,abu hatim, ad-daruqutni dan bukan seorang (dr kalangan ulama yg mendaifkannya)

- tafseer al-quran al-aziim, tahqiq: muhammad husain syamsuddin, dar kutub al-ilmiyyah, beirut,1419H.[8/196]

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Wed Dec 28, 2011 9:57 pm

syukran jiddan ya akhi.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Ad-Dien on Mon Jan 09, 2012 12:48 pm



syukran atas penambahan..ada penambahan lain tak?

dari ulama lain..ustaz thtl ada tambahan?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: [Takhrij]: Surah Al-Mulk pemberi syafaat kepada pembacanya?

Post by Sponsored content Today at 5:18 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum