Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Sun Jan 06, 2013 11:36 pm

First topic message reminder :



Kalimah Allah pada dasarnya boleh digunakan dalam Bible bahasa Melayu sebab:

Pertama: agama Kristian dan Judaism adalah agama samawi atau semitic religion

AQS 3:52 [Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israil) lalu dia berkata: Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah. Para Hawariyyun (sahabat-sahabat setia) menjawab: Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang muslim]

AQS 10:84 [Musa pula berkata (kepada kaumnya): "Wahai kaumku! Jika kamu beriman dengan Allah, maka hendaklah kamu bertawakal kepada-Nya, jika kamu benar-benar orang Islam]

Asalnya agama Nasrani dan Yahudi itu adalah agama semitic (revealed religion atau juga agama Ibrahimiah), maka Allah sudah digunakan sejak dulu kala lagi.

kedua: Allah menjelaskan dalam surah al-Fatihah, mereka adalah golongan yg dimurkai dan sesat

AQS al-Fatihah, 01:07 [yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat]

Kita sudah maklum, yg dimaksudkan dgn kaum yang sesat ialah Kristian dan mereka telah sesat dalam akidah dgn mencipta Allah yang dianggap memiliki anak, Jesus. Maka Allah yangn dimaksudkan oleh umat Kristian adalah dalam akidah yg sesat.

ketiga: Allah sudah menjelaskan antara doktrin utama agama Kristian ialah mencela Allah dan menyifatkan dengan sifat manusia yakni mempunyai anak.
dalil:
AQS 19:88-95 [Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak". Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, bumi terbelah, dan gunung-gunung runtuh. Karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba.]
Ayat ni bukanlah dalil kita mengeluarkan larangan mereka mnggunakan kalimah Allah. Sebab Allah telah membongkar kesesatan mereka, dan Allah tidak pernah memerintahkan umat Islam untuk merubah kandungan Bible dan menukar istilah di dalamnya. Itu hak mereka dan Allah sudah menjelaskan kesesatan mereka.

Keempat: Deklarasi surah al-ikhlas

Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".


Deklarasi ini menjamin dgn kata lain " Allah" dalam AQ adalah tidak sama dengan "Allah" dalam Bible dan Taurat. Satu nama tapi membawa maksud yg lain dalam Bible dan Torah. Nama Allah juga ada dalam kitab suci Hindu, juga membawa maksud yg berlainan pula.

Ini kerana Allah telah jelaskan dalam surat al-Fatihah, bahawa mereka (yakni umat Kristian) adalah golongan yang sesat kerana doktrin triniti yang mereka anuti dan menghina Allah dengan menyifatkan dengan sifat Allah sebagai sorang Bapa. Surah al-Ikhlas turun menafikan Allah dalam Bible adalah suatu kesesatan, tapi Allah tak suruh kita merubah kehendak mereka untuk menulis Allah dalam konteks mereka.

kelima: Prinsip La Ikrahafiddin (tiada paksaan dalam beragama,
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ )


لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (Ia bermaksud, umat islam tidak boleh memaksa orang Kristian menerima konsep Allah dalam doktrin akidah kita), Allah sendiri sudah menceritakan bagaimana umat Kristian menghina dan mencela Allah, maka bagaimana kita hendak paksa 2 bilion penganut kristian utk menerima konsep Allah menurut al-Qur'an?
Maka Nabi Muhammad saw sendiri tidak pernah melarang penggunaan Allah dalam Bible, sebab itulah istilah yang asal, cuma Nabi Muhammad berdialog dgn Kristian supaya membetulkan konsep Allah dan membersihkan sifat kelemahan pada Allah dalam Bible. Kesediaan Kristian utk kembali kpd root Allah itu sudah cukup baik, bakinya ialah bagaimana kita nak yakinkan Allah dalam Bible itu adalah Allah yang mereka hinakan.

Itulah cabaran dialog Kristian dan Islam sejak dulu yakni membetulkan doktrin Tuhan, God dan Allah. Islam memurnikan Allah, manakala Kristian menodai Allah, manakala yahudi mempersenda dan mempermainkan Allah. Manakala umat lain mengadakan sekutu2 bagi Allah.

Maka kenapa kita halang mereka menggunakan kalimah Allah sedangkan asalnya mereka dan Islam adalah satu, namun mereka tersesat dan dimurkai?

Allah milik eksklusif umat islam adalah tidak benar, kerana Allah meliputi semua umat dan makhluk termasuk Kristian. Allah dalam versi Kristian adalah Allah yang bersifat dengan kelemahan dan Allah sendiri memberitahu bahawa dirinya dihina oleh umat Kristian. Jika Allah menerima diriNya dihina, kenapa kita harus menghalang dengan undang2, sedangkan Allah tetap memberi peluang kepada mereka termasuk menurunkan Jesusu sekali lagi untuk membetulkan konsep Allah yang sesat dalam Bible?

Untuk orang Melayu, katakan, memang Tuhan dalam Bible itu asalnya adalah Allah yang dibawa oleh Jesus (Isa) tapi mereka telah menyesatkan kalimah Allah, lantas Allah membangkitkan Muhammad untuk membetulkan balik nama Allah, tapi Kristian tetap ingkar. Keingkaran mereka bukanlah salah kita dan kita tidak boleh mngeksklusifkan Allah kpd Islam saja. itu satu kesalahan kerana Allah adalah Rabb sekelian alam (surah al-Fatihah).
Kita baca al-Fatihah, maka kita tahu Allah dalam Bible, Torah dan kitab suci agama2 lain adalah Allah yang dihina dan dinodai. Cabaran umat islam sejak dulu, membetulka balik doktrin Allah kpd mereka dan itulah sasaran dakwan paling utama.

Dari segi fiqh, spt kata Dr Mujahid, mmg legal mereka mencetak Allah dalam Bible, kerana kita tahu Allah dalam Bible adalah Allah yang telah mereka hinakan.

avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down


Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Sat Jan 12, 2013 9:02 am

Kalau org Kristian bukan lagi agama semitik, sudah menjadi agama ardhi (agama pagan), maka OKlaa..

Maka hukum fiqh yg releven ialah: sembelihan mereka haram dimakan, wanita mereka haram dinikahi dan mereka gugur dari golongan "ahlil kitab" yg disebut dalam AQ. Ini kerana penganut Kristian adalah orang musyrikin sebagaimana kata Ibn Umar ra bukan lagi "people of the book" atau semitic.

Mufti kena isytihar dan wartakan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by yat on Sat Jan 12, 2013 12:34 pm

thtl wrote:Kalau org Kristian bukan lagi agama semitik, sudah menjadi agama ardhi (agama pagan), maka OKlaa..

Maka hukum fiqh yg releven ialah: sembelihan mereka haram dimakan, wanita mereka haram dinikahi dan mereka gugur dari golongan "ahlil kitab" yg disebut dalam AQ. Ini kerana penganut Kristian adalah orang musyrikin sebagaimana kata Ibn Umar ra bukan lagi "people of the book" atau semitic.

Mufti kena isytihar dan wartakan.

saya tinggal dengan ahli kitab malaysia dekat sini, memang depa tak sebut nama Allah, dan depa tak tahu menahu pun, kalau apa2, tersadung kaki ke, ada bala ke mereka akan sebut Jesus, bukan Allah, sundat service in English atau chinese...dia tak tau Sabah/Sarawak.....

dan tiba2 orang kristian nak ni dibenarkan guna di semnanajung sekali..something sinister here.....

boleh download kertas kerja Ustaz Aizam Masud, panel akidah Jakim kenapa tak boleh Bible digunakan, lengkap dengan fakta sejarah, uruf, dalil dan sebagainya...

http://www.islam.gov.my/sites/default/files/reject_use_of_allah_by_christians.pdf

PAS pun nampak bercelaru, ada pemimpin dia cakap bileh guna dalam bible, ada tak boleh, bila tanya balik, boleh guna tapi bukan dalam bible dan macam2 lagi....depa tak tegas, dan main dengan kata2...


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by yat on Sat Jan 12, 2013 12:36 pm

Saya masukkan tokoh ilmuwan sunnah yg sokong guna Allah dalam Bible (bukan ulamak dari partio politik):

1. Prof Madaya dr. Asri Zainul Abididn
2. Dr MAszlee Malik
3. Dr. Juanda Jaya


Yang menentang:

1. Ustaz Aizam Masud
2. Maulana Asri (Al-Kauthar)
3. Dr. Zaharuddin (UZAR)


Feeel free to add

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by Mohd. Ikram on Sat Jan 12, 2013 3:25 pm

thtl wrote:Kalau org Kristian bukan lagi agama semitik, sudah menjadi agama ardhi (agama pagan), maka OKlaa..

Maka hukum fiqh yg releven ialah: sembelihan mereka haram dimakan, wanita mereka haram dinikahi dan mereka gugur dari golongan "ahlil kitab" yg disebut dalam AQ. Ini kerana penganut Kristian adalah orang musyrikin sebagaimana kata Ibn Umar ra bukan lagi "people of the book" atau semitic.

Mufti kena isytihar dan wartakan.

Kalau baca tulisan Tuan Hassan, tak boleh guna ni mazhab Syafie. So, tak la heran sangat pun kalau tak dibenarkan kat Malaysia ni.. Kalau nak ubah hukum pun (sebab macam kita tahu, ada gak perkara2 di Malaysia ni bukan mazhab Syafi'e), kena tengok kepentingan Islam kat Malaysia... Pro dan kon kepada kaum muslimin. So, ni perlu kepada ijtihad ulama2..

yat wrote:Saya masukkan tokoh ilmuwan sunnah yg sokong guna Allah dalam Bible (bukan ulamak dari partio politik):

1. Prof Madaya dr. Asri Zainul Abididn
2. Dr MAszlee Malik
3. Dr. Juanda Jaya


Yang menentang:

1. Ustaz Aizam Masud
2. Maulana Asri (Al-Kauthar)
3. Dr. Zaharuddin (UZAR)
4. Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Wan Zahidi

Feeel free to add
avatar
Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Sat Jan 12, 2013 5:01 pm

Hari ni Datuk Nooh Gadut dah masuk dalam kes xtreme...dia kasi fatwa murtad kpd sesiapa yg setuju Bible Edisi BM guna kalimah Allah...

Tak layak jadi tuan Penasihat agama Johore..ini macam tuan penasihat 25%...hahaha

avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by yat on Sat Jan 12, 2013 5:38 pm

thtl wrote:Hari ni Datuk Nooh Gadut dah masuk dalam kes xtreme...dia kasi fatwa murtad kpd sesiapa yg setuju Bible Edisi BM guna kalimah Allah...

Tak layak jadi tuan Penasihat agama Johore..ini macam tuan penasihat 25%...hahaha


saya pun tak setuju, sama jugak datuk harun din hukum jadi kufur...ni masih terbuka pada perbincangan dan bolh berubah ikut keadaan semasa dan persekitaran
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Sat Jan 12, 2013 5:41 pm

Sedangkan para salaf tidak bersependapat dan Bible edisi bahasa Arab mengekalkan kalimah Allah sampai hari ini...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by rozimuda on Sun Jan 13, 2013 4:36 am

Salam,

i)Saya makin sedih dengan isu ini yang semakin celaru. Saya takut sgt nanti ada di kalangan kita kena tuduh kafir dan bermcm fitnah lg kerana isu kalimah ini.

ii) Saya sedih juga kerana ada tokoh yang sepatutnya jd rujukan, ulas secar semberono, jatuh hukum tanpa penjelasan yang baik menyebabkan orang makin celaru. Bukankan ini akan menyemarakkan fitnah?

iii) Pihak media akan putar isu ini ke arah keuntungan politik golongan yang mereka sokong, bukannya untuk mencari yang BENAR tetapi membuat ONAR.

Jawapan standar dan ringkas kepada orang yang bertanya saya:

"Kalau ada perbezaan pendapat di antara tokoh ulama maknanya ia isu KHILAF. Kita tak patut secara berlebihan menuduh dan berlawan dengan orang yang tak sependapat dgn kita, kerana itu sendiri melanggar adabul-khilaf. Kita kena berlapang dada terima perbezaan begini. Serahkan ia kepada Allah supaya hati kita jadi tenang dan kita tidak terkena percikan fitnah yang banyak tersebar di akhir zaman ini. Kalau tak tenang juga teruskan kaji dan belajar lagi, InsyaAllah, jika kita ikhlas mencari redhaNya kebenaran itu akan menusuk ke jiwa kita walaupun kadang2 kita tak mampu menjelaskannya kepad orang lain".

rozimuda
AHLI
AHLI

Posts : 14
Points : 16
Join date : 16/07/2012

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by yat on Sun Jan 13, 2013 5:01 am

KHILAF tapi takderlah samapi murtad atau kufur...

kalau khilaf, patuh la pada pemerintah, hehe...

Jika Perlis benarkan, biarkan Perlis, orang Perlis patuhlah pemerintah di Perlis, di Selangor patuhlah pemerintah di Selangor...selagi depa tak suruh benda2 yg mungkar, kita patuh

masalah bila masing2 ridicule (memperleceh, perli) pendapat yg lain dari dia, saya ada masalah betul kalau ada ilmuwan ingat pendpat ida paling betul dan perli2 pendapat orang lain......
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by rozimuda on Sun Jan 13, 2013 9:19 am

Salam,

Sebagaimana saya ulas dlm FB, politik yang dimainkan di negara kita adalah bukan politik pembangunan tetapi politik pembengongan, Isu dicari dan diketengahkan, diulas untuk kepentingan poltik, diguna untuk mencari keuntungan politik semata-mata. Apabila tiada lagi keuntungan dari isu tersebut, ia ditingglakn sebelum ia terjawab dan orang-ramai masih lagi keliru.

Yang bahayanya, kerana ramai orang kita banyak terikut dengan isu dan melulu, cenderung mengambil tindkan ikut nafsu. Sampai spt isu ini, dah ada yang sampai melabel orang lain yang tak sependapat dengannya sebagai kafir dan sebagainya.

Media massa ada juga merujuk tokoh2 tertentu untuk beri ulasan, tetapi ruang yang diberi bukkan untuk pencerahan tetapi kepada memberi PULSAN sahaja supaya hujjah geng mereka lebih kemas! Bukan makin jelas tetapi makin keliru..

Itulah senario politik negara kita, masih ditakuk lama.. apabila dekat pilihanraya, lebih lagi huru hara..ada saudara terdekat mula berbalah, ada kawan rapat mula bertelagah..

rozimuda
AHLI
AHLI

Posts : 14
Points : 16
Join date : 16/07/2012

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Sun Jan 13, 2013 5:22 pm

Cadangkan kpd Gereja Borneo, pilihlah 98 lagi nama-nama Allah. Pilih yg mana suka.

God dalam Bible bolh diterjemahkan kpd mana-mana nama Allah, selain Allah.

mereka boleh pilih al-Rahman, al-Rahim, al-Quddus, al-Salam....sebab Melayu dah cop nama Allah ...


hehehe

cth ayat asal dalam Bible: John :13

"God so loveth the world, He send His begotten Son, Jesus Christ...."
terjemahan:
memilih salah satu dari 99 nama Allah

Yang Maha Pemurah amat menyintai bumi, maka diutusnya Dia akan akan anak-Nya, Isa al-Masih.."

bandingkan dgn ayat:

"Allah amat menyintai bumi, maka diutusnya Dia akan anak-Nya, Isa al-Masih"

bandingkan dgn ayat yg sepatutnya:

"Tuhan amat menyintai bumi, maka diutusnya Dia akan anak-Nya, Isa al-Masih"

Ideal: Bible menggunakan kalimah "Tuhan"
alternatif, salah satu nama-nama Allah yg 99..ar-Rahman (Yang Maha Pemurah)
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by Mohd. Ikram on Mon Jan 14, 2013 2:16 am

Ni negeri Sabah punya.. Bukan setakat naman Allah, banyak lagi yang tidak dibenarkan digunakan bagi tujuan pengajaran atau pengembangan ajaran..

ENAKMEN PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1992 (Enakmen No. 13 tahun 1992),
diwartakan tahun 2003

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/larangan-penggunaan-istilah-istilah-islam-oleh-orang-bukan-islam

Sama juga macam di Pulau Pinang, tahun 2004.

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/fatwa-mengenai-kalimah-kalimah-suci-yang-khusus-bagi-agama-agama-islam-dan-tidak-bole-0
avatar
Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by yat on Tue Jan 15, 2013 3:40 am

Isu polemik kalimah Allah patut stop dah sekrang...

Majlis syura ulamak PAS sudah buat keputusan tak boleh guna dalam Bible..

Majlis 'syura' PR wallahualam...
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by abubakar on Tue Jan 15, 2013 3:12 pm

thtl wrote:

Kalimah Allah pada dasarnya boleh digunakan dalam Bible bahasa Melayu sebab:

Pertama: agama Kristian dan Judaism adalah agama samawi atau semitic religion

AQS 3:52 [Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israil) lalu dia berkata: Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah. Para Hawariyyun (sahabat-sahabat setia) menjawab: Kamilah penolong-penolong (agama) Allah. Kami beriman kepada Allah dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang muslim]

AQS 10:84 [Musa pula berkata (kepada kaumnya): "Wahai kaumku! Jika kamu beriman dengan Allah, maka hendaklah kamu bertawakal kepada-Nya, jika kamu benar-benar orang Islam]

Asalnya agama Nasrani dan Yahudi itu adalah agama semitic (revealed religion atau juga agama Ibrahimiah), maka Allah sudah digunakan sejak dulu kala lagi.

kedua: Allah menjelaskan dalam surah al-Fatihah, mereka adalah golongan yg dimurkai dan sesat

AQS al-Fatihah, 01:07 [yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat]

Kita sudah maklum, yg dimaksudkan dgn kaum yang sesat ialah Kristian dan mereka telah sesat dalam akidah dgn mencipta Allah yang dianggap memiliki anak, Jesus. Maka Allah yangn dimaksudkan oleh umat Kristian adalah dalam akidah yg sesat.

ketiga: Allah sudah menjelaskan antara doktrin utama agama Kristian ialah mencela Allah dan menyifatkan dengan sifat manusia yakni mempunyai anak.
dalil:
AQS 19:88-95 [Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak". Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, bumi terbelah, dan gunung-gunung runtuh. Karena mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba.]
Ayat ni bukanlah dalil kita mengeluarkan larangan mereka mnggunakan kalimah Allah. Sebab Allah telah membongkar kesesatan mereka, dan Allah tidak pernah memerintahkan umat Islam untuk merubah kandungan Bible dan menukar istilah di dalamnya. Itu hak mereka dan Allah sudah menjelaskan kesesatan mereka.

Keempat: Deklarasi surah al-ikhlas

Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa.
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".


Deklarasi ini menjamin dgn kata lain " Allah" dalam AQ adalah tidak sama dengan "Allah" dalam Bible dan Taurat. Satu nama tapi membawa maksud yg lain dalam Bible dan Torah. Nama Allah juga ada dalam kitab suci Hindu, juga membawa maksud yg berlainan pula.

Ini kerana Allah telah jelaskan dalam surat al-Fatihah, bahawa mereka (yakni umat Kristian) adalah golongan yang sesat kerana doktrin triniti yang mereka anuti dan menghina Allah dengan menyifatkan dengan sifat Allah sebagai sorang Bapa. Surah al-Ikhlas turun menafikan Allah dalam Bible adalah suatu kesesatan, tapi Allah tak suruh kita merubah kehendak mereka untuk menulis Allah dalam konteks mereka.

kelima: Prinsip La Ikrahafiddin (tiada paksaan dalam beragama,
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ )


لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (Ia bermaksud, umat islam tidak boleh memaksa orang Kristian menerima konsep Allah dalam doktrin akidah kita), Allah sendiri sudah menceritakan bagaimana umat Kristian menghina dan mencela Allah, maka bagaimana kita hendak paksa 2 bilion penganut kristian utk menerima konsep Allah menurut al-Qur'an?
Maka Nabi Muhammad saw sendiri tidak pernah melarang penggunaan Allah dalam Bible, sebab itulah istilah yang asal, cuma Nabi Muhammad berdialog dgn Kristian supaya membetulkan konsep Allah dan membersihkan sifat kelemahan pada Allah dalam Bible. Kesediaan Kristian utk kembali kpd root Allah itu sudah cukup baik, bakinya ialah bagaimana kita nak yakinkan Allah dalam Bible itu adalah Allah yang mereka hinakan.

Itulah cabaran dialog Kristian dan Islam sejak dulu yakni membetulkan doktrin Tuhan, God dan Allah. Islam memurnikan Allah, manakala Kristian menodai Allah, manakala yahudi mempersenda dan mempermainkan Allah. Manakala umat lain mengadakan sekutu2 bagi Allah.

Maka kenapa kita halang mereka menggunakan kalimah Allah sedangkan asalnya mereka dan Islam adalah satu, namun mereka tersesat dan dimurkai?

Allah milik eksklusif umat islam adalah tidak benar, kerana Allah meliputi semua umat dan makhluk termasuk Kristian. Allah dalam versi Kristian adalah Allah yang bersifat dengan kelemahan dan Allah sendiri memberitahu bahawa dirinya dihina oleh umat Kristian. Jika Allah menerima diriNya dihina, kenapa kita harus menghalang dengan undang2, sedangkan Allah tetap memberi peluang kepada mereka termasuk menurunkan Jesusu sekali lagi untuk membetulkan konsep Allah yang sesat dalam Bible?

Untuk orang Melayu, katakan, memang Tuhan dalam Bible itu asalnya adalah Allah yang dibawa oleh Jesus (Isa) tapi mereka telah menyesatkan kalimah Allah, lantas Allah membangkitkan Muhammad untuk membetulkan balik nama Allah, tapi Kristian tetap ingkar. Keingkaran mereka bukanlah salah kita dan kita tidak boleh mngeksklusifkan Allah kpd Islam saja. itu satu kesalahan kerana Allah adalah Rabb sekelian alam (surah al-Fatihah).
Kita baca al-Fatihah, maka kita tahu Allah dalam Bible, Torah dan kitab suci agama2 lain adalah Allah yang dihina dan dinodai. Cabaran umat islam sejak dulu, membetulka balik doktrin Allah kpd mereka dan itulah sasaran dakwan paling utama.

Dari segi fiqh, spt kata Dr Mujahid, mmg legal mereka mencetak Allah dalam Bible, kerana kita tahu Allah dalam Bible adalah Allah yang telah mereka hinakan.


Saya masuk sini sbb tak setuju dgn keputusan Majlis Syura PAS dan saya bersetuju dgn hujah Tuan THTL. Pada saya masalah yg berlaku adalah kedua-dua parti ini tidak berhukum kpd Al-Quran dan sunnah sebaliknya lebih kpd nak menjaga survival politik masing-masing terutamanya dlm nak menjaga undi Melayu.

Saya ada beberapa lg point nak tambah kpd hujah Tuan THTL tp memandangkan thread ini berkenaan jalan penyelesaian, saya nak cadangkan supaya dilaksanakan diskusi terbuka dgn pihak yg nak guna kalimah Allah ini.

Hujah yg biasa didengar adalah dgn mempersoalkan niat pihak kristian dan merasakan ada udang di sebalik batu. Mcm ini ke ilmuwan Islam? Main rasa-rasa dalam nak memberi fatwa, menjatuhkan hukum? Kalau tak tahu niat kenalah berdialog, tanya dia knp nak pakai, dan berdiskusi lah berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Ini pakat diskusi sesama Islam sendiri dlm suratkhabar dan menanamkan bibit-bibit kesangsian di kalangan umat Islam pasal apa?

Pendirian saya dlm hal ini adalah nama Allah utk bukan Islam boleh digunakan oleh ahli kitab iaitu Nasrani dan Yahudi sahaja. Selain drpd 2 ini,pada saya mmg tak boleh.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by ummuyaser on Wed Jan 16, 2013 7:31 am

abubakar wrote:

Pendirian saya dlm hal ini adalah nama Allah utk bukan Islam boleh digunakan oleh ahli kitab iaitu Nasrani dan Yahudi sahaja. Selain drpd 2 ini,pada saya mmg tak boleh.

memang berat bila dah dijadikan undang-undang sehingga kan manusia nak sebut nama Allah pun tak boleh. Apalah ruginya jika membenarkan sesiapa saja menyebut nama Allah selagi mereka itu ikhlas(Maksud ana ikhlas mengikut kefahaman cetek mereka tentang Tuhan Allah)? Ana lihat dalam dialog-dialog Dr Zakir Naik dengan kaum yang kafir, beliau menggunakan cara terbalik untuk psiko akidah mereka iaitu tidak fokus pada nama Allah tetapi fokus pada iktikad keesaan Allah itu sendiri.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/
avatar
ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by alDayyan on Fri Feb 15, 2013 4:59 pm

saya berpendapat agama kristian hari ini bukan lagi agama kristian yg di jaman nabi isa.. kalau agama kristian ni masih kekal seperti mana yg asal sebelum diubah2 oleh paderi2 mereka..maka lantakla kalau dorg nak guna nama Allah dalam bible mereka.. tp selepas kemunculan agama Islam, adakah Allah masih lagi meredhai agama kristian ni sebagai agama yg diredhai?

saya rasa agama kristian sekarang ni dah sama je mcm agama2 ciptaan manusia sperti hindu, buddha dan lain2 yg mana agama2 begini masih lagi menyuruh kebaikan itu dan ini tp Allah x redhainya seperti mana agama Islam.

ok ke dgn pendapat saya ni? walau bagaimanapun saya akur dgn apa yg pemerintah telah putuskan.. mereka lebih arif dari saya kat sini.. dah mmg keje2 mereka utk kaji itu ini pasal ni..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by thtl on Fri Feb 15, 2013 11:11 pm

pendapat sil tu selari dgn Ibn Umar ra dan mazhab syafi'iy. mereka menetapka org kristian yg masih enggan beriman dgn apa yg di bawa Muhammad saw adalah org musyrikin atau kafir..ini juga pegangan majlis2 agama negeri2 persekutuan, sbab tu perkahwinan antara lelaki Islam dan wanita kristian dan yahudi tidak dibenarkan kecuali perempuan itu terlebih dahulu memeluk Islam. maka jika sil mnetapkan mereka org musyrik, maka tak bolehlah mereka menggunakan kalimah Allah dalam Holy Bible mereka.
Tapi mazhab jumhur tetap kata kristian dan yahudi ni ahlil kitab atau mereka ni beragama samawi walaupun akidah mereka adalah Trinity dan mereka menyatakan Jesus itu anak Allah, manakala Yahudi mendakwa Uzair itu juga anak Allah. Dalilnya, surah al-Fatihah yg kita baca dalam solat (saban hari) menyatakan org kristian adalah golongan yg sesat dan Yahudi sbg golongan yg dimurkai.

kedua-dua stand ni boleh nak pakai mana satu. tak ada masalah, cuma adakah kerajaan Malaysia ada berani nak declare org kristian ni bukan lagi beragama samawi dan mereka adalah golongan kafir musyrik??
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu Kalimah Allah, jalan penyelesaian

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum