Ragu ragu dan was-was

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sat Jan 12, 2013 1:56 pm

Assalamualaikum Wr. Wb

Saya ada soalan tentang was-was dalam dua perkara:
1. Saya sering ketakutan kerana ada keraguan dalam bermimpi buruk, iaitu "apakah saya benar2 bermimpi" dan "apakah saya benar sudah menceritakan mimpi itu" maka apa yang saya pilih ia atau tak?
2. apakah barang boleh berubah najis jika contohnya kita ada dugaan kuat "barang itu pasti najis karena terkena cipratan air mutanajis" padahal kita tak tengok barang itu terkena air mutanajis?

Syukran Jaziilan

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sat Jan 12, 2013 5:46 pm

Jawab:

1. Mimpi ada 3 jenis: mimpi yg baik dari Allah, mimpi buruk dari syaitan dan mimpi biasa dari mainan akal yg dibawa ke alam tidur. Jika mimpi buruk, Nabi saw suruh ludah 3x ke kiri dgn isyarat dan bangun solat sunat 2 Rakaat. Mimpi buruk tidak ayah diceritakan kpd sesiapa.

2. najis dgn sangkaan kuat jika ada:
*bau
**rasa
*** warna
yg sinonim dgn Najis

Jika anda tidak menyaksikannya, maka dianggap tidak ada najis kerana apa yg ghaib dari kamu tidak akan dipersoalkan.




thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sun Jan 13, 2013 11:31 am

untuk soalan 1 saya rasa belum clear Smile , maksud saya, saya sering ada keraguan samada saya benar benar mengalami mimpi buruk atau tidak? dan samada saya sudah menceritakan mimpi buruk itu atau tidak? maka apa yang saya yakini sudah atau belum?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sun Jan 13, 2013 5:10 pm

Mimpi buruk adalah mimpi yang mendatangkan ketakutan kpd anda, namanya "nightmare".
Misalnya anda di bunuh. di belit dan ditelan oleh ular anaconda, accident yg dahsyat, rumah terbakar,...

Mimpi yg baik, apa jua mimpi yg mendatangkan keceriaan kpd anda. mendatangkan kesukaan. Cth: perkahwinan, dapat anak, dapat bonus, naik Haji, khatam AQ, naik pangkat.

Anda tak pasti samada ada menceritakan kpd orang atau tidak? kenapa? anda jenis pelupa? berapa usia anda? hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Jan 14, 2013 11:50 am

saya juga tak tahu hehe, ini yang sering buat saya takut, saya memang jenis orang yang pelupa tapi keraguan ini hanya terjadi pada mimpi buruk sahaja sehingga buat saya takut

kalau pasal mimpi yang tak saya sukai samada itu dapat atau tak, ketakutan saya karena saya sering rasa keberatan untuk menyimpan mimpi

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Nizam on Mon Jan 14, 2013 12:48 pm

Kita tidak boleh menceritakan mimpi yg dialami sewenang2nya. Anta terjaga dari mimpi yg menakutkan, anta rasa sedih, takut, bimbang. Mohon Allah melindungi anta dari syaitan lalu wat isyarat ludah 3 kali di sebelah kiri. Dan jangan ceritakan mimpi itu kepada sesiapa walaupun anta nak tauu sgt maksud mimpi tu.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Jan 14, 2013 1:39 pm

Senang cerita:

mulai kini (tanggal 14 january), akujanji tidak akan menceritakan mimpi burukku kpd sesiapa pun hatta diriku sendiri...


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Thu Mar 14, 2013 5:12 pm

1. Saya rasa belum clear ini..., so mungkin lebih baik saya ceritakan, terkadang saya bercakap dalam hati tentang mimpi tanpa ada niatan cerita mimpi lalu terkadang saya ada2 ragu, macam hati saya kata "sebenarnya kamu telah cakap tentang mimpi itu kat mulutmu bukan dalam hati" itu buat saya takut. Ini sebenarnya maksud saya, jadi jika macam ini apakah saya telah dihukumi menceritakan mimpi?
2. Lalu saya juga terkadang ada syak apakah saya tadi malam telah bermimpi atau tidak, contohnya saya tahu ada mimpi perkawinan, saya ragu apakah saya tadi malam bermimpi pasal perkawinan, maka apa saya telah dihukumi bermimpi perkawinan?
3. Dalam hadits pasal menceritakan mimpi, apakah maksud kata "menceritakan" itu hanya berarti jika kita bercakap pasal mimpi dengan ada niatan agar orang tahu bahwa kita telah dapat mimpi itu atau tanpa niatan tapi didengar orang lain sudah termasuk menceritakan?
Syukran jaziilan Smile
maaf soalan panjang dan tercampur bahasa Indonesia hehe

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Nizam on Thu Mar 14, 2013 6:32 pm

Akhi soni ana nasihatkan anta gi jumpa psikiateri, dari posting2 anta ada dapat lihat yang anta ada simptom obsessive compulsive disorder atau OCD.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Tue Mar 19, 2013 2:17 pm

ya mungkin saya ada penyakit macam tu, tapi pelik kat sini jika nak cari psikiatri. Kerana tu saya lebih nak tau jawapan soalan saya

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 9:18 pm

InsyaAllah, ilmu yg sahih akan dapat menyembuhkan penyakit was-was.

sentiasa baca surah tiga qul selepas solat lima waktu (surah al-ikhlas, surah al-falaq dan surah al-naas)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:34 am

thtl wrote:sentiasa baca surah tiga qul selepas solat lima waktu (surah al-ikhlas, surah al-falaq dan surah al-naas)

Setuju ngn statement ustaz, Sebab kadangkala Syaitan suka berbisik di dada manusia dengan perasaan ragu-ragu. .

Tapi masalah Abg Soni ni mungkin berkait rapat dengan Statement Abg Nizam..

Nizam wrote:Akhi soni ana nasihatkan anta gi jumpa psikiateri, dari posting2 anta ada dapat lihat yang anta ada simptom obsessive compulsive disorder atau OCD.

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Wed Mar 20, 2013 1:56 pm

memang jika saya tahu hal yang melegakan hati saya, pasti ada problem yg bina saya ragu lagi. Tapi saya sungguh nak tahu jawapan 3 soalan saya di atas, masalah tu bina saya takut

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 7:22 pm

apa lagi yg belum dijawab?
rasanya kami dah jawab semua masalah kamu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sat Mar 23, 2013 11:45 am

[quote="soni"]di atas ustadz
soni wrote:1. Saya rasa belum clear ini..., so mungkin lebih baik saya ceritakan, terkadang saya bercakap dalam hati tentang mimpi tanpa ada niatan cerita mimpi lalu terkadang saya ada2 ragu, macam hati saya kata "sebenarnya kamu telah cakap tentang mimpi itu kat mulutmu bukan dalam hati" itu buat saya takut. Ini sebenarnya maksud saya, jadi jika macam ini apakah saya telah dihukumi menceritakan mimpi?
2. Lalu saya juga terkadang ada syak apakah saya tadi malam telah bermimpi atau tidak, contohnya saya tahu ada mimpi perkawinan, saya ragu apakah saya tadi malam bermimpi pasal perkawinan, maka apa saya telah dihukumi bermimpi perkawinan?
3. Dalam hadits pasal menceritakan mimpi, apakah maksud kata "menceritakan" itu hanya berarti jika kita bercakap pasal mimpi dengan ada niatan agar orang tahu bahwa kita telah dapat mimpi itu atau tanpa niatan tapi didengar orang lain sudah termasuk menceritakan?
4. jika fulan ragu telah buat sesuatu A, kemudian dia yakin telah buat sesuatu A, kemudian selang waktu selepas tu ia ragu lagi, dihukumi telah buat atau belum?
Syukran jaziilan Smile
maaf soalan panjang dan tercampur bahasa Indonesia hehe

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sun Mar 24, 2013 1:33 am

1. kalau ragu-ragu, "apakah aku telah menceritakan mimpi aku kepada orang lain atau belum?"
Jawab: kalau anda belum dngar sesiapa mentakwil mimpi itu, maka anda belum lagi menceritakan kpd sesiapa.

2. mimpi kawin jika berlaku keluarnya mani, itu yg penting sbb anda kena mandi. kalau mimpi kawin tapi tak ada setubuh, maka ia tak dikira mimpi kawin yg sempurna dan anda tak perlu mandi junub,

3. Mimpi boleh diceritakan kpd orang yg kita percaya sahaja. jika anda mimpi, maka tanyalah mereka,"hey, apakah kamu sudah mendengar mimpi aku malam tadi?" jika mereka jawab," Belum pak!", maka anda belum menceritakan mimpi itu lagi...hahaha. ia amat mudah sekali kecuali anda ni dah ada penyakit lupa ingatan atau nyanyuk...selalunya ini utk mereka yg sudah tua sekali umurnya.

4. Jika dia bermula dgn ragu, dihukumkan ragu dan belum buat.
cth:
Eh, apakah aku sudah solat?

maka jawabnya, dia belum solat.
apakah aku sudah makan?
jawabnya, kamu belum makan lagi....

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Sun Mar 24, 2013 3:01 pm

apakah bercerita mimpi pada diri kita juga dihukumi menceritakan mimpi? Saya sangat penat sekali, kerana tiap ada gerakan mulut, selalu ada was2

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Mohamad hafiz on Sun Mar 24, 2013 3:45 pm

Abg Soni, Menurut apa yg Ustaz Thtl kupaskan :-

thtl wrote:1. kalau ragu-ragu, "apakah aku telah menceritakan mimpi aku kepada orang lain atau belum?"
Jawab: kalau anda belum dngar sesiapa mentakwil mimpi itu, maka anda belum lagi menceritakan kpd sesiapa.

Di situ ada menyatakan bahawa "kalau belum dengar sesiapa mentakwil mimpi itu, maka anda belum lagi menceritakan kpd sesiapa"

*******************************************
soni wrote:apakah bercerita mimpi pada diri kita juga dihukumi menceritakan mimpi? Saya sangat penat sekali, kerana tiap ada gerakan mulut, selalu ada was2

Abg Soni, Penerangan Ustaz Thtl :- Jika sudah takwil, maknanya sudah diceritakan.. Kalau belum maka jawabnya belum..

Menurut situasi Abg Soni, Abg Soni ceritakan peristiwa mimpi kpd diri Abg..

Peristiwa mimpi = SOALAN
Takwil mimpi = JAWAPAN..

Abg Soni perlukan kepastian SOALAN sebagai jawapan dan bukan JAWAPAN sebgai jawapan..

Saya terangkn :-

Saya pernah bermimpi (sekian..sekian....) Dan sya cakap peristiwa mimpi itu dlm hati.. Maka Jawapannya : ( YA, Abg ceritakan mimpi abg tu.. tapi menurut PERISTIWA dan bukan TAKWILAN)

Jika abg tahu takwil mimpi, Maka jika abg takwil mimpi Abg,
Dianggap Abg sudah menceritakan mimpi itu.. Smile

Ragu-ragu dan was was ni boleh menyebabkan Keyakinan diri kurang.. Smile Semoga Abg Soni mendapat jawapan dari persoalan abg

Kalau penerangan saya tidak menepati soalan abg, Sya susun sepuluh jari memohon maaf sekiranya ilmu sya tak cukup tinggi untuk menerangkan sesuatu Sad

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Sun Mar 24, 2013 5:39 pm

apakah bercerita mimpi pada diri kita juga dihukumi menceritakan mimpi?

apakah sudah jadi pada dirimu?
pertama kali saya jumpa kes sebegini?

Jika anda menceritakan mimpi kepada diri sendiri, itu namanya kita sudah tidak betul...hehehe
anda belum mengeti apa itu komunikasi.

Komunikasi berlaku bila ada dua orang, minima ada dua orang.
Jika kita communicate hanya dgn diri kita, maka belum ada komunikasi lagi....
maka jika anda mimpi, tiada siapa di sebelah anda, anda brtanya diri anda sendiri, "Ooo, aku mimpi rupanya" tapi ia belum diceritakan kpd sesiapa, maka mimpi itu hanya pada diri anda saja..
atau apakah anda ada dua diri dalam satu....

anda perlu mempastikan anda tidak mengidap sesuatu penyakit atau sindrome...kena jumpa tabib dulu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Mar 25, 2013 12:58 pm

cam na jika semasa saya bercakap2 tadi terdengar orang lain?

**tambahan**
saya ucapkan beribu maaf kerana selalu menyoalkan hal yang mirip berulang2, saya pun malu, tapi saya tak bisa elakkan kerana perkara ni benar2 menyulitkan (saya harus berbicara sangat sering agar saya terhindar dari persangkaan2, bahkan saat saya sholat)

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Mar 25, 2013 1:49 pm

adanya orang lain tidak apa-apaan. kita kena pastikan brapa jarak (distance) antara anda dgn orang lain itu..1 meter, 10 meter?
apakah ia dalam gelap atau waktu siang?
apakah volume anda bercakap dgn diri anda...

tambahan:
fokus kpd cara menghilangkan was-was teruk yg anda alami sekarang, dapatkan kitab Ibn Qayyim, makaid asy-syaitan, baca bab was-was yg ditimbulkan syaitan kpd orang awam dan kitab Ibn Jauzi, Talbis Iblis (belitan iblis),baca bab 1, belitan iblis kpd orang awam...
mmg anda sedang dibelit oleh Iblis skarang ni, tidak syak lagi, bebaskan dirimu dari belitan Iblis dan tenteranya.
anda pada asalnya yakin, taoi diragui oleh Iblis.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Mon Mar 25, 2013 2:39 pm

thtl wrote:adanya orang lain tidak apa-apaan. kita kena pastikan brapa jarak (distance) antara anda dgn orang lain itu..1 meter, 10 meter?
apakah ia dalam gelap atau waktu siang?
apakah volume anda bercakap dgn diri anda...

jika terdengar berarti telah diceritakan?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Mon Mar 25, 2013 6:09 pm

bro soni,

kalau ada kalimah "TER" ia tidak dikira hukum dalam Islam. sebab kalimah TER maksudnya tidak disengajakan...

Hopefully, anda tidak menimbulkan isu ini lagi..

STOP here.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by soni on Thu Mar 28, 2013 5:14 pm

saya minta maaf sangat, kerana saya ada soalan lagi

1. cam na jika saya ada waswas pasal niat, saya selalu waswas jika ternyata saya telah bercakap2 pasal mimpi saya dengan niatan untuk diceritakan pada orang lain bukan kepada diri sendiri, sebenarnya saya tak mau ceritakan ke orang lain, maka apa yang boleh saya buat?
2. Adakah tanda2 mimpi telah diceritakan sehingga akan terjadi (kat problem ni tak ada waswas, jadi saya fikir berbeza dari soalan yang pernah saya soalkan)?

Syukran jaziilan

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by thtl on Thu Mar 28, 2013 5:25 pm

nak tanya anda satu soalan:

Kenapa ya, anda begitu takut sekali menceritakan mimpi pada orang lain?
apakah setiap kali anda mimpi, anda begitu yakin sekali ia satu yg benar? macam wahyu...

kenapa begitu rasa bersalah menceritakan mimpi? kenapa?

kalau diceritakan mimpi kpd emak kita, ayah kita, adik kita, apa masalahnya? kawan baik kita ke...


Last edited by thtl on Fri Mar 29, 2013 2:44 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ragu ragu dan was-was

Post by Sponsored content Today at 5:23 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum