ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by abu_aisyah on Wed Jan 16, 2013 11:47 am

First topic message reminder :



as-salamua 'alaikum,

sejak kebelakangan ini (yeke?),bnyak aktiviti daripada golongan2 yg saya rasa ahli sufi/tarikat/habib ni sekitar kl.ada saja majlis2 maulid mereka sekitar kl di masjid2 dan kosnert.

seperti video diatas,ana lihat mereka berhibur dengan menyayikan qasidah memeuji2 nabi sambil menari2.soalan ana,adakah ini budaya orang arab yang menjadi uruf mereka?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan
avatar
abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down


Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by wan_ly on Fri Mar 22, 2013 6:20 am

Jazakallah khairan kepada ust ahmad shamil atas perkongsian. Saya juga terbaca posting yg dikatakan penjelasan Dato' Haron Din berkenaan zikir menari.

Cuma yg mula2 terlintas di fikiran ialah sejauh mana kekuatan riwayat2 yg dibawa dlm penjelasan itu (dan tak terus pegang ia kenyataan yg betul2 keluar dari DHD, sebab belum jumpa artikel tu dalam suratkhabar Harakah mahupun Harakahdaily, dan trend menyandarkan ulama' pada artikel2 yg tersebar ni makin menjadi-jadi. Sedangkan Imam Bukhari pun org berani sandarkan hadith palsu padanya..)

SOALAN UTK PERBINCANGAN : ADAKAH DENGAN WUJUD KHILAF DALAM MEMAHAMI KALIMAH "AL-HAJAL" TERSEBUT, MAKA SECARA AUTOMATIK PERKARA NI TERSERAH KEPADA PIHAK MASING-MASING NAK PEGANG PENDAPAT MANA? APA PULA PERANAN PROSES TARJIH DALAM KES INI?

Syukran.




wan_ly
AHLI
AHLI

Posts : 7
Join date : 11/10/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by helper on Fri Mar 22, 2013 7:39 am

adakah zikir dan syair adalah satu perkara sama?

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by thtl on Sun Mar 24, 2013 12:51 am

zikir, exspresi lidah utk berhubung dgn Allah, ia ibadah
syair, ekspresi lidah untuk sayembara bahasa...ia adalah kegiatan seni

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by alDayyan on Sat Jun 01, 2013 5:14 am

ermm..kesimpulannya..ianya adalah persembahan kreatif saja ketika berzikir dgn cara mcm tu kan?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by thtl on Sat Jun 01, 2013 7:36 am

utk zikir, kerana ia adalah ibadah, maka tak boleh kreatif. Yang boleh kreatif ialah persembahan sayembara seni...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:03 am

As'kum wbt tuan-tuan..pada sabtu lepas 1.06.2013 jam 8.00 malam, saya secara 'terpanggil' telah menghadiri satu Majlis'konsert' Maulid Mega di stadium Shah Alam yang dihadiri oleh anggaran antara 10,000 hingga 20,000 orang dengan kemasukan adalah percuma.

Majlis ini adalah zikir dan selawat dalam bentuk nyanyian nasyid tanpa iringan alat muzik berat seperti bertali@drum@berudara.

isi kandung setiap zikir dan selawat memuji Allah SWT dan Nabi Muhammmad SAW.

Majlis berlangsung dari 8.00 malam hingga 11.00 malam dengan lelaki dan perempuan diasingkan dari tempat duduk melainkan berkeluarga dan anak kecil.

Sepanjang majlis berlangsung, selawat dan zikir ini diketuai oleh seorang syeikh, Syeikh Habib Syech Assegaff yang mempopularkan nasyid Ya Hanana di TV di Malysia ini yang menjadi siulan anak-anak kecil spt anak saya dan diiringi Dr. Azizan Osman iaitu pakar motivasi, dan kaunseling Malaysia.

Sepanjang saya menghadirkan diri dlm majlis ini saya ada lihat satu kejanggalan iaitu zikir dengan tarian sambil berpegangan tgn. Bila saya fikir dan amati, baru saya teringat gaya zikir dan tarian mereka sama sperti sebuah tarikat yang telah difatwakan sesat oleh JAKIM pada 2000. Walaupun saya ada sikit syak, tapi saya masih stay, disebabkan kepercayaan saya bahawa majlis ini mendapat kelulusan PBT Selangor spt JAIS mahupun MBSA kalau tak masakan bleh sewa stadium, percuma lak tue…..

Namun saya masih lagi duduk dan ikut berselawat sambil curiga sikit-sikit.

Kemudian sepanjang majlis berlangsung saya ada sekali sekala melihat di sebelah Syeikh Habib Syech Assegaff, seorang lelaki yang agak otai dengan janggut puith panjang dan lebat melewati paras dada yang saya cam ada kaitan dengan tarikat yang sama tersebut tapi saya simpan dulu syak saya itu sehinggalah ketika penutup Habib Syech Assegaff mempersilakan syeikh tersebut dengan memanggil namanya yang membuatkan saya terus pasti bahawa Lelaki Tersebut Adalah Syeikh HIsham Kabbani iaitu orang no. 2 Tarekat Naqshbandi al-A’liyah al-Haqqani pimpinan Syeikh Nizam adil al-haqqani.

Persoalannya:

1. Adakah Fatwa JAKIM tersebut telah dipinda dari sesat ke tidak sesat.
2. Sekiranya sesat, macam mana PBT leh benarkan majlis tersebut
3. Sekiranya sesat, macam mana riadhah tarekat ini leh tersebar dalam semua media, ada dalang ke.
4. Sekiranya masih sesat, adakah JAKIM, PBT memandang remeh@ Fatwa yang dikeluarkan cincai boncai.
5. Sekiranya sesat, Fatwa tersebut dibuat secara telus ke x…kalau fatwa tue masih kekal, macam mana kepercayaan masyarakat terhadap JAKIM berkenaan integrity fatwa-fatwa JAKIM tentang hal lain…
Saya ni jahil, tu la sebab saya keliru…kalau saya terer saya tak konfius camni…Kalau JAKIM dan keluarkan Tarikat Naqsbandi al-Aliyah al-Haqqani ini dari senarai fatwa sesat, saya takde masalah dah ok je…

FATWA: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/tariqat-naqsyabandiah-al-aliyyah-syeikh-nazim-al-haqqani:

“حركة الصوفية النقشبندية العالية (الشيخ ناظم الحقاني)

في 3 من أبريل لعام 2000م عقد مجلس الفتوى الوطني الماليزي جلسته (48) للمباحثة في مجموعة من القضايا الإسلامية. فكان من ضمنها قضية حركة الصوفية النقشبندية العالية (الشيخ ناظم الحقاني).
وقد أفتى المجلس في قضية حركة الصوفية النقشبندية العالية الشيخ ناظم الحقاني بتحريم معتقدات هذه الحركة الصوفية المناقضة ومخالفة لتعاليم منهج أهل السنة والجماعة. كما أصدر المجلس قراره للسلطات المختصة باتخاذ الإجراءات اللازمة لمنع انتشار هذه الحركة بين الأوساط الماليزية. كما أشار المجلس أيضاً في قراره بحتمية رجوع أتباع هذه الحركة الصابئة عما هم عليه والتوبة إلى الله.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-48 yang bersidang pada 3 Apr 2000 telah membincangkan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam. Pengamal ajaran ini hendaklah segera bertaubat.
Semua negeri dikehendaki memfatwa dan mewartakan bahawa tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim diharamkan dan tidak boleh diamalkan oleh umat Islam kerana ia bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
English Version

The Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim al-Haqqani Sufi Order

Decision:

The 48th Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee of the National Council for Islamic Religious Affairs Malaysia held on 3rd April 2000 has discussed the Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim al-Haqqani Sufi Order. The Conference decided that the Naqsyabandiah Al-Aliyyah Sufi Order led by Syeikh Nazim contradicts with the creedal doctrine of the Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah and deviates from the teachings of Islam. Practitioners of this Order must repent at once.

All states are required to issue a fatwa that is gazetted which decrees that the Naqsyabandiah Al-Aliyyah Sufi Order led by Syeikh Nazim is unlawful (haram) and must not be practiced by Muslims as it is a deviation from the true teachings of Islam.
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:05 am

Mawlid
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:26 am

camne nak upload gambor nie...
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:37 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:38 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:44 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 6:50 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by alDayyan on Mon Jun 03, 2013 6:56 am

syuaib wrote:


hahaha.. mcmana la individu yg paling kontroversi sepanjang tahun ni boleh dijemput sama join aktiviti keagamaan ni?
dr azizan ni dulu la yg "pakar" mentafsir rahsia taik lalat la, tarikh lahir la..no itu la no ini la.. apa hukum percaya pada bende2 gitu? Hihihi

ramai juga yg melabelkan beliau ni kaki penipu dan mengeskploitasi ketamakan manusia..aduhai.. tp kebenarannya WA..
Code:
http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php/t-203992-p-2.html
Code:
http://dobiseriwarna.blogspot.com/2013/04/dr-azizan-osman-ni-penipu-orangnya.html
Code:
http://www.waszap.com/dr-azizan-penipu-betul-ke/

apa hukumnya kita meraikan invidu yg menyebarkan fahaman percaya pada tilikan tarikh lahir, taik lalat dan jodoh manusia mcm dr azizan ni? Entah laa

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:07 am

masalahnya sekrang kalau betul fatwa tarekat tue JAKIM kata sesat, camne leh tersebar kat malaysia nie.....adoi...pening..
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by Ibnu Sarkawi on Mon Jun 03, 2013 7:09 am

Dr.Azizan sblm ni dah ler menyebarkan syirik dgn ilmu tarikh lahirnya, sekarang menyuburkan bid'ah & kesesatan dgn keterlibatan tokoh besar Naqsyabandi di dalam programnya itu.
avatar
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:13 am

Mohon tuan-tuan beri pandangan.........
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:15 am

saya tetap tak puas hati...macam mana kerajan bleh benarkan tarekat yang dah difatwakan sesat bergerak aktif dan secara terang-terangan dalam semua media....
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:15 am

hmm....mcm2....
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:29 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Mon Jun 03, 2013 7:30 am



avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by thtl on Mon Jun 03, 2013 8:56 am

Tareqat sejak dulu lagi dia rapat dgn istana...sbb tu depa ni kebal
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by Ad-Dien on Mon Jun 03, 2013 8:08 pm



semoga Allah memberikan taufik dan petunjuknya pada kita semua

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by alDayyan on Tue Jun 04, 2013 11:13 am

dulu saya sangkakan dorg ni syiah kat malaysia.. huhu..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by thtl on Tue Jun 04, 2013 11:16 am

Nasab mereka sama...semua bertemu dgn Hasan bin Ali bin Abi Thalib...syiah Iran pulak bertmu dgn Husin bin Ali bin Abi Thalib, kduanya adalah adik beradik...hehehe
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Fri Jun 07, 2013 10:40 am

maksud thtl syiah iran pun keturunan Rasulullah SAW ke...
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by abu_firdaus on Fri Jun 07, 2013 11:41 am

syuaib wrote:maksud thtl syiah iran pun keturunan Rasulullah SAW ke...
syiah dakwa imam 12 mereka kononnya keturunan hussein
avatar
abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by thtl on Fri Jun 07, 2013 1:07 pm

Dakwaan mereka tu sahih, semua 12 Imam itu sampai nasabnya kpd Ali dan Fateema. Tapi intipati ajaran syiah tidak bersumber dari Ali dan Fateema, melainkan dongeng dan khayalan orang Farsi/Iran
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by syuaib on Tue Jun 11, 2013 7:57 am

owh...maka tidak hairanlah ada juga keturunan Rasulullah SAW sendiri yang menghina Baginda SAW...
avatar
syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: ya hanana!!!ya hanana!!Allah!!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum