Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Mon Jan 28, 2013 4:44 pm

salam semua..

dalam Al Qiran ada ayat2 yg mengingatkan kita akan bahaya taktik dan strategi puak2 kafir laknat ni..

Soalan saya ialah..pemimpin parti pembangkang seperti kapal sink dan limguan eng ni kafir jenis apa?

apakah mereka tidak tergolong dalam puak2 kafir yg dimaksudkan dalam al @uran?

terima kasih..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by abu_aisyah on Tue Jan 29, 2013 9:47 am

1.boleh bawak ayat nye sekali.

2.ceciter dulu ape masalahnyer dengan 2 org tersebut.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Tue Jan 29, 2013 2:28 pm

1. BACA AYAT 118 SEHINGGA AYAT 120 SURAH AL-i-IMRAN DI MANA PERINGATAN ALLAH KEPADA UMAT ISLAM:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi orang dalam (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya." (118)

"Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan) mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. Kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada. "(119)

" Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertakwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan." (120)

2. Saya maksudkan kes Lim Guang Eng yang mahukan penggunaan nama Allah dalam bible tu..adakah isu ni bukan permasalahan umat islam yg tidak ada sedikitpun menyentuh akidah atau keharmonian rakyat sejagat walau sebanyak 0.05% dari ancaman dan bala keseluruhan yg bakal berlaku kelak?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Tue Feb 05, 2013 4:46 pm

UP Smile

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Tue Feb 05, 2013 7:19 pm

LGE adalah warga negara penuh, ada hak mengundi dan boleh jadi CM. Ia adalah kontrek sosial Malaysia sejak merdeka.

kafir harbi, zimmi dan mustakminin...tak ujud di Malaysia kerana Malaysia hanya agama resmi sahaja dan ia tidak melibatkan isu status kerakyatan. Isu kerakyatan di tentukan oleh perlembagaan Malaysia. so tak releven nak diskus isu status krakyatan Malaysia buat masa ini dari sudut fiqh daulah islamiah klasik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by ummuyaser on Wed Feb 06, 2013 6:07 pm

thtl wrote:LGE adalah warga negara penuh, ada hak mengundi dan boleh jadi CM. Ia adalah kontrek sosial Malaysia sejak merdeka.

kafir harbi, zimmi dan mustakminin...tak ujud di Malaysia kerana Malaysia hanya agama resmi sahaja dan ia tidak melibatkan isu status kerakyatan. Isu kerakyatan di tentukan oleh perlembagaan Malaysia. so tak releven nak diskus isu status krakyatan Malaysia buat masa ini dari sudut fiqh daulah islamiah klasik

Salam, Sheikh TH, kalau macam tu boleh kah jika kita katakan Malaysia ni bukan negara Islam tetapi negara sekular?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Wed Feb 06, 2013 9:22 pm

UY,

fakta: Malaysia adalah negara OIC.

sejauh mana ia negara Islam atau sekuler, itu kita biarkan ia menjadi isu yg saling diperselisihkan oleh manusia...hehehe

Benchmark/penanda aras ada dalam kitab, sudah dicatatkan bentuk negara di zaman Nabi saw, khulafa' ar-rashidin, ummayad, abbasid dan uthmaniah, dan kalau kita datang ke saudi utk umrah, haji dan kerja atau belajar, boleh compare Saudi vs Malaysia, atau belajar di Egypt, Jordan, Syria, Morocco, kita dapat tentukan di mana tahap kenegaraan Malaysia..dalam skala 10 markah, di manakah Malaysia di atas skala ngara Islam...10%??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Thu Feb 07, 2013 1:01 am

Malaysia negara Islam..

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by abu_aisyah on Thu Feb 07, 2013 5:21 am

sil wrote:

2. Saya maksudkan kes Lim Guang Eng yang mahukan penggunaan nama Allah dalam bible tu..adakah isu ni bukan permasalahan umat islam yg tidak ada sedikitpun menyentuh akidah atau keharmonian rakyat sejagat walau sebanyak 0.05% dari ancaman dan bala keseluruhan yg bakal berlaku kelak?

mungkin boleh sheikh ulas sikit.rasanya bukan isu kalimah Allah lah kot maksud Sil tapi bagaimana umat islam nak mengahadapi masalah ini?

sekrang para ilmuan agama berbeza pendapat.masing2 ade hujah.klu refer salaf,kate memang boleh dan pendapat sebaliknya lah.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Thu Feb 07, 2013 2:31 pm

kena di perkuatkan institusi majlis fatwa kebangsaan dan kena ujudkan jawatan Mufti Negara Malaysia, sama dgn kekuatan Lajnah Fatwa Daimah KSA dan power mufti saudi sama taraf dgn Menteri penuh. Syaikh Sudais, YDP Perbadanan Mekah dan Madinah pun taraf Menteri penuh.
Kalau nak kuatkan agama, maka institusi ulamak kena di perkuatkan. Isu2 khilaf memerlukan fatwa dari institusi fatwa dan mufti negara.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by najib76 on Fri Feb 08, 2013 3:23 am

kenapa masyarakat suka bercerita ttg LGE dan Karpal ?? tetapi tidak kepada CSL ??

Smile

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Fri Feb 08, 2013 3:26 am

najib76 wrote:kenapa masyarakat suka bercerita ttg LGE dan Karpal ?? tetapi tidak kepada CSL ??

Smile

soalan bonus...

1. Sebab pembangkang / politik lerr
2. Antara banyak2 kafir, macam diorang yang agak dipromosikan macam nak jadi kafir harbi..
3. Kontroversi dan popular

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Dodo Don on Fri Feb 08, 2013 7:22 am

najib76 wrote:kenapa masyarakat suka bercerita ttg LGE dan Karpal ?? tetapi tidak kepada CSL ??

Smile
CSL bukannya pengerusi BN, Sebaliknya LGE merupakan pemimpin tertinggi Pakatan yang sebaris dgn Pemimpin PKR dan PAS. Stuktur BN tidak sama dgn Pakatan. Dalam BN tidak ada masalah nak lantik PM dari parti UMNO yang menerajui BN. Tetapi dalam Pakatan siapa pun boleh dipilih jadi PM termasuk LGE. Apakah ini tidak merisaukan kita sebagai orang Islam.Sikap DAP yang sering tak mahu mengalah memang satu ancaman. Mad

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Fri Feb 08, 2013 10:44 am

thtl wrote:LGE adalah warga negara penuh, ada hak mengundi dan boleh jadi CM. Ia adalah kontrek sosial Malaysia sejak merdeka.

Yang dikhuatiri, kalau dah ada puak2 yang nak pertikai kontrak sosial...

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Dodo Don on Fri Feb 08, 2013 11:50 am

Mohd. Ikram wrote:
thtl wrote:LGE adalah warga negara penuh, ada hak mengundi dan boleh jadi CM. Ia adalah kontrek sosial Malaysia sejak merdeka.

Yang dikhuatiri, kalau dah ada puak2 yang nak pertikai kontrak sosial...

Walaupun adanya batasan undang-undang manusia..orang Islam kena mengikut hukum Allah.Cuma bergantung kepada kemahuan dan kemampuan kita sendiri. Contohnya di Malaysia, kita mampu memilih orang Islam sebagai pemimpin tanpa perlu berperang, jadi mengapa kita pilih orang bukan Islam sebagai pemimpin?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Fri Feb 08, 2013 1:19 pm

Dodo Don wrote:
Mohd. Ikram wrote:
thtl wrote:LGE adalah warga negara penuh, ada hak mengundi dan boleh jadi CM. Ia adalah kontrek sosial Malaysia sejak merdeka.

Yang dikhuatiri, kalau dah ada puak2 yang nak pertikai kontrak sosial...

Walaupun adanya batasan undang-undang manusia..orang Islam kena mengikut hukum Allah.Cuma bergantung kepada kemahuan dan kemampuan kita sendiri. Contohnya di Malaysia, kita mampu memilih orang Islam sebagai pemimpin tanpa perlu berperang, jadi mengapa kita pilih orang bukan Islam sebagai pemimpin?

Pada saya, sebab tu sistem dmeokrasi ni satu fitnah... Tanah Melayu dulu sistem beraja, rakyat taat pemerintah. Sultan masuk Islam, semua pakat join sekali... Kemudian dijajah.. British kononnya nak bagi kemerdekaan, tapi depa tu boleh tahan gak.. Antara isi kandungan perjanjian London, tanah Melayu mesti guna demokrasi..

Off Topic.. OT pon OT laa.. kuang kuang..

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Fri Feb 08, 2013 2:24 pm

Ikram,

demokrasi atau sultanate itu sebenarnya tak ada masalah. Isu utama ialah sejauh mana warga non-Muslim boleh terlibat dalam proses memilih pemimpin negara atau rakyat yg hanya berusia minima 21 tahun, dengan pemahaman liberal dan berakidah songsang, apakah puak2 ni fit atau layak memilih pemimpin negara?

Jika kita nak hidupkan balik sistem beraja mutlak macam KSA, kena pastikan tidak ada power abuse...

mana-mana boleh tapi Malaysia mengamalkan sistem dmokrasi yg amat longgar, hingga rakyat yg berfahaman gay n lesbian pun boleh memilih pemimpin. Ini antara loopholeh demokrasi yg perlu diperbaiki. Idea menolak dmokrasi secara total adalah suatu idea yg tidak dapat diterima oleh manusia moden.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by yat on Fri Feb 08, 2013 3:48 pm

orang2 sunnah tak nak masuk DAP ke?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Fri Feb 08, 2013 11:29 pm

yat,

kalau ada mana-mana geng sunnah mausk DAP, maka itu geng punnah dan hancus..hahaha

minima geng sunnah boleh masuk pas, pkr dan amnu je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Mon Feb 11, 2013 3:52 am

terima kasih atas respons semua.. sebenarnya mmg saya sangkakan kafir seperti LGE dan kapal ni sama je dgn mana2 kafir yg mampu utk "menidakkan" kewujudan negara Islam akan datang.. nak angkat dorg ni jadi pemimpin? jgn harapla.. saya sgt2 kecewa dan keliru mengapa mesti PAS "seolah2" berada di bawah "rayuan" mereka hanya kerana nak dapat kuasa memerintah.. No

ancaman dari mereka yg saya lihat dari mata saya ialah apa yg disensasikan oleh media hari ini.. namun saya setuju dgn pak syeikh utk mewujudkan negara Islam yg pure 100% sama dgn negara2 Islam seperti jordan dan lain2..


_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Mon Feb 11, 2013 10:22 am

sebelum UK belah tahun 1957, London mmg dah set satu sistem kerajaan yg akan menyulitkan kita menuju ke arah Islami state 100%.\Kemudian London pastikan pemimpin2nya adalah western educated, dibesar dan bersekolah kat UK atau US..hehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by abu_aisyah on Tue Feb 12, 2013 9:08 pm

sil wrote:terima kasih atas respons semua.. sebenarnya mmg saya sangkakan kafir seperti LGE dan kapal ni sama je dgn mana2 kafir yg mampu utk "menidakkan" kewujudan negara Islam akan datang.. nak angkat dorg ni jadi pemimpin? jgn harapla.. saya sgt2 kecewa dan keliru mengapa mesti PAS "seolah2" berada di bawah "rayuan" mereka hanya kerana nak dapat kuasa memerintah.. No

ancaman dari mereka yg saya lihat dari mata saya ialah apa yg disensasikan oleh media hari ini.. namun saya setuju dgn pak syeikh utk mewujudkan negara Islam yg pure 100% sama dgn negara2 Islam seperti jordan dan lain2..


kata mereka,1 shj dalam komponen PR yang demikian berbanding umno yang bersatu dengan lebih dari 1 parti komponen yang menolok negara islam (ni belum bincang apa itu negara islam.hehe).mudarat PAS lebih kecil dari UMNO.pastu pulak yang menolak idea PAS ni pun 2 orang tu.pun masing2 sudah berumur dan mungkin bile2 masa hendak pencen.yang muda2 katanya ok2 aja.

baru ni borak dengan seorang tokey kedai ikan bangsa china dan menganut agama budha.lebih kurang begini diolagnya.

"itu haji (TGNA) klu mau potong tangan olang curi..saya mahu undi".lebih kurang begitulah,panjang lagi sbnrnyer...dah tak ingat camner.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by seijiseimura84 on Tue Feb 12, 2013 9:28 pm

demokrasi satu fitnah?? wallahualam

kalau kita tengok zaman dahulu, untuk mengubah alih kuasa, peperangan adalah suatu perkara yg wajib diperlukan

tengok je cite samurai x, bila wujud 2 parti aliran politik berbeza berebut mengambil alih kepimpinan, tanpa demokrasi, hanya jalan peperangan yg dpt digunakan untuk memenangi tampuk pemerintahan

Apakah kita mahu melihat org islam di dunia ini, bunuh membunuh demi tampuk pemerintahan??
Sekurang2nya demokrasi bertindak sebagai satu cara alternatif agar pemilihan pemerintah dpt berlaku secara toleransi dan bertolak ansur tanpa memerlukan penumpahan darah

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by seijiseimura84 on Tue Feb 12, 2013 9:31 pm

dap memerjuangkan kesamaan kaum
namun tidak dinafikan, seperti pas adaa unsur2 syiah meneyrapi
dap ada unsur kristianisasi yg menular dlm dap

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Tue Feb 12, 2013 9:33 pm

terbaik

kalau lihat camna abdullah bin Zubair nak ambil alih kuasa dari Yazid bin Abu Sufyan dgn pedang, camna abbasiyah nak rampas kuasa dari dinasti Ummayah, juga dgn pedang, Raja Saud dan Imam Wahabi nak ambil kuasa di Hijaz dan jadikan ia KSA puj dgn pedang...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Sponsored content Today at 7:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum