Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Mon Jan 28, 2013 4:44 pm

First topic message reminder :

salam semua..

dalam Al Qiran ada ayat2 yg mengingatkan kita akan bahaya taktik dan strategi puak2 kafir laknat ni..

Soalan saya ialah..pemimpin parti pembangkang seperti kapal sink dan limguan eng ni kafir jenis apa?

apakah mereka tidak tergolong dalam puak2 kafir yg dimaksudkan dalam al @uran?

terima kasih..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 48
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down


Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by seijiseimura84 on Tue Feb 12, 2013 9:28 pm

demokrasi satu fitnah?? wallahualam

kalau kita tengok zaman dahulu, untuk mengubah alih kuasa, peperangan adalah suatu perkara yg wajib diperlukan

tengok je cite samurai x, bila wujud 2 parti aliran politik berbeza berebut mengambil alih kepimpinan, tanpa demokrasi, hanya jalan peperangan yg dpt digunakan untuk memenangi tampuk pemerintahan

Apakah kita mahu melihat org islam di dunia ini, bunuh membunuh demi tampuk pemerintahan??
Sekurang2nya demokrasi bertindak sebagai satu cara alternatif agar pemilihan pemerintah dpt berlaku secara toleransi dan bertolak ansur tanpa memerlukan penumpahan darah

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by seijiseimura84 on Tue Feb 12, 2013 9:31 pm

dap memerjuangkan kesamaan kaum
namun tidak dinafikan, seperti pas adaa unsur2 syiah meneyrapi
dap ada unsur kristianisasi yg menular dlm dap

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Tue Feb 12, 2013 9:33 pm

terbaik

kalau lihat camna abdullah bin Zubair nak ambil alih kuasa dari Yazid bin Abu Sufyan dgn pedang, camna abbasiyah nak rampas kuasa dari dinasti Ummayah, juga dgn pedang, Raja Saud dan Imam Wahabi nak ambil kuasa di Hijaz dan jadikan ia KSA puj dgn pedang...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by abu_aisyah on Tue Feb 12, 2013 9:36 pm

seijiseimura84 wrote:demokrasi satu fitnah?? wallahualam

kalau kita tengok zaman dahulu, untuk mengubah alih kuasa, peperangan adalah suatu perkara yg wajib diperlukan

tengok je cite samurai x, bila wujud 2 parti aliran politik berbeza berebut mengambil alih kepimpinan, tanpa demokrasi, hanya jalan peperangan yg dpt digunakan untuk memenangi tampuk pemerintahan

Apakah kita mahu melihat org islam di dunia ini, bunuh membunuh demi tampuk pemerintahan??
Sekurang2nya demokrasi bertindak sebagai satu cara alternatif agar pemilihan pemerintah dpt berlaku secara toleransi dan bertolak ansur tanpa memerlukan penumpahan darah

alhamdulillah...saya dapat sesuatu dari ayat ini. terbaik
avatar
abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Wed Feb 13, 2013 1:18 am

bukankah semua kat atas tu termasuk dalam fitnah? Mungkin bukan dengan perang, tapi dari sudut lain plak. Contoh ideologi yang merosakkan akidah..

cuba kita tgk masa perbalahan sahabt, sy ad dgr ceramah, kata ustaz tu, majoriti sahabt tak masuk campur pun.. tak silap dia amik kat buku awasim minal qowasim..

dan zaman fitnah mmg Nabi dah bg tau awal2 akan datang. Malah nabi bg solution awal2 lagi... Persoalannya apa peranan/tindak balas kita dalam menghadapi persoalan2 tu?

kalau saya personally, follow je apa Nabi Saw kata. Orang kata literal pon, literal la.. Ada aku kesah kan? huhu...


Last edited by Mohd. Ikram on Wed Feb 13, 2013 3:26 am; edited 1 time in total
avatar
Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohd. Ikram on Wed Feb 13, 2013 3:11 am

thtl wrote:Ikram,

demokrasi atau sultanate itu sebenarnya tak ada masalah. Isu utama ialah sejauh mana warga non-Muslim boleh terlibat dalam proses memilih pemimpin negara atau rakyat yg hanya berusia minima 21 tahun, dengan pemahaman liberal dan berakidah songsang, apakah puak2 ni fit atau layak memilih pemimpin negara?

Jika kita nak hidupkan balik sistem beraja mutlak macam KSA, kena pastikan tidak ada power abuse...

mana-mana boleh tapi Malaysia mengamalkan sistem dmokrasi yg amat longgar, hingga rakyat yg berfahaman gay n lesbian pun boleh memilih pemimpin. Ini antara loopholeh demokrasi yg perlu diperbaiki. Idea menolak dmokrasi secara total adalah suatu idea yg tidak dapat diterima oleh manusia moden.

saya ada tengok Hard talk... Yahudi tu kata Tun Mahathir nampak macam anti demokrasi. Mungkin sebab acuan kita tak sama mcm barat kot.. Saya rasa mesti Tun M realize something dan ada pendapat dia pasal sistem ni... Tun M kan pemimpin genius (macam kata Syaikh Imran Hossein)...
avatar
Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 13, 2013 6:35 am

Kalau begitu.....sekiranya rakyat ingin menolak pemerintah kerana kegagalan dlm mentadbir mahupun zalim, dengan methodologi apakah yg boleh diguna?

Adakah seorang pemimpin yg sudah lama berkekal, sudi mengundurkan diri di atas kekurangan kepimpinan dan kezaliman?

Kita tgk negara arab, wujud banyaknya perang, kerana mereka tiada sistem demokrasi yg membenarkan mengugurkan pemimpin mereka secara halal atau dgn cara hak

Teringat kata dr asri mengenai isu ini....di mana sahabat memuji org eropah kerana orang eropah lantang menentang pemimpin yg zalim
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Wed Feb 13, 2013 9:54 am

saya nak keluarkan apa yg ada dalam kepala Ikram:

1. Malaysia kembali pakai sistem beraja. kena hidupkan balik kesultanan melaka dan penang kena balik bawah kesultanan kedah. Sabah Sarawak pun kena ujudkan balik kesultanan Sulu.

2. hapuskan demokrasi, PRU dan SPR

3. Kalau ada organisasi nak rampas kuasa dan guling sultan, geng sunnah semua kena berkecuali macam sahabat2 Nabi dan di akhir zaman larilah ke pergunungan dan bersembunyi.


hahaha
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by thtl on Wed Feb 13, 2013 10:10 am

Salafi kat Egypt, asalnya depa pegang idea cam Ikram ni, berkecuali dari PRU Egypt, tapi akhirnya depa tukar pikiran dan menubuhkan parti Politik dan bertanding dalam PRU Egypt, dapat no 3 selepas parti Ikhwan dan Parti amnu Egypt.
Ikram kena kaji kenapa salafi Egypt tukar pendirian dan masuk PRU...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by alDayyan on Fri Feb 15, 2013 4:25 pm

knp dan apala puncanya hingga berlaku sedemikian rupa ye? apa lah yg susahnya utk mereka (para pemimpin) ikut 99% apa yg ada dalam al Quran dan as sunnah? dalam agama ada peluang dan kesempatan utk "mengelat" ke?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 48
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Ad-Dien on Fri Feb 15, 2013 7:16 pm



Masing-masing nak memerintah dan menegakkan syariat Islam dengan uslub tersendiri. Titik perbezaannya boleh nampak disitu hatta atas dasar Islam.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 27
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Dodo Don on Mon Apr 01, 2013 10:53 am

sil wrote:knp dan apala puncanya hingga berlaku sedemikian rupa ye? apa lah yg susahnya utk mereka (para pemimpin) ikut 99% apa yg ada dalam al Quran dan as sunnah? dalam agama ada peluang dan kesempatan utk "mengelat" ke?

Pemimpin juga manusia biasa.Ramai manusia yang tidak mampu untuk mengikut Quran dan Sunnah dalam menjalani hidup di zaman yang mencabar keimanan ini. Hatta parti dengan nama Islam pun bergantung kepada manusia-manusia yang menerajuinya.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Mohamad hafiz on Tue Apr 02, 2013 4:09 am

Ramai pemimpin inginkn keadilan, Pemimpin jgak ibarat seperti cikgu, Kalau muridnya Baik, maka aman dan Sejahteralah kelas itu..
Kalau rakyatnya saling bekerjasama, maka aman lah sesebuah negara tersebut.. huhuhu, agak susah mencari Pemimpin yg adil dan ikut apa yg ada dlm AQ & AS ..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Dodo Don on Tue Apr 02, 2013 4:26 am

Cara memimpin juga berbeza bergantung juga kepada jenis manusia yang dipimpinnya. Kalau pengikut jenis yang keras kepala dan tidak berdisiplin maka pemimpin perlu tegas dlm menguatkuasakan undang-undang. Macam di Mesir, rakyat telah menjadi agresif hasil dari Arab Spring, macamana polis yang tidak bersenjata nak mengawalnya? Bukan mudah nak berbincang dengan tenang kalau manusia telah diajar dengan jiwa memberontak dan rusuhan. Seperti yang terjadi di Myanmar, perselisihan agama telah mencetuskan pembunuhan dan kemusnahan harta-benda. Bagi mereka itulah cara untuk menyelesaikan masalah.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Kafir jenis apakah si lim guang eng ni?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum