azab ketika mati

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

azab ketika mati

Post by abu_aisyah on Fri Feb 01, 2013 12:28 pm

assalamu 'alaikum,

apa khbar sheikh thtl?
dan lain2?

ada tak didalam hadis atau dari kisah2 dari golongan ulama' (salaf/khalaf)mengenai kematian2 yang pelik2 seperti mayat terlau bau busuk,muka berubah menjadi khinzir,ular banyak didalam kubur,kubur sempit dan lain2 lagi?

jazakumullahu khairan

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Fri Feb 01, 2013 3:37 pm

tak ada.
Ini gara2 majalah Mastika je..he3

dalam agama kita ada dua jenis kematian, husnul khatimah (penyudah yg baik) dan suu' ul khatimah (penyudah yg buruk)

biasanya menjadi adab salaf, mereka menutup segala keaiban manusia demi maruah keluarga si mati.

khabar baik di saudi arabia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by abu_aisyah on Mon Feb 04, 2013 5:25 am

oh yeke...
jadi ia pendustaan keatas agamalah jugak kes nyer.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Mon Feb 04, 2013 10:29 am

Ya, manusia jenis Israeliyat, penglipur lara dan tukang karut dan tukang tulis fiksyen

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Ad-Dien on Mon Feb 04, 2013 6:22 pm



macam-macam khabar pelik dan mistik dari majalah .... orang kita memang suka menda2 pelik2 ni..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Dodo Don on Fri Feb 08, 2013 7:33 am

Bagaimana kalau orang terhidu bau harum? Kalau bau busuk itu memang diterima akal. Sekiranya memang ada bau harum, bererti ada berlaku perkara yang pelik.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Fri Feb 08, 2013 11:18 am

DDon, sunat di wangikan mayat dan rumahnya...hehehe. Org Melayu suka bakar kemenyan. kalau kat saud, kayu gaharu laa atau OUD

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by alDayyan on Mon Feb 11, 2013 4:07 am

dah hampir berpuluh tahun teknologi alat yg boleh merakam peristiwa seperti videocam dan hp tercipta.. tp sehingga ke hari ni saya masih belum menjumpai rakaman2 pelik azab kematian yg sama 90% sperti diceritakan dalam majalah2 tersebut.. kalau pesakit AIDS yg mati mmg teruk keadaan mayat mereka seperti kulit jadi hitam, kurus kering berkudis dan sebagainya.. tp itu semua ada penjelasan dari sudut sains perubatan..

org kita hanya tau bercerita tanpa sebarang fakta dan bukti.. tp kisah mengenai mayat pencari rotan dan hasil hutan yg bangkit semula berlawan dgn rakan yg menjaga mayat tersebut ketika itu siapa pernah dengar? tp ni kisah lama dan sgt2 obscure yg berlaku di akhir era pemerintahan british..

saya dgr kisah ni masa saya kanak2, dan ntah camana kisah ni begitu terkesan dalam diri saya sebab saya tau apa yg ada dalam hutan dan ancaman2 mistik yg wujud dalam hutan hasil dari pengalaman mengikut ayat pergi memburu dahulu..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Ad-Dien on Mon Feb 11, 2013 5:03 pm



yang orang Arab yaman selalu bakar mcm kemenyan tu namanya apa ye syeikh?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Mon Feb 11, 2013 7:23 pm

murr atau english Myrrh
malay: kemenyan yaman

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Ad-Dien on Mon Feb 11, 2013 11:29 pm

thtl wrote:murr atau english Myrrh
malay: kemenyan yaman

biasanya habib2 bakar ni.. sunnah ke? Bau memang wangi semacam .. huhu

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Tue Feb 12, 2013 9:50 am

bukan sunnah dien, tapi budaya arab..org arab ni mmg sinonim dgn wangian dan perempuan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Ad-Dien on Tue Feb 12, 2013 12:23 pm

thtl wrote:bukan sunnah dien, tapi budaya arab..org arab ni mmg sinonim dgn wangian dan perempuan


:pale: :shock:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by abu_aisyah on Wed Feb 13, 2013 12:22 pm

tapi tak la wangi sangat bende yang bakar2 tu.hehe

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohd. Ikram on Wed Feb 13, 2013 12:25 pm

Cer tengok crita Tanah Kubur Astro Oasis tu.... Seram gak saya tengok...

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohd. Ikram on Wed Feb 13, 2013 12:26 pm

thtl wrote:DDon, sunat di wangikan mayat dan rumahnya...hehehe. Org Melayu suka bakar kemenyan. kalau kat saud, kayu gaharu laa atau OUD

Kayu gaharu? berpikir la jugak kalau nak bakar kayu tu... fulus..

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Wed Feb 13, 2013 12:44 pm

org saudi mmg kaya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by abu_aisyah on Thu Apr 11, 2013 7:30 am

abu_aisyah wrote:assalamu 'alaikum,

apa khbar sheikh thtl?
dan lain2?

ada tak didalam hadis atau dari kisah2 dari golongan ulama' (salaf/khalaf)mengenai kematian2 yang pelik2 seperti mayat terlau bau busuk,muka berubah menjadi khinzir,ular banyak didalam kubur,kubur sempit dan lain2 lagi?

jazakumullahu khairan

kisah pada Zaman imam malik [dari fb]

Tangan Si Pemandi Mayat Terlekat Di tuttttt Si Mati...

Pada zaman Imam Malik, terdapat seorang wanita yang sangat buruk akhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki. Sehinggalah tiba pada hari kematiannya. Ketika dia dimandikan oleh seorang wanita yang memang kerjanya memandikan mayat, tiba-tiba tangan si pemandi mayat itu terlekat pada kemaluan wanita pelacur itu.

Semua penduduk dan ulama' gempar akan hal itu. Mana tidaknya, tangan si pemandi mayat terlekat sehingga semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita terbabit. Terdapat 2 cadangan untuk menyelesaikan masalah itu. Pertama, memotong tangan wanita pemandi mayat tersebut dan kedua tanam kedua-dua wanita itu sekali gus.

Akhirnya, mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada Imam Malik. Imam Malik bukan calang-calang orang yang memberi fatwa. Pernah ada satu ketika, Imam Malik mendapat 40 pertanyaan, tetapi yang dijawabnya hanyalah 5. Ini menunujukkan akan berhati-hatinya dan betapa sensitifnya beliau dalam isu agama. Imam Malik bertanya kepada wanita si pemandi mayat itu bahawa adakah dia berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya.

Wanita pemandi mayat itu berkata bahawa dia ada mengatakan kepada si mati sewaktu membersihkan tubuhnya:
"Berapa kalilah tubuh ini telah melakukan zina".
Imam Malik berkata "kamu telah menjatuhkan Qazaf (tuduhan zina) pada wanita tersebut, sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana tidak mendatangkan saksi." Selepas wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman 80 sebatan maka terlepaslah tangannya dari mayat tersebut.

Silalah share kisah ini supaya kita mendapat manfaat sama2.

Oleh itu kita sentiasa kena jaga lidah kita jangan sembarangan buat fitnah atau bersangka buruk..kuasa Allah Taala mengatasi segala2nya..

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohamad hafiz on Thu Apr 11, 2013 7:36 am

Subhanallah.. Perkongsian yg menarik Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Thu Apr 11, 2013 8:28 am

MH,
boleh baca tapi kena tanya balik..dari kitab arab yg mana?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by abu_aisyah on Thu Apr 11, 2013 9:25 am

Mohamad hafiz wrote:Subhanallah.. Perkongsian yg menarik Like

ninja,saya quote cerita ini bukan utk perkongsian..tetapi nak chek betul ke idak.enta jgn ambik terus.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohamad hafiz on Thu Apr 11, 2013 9:32 am

thtl wrote:MH,
boleh baca tapi kena tanya balik..dari kitab arab yg mana?

Ok ustaz Smile sya tak banyak tahu ttg nama kitab sbb tu sye anggap itu sbg perkongsian hehe.. lgipun salah sya sbb sya tak tngk dulu dari mana petikan kisah tu diambil Embarassed

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohamad hafiz on Thu Apr 11, 2013 9:34 am

abu_aisyah wrote:
Mohamad hafiz wrote:Subhanallah.. Perkongsian yg menarik Like

ninja,saya quote cerita ini bukan utk perkongsian..tetapi nak chek betul ke tidak.enta jgn ambik terus.

Sye tak ambik trus le.. hehe, cuma kate itu perkongsian sbb dikongsi disini hehehe, yg penting boleh cari ilmu sama2 Smile lgipun di forum ini ada ramai ahli yg berpengetahuan luas dan hebat2 hehe, anyway, mungkin sya boleh jdikn cerita tu sbg teladan utk lbih taat kpd Allah SWT hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by thtl on Thu Apr 11, 2013 1:53 pm

Cerita tu tak logik sebab zaman Imam Malik, Madinah bebas dari gejala perempuan sundal..itu zaman keemasan Islam...

sapa yg reka cerita tu ada niat jahat, bahawa Madinah selepas Nabi wafat masih ada perempuan sundal...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Mohamad hafiz on Thu Apr 11, 2013 1:56 pm

patut ke ignore crita cmtu ? huhuhu..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: azab ketika mati

Post by Sponsored content Today at 9:10 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum