Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

View previous topic View next topic Go down

Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Thu Feb 14, 2013 7:30 am

assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh

insya Allah ini satu permulaan perkongsian aktiviti-aktiviti kita semua di tempat masing masing..

alhamdulillah pada hari Rabu, 2 Januari 2013 yang lalu, ana bersama beberapa sahabat telah menghidupkan semula sebuah pusat pengajian kanak-kanak yang bernama Taski Kampung Sungai Lar.

asalnya Taski ini ditadbir oleh ABIM Raub, sejak 1988. cuma selepas itu atas beberapa sebab tertentu, ABIM terpaksa melepaskan Taski ini dan sejak itu ia diuruskan sendiri oleh imam 1 kampung ana yang juga merupakan guru serta murabbi ana di kampung ini. pada 2012, taski ini terpaksa ditutup kerana ketiadaan tenaga pengurusan.

penghujung tahun lalu, ana dan beberapa sahabat diamanahkan untuk menghidupkan semula institusi pendidikan ini. Alhamdulillah pada awal januari lalu, sessi pengajian telah dimulakan.

sessi pengajian dijalankan pada sebelah petang sahaja, bermula jam 3 petang dan berakhir jam 5.30 petang.
3ptg- waktu Asar: pengajian Al-Quran dan Iqra'
Hafazan Al-Quran bagi pelajar yang sudah mahir membaca Al-quran
Solat Asar
Selepas Asar- 5.30ptg: pengajian asas Fardhu Ain
isnin- akidah
selasa- fekah
rabu - sunnah harian
khamis- sirah
jumaat- ulangkaji mingguan

ini gambar terkini taski tersebut


ini pula surau kampung sungai lar yang digunakan untuk pengajian fardhu ain dan solat


sebahagian aktiviti pembelajaran yang dijalankan







_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Nizam on Thu Feb 14, 2013 8:30 am

Mana gambar anta tengah mengajar?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by thtl on Thu Feb 14, 2013 12:51 pm

Nizam,
Ust Shamil yg jadi cameraman daa...he3

Besar pahala menghidupkan sesuatu yg mati kembali berfungsi..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by abu_aisyah on Thu Feb 14, 2013 4:42 pm

terbaik

ustaz shamil,mungkin boleh dikongsi mengenai kepreluan2/kos perbelanjaan yang diperlukan.mungkin dikalangan ahli ingin melakukan sumbangan dan sebagainya. Smile

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Fri Feb 15, 2013 5:18 pm

nizam,
ada gambar ana tgh mengajar member ana ambik. cuma tak masukkan dlm laptop lg hehehe

thtl,
Allahumma Amin...mudah mudahan ada nilai di sisi Allah

abu aisyah,
insya Allah akan menyusul bab derma menderma slps ini Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ad-Dien on Fri Feb 15, 2013 7:20 pm



Subhanallah, besarnya jasa Ustaz Shamil di sana.. Teruskan ya Ustazna.. moga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kemuliaan buat ustaz.. barakallahufik


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by abu_aisyah on Wed Feb 27, 2013 6:57 am

ad-dien pun boleh korbankan diri disana.ye dak ustaz shamil? Smile

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Wed Feb 27, 2013 9:35 am

ya tepat sekali ya Aba Aisyah! Smile

ana nak tambah gambar kat sini.. sebab CEO minta gambar ana sedang mengajar heheh




_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Nizam on Wed Feb 27, 2013 1:14 pm

Ahmad Shamil wrote:ya tepat sekali ya Aba Aisyah! Smile

ana nak tambah gambar kat sini.. sebab CEO minta gambar ana sedang mengajar heheh




anta ajar apa kat diorang? sirah nabi?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ad-Dien on Wed Feb 27, 2013 8:05 pm

abu_aisyah wrote:ad-dien pun boleh korbankan diri disana.ye dak ustaz shamil? Smile

ana tak layak nak ngajar lagi... banyak menda kena belajar lagi ni..nak berguru dengan Syeikh Shamil pun tak lepas lagi ni..Allah...

p/s- smart lah pic tuu... sejuk mata tengok depa semua dapat ngaji dengan ustaz Shamil... bertuah.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by abu_aisyah on Thu Feb 28, 2013 4:09 am

salah din perkataan 'tak layak' tu.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ad-Dien on Thu Feb 28, 2013 7:07 pm

abu_aisyah wrote:salah din perkataan 'tak layak' tu.

betul ya akhi... kalau buat kuliah pun, saya selalu ingatkan yang saya berkongsi sahaja, bukan mengajar.. saya belum sampai ke tahap mengajar lagi...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Fri Mar 01, 2013 4:40 am

Ad-Dien wrote:
abu_aisyah wrote:salah din perkataan 'tak layak' tu.

betul ya akhi... kalau buat kuliah pun, saya selalu ingatkan yang saya berkongsi sahaja, bukan mengajar.. saya belum sampai ke tahap mengajar lagi...

wah..dah start berkuliah rupanya ! ana dulu dah habis degree baru dijemput berkuliah...mantop la ad-dien Like

kebanyakan org lain yg mengajar pun mmg akan sebut berkongsi, berbincang...rasanya jarang sgt la org tu mengajar dan sebut minggu lepas saya dah ajar kamu semua bab ini dan itu.. Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by helper on Fri Mar 01, 2013 4:43 am

Like Like Like

bagus.. tapi bila laa saya nak dapat pergi kesana.

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Fri Mar 01, 2013 4:55 am

hari ni dah 1 Mac. bermaksud sudah dua bulan saya dan shbt2 saya membuka semula taski ini. bermakna ada lagi empat bulan perlu dilalui oleh kami.

kenapa enam bulan? ada pihak yang mahu membantu kami. cuma mereka mahu lihat progress kami dalam enam bulan pertama.

zahirnya, terdapat beberapa perkara yang "merundum"
contohnya, pada permulaannya pendaftaran para pelajar amat menggalakkan. selepas tarikh pendaftaran pun masih ramai yang merayu mahu mendaftar. kesannya, kami menerima hampir lima puluh pelajar berdaftar. ini hakikatnya jauh menjangkau sasaran kami.

namun, bermula Februari lalu, kedatangan mula merundum. sebabnya?
- pembukaan kelas KAFA di sekolah setiap isnin, selasa dan khamis. pelajar yg menyertai KAFA sekolah hanya dtg ke taski pada hari rabu dan jumaat. sebahagiannya langsung berhenti.
- permulaan kelas tambahan pelajar tahun 5 bagi menghadapi upsr pd tahun hadapan.
- latihan sukan dan aktiviti kko-kurikulum di sekolah pada sebelah petang

walau bagaimanapun, saya amat bersyukur kerana masih ada ibubapa yang memang memberikan prioriti untuk menghantar anak anak mereka ke taski.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by thtl on Fri Mar 01, 2013 7:59 am

tak apa, baki yg tinggal tu dikira yg berkualiti

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Tue Jun 18, 2013 9:15 am

Assalamualaikum w.b.t.

perkembangan terkini:

hampir setengah tahun saya dan rakan rakan di sini mengusahakan projek ini.
apa yang kami ada sekarang:
- kelas pengajian: masih menumpang di bangunan surau Kampung sungai Lar
- pelajar: purata 20 orang- sessi petang sahaja. sessi hujung minggu dihentikan seketika kerana kekurangan pelajar.
- sessi pertama: pengajian Al-Quran, sessi kedua: Belajar Bahasa Al-quran (perkataan2 dari surah2 terjemah kepada melayu)
tahap bawah- belajar menulis Al-Quran

saya sekarang telah menyertai jawatankuasa sebuah maahad tahfiz di Raub, yg diasaskan oleh salah seorg guru saya. insya Allah, sekolah ini di masa hadapan akan dijadikan salah satu daripada cawangan Ma'ahad Tahfiz tersebut, yang diberi nama "Maahad Tahfiz Riadhus Solihin- MTRS"

tapak taski lama telah diterangkan untuk dibina bangunan baru dua tingkat. mengikut ajk pembinaa, anggaran kos kira-kira rm500 ribu ringgit. kami sekarang dalam proses mengutip dana pembinaan, di samping dana pengurusan kelas pengajian yang sedia ada.

sumbangan tuan-tuan dan puan-puan adalah sangat dialu-alukan.

sekian laporan setakat ini Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ad-Dien on Tue Jun 18, 2013 1:15 pm

akhi, maahad tahfiz di Raub tu bawah seorang Maulana ke? Sebab ada seorang Maulana mangajar kat kampung ana dari pondok Raub kalau tak salah tapi tak tau lah di mana. Ana tak sampai lagi kat sana..

Moga Allah permudahkan usaha akhi dan rakan-rakan. Banyak pengorbanan dan ujian. Ana nak bantu pun tak tahu macam mana..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ahmad Shamil on Tue Jun 18, 2013 6:10 pm

bukan maulana. guru ana tu lepasan Syubro, Mesir. orang kelantan, menetap di KL.
setahu ana di Raub x ada pondok. madrasah jemaah tabligh mungkin wujud.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Ad-Dien on Tue Jun 18, 2013 7:04 pm

mungkin ana yang salah maklumat. Ustaz bila free? bila nak buat liqa? Ana nak ambil istifadah dari ustaz insyaAllah Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Projek Tajdid Taski Kampung Sungai Lar

Post by Sponsored content Today at 7:58 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum