Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

View previous topic View next topic Go down

Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Nizam on Sat Feb 16, 2013 10:07 am

Assalammualaikum

Sebuah meteorite menghentam Russia pada 15 Feb 2013, menyebabkan ramai orang cedera.


_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Ad-Dien on Sat Feb 16, 2013 12:04 pm



ini hanya serpihannya kan? Ada terdengar dalam berita yang saiz sebenar sebesar bumi.. Allahul Musta'an....


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by yat on Sat Feb 16, 2013 1:31 pm

ada post ni kat FB:


"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang dan Kami menghiasi langit itu bagi orang yang memandang. Dan kami menjaganya dari tiap-tiap syaitan yang terkutuk. Kecuali syaitan yang mencuri berita yang dapat didengar lalu ia dilempar dengan semburan api yang terang." ~ al Hijr, ayat 16-18.

kureng faham, ada syarah tak ayat ni?
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Ad-Dien on Sat Feb 16, 2013 2:27 pm

yat wrote:ada post ni kat FB:


"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang dan Kami menghiasi langit itu bagi orang yang memandang. Dan kami menjaganya dari tiap-tiap syaitan yang terkutuk. Kecuali syaitan yang mencuri berita yang dapat didengar lalu ia dilempar dengan semburan api yang terang." ~ al Hijr, ayat 16-18.

kureng faham, ada syarah tak ayat ni?


Dahulu golongan jin dan syaitan mampu curi-curi mendengar berita-berita ghaib yang ada di langit kemudian mereka tidak mampu lagi mencuri dengar khabar dari langit kerana ada penjaganya yang akan melemparkan semburan api kepada mereka.



يا معشر الجن والإنس إن استطعتم أن تنفذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا لا تنفذون إلا بسلطان

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (Al-Rahman 55:33)


وأنا كنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن يستمع الآن يجد له شهابا رصدا


Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya); maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu merejamnya. (Al-Jin 72:9)










_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by yat on Sat Feb 16, 2013 3:37 pm

Post dari Akhi Nawawi:

[Khabar Nabi tentang Hujan batu bersalut api dari langit] Daripada ‘Imran B. Hushain, Beliau berkata:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فِي هَذِهِ الأُمَّةِ خَسْفٌ وَمَسْخٌ وَقَذْفٌ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ المُسْلِمِينَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَتَى ذَاكَ؟ قَالَ: إِذَا ظَهَرَتِ القَيْنَاتُ وَالمَعَازِفُ وَشُرِبَتِ الخُمُورُ: وَقَدْ رُوِيَ هَذَا الحَدِيثُ، عَنِ الأَعْمَشِ

Bahawasannya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Akan ada dalam kalangan umatku ini nanti kejadian tanah runtuh (atau ditenggelamkan ke dalam bumi), penukaran wajah menjadi binatang, dan turunnya hujan batu berapi dari langit.” Maka berkata seorang lelaki dari kalangan kaum muslimin (iaitu dari kalangan sahabat Nabi), “Bila ia akan berlaku wahai Rasulullah?” Beliau menjawab:

“Apabila telah muncul (berleluasa) artis wanita, alat-alat muzik, dan al-khamr (minuman-minuman yang memabukkan) telah diminum.” [Sunan at-Tirmidzi, no. 2212. Dinilai sahih oleh al-Albani kerana banyaknya mutaba’ah]
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by thtl on Sat Feb 16, 2013 4:07 pm

al-Qardhawi dan Ibn Hazm mndha'ifkan hadith ini.
Lihat Fiqh Musiqi
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Ad-Dien on Sat Feb 16, 2013 8:25 pm

yat wrote:Post dari Akhi Nawawi:

[Khabar Nabi tentang Hujan batu bersalut api dari langit] Daripada ‘Imran B. Hushain, Beliau berkata:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: فِي هَذِهِ الأُمَّةِ خَسْفٌ وَمَسْخٌ وَقَذْفٌ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ المُسْلِمِينَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَتَى ذَاكَ؟ قَالَ: إِذَا ظَهَرَتِ القَيْنَاتُ وَالمَعَازِفُ وَشُرِبَتِ الخُمُورُ: وَقَدْ رُوِيَ هَذَا الحَدِيثُ، عَنِ الأَعْمَشِ

Bahawasannya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Akan ada dalam kalangan umatku ini nanti kejadian tanah runtuh (atau ditenggelamkan ke dalam bumi), penukaran wajah menjadi binatang, dan turunnya hujan batu berapi dari langit.” Maka berkata seorang lelaki dari kalangan kaum muslimin (iaitu dari kalangan sahabat Nabi), “Bila ia akan berlaku wahai Rasulullah?” Beliau menjawab:

“Apabila telah muncul (berleluasa) artis wanita, alat-alat muzik, dan al-khamr (minuman-minuman yang memabukkan) telah diminum.” [Sunan at-Tirmidzi, no. 2212. Dinilai sahih oleh al-Albani kerana banyaknya mutaba’ah]

Bahkan Al-Tirmizi menilainya Gharib dan Al-Bukhari menilainya mursal.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by alDayyan on Sun Feb 17, 2013 7:55 am


Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (Al-Rahman 55:33)

Ayat tu menegaskan kalau kita nak lari dari kekuasaan dan balasan, tp camana kalau setakat kita cuma nak tembus langit tu sekadar ingin memenuhi rasa dan sifat ingin tahu?

semacam masih possible je utk kita menembus langit tp dgn syarat dgn satu kekuasaan.. adakah itu bermaksud "ilmu dan dgn izin Allah?" :?:

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 48
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Ibnu Sarkawi on Sun Feb 17, 2013 8:17 am

sil wrote:

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (Al-Rahman 55:33)

Ayat tu menegaskan kalau kita nak lari dari kekuasaan dan balasan, tp camana kalau setakat kita cuma nak tembus langit tu sekadar ingin memenuhi rasa dan sifat ingin tahu?

semacam masih possible je utk kita menembus langit tp dgn syarat dgn satu kekuasaan.. adakah itu bermaksud "ilmu dan dgn izin Allah?" :?:

langit yang dimaksudkan bukanlah sky yg kaler biru tu, tapi langit yg menutupi alam dunia yg dinamakan sebagai langit pertama. Jika yg 7 lapis tu dimaksudkan, lebih bertepatan dgn ayat sbb ianya adalah sangat mustahil untuk ditembusi melainkan dgn autoriti Allah semata-mata, tidak berkaitan dgn sunnatullah(hukum alam). Seperti yg diceritakan dlm peristiwa Isra' Mi'raj. Terjemahan B.I utk pkataan Sama' rsnya lebih baik :

Sahih International
O company of jinn and mankind, if you are able to pass beyond the regions of the heavens and the earth, then pass. You will not pass except by authority [from Allah ]. 55:33


Last edited by Ibnu Sarkawi on Sun Feb 17, 2013 6:10 pm; edited 1 time in total
avatar
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by NAZ on Sun Feb 17, 2013 5:15 pm

Ada yang kata ianya satu konspirasi.

Kalau ikutkan dah bencana kenapa konspirasi pula?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Conspiracy Theorists Claim Meteorite Was Shot Down By Russian Missile

Published on 14 Feb 2013
Meteorite explosions in the skies of Russia's Urals region has sparked panic in three major cities. Witnesses said that houses shuddered, windows were blown out and cellphones stopped working.

FULL STORY AND PICTURES http://on.rt.com/qn2v57

RT LIVE http://rt.com/on-air

Subscribe to RT! http://www.youtube.com/subscription_c...

Like us on Facebook http://www.facebook.com/RTnews
Follow us on Twitter http://twitter.com/RT_com
Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

RT (Russia Today) is a global news network broadcasting from Moscow and Washington studios. RT is the first news channel to break the 500 million YouTube views benchmark.
Category
News & Politics
Licence
Standard YouTube Licence

http://www.youtube.com/watch?v=90Omh7_I8vI



_________________
نورعينى احمد
:heart:
avatar
NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Mohd. Ikram on Mon Feb 18, 2013 12:53 am

Peringatan Allah..
avatar
Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Russia dihentam meteorite 15 Feb 2013

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum