Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

View previous topic View next topic Go down

Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by alDayyan on Thu Feb 21, 2013 3:31 am

Salam..

saya nak tau apa hukumnya kita membeli barangan dari org2 yg berfahaman atau yg berada di dalam networking pengamal ajaran sesat seperti al Arqam, rufaqa dan lain2 pergerakan?

apakah belian saya itu dikira sebagai menyokong mereka?

sekiranya kita telah menjalinkan hubungan silaturrahim bersama puak2 ini, apakah wajar utk kita memutuskan hubungan tersebut?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Feb 21, 2013 4:39 am

Ustaz Aizam Mas'ud menganggap perbuatan tersebut sebagai menyokong & membantu penyebaran ajaran sesat. Berikut kenyataannya tentang Global Ikhwan :
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=4717322978299&set=pb.1451238193.-2207520000.1361410601&type=3&theater

"Dipohon anda jangan melanggan apa-apa entiti perniagaan yg ada lambang spt di bawah samada restoran,kedai roti,poliklinik dll; jika tidak ini bermakna anda telah menyumbangkan wang anda buat ketua ajaran sesat bekas al-Arqam iaitu Ummu Jah yg ketika ini sdg bersemayam di dlm istana 18 bilik bersama anak beranaknya dgn sewaan RM240k setahun (RM20k sbulan) di Mekah. Ia juga bermakna anda tlh membantu "survival" mrk melakukan kezaliman dgn menyesatkan anak keturunan mereka dgn aqidah sesat "keghaiban imam" yg menyalahi nas al-Qur'an dan hadis tntg ajal maut & alam barzakh."

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by yat on Thu Feb 21, 2013 6:53 am

macam mana pulak jus2 jampi dan macam2 air jampi super power yg ada di pasaran?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Feb 21, 2013 7:22 am

yat wrote:macam mana pulak jus2 jampi dan macam2 air jampi super power yg ada di pasaran?

kita doakan agar Jakim mahu bertindak mengawalnya : http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=513166862059947&id=262002785338

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by yat on Thu Feb 21, 2013 7:26 am

alhamdulillah..

tapi ad lihat orang pertikai yg ini 'yg bising benda ni buat apa bising la arak, judidan lain2 benda maksit dijual, kpop ditayang, ni anatara salah stau cara utk support sekolah agama or tahfiz, kalau sekat ni macam mana depa nak harapkan sumber kewangan?.....'

umum tahu sekllah2 agama atau tahfiz kadang2 jual produk2 keagamaan termasuklah air2 jampi...dan ini merupakan antara sumber kewngan mereka yg utama...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by alDayyan on Thu Feb 21, 2013 10:51 am

yat wrote:alhamdulillah..

tapi ad lihat orang pertikai yg ini 'yg bising benda ni buat apa bising la arak, judidan lain2 benda maksit dijual, kpop ditayang, ni anatara salah stau cara utk support sekolah agama or tahfiz, kalau sekat ni macam mana depa nak harapkan sumber kewangan?.....'

umum tahu sekllah2 agama atau tahfiz kadang2 jual produk2 keagamaan termasuklah air2 jampi...dan ini merupakan antara sumber kewngan mereka yg utama...


JAKIM dah tegur perihal air jampi2 ni.. ada kat utusan..

agak pelik juga kat org2 yg bising tu.. bende2 tu semuanya utk hiburan org kafir, knp dia nak bising kat kerajaan plak? sepatutnya bising je la kat keluarga2 org Islam yg pergi buat maksiat tu..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by Ad-Dien on Thu Feb 21, 2013 10:59 am



semoga taufik dan hidayah Allah ke atas kita dan mereka semua

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by thtl on Thu Feb 21, 2013 1:41 pm

Rumusan:

1. Beli produk kumpulan x-arqam, memang ditegahlah sebab kalu boleh depa ni balik sepenuhnya ke pangkuan mainstream

2. Beli air jampi maahad tahfiz dan syarikat2 bertopengkan agama ni ditegah juga sebab perbuatan itu petanda kejahilan dan kedungaun umat islam. Sapa beli air jampi penerang hati tu bukan makin terang hati, tapi akan bertambah kebodohannya dan makin gelap hatinya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by Ad-Dien on Thu Feb 21, 2013 3:33 pm

thtl wrote:Rumusan:

1. Beli produk kumpulan x-arqam, memang ditegahlah sebab kalu boleh depa ni balik sepenuhnya ke pangkuan mainstream

2. Beli air jampi maahad tahfiz dan syarikat2 bertopengkan agama ni ditegah juga sebab perbuatan itu petanda kejahilan dan kedungaun umat islam. Sapa beli air jampi penerang hati tu bukan makin terang hati, tapi akan bertambah kebodohannya dan makin gelap hatinya.

Tegahan ini , point no. 1 adalah berlandaskan Qawaid Sadd az-Zarai.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by yat on Thu Feb 21, 2013 4:18 pm

Ini camana lak? ringtone tazkirah...kena beli


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by thtl on Thu Feb 21, 2013 4:39 pm

Yang ni OK, kalau cajnya amat kecil. Idealnya: ia sepatutnya free of charge
Ia diqiaskan dg upah mengajar AQ, fee kpd ustaz..dgn kadar yg berpatutan

tapi air jampi surah Yasin RM10.00 sebotol 500 ml tu mmg tak boleh beli..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by ZulQ on Thu Feb 21, 2013 6:57 pm

1. Adakah membeli produk dari Al-Arqam (contohnya) lebih parah dari kita membeli produk dari orang kafir? Produk yang saya nyatakan bukan produk-produk Bid'ah Dholalah tetapi produk harian seperti makanan (yang tiada cop spesifik).

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by thtl on Thu Feb 21, 2013 11:37 pm

zul,
kes camgitu kena Fiqh Awlawiyat (fiqih Keutamaan), yakni yg mana didahulukan.

cth: zul nak beli roti..

ada Gardenia, ada roti arqam dan ada roti Massimo

maka ikut fiqh awlawiyat ialah:
1. Roti gardenia, milik TS Syed al-Bukhari
2, Arqam
3. massimo (roti China)


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by ZulQ on Fri Feb 22, 2013 3:32 am

Jadi jika tiada pilihan adakah masih dianggap kita membantu ajaran Arqam dengan membeli barangan dagangan mereka? Saya tanya ni sebab pembekal utama ayam kampung saya berfahaman Arqam (tak tahu dia masih amalkan ataupun tidak) tetapi anak-anak dia saya dimaklumkan tidak memegang ajaran tersebut.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by thtl on Fri Feb 22, 2013 11:55 am

Jika tiada pilihan, maka tak ada masalah nak beli produk arqam berbanding dgn produk cina dan india

2. yg kita maksudkan ialah produk yg jelas dikeluarkan oleh rufaqa' corp dan anak2 syarikatnya. Jika dari org x-arqam atau yg tak jelas dia ni sokong arqam ke tidak, itu tak ada masalah kerana ayam proses tak ada jenama dan label. Kecuali dia jelas tulis, ayam2 kami keluaran Rufaqa' Corp. itu tak bolehla, kna beli ayam proses dari gerai lain...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by ZulQ on Fri Feb 22, 2013 1:29 pm

JazakAllah khair.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum membeli produk dari kalangan pengamal ajaran sesat

Post by Sponsored content Today at 6:40 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum