lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

View previous topic View next topic Go down

lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by syuaib on Mon Feb 25, 2013 7:28 am

As'kum wbt...

Tuan Syeikh...saya ada satu soalan dari sahabat saya, berkaitan lafaz talaq kinayah. begini:

Isteri: "abang ni kalau xsuka beraya dengan sedara mara saya pun, janganlah tunjuk
sangat..!" nampak sangat abang marah-marah tadi.."

Suami: "Habis tu awak tak suka saya ke ni"

Isteri: "....(diam)...."

Suami: " Kalau macam tue (xsuka saya) awak kahwin dengan lelaki lain..!"

Isteri: ".......(diam)....."

sahabat saya kata dia takde niat langsung nak ceraikan isteri dia...dia pun tak buka kes pengesahan mahkamah syariah sebab dia tak rasa ada ceraikan isteri dia

apa pendapat tuan...t.kasih..


syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by thtl on Mon Feb 25, 2013 7:33 am

Tak, sebab isteri diam.

jatuh talak bila..

istri.." apakah abang maksudkan, abang dah ceraikan saya'?

suami: Ya, dengan talak 1"

kinayah kena ada pengesahan dari suami

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by syuaib on Mon Feb 25, 2013 7:45 am

terima kasih tuan....wah....awal hari ni online tuan....hehehe

tuan pasal umrah tue, saya ada dapatkan guide kos semua sekali termasuk mutawif, hotel, makan RM 2,800.00 ok tak...hehe luar topik pulak...tumpang thread alang2....

syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by Ad-Dien on Mon Feb 25, 2013 6:50 pm

kalau lafaz kinayah macam ni gugur jika tak salah saya, ke belum lagi?:

Suami: Kalau macam tu saya lepaskan awak/ antara kita dah tiada apa-apa hubungan lagi/ kita berpisah/ kita tidak bersama lagi.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by thtl on Mon Feb 25, 2013 7:06 pm

Itu lafaz sarih Dien...lafaz yg jelas

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: lafaz yang diboldkan dalam dialog ni agak-agak talaq ke bukan

Post by Sponsored content Today at 3:39 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum