Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Tue Feb 26, 2013 4:29 pm

salam..

1. apa hukumnya kita menyamakan seseorang atau beberapa ribu org (muslim dan kafir) sebagai binatang dan bodoh yg mana kata2 itu "sekadar perumpamaan" semata2?

2. apa pula hukumnya menyamakan seseorang atau beberapa ribu org (muslim sahaja) sebagai kafir yg mana kata2 itu "sekadar perumpamaan" semata2?

Kedua2 soalan di atas tidak mengira kpd siapa perumpamaan tersebut ditujukan samada rakyat biasa, fakir miskin, tok guru agama, pemerintah dan lain2 kecuali wali Allah dan taraf2 yg ke atas..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Tue Feb 26, 2013 7:18 pm

1. Tidak boleh, dalilnya:

AQS 49:11 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

2. Hukum takfir atau membuat perumpamaan takfir juga adalah dilarang
dalil:
al-hadis: "Tidak boleh seseorang menuduh orang lain dengan kefasikan dan tidak pula dia menuduhnya dengan kekafiran, melainkan hal ini akan kembali kepadanya jika orang yang tertuduh tidak demikian." (HR al-Bukhari, Kitab al-Adab, hadis no. 6045]

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 1:56 am

camne pula keadaannya apabila org pas berhujah para sahabat mencaci apabila seorang yb melakukan maksiat seperti celakalah.....

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Wed Feb 27, 2013 6:03 am

contohnya macam ni ke?


helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Wed Feb 27, 2013 6:12 am

Ke contoh macam ni?


helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 6:15 am

mana 2 pihak yg melanggari hukum islam tetap salah tidak kira mana2 aliran politik
yg penting bila parti senfdiri yg salah, jgn pula nak tutup aib buka aib parti lain....itu tidak jjujur pada diri

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Wed Feb 27, 2013 6:21 am

sapa yang mulakan penuduhan dulu? dalam thread ni sapa yang start dulu? sendiri fikir laa..

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Wed Feb 27, 2013 6:34 am

thtl wrote:1. Tidak boleh, dalilnya:

AQS 49:11 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

2. Hukum takfir atau membuat perumpamaan takfir juga adalah dilarang
dalil:
al-hadis: "Tidak boleh seseorang menuduh orang lain dengan kefasikan dan tidak pula dia menuduhnya dengan kekafiran, melainkan hal ini akan kembali kepadanya jika orang yang tertuduh tidak demikian." (HR al-Bukhari, Kitab al-Adab, hadis no. 6045]

klu dilarang dalam al Quran dan hadis, maka jelas lagi nyatala suasana politik masa kini mmg bukan urusan kita untuk mencampurinya apatah lagi berdebat sambil menepuk dada mengatakan "Parti akulah lebih Islam" dan sebaliknya...

saya cuba juga utk google mencari hadis2 yg membatalkan kata2 sedemikian sekiranya penerima kata2 tersebut meredhai akan perumpamaan yg diberikan..tp masih x jumpa.

saya mmg x peduli parti mana sekalipun, dorg tu manusia juga..bukannya maksum, tp hal2 remeh sebegini boleh dikatakan perkara yg paling asas dalam agama pun fail bagi org2 politik nak fikir sebab musabab sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.. Alamak

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Wed Feb 27, 2013 6:41 am

kita semua tidak maksum,

so, statement dr seiji memberi contoh parti PAS adalah tidak wajar dalam thread ini, ini disebabkan didalam forum ini ada pelbagai aliran manusia di dalam bab politik,

samaada memilih kerajaan, pembangkang ataupun berkecuali.

memberi contoh yang aib sesuatu parti lawan, itu sudah menunjukkan ketaksuban yang melampau. dan menganggap parti yang mereka dokong itu adalah maksum.


helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by abu_aisyah on Wed Feb 27, 2013 6:49 am



soalan dari TS bagi saya umum dan jawapan pun telah diberikan.takde kene mengena dengan individu secara direct saya harap.
cuma klu nak kaitkan dengan isu baru2 ni yang TGNA katakan tu,saya tak namapak persamaan.boleh lihat video diatas.saya tidak tahu kat mana TGNA kata orang yang ambik duit brim atau org pas yang di offer kerusi adalah haiwan.

apapun,pengajaran dari soalan TS iaitu kita jangan melabel2kan orang lah.baik berupa haiwan atau sebarang label yang lain.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:01 am

tidak maksum tu alasan.....
kalau begitu, jomlah berdamai dgn umno, pasal umno pun tidak maksum, manusia yg byk kesilapan

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:07 am

soalan saya lebih kepada kerana sesetengah org pas berhujah....dibolehkan mencaci kerana para saahabat serta nabi mencaci seperti celakalah apabila manusia melakukan maksiat....

MAKA, saya nak tahu apakah hujah tersebut boleh digunapakai......
itu soalan saya, why serious??


Last edited by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:17 am; edited 1 time in total

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:08 am

benar....isu beradab pasal bahasa tidak memerlukan ilmu agama yg tinggi.
masakan org buddha pun boleh berbudi bahasa lagi baguih dari org islam sendiri

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:13 am

edit.....


Last edited by seijiseimura84 on Wed Feb 27, 2013 7:29 am; edited 1 time in total

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Wed Feb 27, 2013 7:17 am

helper wrote:kita semua tidak maksum,

so, statement dr seiji memberi contoh parti PAS adalah tidak wajar dalam thread ini, ini disebabkan didalam forum ini ada pelbagai aliran manusia di dalam bab politik,

samaada memilih kerajaan, pembangkang ataupun berkecuali.

memberi contoh yang aib sesuatu parti lawan, itu sudah menunjukkan ketaksuban yang melampau. dan menganggap parti yang mereka dokong itu adalah maksum.


akhi helper, bagi pandangan saya sendiri saya x faham bagaimana itu boleh ditafsirkan sebagai ketaksuban yg melampau yg hanya boleh dinilai dari satu soalan..
kita kena peka dgn sekeliling kita.. saya cuma bertanya soalan...siapa pula yg memberi/membisik idea kepada semua org di forum ini dgn mengatakan soalan saya berbentuk itu dan ini?

kita kena bebas bersuara dan bertanya jika ada kemusykilan.. kalau soalan sebegini pun di syak sebagai niat jahat hanya kerana politik, saya sgt2 terkejut! Surprised

saya x pernah pun kata parti a betul atau parti b salah..bagi saya 2x5 je.. sebab tu la saya buat soalan secara umum..samada semalam, kelmarin atau esok..mustahil soalan saya sebegitu x de kena mengena dgn kehidupan berjuta2 rakyat muslim di negara kita ni.. xkiralah apa permasalah kehidupan seseorang itu tp mustahil ianya tidak termasuk dalam konteks pertanyaan saya di atas..

kalau saya berniat nak tanya pasal politik, maka saya tentu akan lampirkan sekali petikan2 yg ada kena mengena dgn soalan saya tersebut.. tp saya bertanya secara umum memandangkan soalan saya kat AFN (yg spesifik) pun org payah sangat nak menjawabnya dgn betul (atau gaya saya bertanya yg x betul gamaknya SIGH ).

saya rasa perkara paling utama, kita kena berlapang dada dan elakkan dari syak wasangka.. xperlua khuatir sekiranya kita di pihak yg benar..

saya mohon maaf kalau soalan saya menyinggung akhi dan lain2..nanti saya pm akhi direct.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by abu_aisyah on Thu Feb 28, 2013 4:34 am

maaf off topic:

ni sekadar perasaan/pandangan peribadi.saya lihat isu melabel2 ni sering berlaku dikalangan ahli politik (fokus kepada ahli poilitik,bukan pengikut atau orang kebanyakan) baik pembangkang atau kerajaan.dan bagi saya medialah yang memainkan peranan untuk menghangatkan lagi.saya bagi contoh,biler tv3,utusan siarkan isu TGNA baru2 ni,memang terasa jahat benor TGNA.tak patut die kate manusia ini seperti haiwan atau contoh lain yg lama seperti isu tuhan samseng dan sebagainya.tetapi,biler tengok balik video sebanar/membaca sinar harian....reportnyer berbeza.memang saya rasa berbeza sangat.hampir semua isu ini dimanipulasi.manakala isu2 dari kerajaan mainkan seperti label PAS=parti ajaran sesat yang berlasngsung di ternegganu dulu,atau isu2 yang akhi helper post diatas ternyata direct.(saya ulangi,ni pandangan saya semata2,bukan kesimpulan bagi isu2 ini).oleh itu,saya dapat bandingkan antara tokoh2 bagi ke 2 2 pihak.dan saya pelik kenapa tokoh2 politik atau agama yang prokerajaan/kerajaan sendiri cepat sangat mengulas dan memberi kritikan/tohmahan mengenai briter tersebut melalui pertanyaan reporter yang saya suka corner baring nih.

Risau

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Thu Feb 28, 2013 4:43 am

abu_aisyah wrote:maaf off topic:

ni sekadar perasaan/pandangan peribadi.saya lihat isu melabel2 ni sering berlaku dikalangan ahli politik (fokus kepada ahli poilitik,bukan pengikut atau orang kebanyakan) baik pembangkang atau kerajaan.dan bagi saya medialah yang memainkan peranan untuk menghangatkan lagi.saya bagi contoh,biler tv3,utusan siarkan isu TGNA baru2 ni,memang terasa jahat benor TGNA.tak patut die kate manusia ini seperti haiwan atau contoh lain yg lama seperti isu tuhan samseng dan sebagainya.tetapi,biler tengok balik video sebanar/membaca sinar harian....reportnyer berbeza.memang saya rasa berbeza sangat.hampir semua isu ini dimanipulasi.manakala isu2 dari kerajaan mainkan seperti label PAS=parti ajaran sesat yang berlasngsung di ternegganu dulu,atau isu2 yang akhi helper post diatas ternyata direct.(saya ulangi,ni pandangan saya semata2,bukan kesimpulan bagi isu2 ini).oleh itu,saya dapat bandingkan antara tokoh2 bagi ke 2 2 pihak.dan saya pelik kenapa tokoh2 politik atau agama yang prokerajaan/kerajaan sendiri cepat sangat mengulas dan memberi kritikan/tohmahan mengenai briter tersebut melalui pertanyaan reporter yang saya suka corner baring nih.

Risau

betul juga tu.. nanti saya buka thread baru pasal hukum hakam mereka2 yg digerenti tempatnya dalam neraka especially mereka2 yg bekerja sebagai wartawan ini.

saya rasa, sebanyak mana pun amal mereka, tp sekiranya masih belum mendapat keampunan sesama manusia, boleh ke mereka masuk syurga? Entah laa

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Thu Feb 28, 2013 4:47 am

Itu sebabnya saya tidak suka ISU POLITIK dimasukkan didalam forum ini.

Perkara ini akan dibincangkan dalam bilik mesyuarat.

moga forum ini tidak menjadi media kearah keburukan.

sekian.

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Thu Feb 28, 2013 11:59 am

fiqh politik OK, cuma takleh taksub kepartaian laa..macam sufi juga, masalahnya taksub kpd guru dan toksyaikh dia...
Moderator kena cepat pantau dan kuarantinkan topik2 yg panas dan dah di luar kawalan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Thu Feb 28, 2013 5:09 pm

soalan saya tidak terjawab....dan ia tiada unsur politik
hanya ada org je terasa makam cili
quran sudah jelas mengatakan tidak boleh memanggil org lain dlm panggilam buruk,
namun ada saje manusia yg berdalil dibolehkam memanggil org lain dgn gelaran buruk kerana nabi dan para sahabat ada menyebut celakalah, kepada golongan pemaksiat.
adakah ini bunyi seperti politik?

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Thu Feb 28, 2013 9:18 pm

Kita dah jawab, tidak boleh
dalilnya AQ 49:11

Nabi saw dan para sahabat sebut secara umum.
cth, laknat ke atas lelaki yg menyerupai perempuan atau perempuan yg menyerupai lelaki.

Jika MB kata sapa yg beri wang kpd rakyat adalah spt beri binatang makan. Boleh, utk rakyat negeri dia sahaja, negeri di mana dia berkuasa. sepatutnya," rakyat kelatey yg terima duit BRIM adalah spt lembu dan ayam" boleh. sebab atas kapasiti dia sbg MB. sebabnya rakyat kelatey dia boleh terima nasihat dan teguran dari TG dia dan org Kelatey biasa dgn teguran yg sinis dan pedas..

guano doc, puas hati?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Fri Mar 01, 2013 3:48 am

Tuan rumah lebih mengetahui tentang hal ehwal rumahnya

Aku orang kelantan, kamu orang mana seiji?

jawapan Pak THTL juga dari org kelantan pun tak macam ketaksuban kamu, seiji?

tukar IC kelantan laa bro. belajar adab merhormati adat negeri orang sikit. dan kamu kena belajar nahu kelantan, nak kasi kemas sikit. baru kamu tahu bagaimana bahasa kami.

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by abu_aisyah on Fri Mar 01, 2013 5:51 am

seijiseimura84 wrote:camne pula keadaannya apabila org pas berhujah para sahabat mencaci apabila seorang yb melakukan maksiat seperti celakalah.....

saya up balik soalan doc.saya ingat ni satu soalan yang perlukan jawapan dan ini juga satu pengiktirafan sbb orang pas buat ada dalil berbanding umno sbb doc yg sebut org pas.hehehe.saya pun nak tahu bagaimana maki itu dibolehkan.pernah jugak terbaca dulu ada sahabat klu tak silap abu bakar Radhiallahu 'anhu pun pernah menggunakakan perkataan yang tidak elok (entah saya tak tahu guna perkataan apa yang sesuai) sbb terlalu marah dengan kafir quraisy.kesahihannya saya tidak pasti.mungkin ada baiknya doc bawakkan sekali hadis dari sahabat2 yang mencaci (klu ada) atau mungkin panel boleh tolong cari dan share.

islam memang melarang kita mencaci dan sebagainya.itu jelas.dalil pun dah diberikan.tapi kan ada keadaannya didalam alquran Allah mecela abu lahab dan kita juga boleh menyebutnya malah mendapat pahala jika membacanya (sbb ayat quran).maknanya,setengah hal dari tak boleh menjadi boleh.bukan begitu?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Fri Mar 01, 2013 6:10 am

abu_aisyah wrote:
seijiseimura84 wrote:camne pula keadaannya apabila org pas berhujah para sahabat mencaci apabila seorang yb melakukan maksiat seperti celakalah.....

saya up balik soalan doc.saya ingat ni satu soalan yang perlukan jawapan dan ini juga satu pengiktirafan sbb orang pas buat ada dalil berbanding umno sbb doc yg sebut org pas.hehehe.saya pun nak tahu bagaimana maki itu dibolehkan.pernah jugak terbaca dulu ada sahabat klu tak silap abu bakar Radhiallahu 'anhu pun pernah menggunakakan perkataan yang tidak elok (entah saya tak tahu guna perkataan apa yang sesuai) sbb terlalu marah dengan kafir quraisy.kesahihannya saya tidak pasti.mungkin ada baiknya doc bawakkan sekali hadis dari sahabat2 yang mencaci (klu ada) atau mungkin panel boleh tolong cari dan share.

islam memang melarang kita mencaci dan sebagainya.itu jelas.dalil pun dah diberikan.tapi kan ada keadaannya didalam alquran Allah mecela abu lahab dan kita juga boleh menyebutnya malah mendapat pahala jika membacanya (sbb ayat quran).maknanya,setengah hal dari tak boleh menjadi boleh.bukan begitu?

Soalan itu soalan jenis PROVOKASI, dan menuduh secara umum kepada ahli pas, sedangkan Pak THTL dah memberi jawapan dengan secara umum.

kita kena bertanya kepada diri, untuk apa soalan itu dikemukakan? tujuan apa? tak cukup lagikah jawapan umum diberikan?

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Fri Mar 01, 2013 7:53 am

Kenapa helper emosi semacam je....pening kepala gua.
Soalan saya bersebab....
Kalau helper anggap jawapannya sudah terjawab seperti thtl jawapkan...
Saya rumuskan apa yg ahli pas atau umno panggil adalah bertentangan dgn islam termasuklah kalau ahli ulama gelar umno dgn mcm2 panggilan2...khususnya seperti mahafiraun
Nama saje parti islam tapi tak amal quran nah amek kau. ...emosi sgt tak bertempat

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by Sponsored content Today at 11:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum