Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Tue Feb 26, 2013 4:29 pm

First topic message reminder :

salam..

1. apa hukumnya kita menyamakan seseorang atau beberapa ribu org (muslim dan kafir) sebagai binatang dan bodoh yg mana kata2 itu "sekadar perumpamaan" semata2?

2. apa pula hukumnya menyamakan seseorang atau beberapa ribu org (muslim sahaja) sebagai kafir yg mana kata2 itu "sekadar perumpamaan" semata2?

Kedua2 soalan di atas tidak mengira kpd siapa perumpamaan tersebut ditujukan samada rakyat biasa, fakir miskin, tok guru agama, pemerintah dan lain2 kecuali wali Allah dan taraf2 yg ke atas..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down


Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by abu_aisyah on Fri Mar 01, 2013 5:51 am

seijiseimura84 wrote:camne pula keadaannya apabila org pas berhujah para sahabat mencaci apabila seorang yb melakukan maksiat seperti celakalah.....

saya up balik soalan doc.saya ingat ni satu soalan yang perlukan jawapan dan ini juga satu pengiktirafan sbb orang pas buat ada dalil berbanding umno sbb doc yg sebut org pas.hehehe.saya pun nak tahu bagaimana maki itu dibolehkan.pernah jugak terbaca dulu ada sahabat klu tak silap abu bakar Radhiallahu 'anhu pun pernah menggunakakan perkataan yang tidak elok (entah saya tak tahu guna perkataan apa yang sesuai) sbb terlalu marah dengan kafir quraisy.kesahihannya saya tidak pasti.mungkin ada baiknya doc bawakkan sekali hadis dari sahabat2 yang mencaci (klu ada) atau mungkin panel boleh tolong cari dan share.

islam memang melarang kita mencaci dan sebagainya.itu jelas.dalil pun dah diberikan.tapi kan ada keadaannya didalam alquran Allah mecela abu lahab dan kita juga boleh menyebutnya malah mendapat pahala jika membacanya (sbb ayat quran).maknanya,setengah hal dari tak boleh menjadi boleh.bukan begitu?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Join date : 03/06/2012

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by helper on Fri Mar 01, 2013 6:10 am

abu_aisyah wrote:
seijiseimura84 wrote:camne pula keadaannya apabila org pas berhujah para sahabat mencaci apabila seorang yb melakukan maksiat seperti celakalah.....

saya up balik soalan doc.saya ingat ni satu soalan yang perlukan jawapan dan ini juga satu pengiktirafan sbb orang pas buat ada dalil berbanding umno sbb doc yg sebut org pas.hehehe.saya pun nak tahu bagaimana maki itu dibolehkan.pernah jugak terbaca dulu ada sahabat klu tak silap abu bakar Radhiallahu 'anhu pun pernah menggunakakan perkataan yang tidak elok (entah saya tak tahu guna perkataan apa yang sesuai) sbb terlalu marah dengan kafir quraisy.kesahihannya saya tidak pasti.mungkin ada baiknya doc bawakkan sekali hadis dari sahabat2 yang mencaci (klu ada) atau mungkin panel boleh tolong cari dan share.

islam memang melarang kita mencaci dan sebagainya.itu jelas.dalil pun dah diberikan.tapi kan ada keadaannya didalam alquran Allah mecela abu lahab dan kita juga boleh menyebutnya malah mendapat pahala jika membacanya (sbb ayat quran).maknanya,setengah hal dari tak boleh menjadi boleh.bukan begitu?

Soalan itu soalan jenis PROVOKASI, dan menuduh secara umum kepada ahli pas, sedangkan Pak THTL dah memberi jawapan dengan secara umum.

kita kena bertanya kepada diri, untuk apa soalan itu dikemukakan? tujuan apa? tak cukup lagikah jawapan umum diberikan?

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by seijiseimura84 on Fri Mar 01, 2013 7:53 am

Kenapa helper emosi semacam je....pening kepala gua.
Soalan saya bersebab....
Kalau helper anggap jawapannya sudah terjawab seperti thtl jawapkan...
Saya rumuskan apa yg ahli pas atau umno panggil adalah bertentangan dgn islam termasuklah kalau ahli ulama gelar umno dgn mcm2 panggilan2...khususnya seperti mahafiraun
Nama saje parti islam tapi tak amal quran nah amek kau. ...emosi sgt tak bertempat

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Fri Mar 01, 2013 8:11 am

yg dikatakan oleh abu aisyah tu ialah suasana tegang ketika riundingan awal perjanjian Hudhaibiah, di mana wakil Quraish, Suhail begitu ego dan menghina Nabi saw dan perjanjian yg nampak berat sebelah, yakni memihak kpd kafir Quraish. Abu Bakar amat marah lalu memaki Suhail dgn kata, " engkau balik hisap kemaluan latta lagi baikla"
ini adalah dalam kontek Islam di tahap awal (6 hijrah) dan wahyu masih turun...kemudian ia antara dua musuh yg amat jelas, Islam vs kafir yg harbi. Manakala permusuhan dalam politik demokrasi tidak boleh dianggap sama dgn permusuhan yg dilalui oleh umat Islam salaf dgn musyrik Quraish
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Sat Mar 02, 2013 6:35 am

ok2.. cool down semua.. saya rasa mmg dah jelas semua mengenai hukum kita x boleh mencaci terhadap makhluk..

soalan seterusnya:
1. saya pernah terbaca ada kenyataan mengatakan syaitan itu terdiri dari manusia dan bukan manusia (original setan).
kalau perangai manusia tu menyerupai setan adakah boleh kita mengutuknya seperti mana kita mengutuk/melaknat original setan?

2. di fb ada puak2 atheist yg bukan saja memperlekehkan Islam bahkan "berdakwah" secara terangan2 menganai kesilapan dan keanehan Islam.
adakah kita dibolehkan mendoakan/melaknat golongan atheist ni yg terang lagi bersuluh memusuhi agama? saya berpendapat mereka bukanlah dari golongan yg boleh didakwahkan utk dikembalikan ke pangkal jalan sebab mereka adalah golongan yg Allah dah tarik akal, iman dan hidayah. Maka, demi mematahkan usaha mereka secara terus2an "berdakwah" di alam nyata dan maya ni maka adakah boleh di doakan kelaknatan ke atas mereka seperti mohon mereka mati cepat dan sebagainya? scratch

3. atau adakah ada peringkat2 tertentu yg dibolehkan mendoakan kelaknatan kepada mereka? apakah pula peringkat dan tahap tersebut?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Sat Mar 02, 2013 7:22 am

1. Boleh, kita cuma quote ayat AQ dna hadith bahawa Allah melaknat golongan spt itu. Kita tidak boleh melaknat dan mencelakakan org lain secara direct.

2.org jahil terus diucapkan yg baik-baik
AQ al-Furqan: 63
atau kita segera tinggalkan majlis atau diskusi dgn mereka

3. Sebaiknya kita tidak guna kerana nak jadi jurudakwah perlukan kesabaran dan hikmah yg cukup tinggi. bukan sbarang orang boleh jadi jurudakwah.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Sat Mar 02, 2013 7:35 am

ala kulli hal, dakwah dgn kekerasan dan mencaci tidak akan membuahkan sebarang hasil, bahkan akan lebih teruk lagi...
yang paling teruk, ia akan menjejaskan pribadi dan personaliti kita
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by kudaputih on Sun Mar 03, 2013 8:43 pm

Contoh ; semasa kita kecil , kita bergaduh dgn adik beradik, lalu ibu meyapa 'korang ni mcm anjing dgn kucing asik gaduh je' kena paham maksud per umpamaan. 'kau ni mcm kera kna blacan. Kau ni mcm belangkas asik berkepit'....mcm tabur dedak dekat ayam..bila gemok sembelih la dpt hasil phm... KohKohKoh

kudaputih
AHLI
AHLI

Posts : 11
Points : 15
Join date : 02/03/2013

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by Ad-Dien on Sun Mar 03, 2013 9:06 pm

kudaputih wrote:Contoh ; semasa kita kecil , kita bergaduh dgn adik beradik, lalu ibu meyapa 'korang ni mcm anjing dgn kucing asik gaduh je' kena paham maksud per umpamaan. 'kau ni mcm kera kna blacan. Kau ni mcm belangkas asik berkepit'....mcm tabur dedak dekat ayam..bila gemok sembelih la dpt hasil phm... KohKohKoh

ini perumpamaan melayu.. menyamakan perangai atau kejadian tu.. Alahai

memang kita semua dah lali dengan mcm ni masa kecik2.. hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Sun Mar 03, 2013 9:08 pm

KP,
kalau dah digazet sbg bidalan atau peribahasa, tak mengapa..

masalahnya,
"Bila BN memberi dedak dan jerami BR1M, maka datanglah ayam dan lembu memakannya"

Ini blom jadi bidalan dan peribahasa lagi...hehehe
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by Ad-Dien on Sun Mar 03, 2013 9:20 pm

thtl wrote:KP,
kalau dah digazet sbg bidalan atau peribahasa, tak mengapa..

masalahnya,
"Bila BN memberi dedak dan jerami BR1M, maka datanglah ayam dan lembu memakannya"

Ini blom jadi bidalan dan peribahasa lagi...hehehe

aik...macam familiar jee Suspect

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by alDayyan on Mon Mar 04, 2013 9:46 am

kesimpulannya, samada ianya berbentuk kiasan atau perumpamaan dan ianya di dapati mengguris hati dan perasaan orang lain maka hukumnya adalah haram?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by thtl on Mon Mar 04, 2013 9:57 am

ya, khususnya ia dah hampir PRU13
ini ada unsur provokatif
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menyamakan seseorang sebagai kafir atau binatang..

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum