sumpah/nazar/janji

View previous topic View next topic Go down

sumpah/nazar/janji

Post by abu_aisyah on Thu Feb 28, 2013 4:22 am

as-salamu 'alaikum,

seseorang telah berjanji (tanpa menyebut perkataan nazar) didalam doanya lebih kurang begini:"ya allah,sekiranya aku berjaya untuk memasuki sekolah ini,aku berjanji untuk menghafal 10 juzuk dalam masa 1 tahun."ketika die berdoa itu,keadaannya sedang risau sbb kemasukan sekolah sudah hampir,tp surat tawaran belum sampai.apakah ni dikira nazar?bagiamanana klu dia tak berjaya laksanakan?

barakallahu fikum

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Ahmad Shamil on Thu Feb 28, 2013 7:23 am

waalaikumussalam wbt..

dalam kes ini, sama ada ia sumpah, janji atau nazar, ketiga tiganya wajib ditepati dan dikotakan.

mengikut fiqh mazhab syafi'i, hanya sumpah dan nazar yang dikenakan kaffarah/denda sekiranya dilanggar atau tidak ditunaikan.

menurut ulamak mazhab hanafi,maliki,syafii dan hanbali, walaupun lafaz nazar tidak disebut dalam percakapan seseorang, ia tetap dikira nazar sekiranya lafaz tersebut menunjukkan dia beriltizam-mewajibkan dirinya- melaksanakan perkara itu.

ini merupakan pendapat yg diriwayatkan oleh ibn umar. ketika seorg lelaki mengatakan, "atas diriku berjalan ke ka'abah kerana Allah", ibn umar berkata: "ini nazar, berjalanlah kamu!"
(mausu'ah fiqhiyyah kuwaitiyyah 40/141)

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by abu_aisyah on Fri Mar 01, 2013 6:00 am

apakah kafarahnya?klu dia tak mampu tunaikan (cukup setahun tapi tak habis 10 juzuk) tetapi sudah berusaha (takde uzur),kire langgar janji la kan?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Ahmad Shamil on Fri Mar 01, 2013 6:30 am

kaffarah sumpah: berpuasa tiga hari atau memberi makanan atau pakaian kepada sepuluh org fakir miskin

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Sat Mar 02, 2013 4:26 pm

Abang Ahmad Shamil,

Saya ada soalan tentang puasa tu, adakah puasa tu seperti Puasa dibulan ramadhan ? atau puasa penuh satu hari selama tiga hari ?
hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by thtl on Sat Mar 02, 2013 5:05 pm

puasa wajib ada 4:
puasa ramadhan (bulan Ramadhan penuh) semua kena puasa

2. puasa nazar

3. puasa qadha

4. puasa kaffarat

cara puasa sama, bedza tang niat shj.

kalau puasa kaffarat 3 hari, puasalah 3 hari penuh berturut-turut.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Sat Mar 02, 2013 5:09 pm

Puasa Kaffarat tu, sehari penuh ke ustaz ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by thtl on Sat Mar 02, 2013 9:30 pm

yalaa, kan dah habaq tu, puasa ni sama, niat je bedza. Dalam Islam, bila sebut puasa..sama je. yakni menahan diri dari makan dan minum dan segala yg membatalkan puasa dari dawn (subuh) hingga dusk (tenggelam matahari//maghrib). apa pun nama posa tu, ianya sama saja. tak ada stail hindu, puasa, tapi boleh minum air.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Sun Mar 03, 2013 3:34 am

Owh, tpi, yg memberi makanan atau pakaian kpd sepuluh fakir miskin tu, agaknye fakir miskin yg mcm mana ? Zaman sekarang ni tk ade fakir miskin dah. . hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Ahmad Shamil on Sun Mar 03, 2013 11:22 am

zaman skrg masih ada fakir dan miskin..hatta di bandar..
ia dikira berdasarkan pendapatan seseorg dan adakah pendapatan tersebut dapat memenuhi keperluan diri dan tanggungan org tersebut..

contohnya mungkin seorang itu pendapatannya seribu lebih, tetapi dia duduk di bandar di mana kadar keperluan kehidupan amat tinggi. di mana pendapatannya tidak mencukupi utk menampung kehidupannya.

sebahagian ulamak memberikan contoh seperti:
seorang yang mempunyai sepuluh tanggungan, tetaPI pendapatannya hanya mencukupi untuk menanggung lima atau tujuh daripada tanggungan tersebut

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Sun Mar 03, 2013 12:38 pm

Owh, Terima kasih Abg Ahmad Shamil Smile Sya tak tahu sbb sya tinggal di kampung Hihihi

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by thtl on Sun Mar 03, 2013 7:11 pm

takkan kat Mukah kmiskinan sudah dihapuskan..ada tak penerima BR1M kat sana? BB1M? penerima bantuan kebajikan masyarakat?

*BR1M=bantuan rakyat 1 Malaysia
BB1M=Baucer Buku 1 Malaysia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Mon Mar 04, 2013 1:34 am

Masih ada org menerima Br1m. . tapi kt Mukah Bank slalu kosong hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by thtl on Mon Mar 04, 2013 11:01 am

Mukah Bank selalu kosong tu apa maksud, tak ada orang berurusan dgn bank atau org Mukah semua guna bank online??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Mohamad hafiz on Mon Mar 04, 2013 11:08 am

Duit dlm bank tu slalu kosong. . Setiap hari asyik penuh je. .

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: sumpah/nazar/janji

Post by Sponsored content Today at 7:59 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum