Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

View previous topic View next topic Go down

Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Solah on Tue Mar 19, 2013 5:09 am

Kisah Nabi Khidir ni memang kontroversi sikit dan banyak versi, tapi saya terima pendapat yang mengatakan beliau seperti nabi-nabi lain telah wafat lama dahulu selepas kisah beliau dengan nabi Musa.

Semalam terbaca sesuatu yang baru tentang nabi Khidir dalam majalah Q&A, no 16, tajuk diagram - Rentetan Peristiwa Akhir Zaman:

"Pada hari-hari terakhir penjarahannya, Dajjal kehilangan kesaktiannya selepas membunuh seorang lelaki Mukmin (Nabi Khidir)"

Ringkasan dalam quote atas tu dibuat oleh pihak majalah Q&A yang diambil daripada buku Edisi Istimewa 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman oleh Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd.

Saya tertanya-tanya macam mana kesimpulan dalam quote tu boleh dibuat? Siapa ada buku tersebut dan apa hujah-hujah Syeikh Ahmad Fahmi? Tq.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 7:07 am

Saya pun ada buku tsb...hadis2nya tidak ditahqiq, ada hadis lemah dan palsu di dalamnya.

Tidak ada yang baru pasal Khidir, menurut syaikhul Islam Ibn Taymiyah, dia sudah wafat. Jika dia masih hidup, wajib dia membantu Nabi kita Muhammad saw.
Dalil:
surat al Anbiyâ’ ayat 34:
وما جَعَلنا لِبَشَرٍ مِن قَبلِكَ الخُلدَ أفَإن مت فَهُمُ الخالِدُون
“Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad); maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal?” (QS. Al Anbiyâ’: 34).
maka tiada manusia yg immortal

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Tue Mar 19, 2013 7:23 am

Ustaz, berkenaan dengan Petikan yang diboldkan oleh Abg Solah. .

Solah wrote:"Pada hari-hari terakhir penjarahannya, Dajjal kehilangan kesaktiannya selepas membunuh seorang lelaki Mukmin (Nabi Khidir)"


terdapat sedikit yang saya kurang faham tentang hal tsb. .
Kalau ustaz tak keberatan, boleh tak ustaz terangkan apa yang dimaksudkan dengan kesaktian yg hilang itu. . dan adakah dajjal yang dimaksudkan ialah Ketua Dajjal ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 8:01 am

Kitab tsb ada kat Malaysia, so saya tak boleh nak recall bab ni...
unless ada versi pdf atau online...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Tue Mar 19, 2013 8:03 am

Terima kasih ustaz.. atas perkongsian Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 9:00 am

di Malaysia kita mmg ramai yg anggap manusia immortal, antaranya geng tareeqat arqam, masih anggap abuya asyari muhammad masih hidup, syaikh suhaimi pun masih hidup dan geng syiah pun anggap imam ke 12 masih hidup....

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Tue Mar 19, 2013 9:08 am

Ya Ustaz, nak tanya sikit, adakah mereka itu sesat ? Tapi saya musykil sebab mereka pandai dalam ilmu agama malah lebih pandai dari saya..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Mar 19, 2013 10:22 am

ramai je yg sesat wpun seakan-akan tggi ilmu agamanya. terutama puak2 yg tgh tggu pelopor ilmu laduni iaitu nabi khidir keluar dari persembunyian memimpin mereka.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Adli_Khalim on Tue Mar 19, 2013 11:02 am

أرأيتَكم ليلتَكم هذه، فإن رأسَ مائةٍ لا يَبقى ممن هو اليومَ على ظهرِ الأرضِ أحدٌ . فوَهِل الناسُ في مَقالةِ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم إلى ما يتحدَّثون من هذه الأحاديثِ عن مائةِ سنةٍ، وإنما قال النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم : لا يَبقى ممن هو اليومَ على ظهرِ الأرضِ، يُريدُ بذلك أنها تخرِمُ ذلك القَرنَ
الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 601
خلاصة حكم المحدث: صحيح


Terjemahan: (Dariapda `Abdullah bin `Umar, katanya: Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam bersabda:) "Tidakkah kalian lihat malam kalian ini? Ketahuilah, sesungguhnya tidak akan ada seorang pun di muka bumi pada hari ini yang akan hidup selepas seratus tahun lagi." Kemudian orang ramai keliru terhadap pernyataan Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam tersebut hingga mereka membincangkan apa yang maksud dengan "seratus tahun." (Kata Ibnu `Umar:) Sebenarnya maksud sabda Nabi: "Tidak akan ada seorang pun di muka bumi ini" adalah akan berakhirnya generasi tersebut.

Al-Bukhari berhujah dengan hadits ini bahawa tidak mungkin Khidhir masih hidup hingga ke zamannya.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 7:35 pm

Like

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:29 am

terbaik

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 1:17 pm

thtl wrote:di Malaysia kita mmg ramai yg anggap manusia immortal, antaranya geng tareeqat arqam, masih anggap abuya asyari muhammad masih hidup, syaikh suhaimi pun masih hidup dan geng syiah pun anggap imam ke 12 masih hidup....

antara yang selalu di dengar adalah jumpe hang tuah di mekkah.huhuh

mempertahankan nabi khidir masih hidup menjadi hujah balas bagi syiah untuk emnguatkan bahawa imam mahdi nya masih hidup (maulana asri).katanya lagi, imam nawawi antara tokoh yang menyatakan nabi khidri masih hidup.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 1:30 pm

Mohamad hafiz wrote:Ya Ustaz, nak tanya sikit, adakah mereka itu sesat ? Tapi saya musykil sebab mereka pandai dalam ilmu agama malah lebih pandai dari saya..

kata imam syafie,"ilmu itu adalah apa yang difirmankan Allah dan apa yang disbdakan rasul, dan apa yang selain itu adalah cakap2 kosong."

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:34 pm

abu_aisyah wrote:kata imam syafie,"ilmu itu adalah apa yang difirmankan Allah dan apa yang disabdakan rasul, dan apa yang selain itu adalah cakap2 kosong."

Terima kasih atas perkongsian, maka sekarang jelaslah dijawab keraguan sya. . terbaik

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by thtl on Wed Mar 20, 2013 7:18 pm

kata imam syafie,"ilmu itu adalah apa yang difirmankan Allah dan apa yang disbdakan rasul, dan apa yang selain itu adalah cakap2 kosong."

koreksi:
kita nak challenge kata2 ni:
yg selain tu masih ada yg bukan kosong, antaranya atsar sahabat, tabi'in, tabi'-tabi'ien, qaul ulama' salaf, khalaf dan sesiapa saja yg berpegang dgn AQ dan AS hingga Kiamat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Mohamad hafiz on Thu Mar 21, 2013 1:37 am

thtl wrote:
kata imam syafie,"ilmu itu adalah apa yang difirmankan Allah dan apa yang disbdakan rasul, dan apa yang selain itu adalah cakap2 kosong."

koreksi:
kita nak challenge kata2 ni:
yg selain tu masih ada yg bukan kosong, antaranya atsar sahabat, tabi'in, tabi'-tabi'ien, qaul ulama' salaf, khalaf dan sesiapa saja yg berpegang dgn AQ dan AS hingga Kiamat.

Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by AwgSagi on Thu Mar 21, 2013 10:11 am

Saya berpendapat, sekiranya salah tolong perbetulkan, kisah Nabi Allah Musa AS dengan seorang hamba Allah itu adalah pengajaran untuk kita semua. Iaitu:
1. Tak mustahil ada orang yang lebih berilmu daripada kita.
2. Ada orang yang dianugerah ilmu yang mencarik adat atau kefahaman tentang sesuautu yang tidak dimiliki oleh semua orang, tetapi bukan untuk dikongsikan kepada umum kerana ia bukan untuk disebarkan atau diajarkan. Apabila dikongsikan, ia boleh mengakibatkan kepada terbukanya pintu fitnah disebabkan tingkat pengetahuan yang berlainan.
3. Dalam kisah tersebut, hanya Nabi Musa AS dan hamba Allah tersebut yang terlibat yang bermakna setiap perkara mencarik adat yang disaksikan oleh individu bukanlah hujah untuk sesiapa pun mengklaim dia atau seseorang dikurniakan ilmu laduni, ataupun, dia dibolehkan melakukan perkara-pekara yang menyalahi logika dan peraturan agama, lebih-lebih lagi dihadapan umum. Siapa yang mengklaim dia memiliki ilmu laduni, mungkin betul mungkin salah, tapi yang pasti betul ialah apa yang telah dirakamkan di dalam Al-Quran.

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Peristiwa akhir zaman + Nabi Khidir

Post by Sponsored content Today at 11:22 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum