[Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

View previous topic View next topic Go down

[Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by abubakar on Tue Mar 19, 2013 5:43 pm

Assalamualaikum. Saya ada kemusykilan berkenaan dgn apakah benar apa yg saya jumpa di Facebook ini.

Masalah yg berlaku adalah, si penulis tidak menyertakan matan hadis itu, hanya sekadar menyatakan ianya daripada Riwayat An-nasaie sahaja. Sefaham saya, belum ada lg mana-mana saintis yg menyatakan mandi waktu malam adalah punca penyakit paru-paru berair.

Utk soal paru-paru berair itu, ia didapati dtg drpd petua tradisional Melayu dan antara yg mempopularkan petua itu adalah tuan empunya blog ini http://emjayjb.multiply.com/journal/item/42?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

Yg menjadi masalah juga adalah dikatakan hadis tersebut menyatakan bahawa Nabi suka mandi di awal malam dan di akhir malam. Mandi di awal malam dan di akhir malam ini berbeza dgn apa yg perubatan tradisional sebut sebagai mandi malam. Mandi malam ini biasanya berlaku antara selepas Isya' sehinggalah sebelum sepertiga akhir malam.

Diharap Tuan-tuan semua dpt membantu saya dlm permasalahan ini.



Siapa kata mandi waktu malam kena paru2 berair??
Sah2 mak bapak kita,anak2 kita,jiran tetangga kita hatta cikgu kita yg belajar jauh sinun,senang ckp org melayu islam kita dibodoh2 dgn fakta sains org kapir ni..klu sy x jumpa hadis bab ni agak2 sampai mati percaya fakta yahudi ni..

Buktinya ada dlm hadis yg nabi kita suka mandi waktu malam sama ada diawal malam atau diakhir malam..Periwayat dia an Nasa'i..

PENGAJARAN:
Jangan kita baca fakta sains ni 100% terus kita amik bulat2 & percaya..Kalau dikaji betul2 apa yg dikeluarkan oleh orang2 kafir ni semata2 utk memutarbelitkan sunah nabi..Maksudnya apa yg nabi buat maka para ahli sains kafir akan mengeluarkan fakta berlawanan supaya kita umat islam tinggalkan apa yg pernah nabi lakukan..Padahal apa yg nabi buat tu la ada kejayaan tp syg kebanyakkan dr kita lebih hargai fakta2 orag kafir..Tujuan mereka semata2 adalah utk memesongkan pegangan kita sbb dlm firman ada mengatakan mereka x kn sesekali berpuas hati selagi kita berpegang teguh pd islam..Mereka akan tentang kita sampai hari kiamat..Jahat tol..

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Nizam on Tue Mar 19, 2013 5:47 pm

Waalaikumsalam,

apakah benar ada teori sains yang berpendapat mandi malam leh dijangkiti paru2 berair? atau info ini datang dari petua melayu?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by abubakar on Tue Mar 19, 2013 5:59 pm

Nizam wrote:Waalaikumsalam,

apakah benar ada teori sains yang berpendapat mandi malam leh dijangkiti paru2 berair? atau info ini datang dari petua melayu?

Setakat ini, saya tak pernah jumpa lg mana-mana saintis barat/berpelajaran barat menyatakan yg punca paru-paru berair adalah disebabkan mandi pada waktu malam. Boleh cuba baca di sini ----> http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm

Tp jika berdasarkan petua tradisional mmg ada menyatakan yg mandi malam merupakan punca penyakit paru-paru berair, boleh baca di sini ---> http://emjayjb.multiply.com/journal/item/42?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by thtl on Tue Mar 19, 2013 9:32 pm

Buktinya ada dlm hadis yg nabi kita suka mandi waktu malam sama ada diawal malam atau diakhir malam..Periwayat dia an Nasa'i..

takhrij hadis dalam sunan Nasa'iy:
أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ حَبِيبِ بْنِ عَرَبِيٍّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ بُرْدٍ عَنْ عُبَادَةَ بْنِ نُسَيٍّ عَنْ غُضَيْفِ بْنِ الْحَارِثِ قَالَ
دَخَلْتُ عَلَى عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَسَأَلْتُهَا قُلْتُ أَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ أَوْ مِنْ آخِرِهِ قَالَتْ كُلَّ ذَلِكَ رُبَّمَا اغْتَسَلَ مِنْ أَوَّلِهِ وَرُبَّمَا اغْتَسَلَ مِنْ آخِرِهِ قُلْتُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي الْأَمْرِ سَعَةً
(NASAI - 223) : Telah mengabarkan kepada kami Yahya bin Habib bin 'Araby dia berkata; telah menceritakan kepada kami Hammad dari Burd dari 'Ubadah bin Nusay dari Ghudaif bin Al Harits dia berkata: "Aku masuk menemui Aisyah Radliyallahu'anha, lalu aku bertanya kepadanya, 'Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mandi pada permulaan malam atau pada akhir malam? ' Aisyah menjawab, 'Pada setiap waktu itu. Kadang ia mandi pada permulaan malam dan kadang pada akhir malam." Aku berkata, 'Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan kelonggaran dalam masalah ini."
tahqiq:
الراوي: عائشة أم المؤمنين المحدث:الألباني - المصدر:صحيح النسائي- الصفحة أو الرقم:223
خلاصة حكم المحدث:صحيح
al-Albani kata hadis sahih.

fiqh hadis:
1. Nabi mandi pada setiap waktu, lihat musim sbb Madina ada musim sejuk dan musim panas
2. waktu common mandi Nabi ialah waktu maghrib, sebab brsiap utk solat maghrib dan Isyak
dan waktu awal pagi sbb malamnya kemungkinan jima'...hehehe

bila mandi Nabi bukanlah hukum syara', ini adalah sunnah peribadi atau jibiliyah baginda.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:05 am

Terima kasih atas perkongsian. . Like
Baru tau ttg ni

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by alDayyan on Wed Mar 20, 2013 4:33 am

saya dah tanya doktor..xde sebarang buktipun mengatakan mandi malam boleh dapat paru2 berair.. penyakit paru2 berair ada banyak sebab dan punca dan dalam banyak2 sebab tu xde satupun puncanya disebabkan oleh tabiat mandi malam..WA..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 7:13 am

Saya pernah pergi tanya seorang pesakit yang ada sakit paru-paru basah ni, Dia seorang nelayan, Bila sudah lama berendam dalam air, dia pengsan,. Doktor kate die hidap paru-paru basah sebab terlalu lama berendam dalam air. .

Petua melayu memang ade dulu2 yg menyatakan tk bole mandi malam,Sebab faktor-faktor tertentu

tapi Zaman sekarang kita guna air paip, (Malah ade air hot dan cool ) Zaman dulu guna Sungai. .

Fakta Sains juga ada menyatakan Bahawa Mandi ini akan menjadikan badan lebih sihat dan bersih. . Malah Nabi juga pernah bersabda :

“Kebersihan adalah separuh daripada iman”. (Riwayat Muslim).

huhuhu, Saya mandi 3 kali sehari.. Macam baby da Razz




_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by alDayyan on Wed Mar 20, 2013 8:05 am

Mohamad hafiz wrote:Saya pernah pergi tanya seorang pesakit yang ada sakit paru-paru basah ni, Dia seorang nelayan, Bila sudah lama berendam dalam air, dia pengsan,. Doktor kate die hidap paru-paru basah sebab terlalu lama berendam dalam air. .

Petua melayu memang ade dulu2 yg menyatakan tk bole mandi malam,Sebab faktor-faktor tertentu

tapi Zaman sekarang kita guna air paip, (Malah ade air hot dan cool ) Zaman dulu guna Sungai. .

Fakta Sains juga ada menyatakan Bahawa Mandi ini akan menjadikan badan lebih sihat dan bersih. . Malah Nabi juga pernah bersabda :

“Kebersihan adalah separuh daripada iman”. (Riwayat Muslim).

huhuhu, Saya mandi 3 kali sehari.. Macam baby da Razz




kalau ikut cakap org2 dulu mmg la ada logik sebab org2 dulu biasanya mandi kat sungai.. berendam2 lama2 dalam air.. tekanan air sungai tu sendiri pun faktor juga.. tp penyakit paru2 berair ni ada banyak faktor dan istilah paru2 berair atau paru2 basah tu sendiri banyak digunakan bg menggantikan istilah penyakit yg sebenar.. WA.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 9:29 am

Yup.. Setuju ngn Abg Sil.. Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Dodo Don on Wed Mar 20, 2013 10:34 am

Walaupun disebut paru-paru berair tetapi sebenarnya pesakit itu lemas kerana darahnya sendiri yang masuk ke dalam ruang paru-paru.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by abu_aisyah on Wed Mar 20, 2013 12:18 pm

ninja,manada baby mandi 3 kali sehari. Razz

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 12:23 pm

Abg Abu Aisyah, hehehe sya gurau je Smile asal sentiasa bersih untuk menunaikan solat dan ibadat, tu yg penting .. sbb sya agak aktif bersukan sikit hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Dodo Don on Wed Mar 20, 2013 1:02 pm

Saya lihat ahli sukan akan terus memakai sweater selepas bersukan dan ia juga dikaitkan bagi mengelak dari penyakit paru-paru berair ini. Amalan salah yang kita lakukan ialah buka baju dan duduk depan kipas.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Mohamad hafiz on Wed Mar 20, 2013 1:24 pm

Abg Dodo Don, Terima kasih atas perkongsian.. Smile
Amalan buka baju depan kipas tu jarang sya guna pakai, Sya selalunya guna tuala dan lap badan, lepas kering tu baru sya mandi hehee

Lepas tu pakai baju, Nampak macam baby lagi daa Razz

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by abubakar on Wed Mar 20, 2013 2:10 pm

Terima kasih atas maklum balas semua.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Hadis bercanggah dgn fakta sains?

Post by Sponsored content Today at 7:56 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum