menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

View previous topic View next topic Go down

menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by abu_aisyah on Tue Mar 26, 2013 11:20 am

as-salamu álaikum

1. bagaimakah fiqh mengenai hadis rasulullah menyapu serban?bagimakah caranya?perlu sapu dahulu seagian kepala?banyk mana sebagaian itu?adakah utk semua alat menutup kepala seperti koipiah/topi?
2. adakah wanita juga boleh buat camtu terutama di tempat2 awam.adakalanya boleh mendedahkan aurat.

barakallhu fikum

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by thtl on Tue Mar 26, 2013 9:48 pm

Jawab:
1. Ia untuk `Imamah (serban) shj bukan songkok dan kopiah. Ia boleh dalam mazhab Hanbali dan ahli hadis, tidak boleh di sisi tiga mazhab sunni yg lain (malik, hanafi dan syafi'iy)
alasan Imam ahmad, ada nas yg jelas, antaranya:
Dari al-Mughirah bin Syu’bah r.a. yang menceritakan;

تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَالْعِمَامَةِ
“Rasulullah s.a.w. mengambil wudhuk dan baginda menyapu air ke atas dua khuf dan kain serbannya” HR Termidzi, dia menilainya hasan sahih.
Caranya
sapu serban dan sapu rambut yg kelihatan di luar serban

2. Perempuan juga boleh menyapu tudung tanpa membukanya, apatah lagi kalau dilakukan di tempat terbuka.
Lihat kitab fiqh Taharah oleh Mohd Yaakob Mohd Yunus semakan thtl, terbitan jahabersa.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by abu_aisyah on Wed Mar 27, 2013 6:14 pm

tak perlu sapu sedikit/sebahaigian pada kepala dahulu?terus sapu pada tudung/serban?cara sapunye sama jugak ke?dari depan ke belakang dan ke dapan kembali ?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by thtl on Wed Mar 27, 2013 7:53 pm

dah habaq kat atas..

jika serban mnutup kepala, sapu seluruh serban, boleh aje k belakang dan kemudian ke depan.
mana2 rambut yg terkeluar dari serban, juga hendaklah di sapu..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by Dodo Don on Thu Mar 28, 2013 10:27 am

Kalau disapu atas khuf tentu air tidak dapat menembusi dan tidak akan mengenai kulit kaki. Bolehkah dilakukan keatas stokin?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by thtl on Thu Mar 28, 2013 1:34 pm

boleh, ada enam fiqh sapuan sebenarnya:
1. sapu kasut,
2. sapu khuf
3. sapu stokin
4. sapu sandal
5. sapu serban/tudung
6. sapu balutan luka/simen

semua nak kena tahu dan belajar

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by abu_aisyah on Tue Apr 02, 2013 4:00 am

saya dengar video sahih bukhari oleh maulana asri mengenai hal ini.katanya, bukhari membawa juga hadis ini (lebih kurang yg ustaz bawakan diatas) tp tanpa tajuk.ni bermakna bukhari tidak mengamalkan hadis ini dalam fiqhnya.kata maulana lagi, bukhari memaksudkan bahawa sahabat melihat rasulullah membetulkan serban selepas menyapu kepala tetapi disangkakan menyapu serban.bagi bukhari,menyapu kepala adalah wajib dan sebrang diatas kepala tidak dikira jika disapu.

soalan saya (off topic), dalam bukhari ada hadis yang dia tidak pakai tetapi orang lain pakai dengan maksud lain seperti hadis menyapu serban ini.camner tu eh?kan bercanggah tu tujuan bukhari bawa suatu hadis.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 8:05 am

Imam Bukhari menyertai tiga lagi mazhab (Hanafi, Maliki dan Syafi'iy), yakni tidak boleh sapu serban.
kat atas saya dah habaq...Mazhab Imam Ahmad aje yg boleh.

Lagipun orang arab saudi/hijaz sekarang tak pakai serban..hehehe
so, sebenarnya fiqh ni dah tak diamalkan di saudi sekarang pon, walaupun depa rata2 mazhab Hanbali...

so, rasanya, majoriti umat Islam dah tak amalkan fiqh sapu surban dalam berwudhuk.
kat Malaysia lagi tak boleh, sebab depa ikut syafi'iy. geng salafi Mesia pulak sorang pun tak pakai serban...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: menyapu serban dan tudung ketika berwuduk

Post by Sponsored content Today at 9:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum