hukum jual babi hutamn kepada non muslim

View previous topic View next topic Go down

hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by yat on Fri Dec 30, 2011 1:16 pm

Salam,

Ada kawan saya yang bapak dia ada kebun dekat denagn hutan, dan babi hutan adalah merupakan salah satu masalah dia, dia ada anjing bururan dan senapang patah, kadang2 buat perangkap dan kadang2 tembak babai hutan yg lalu...

dan babi2 hutan tu ada tokey cina yang nak beli dan bayar mahal, ratus2 gak seekor sebab dia cakap babi hutan lagi sedap dari babi biasa dan tokey cina ni ada restoran, saya nak tanya, apakah status jualan babi hutan itu? adakah hasil itu halal?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by ZulQ on Fri Dec 30, 2011 2:33 pm

Salam,


إن الله إذا حرَّم شيئاً حرَّم ثمنه
“Apabila Allah mengharamkan sesuatu, dia mengharamkan harganya” [Hadith Riwayat Abu Daud]

Thread berkaitan di Al-Ahkam.net:

http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?t=36800&f=101

http://al-ahkam.net/forum09/viewtopic.php?f=9&t=37392

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by Ad-Dien on Fri Dec 30, 2011 3:25 pm

tambahan dari riwayat Abu Daud juga


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْخَمْرَ وَثَمَنَهَا وَحَرَّمَ الْمَيْتَةَ وَثَمَنَهَا وَحَرَّمَ الْخِنْزِيرَ وَثَمَنَهُ (رواه ابو داود


wallahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by Ahmad Shamil on Fri Dec 30, 2011 5:24 pm

إن الله إذا حرَّم شيئاً حرَّم ثمنه

disahihkan oleh al-albani dlm ghayatul maram fi tahqiq ahadis al-halal wa al-haram [1/192], juga oleh syuaib arnouth dlm al-musnad [1/293]

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْخَمْرَ وَثَمَنَهَا وَحَرَّمَ الْمَيْتَةَ وَثَمَنَهَا وَحَرَّمَ الْخِنْزِيرَ وَثَمَنَهُ


disahihkan oleh al-albani di dlm soheh targhib wa tarhib [2/292] dan soheh wa dhaif sunan abi daud [7/485].

di dalam al-mausuah al-fiqhiyyah al-kuwaitiyyah, pengarangnya menyebut:
fuqaha telah berijmak tentang tidak sahnya jual beli khinzir [20/35-36]

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by Ad-Dien on Fri Dec 30, 2011 7:08 pm


mumtaz terbaik

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by yat on Sat Dec 31, 2011 3:53 am

AZ, berjimak ke ijmak? hehe, lain maknanya....

so, kesimpulan dia, cina tu nak sama ada tak bagi (tanam) or kasi free....kasi free boleh ke? kot geli nak tanam....

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by thtl on Sat Dec 31, 2011 4:15 am

kena tanam. Kasi free pun x boleh. sebab babi Nabi Isa pun turun untuk memusnahkannya, bukan kasi free kat mana-mana org yg nak makan. Bunuh & Tanam. Maqosyid babi ni ialah bahaya kerana keujudan cacing dan pelbagai virus di dalamnya, maka sebab tu jgn kasi free.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by yat on Sat Dec 31, 2011 5:42 am

thx, saya kena bagi tau diorang....

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: hukum jual babi hutamn kepada non muslim

Post by Sponsored content Today at 7:36 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum