Mencium tangan ketika berjabat salam 5 5 1

Mencium tangan ketika berjabat salam

View previous topic View next topic Go down

Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 01, 2013 8:01 pm

Asalamualaikum,

Saya ada sedikit keraguan mengenai berjabat salam ni.. Mohon Rakan2 di Forum dapat memberi sedikit pencerahan Smile

Apakah hukum Mencium tangan ketika berjabat salam ?

Apakah hukum membongkokkan badan ketika berjabat tangan ?



Berikut adalah hadis :-

Hadis daripada Anas B. Malik radhiyallahu ‘anhu, Kami bertanya kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:

يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيَنْحَنِي بَعْضُنَا لِبَعْضٍ قَالَ لَا قُلْنَا أَيُعَانِقُ بَعْضُنَا بَعْضًا قَالَ لَا وَلَكِنْ تَصَافَحُوا

“Wahai Rasulullah, adakah sebahagian kami boleh membongkokkan (atau menundukkan) badan kepada sebahagian yang lain (yang ditemui)?” Rasulullah bersabda, “Tidak boleh.” Kami bertanya lagi, “Adakah kami boleh berpelukan jika saling bertemu?” Beliau bersabda, “Tidak boleh. Yang benar hendaklah kalian saling bersalaman.” (Sunan Ibnu Majah, no. 3692. Dinilai hasan oleh al-Albani)

Apakah membongkokkan badan dan mencium tangan ketika berjabat salam tu tak boleh ? Disini ditekankan kepada golongan tertentu ( Mohon pencerahan )

Golongan yg dikhususkan :-

- Golongan membongkokkan badan dan mencium tangan -

1. Golongan tua berjabat salam dengan yg muda ( Yg muda bongkokkan badan dan mencium tangan sambil berjabat )

2. Golongan muda berjabat salam dengan yg muda ( Salah seorang membongkokkan badan dan mencium tangan sambil bersalam )

3. Golongan tua dan yg tua ( salah seorang mencium tangan dan membongkokkan badan .. Dikenali sbg tanda pernghormatan)

-Golongan memeluk badan ketika berjabat salam-

1. Golongan tua dan yg muda ( Yg muda memeluk yg tua ketika berjabat salam , Selalunya diamalkn di hari raya )

2. Golongan muda dan yg muda ( Salah seorang memeluk / mendakap badan seseorang lagi ketika berjabat salam, Selalunya untuk menunjukkan kerinduan setelah lama tidak bersua )

3. Golongan tua dan yg tua ( Salah seorang memeluk seseorang.. Kemungkinan seseorang tu Berpangkat tinggi )

Mohon pencerahan ahli forum semua Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 824
Points: 1135
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Mon Apr 01, 2013 9:15 pm

di Arab saudi lain pulak:

kalau org muda dgn syaikh, dia jabat salam dan mencium ubun-ubun atau kepala syaikh.

orang dewasa dgn dewasa, jabat salam jika tak jumpa dua tiga hari

dwasa dgn dewasa, dah 2 minggu tak jumpa, jabat salam dan cium pipi, kanan kiri dan kemudian kanan sekalin lagi

dewasa dgn kanak-kanak, dewasa akan usap kepalanya kanak-kanak.

MH, ini ada uruf. yg Nabi ajar cuma jabat salam, selebihnya, nak bongkok sikit (korea, japan, thailand dan china), atau cium tangan (melayu) dan peluk memeluk kerana lama tak jumpa dan cium kepala dan cium pipi (uruf arab saudi) adalah adat resam sesuatu bangsa dan etnik.
Tiada apa-apaan.

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 01, 2013 10:04 pm

Syukran ustaz.. hehe rupanya ada banyak adat resam di mana2 negara.. mcm luas pulak KohKohKoh

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 824
Points: 1135
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 12:12 am

cuma kalau boleh kita tak yah tiru budaya jepun-korea, membongkok tu..
teruskan budaya melayu:

1. si anak cium tangan mak ayah atau tok guru

2. peluk cium kalau nak pisah jauh

3. jabat salam kalau pertemuan biasa..

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by Mohamad hafiz on Tue Apr 02, 2013 8:50 am

Itulah yg sebaik-baiknya Smile Syukran ustaz Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 824
Points: 1135
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by abu_aisyah on Tue Apr 02, 2013 8:50 am

saya pernah diberitahu ada hadis mengenai mencium tangan ketika salam di dalam adabul mufrad.mungkin ada sesiapa boleh carikan.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 752
Points: 964
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by kalepensel on Tue Apr 02, 2013 11:52 am

394- باب تقبيل اليد - 444
751/973- (حسن الإسناد) عن عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ رَزِينٍ قَالَ: مَرَرْنَا بِالرَّبَذَةِ، فَقِيلَ لَنَا: هَا هُنَا سَلَمَةُ بْنُ الْأَكْوَعِ، فَأَتَيْنَاهُ فَسَلَّمْنَا عَلَيْهِ، فَأَخْرَجَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: بايعتُ بِهَاتَيْنِ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَأَخْرَجَ كَفًّا لَهُ ضَخْمَةً كَأَنَّهَا كَفُّ بَعِيرٍ، فقمنا إليها فقبلناها.

ni dia

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts: 174
Points: 256
Join date: 30/01/2012
Age: 19
Location: Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by kalepensel on Tue Apr 02, 2013 12:12 pm

kalepensel wrote:394- باب تقبيل اليد - 444
751/973- (حسن الإسناد) عن عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ رَزِينٍ قَالَ: مَرَرْنَا بِالرَّبَذَةِ، فَقِيلَ لَنَا: هَا هُنَا سَلَمَةُ بْنُ الْأَكْوَعِ، فَأَتَيْنَاهُ فَسَلَّمْنَا عَلَيْهِ، فَأَخْرَجَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: بايعتُ بِهَاتَيْنِ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَأَخْرَجَ كَفًّا لَهُ ضَخْمَةً كَأَنَّهَا كَفُّ بَعِيرٍ، فقمنا إليها فقبلناها.

ni dia

tapi hadis ini dinilai dhoif oleh Albani. rujuk Dhoif adabul mufrad

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts: 174
Points: 256
Join date: 30/01/2012
Age: 19
Location: Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 4:33 pm



ciuman camni makruh hukumnya..hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 4:34 pm

KP, ana cek dalam dorar, hadis tu al-Albani menilainya hasan, cuba cek sekali lagi

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by abu_aisyah on Tue Apr 02, 2013 5:27 pm

ini yg saya dapat.jadi saya tidap turut serta gelak.

thtl wrote:[Only admins are allowed to see this image]

ciuman camni makruh hukumnya..hehehe



KP, mhon terjemahannya sekali.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 752
Points: 964
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 5:42 pm

394- باب تقبيل اليد - 444
751/973- (حسن الإسناد) عن عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ رَزِينٍ قَالَ: مَرَرْنَا بِالرَّبَذَةِ، فَقِيلَ لَنَا: هَا هُنَا سَلَمَةُ بْنُ الْأَكْوَعِ، فَأَتَيْنَاهُ فَسَلَّمْنَا عَلَيْهِ، فَأَخْرَجَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: بايعتُ بِهَاتَيْنِ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَأَخْرَجَ كَفًّا لَهُ ضَخْمَةً كَأَنَّهَا كَفُّ بَعِيرٍ، فقمنا إليها فقبلناها.
ni dia
terj:
bab cium tangan (jalur2nya periwayatan baik atau hasan)
dari abd Rahman bin Razin mnceritakan bahawa salah seorang sahabat Nabi, Salama bin al-Akwa`melambaikan tangannya kpd sekumpulan orang (dari qabilahnya) dan berkata,"dengan dua tangan inilah aku beri bai`ah kepada Nabi saw. Mendengarnya, mereka menyerbu dan mncium tangannya dan dia tak membantah"
Albani kata hasan.
Fiqh, ia bukan hadis tapi atsar sahaja

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by Dodo Don on Tue Apr 02, 2013 5:52 pm

Sebenar berjabat guna sebelah tangan atau dua belah? Dua belah tangan nampak macam lebih bersungguh-sungguh.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts: 205
Points: 237
Join date: 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Mencium tangan ketika berjabat salam

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 6:30 pm

dua-dua metod boleh, bergantung kpd org yg sambut salam kita..dan occasion dan situasi serta uruf...sesuaikan mengikut realiti..u must be smart to adjust

thtl
Admin
Admin

Posts: 9045
Points: 9756
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum