Adakah solat jenazah versi ringkas?

View previous topic View next topic Go down

Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by yat on Tue Apr 02, 2013 5:04 am

Saya ambik dari blog ni:
http://lanunsepet.blogspot.com.au/2011/06/cara-solat-jenazah-yang-ringkas.html

Penenrangan lengkakp dgn dalil dari web kapten:
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/Solat%20sunat/8.html

Dari ustaz azhar idrus



Soalan saya sahkah cara solat jenazah ringkas ni?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by thtl on Tue Apr 02, 2013 10:41 am

kat mesjidil Haram dan Mesjid Nabawi, mmg buat yg ringkas, sebab setiap solat fardhu, mesti ada solat jenazah lepas tu, maka tok Imam buat yg ringkas-ringkas je, sebab tak mahu bebankan makmum yg nak tawaf dan sa`iy pulak...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by Solah on Wed Apr 03, 2013 6:35 am

Seingat saya dalam satu rancangan tv Ustaz Abu Hassan Din jugak ade terangkan solat jenazah versi ringkas macam ni, untuk memudahkan orang awam solat jenazah.

Soalan: Ape doa yang dibaca selepas solat Jenazah? Imam berdoa memang dalam bahasa Arab, saya tak faham kecuali beberapa istilah je...

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by thtl on Wed Apr 03, 2013 6:55 am

Kalau kat saudi, kat mesjid al-Haram, bila Imam dah beri salam, tak ada lagi doa selamat...

Malaysia ni mmg ada je doa...sbb pak Imam ni kerja utama dia baca doa jama'iy..hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by helper on Wed Apr 03, 2013 1:12 pm

maknanya boleh buat bacaan doa secara ringkas?

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by thtl on Wed Apr 03, 2013 1:44 pm

mmg boleh, dok diam pun tak apa, sbb Imam dah baca

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah solat jenazah versi ringkas?

Post by Sponsored content Today at 4:32 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum