Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by najib76 on Wed Apr 10, 2013 2:55 am

First topic message reminder :

Salam ,

Fathul Bari mahu tindakan pada Nik Aziz


Bernama
8:40PM Apr 9 2013



Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengambil tindakan segera ke atas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kebelakangan ini mengeluarkan kenyataan yang dilihat boleh memesongkan akidah dan memecah-belahkan umat Islam, gesa beberapa badan bukan kerajaan (NGO).

Pengerusi Jawatankuasa Himpunan Ulama Muda (Ilmu) Dr Fathul Bari Mat Jahaya berkata isu melibatkan akidah umat Islam terutamanya sengaja menanam kebencian, tidak boleh dibiarkan kerana ia akan memecah-belah umat.

"Sikap seperti ini seolah-olah nak menyamakan kedudukan kita di tahap malaikat dan seperti nak mengambil alih tugas malaikat yang menulis setiap amalan kita.

"Jangan sibuk nak menghukum amalan atau ibadat orang Umno kerana yang menentukannya hanya Allah," katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini yang meminta Majlis Fatwa Kebangsaan meneliti segera semua kenyataan Mursyidul Am PAS itu.

Muhyiddin berkata kenyataan kontroversi Nik Abdul Aziz seperti kononnya sembahyang orang Umno tidak mendapat pahala dan kerajaan BN hanya memikirkan kontrak apabila membina masjid, perlu segera dihentikan.

Menyifatkan tindakan Nik Abdul Aziz itu sebagai "sindrom hukum secara umum", Fathul Bari berkata Menteri Besar Kelantan itu tidak sepatutnya menggunakan agama untuk tujuan politik.

Pengerusi Pertubuhan Ilmuan Malaysia Dr Fadlan Mohd Othman yang turut bersetuju dengan saranan Muhyiddin berkata Majlis Syura PAS juga perlu berbincang mengenai perkara itu bagi memutuskan pendirian mereka mengenai setiap kenyataan Nik Abdul Aziz.

"Majlis Syura PAS perlu berbincang mengenai isu ini seperti mereka berbincang dan membuat keputusan isu penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Jalur Tiga (Jati) Datuk Aidit Ghazali berkata imej Nik Abdul Aziz sebagai pemimpin Islam berpengaruh sudah tercemar apabila beliau mengeluarkan kenyataan yang langsung tidak mencerminkan nilai-nilai Islam.

"PAS sudah hilang kredibiliti sebagai parti Islam, Nik Abdul Aziz pula buat kenyataan hampir nyanyuk dan hampir 'gila talak agama'. Majlis Fatwa perlu buat sesuatu tak kiralah siapa orang itu kerana (kenyataan) bukan dibuat sekali dua, dah banyak kali," katanya.

- Bernama

1. Nik Aziz salah cakap ke ?? atau yg dengar salah tafsir ???
2. Kalau salah tafsir , kenapa Fathul Bari..cakap begitu ??
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down


Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by helper on Thu Apr 11, 2013 8:36 am

saya tak dengar youtube dari awal.

mungkin kat situ ada kesilapan yang dituturkan.

apa2pun, nak masuk syurga memang kerna rahmat Allah.

Allah itu Maha Adil.

Insyallah. setiap amalan pasti mendapat pembalasan yang setimpal dan sewajarnya walaupun ianya sebesar zarah.

wallahua'lam.

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Thu Apr 11, 2013 2:05 pm

seperti PRU yg lepas-lepas, banyak statement TGMB yg merugikan PAS...ini contoh statement beliau yg dapat merugikan PAS/PR...
Tapi sbg mursyid, dia beyond control...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Dodo Don on Fri Apr 12, 2013 5:11 am

Saya lebih concern sekiranya ia membawa kepada pandangan yang tidak baik bagi orang bukan Islam malah kepada orang awam Islam. Kalau parti rugi tidaklah seberapa kalau nak dibandingkan dengan pandangan buruk terhadap agama disebabkan oleh ucapan kita. Tentu ada hikmah mengapa Nabi saw tetap memberi layanan baik terhadap Abdullah bin Ubai. Ucapan memperlekehkan ibadat orang Islam secara terbuka sepatutnya tidak berlaku dan Ia akan menambahkan lagi Islamofobia kepada orang bukan Islam atau mereka akan kata orang Islam pun jahil dengan agamanya sendiri.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Mohamad hafiz on Fri Apr 12, 2013 5:18 am

dari segi pendapat Abg Dodo Don.. sya setuju.. tapi apa boleh buat daa Smile kun faya kun Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by alDayyan on Fri Apr 12, 2013 11:33 am

thtl wrote:seperti PRU yg lepas-lepas, banyak statement TGMB yg merugikan PAS...ini contoh statement beliau yg dapat merugikan PAS/PR...
Tapi sbg mursyid, dia beyond control...

antara statement yg boleh merugikan..


apa2pun tgna masih manusia biasa yg x terlepas dari melakukan salah dan silap..apatah lagi bila 24jam seharian hidupnya dimonitor oleh pihak2 lawan..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 48
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Mohamad hafiz on Fri Apr 12, 2013 11:44 am

ada ninja di depan skali video tu Razz, btw, syukran atas Perkongsian ..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 5:10 pm

bukan apa yg TGNA sebut adalah apa yg quran kehendakkan?
avatar
abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:50 pm

betul, tapi dekat sangat PRU..parti lawan akan manipulasi..

macam juga ayat"
"siapa yg tidak berhukum dgn hukum Allah adalah orang kafir, fasiq dan dzalim"..Tiga ayat tu betul, tapi kalau salah quote, ia akan mengkafirkan parti lawan...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Sun Apr 14, 2013 6:38 am

thtl wrote:betul, tapi dekat sangat PRU..parti lawan akan manipulasi..

macam juga ayat"
"siapa yg tidak berhukum dgn hukum Allah adalah orang kafir, fasiq dan dzalim"..Tiga ayat tu betul, tapi kalau salah quote, ia akan mengkafirkan parti lawan...



Tgk ni lah, bukak telinga dan hati tu...ni saya campaign mode, takder selindung2 dah
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Sun Apr 14, 2013 6:41 am

UMNO agama apa?



sepatutnya benda2 ini tidak perlu disebut...ini memang sejelasnya unsur2 takfir
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Mohamad hafiz on Sun Apr 14, 2013 7:06 am

hurmm.. mcm sensitif je isu ni..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Sun Apr 14, 2013 10:17 am

Isu akidah...sebab tu sensitif...isu rasuah, korupsi, penyalahgunaankuasa sensitif juga..
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Sun Apr 14, 2013 11:02 am

Bila manusia nak jadi Tuhan atau Judge Dredd

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:

كَانَ رَجُلَانِ فِي بَنِيْ إِسْرَائِيْلَ مُتَوَاخِيَيْنِ، فَكَانَ أَحَدُهُمَا يُذْنِبُ وَالْآخَرُ مُجْتَهِدٌ فِي الْعِبَادَةِ، فَكَانَ لَا يَزَالُ الْمُجْتَهِدُ يَرَى الْآخَرَ عَلَى الذَّنْبِ، فَيَقُولُ: أَقْصِرْ، فَوَجَدَهُ يَوْمًا عَلَى ذَنْبٍ، فَقَالَ لَهُ: أَقْصِرْ، فَقَالَ: خَلِّنِيْ وَرَبِّيْ، أَبُعِثْتَ عَلَيَّ رَقِيْبًا؟ فَقَالَ: وَاللّهِ لَا يَغْفِرُ اللّهُ لَكَ -أَوْ: لَا يُدْخِلُكَ اللّهُ الْجَنَّةَ- فَقَبَضَ أَرْوَاحَهُمَا فَاجْتَمَعَا عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، فَقَالَ لِهٰذَا الْمُجْتَهِدِ: أَكُنْتَ بِيْ عَالِمًا؟ أَوْ كُنْتَ عَلَى مَا فِي يَدِي قَادِرًا؟ وَقَالَ لِلْمُذْنِبِ: اِذْهَبْ فَادْخُلِ الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِيْ، وَقَالَ لِلْآخَرِ: اِذْهَبُوْا بِهِ إِلَى النَّارِ
.
Terjemahan:
Dahulu terdapat dua pemuda yang bersaudara dari kalangan Bani Israil, seorang adalah yang sangat rajin berbuat dosa, sedangkan seorang lagi amat rajin beribadah. Yang rajin beribadah itu selalu melihat saudaranya yang suka berbuat dosa, sehingga dia sering menegur saudaranya dengan berkata "cukuplah, berhentilah". Suatu hari dia mendapati saudaranya itu sedang melakukan dosa, maka dia pun berkata kepadanya "cukuplah, berhentilah".

Akan tetapi saudaranya yang rajin berbuat dosa itu -akibat sudah bosan mendengar leteran- itu menjawab: "biarkan aku -ini adalah urusanku- dengan Tuhanku, -usah kamu sibuk-, adakah kamu diutuskan sebagai pengawas bagi diriku?!", maka yang rajin beribadah itu menjawab kembali kepadanya: "demi Allah, Allah tidak akan mengampunimu", atau dia mengatakan "Allah tidak akan memasukkanmu ke dalam syurga"

Sejurus itu maka Allah pun mengambil nyawa mereka berdua (Allah matikan mereka) lalu mereka akan bersama dihadapkan di hadapan Allah Rabb Semesta Alam. Maka Allah pun berkata kepada yang rajin beribadah itu : "adakah kamu lebih tahu dan lebih berilmu dari Aku? Adakah kamu mempunyai kuasa atas perkara yang ada di tangan Aku?" - yang rajin beribadah itu tidak dapat menjawab -, kemudian Allah berkata pula kepada yang rajin berbuat dosa itu: "pergilah kamu masuklah ke dalam Syurga dengan Rahmat Aku". Manakala kepada orang yang rajin beribadah itu, Allah pun berkata kepada Malaikat: "bawalah dia ini dan campakkan dia ke dalam Neraka"

[Hadith Sahih: dikeluarkan antaranya oleh Ahmad dalam Musnad (8093), Abu Daud dalam Sunan (4901) , berkata Syu'aib al-Arnaut "isnadnya Sahih", juga dinilai Sahih oleh al-Albani]
ihsan: Dr Fathi al-salafi al-Sakandari
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Sun Apr 14, 2013 11:32 am

nak clear macm mana lagi tak tau lah...asyik2 tu bukan video penuh, letih la...tepuk la dada kuat sikit, and tanya selera tu lebih2
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Sun Apr 14, 2013 12:20 pm

Dari doc fathi gak:

Kata Syaikhuna al-Muhaddith 'Abdul 'Aziz Marzuq at-Tharifi:

من أفتى في الدين فتوى باطلة بالهوى فلا تقبل توبته حتى يُعلن خطأه لأن الله قال بعد لعن من أفتى بالباطل: (إلا الذين تابوا وأصلحوا وبينوا)

Terjemahan :

"Sesiapa yang berfatwa dalam urusan agama dengan fatwa yang batil (salah) kerana mengikut hawa nafsunya, taubatnya tidak diterima sehinggalah dia menjelaskan di khalayak umum akan kesilapannya itu, kerana berkata Allah selepas melaknat mereka yang berfatwa secara batil - maksudnya - : "kecuali mereka yang bertaubat dan membetul kesilapannya serta menjelaskan kesilapannya"

~ Fathi al-Sakandary ~
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by seijiseimura84 on Sun Apr 14, 2013 8:22 pm

Kebanyakan penyokong2 tegar pas cuba berdolak dalik bahawa nik aziz maksudkan lain dari yg lain
Tak perlu lihat 100% pd statement nik aziz
Lihatlah pd SEJARAH POLITIK, kita akan lihat mmg fikrah pas sentiasa menganggap umno itu tidak islam atau paling dasyat kafir
BUKTINYA kalau diambil dari sejarah politik CUKUP BANYAK
AMANAT HADI adalah salah satu bukti
Ucapan nik abduh https://www.youtube.com/watch?v=7HcAS6LGOIw
Malah dari wall2...ceramah2 pas....semuanya berusaha dlm melabel umno itu kafir, malah jgn kita lupa bekas org aktif pas, afhani yg menentang amanat hadi sehingga memutuskan persaudaraan dgn abangnya
Bukti sangat jelas
Saya hairan mengapa kita dibutakan....
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by seijiseimura84 on Sun Apr 14, 2013 9:16 pm

Ramai org yg baru kenal islam mudah terpengaruh dgn dakyah PAS. PAS tidak habis2 cuba mencop umno tidak islamik.
Kalau dikaji secara mendalam, kita akan dapati bahawa islam ada perkembangan tetapi tidak menyeluruh. Ia berkembang secara berperingkat2.

Lihat video prof sidek baba
http://www.youtube.com/watch?v=Nqg3wWiaW18

Saya setuju dgn beliau....bahawa malaysia mmg sedang menuju ke arah islamik. Tetapi org2 pas.....tidak sabar2...tidak kenal erti sabar, dan mempunyai pemikiran yg sempit seolah2 islam hanya terletak pd soal hudud dan maksiat semata2

Sedangkan dunia islam hari ini, hampir keseluruhan dunia islam hari ini menghadapi masalah tentang mengimplentasikan islam di dunia moden. Malaysia tidak seperti turkey pada zaman kamal atartuk yg menolak total islam. Namun apa yg cuba diusahakan pas, seolah2 cuba memberi imej kerajaan malaysia seolah2 mcm kamal atartuk
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Dodo Don on Mon Apr 15, 2013 3:57 am

Sudah semakin ramai suara yang mengecam PAS kerana bercakap pasal agama sedangkan mereka tahu apa yang mereka katakan tidak mungkin dapat dilakukan bersama DAP. DAP lebih serasi dgn PKR parti yg tidak berteraskan mana-mana agama.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by najib76 on Mon Apr 15, 2013 5:03 am

Dodo Don wrote:Sudah semakin ramai suara yang mengecam PAS kerana bercakap pasal agama sedangkan mereka tahu apa yang mereka katakan tidak mungkin dapat dilakukan bersama DAP. DAP lebih serasi dgn PKR parti yg tidak berteraskan mana-mana agama.

1. angka berdasarkan apa ?
2. maknanya PAS perlu bersama BN ( UMNO ) ??
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by yat on Mon Apr 15, 2013 6:59 am

bersatu dgn umno, tak yah masuk BN pun ok...

berpegang dengan tali2 Allah...
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 7:12 am

Yat,
kalau bersatu dgn UMNO tanpa join BN,itu namanya politik ILMU...

PAS ni sama umur dgn UMNO dalam politik Malaysia..maka susah kita nak baca tektik masing2
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by najib76 on Mon Apr 15, 2013 7:28 am

yat wrote:bersatu dgn umno, tak yah masuk BN pun ok...

berpegang dengan tali2 Allah...

UMNO kena keluar dari BN.....

baru betul...
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 7:38 am

Melayu saja tak boleh membentuk kerajaan, mmg kena ada parti bukan Islam juga dalam mana-mana pakatan. Sebab itulah apa yg diwarisi dari British dulu...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by najib76 on Mon Apr 15, 2013 7:42 am

thtl wrote:Melayu saja tak boleh membentuk kerajaan, mmg kena ada parti bukan Islam juga dalam mana-mana pakatan. Sebab itulah apa yg diwarisi dari British dulu...

maka sistem sekarang dah betul...

BN vs PR..
avatar
najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 8:03 am

Kalau dalam sistem demokrasi, itu mmg betul, sbb objektif PRU dalam demokrasi ialah membentuk kerajaan.

Kalau nak lagi baik, reset balik dan gunapakai kembali sistem kesultanan melayu sebelum kedatangan penjajah...sultan yg dok ada sekarang dikembalikan kuasa politik mereka, melayu menjadi kuasa politik tunggal Malaysia...masa tu nak buat hudud pun senang...sama dgn kes KSA
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Dodo Don on Mon Apr 15, 2013 8:20 am

Kosmo hari ini melaporkan TGNA berceramah di Muar dan hampir pitam dan tak mampu berjalan. Beliau terpaksa didukung sejauh 100 meter dari tempat ceramah ke dalam Masjid. Beliau memberi ceramah agama selama 30 minit tanpa menyentuh soal politik. Suatu yang baru bila beliau ke Johor utk membantu jentera PRU13 tetapi tidak bercakap pasal politik.
avatar
Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 15, 2013 8:26 am

sya pun ade dngr berita soal TGNA pagi tadi di radio.. jauh tu 100 meter jalan kaki

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by thtl on Mon Apr 15, 2013 8:43 am

Kalau ikut lapuran sinar harian, dia sepatutnya melancarkan buku beliau di kompleks karangkraf di shah alam
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Dato Nik Aziz salah cakap atau apa ??

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum