[Ask] Sunnah Sutrah

View previous topic View next topic Go down

[Ask] Sunnah Sutrah

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 12:48 am

Mlm smlm ketika sdg merayau tak tentu hala tiba-tiba saya terdgr kuliah agama daripada sebuah surau. Saya mmg tinggal di sekitar kawasan itu dan surau ini merupakan salah satu surau drpd 7 masjid/surau (mungkin lebih) di situ. Penceramah bernama Ustaz Marzuki dan skdr yg saya sempat smlm, bab kubur dan sunnah sutrah.

Ustaz berkenaan menyatakan bahawa objek sutrah hendaklah lebih drpd sejengkal. Saya tanya kpd dia kalau tak sampai sejengkal boleh ataupun tidak, dia jawab tak boleh. Saya tak mahu tanya lebih-lebih pasal saya org baru di situ nti dia igt saya dtg nak kacau majlis dia pula.

Utk makluman, selama ini sutrah guna cermin mata saya dlm keadaan didudukkan dan dilipat jika tempat ibadat tersebut tak punya tiang dsb. Ini kerana saya pernah terbaca hadis berkenaan sutrah yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah dlm Kitab Fiqh Sunnah berkenaan sekiranya tak ada tongkat utk dipancangkan, hendaklah dibuatkan garisan. Jd saya igt bolehlah letak apa shj asalkan sutrah sbb yg saya faham, nabi benarkan buat garisan, cermin mata ini tentu-tentu lebih tinggi dari garisan.

Jd bagaimana pendapat tuan-tuan? Adakah lepas drpd ini mungkin saya kena buka dan dirikan cermin mata tersebut, (cermin di lantai,tangkainya didirikan dlm keadaan menegak) bg memastikan ianya lebih drpd sejengkal ataupun bawa botol air ketika masuk masjid dsb? Tp opsyen ini leceh sikit lah.

Yg keduanya dimaklumkan oleh Ustaz tersebut yg sutrah makmum adalah mengikut sutrah imam. Jd saya tanya sekiranya makmum yg terlewat, yakni lepas imam beri salam, makmum bangun utk menyempurnakan baki solat, adakah sutrah makmum td masih mengikut sutrah imam juga? Jawabnya tidak.

Jd mcm mana solusi utk menghindari drpd dilintasi oleh makmum lain? Kalau seorang dua boleh lg nak tahan, tp kalau dah tahap sampai beratur utk lintas? Tak boleh nak salahkan makmum lain juga, mungkin ada tak tahan nak kencing, bini nak bersalin dsb. Saya tak pernah belajar lg bab ini, tp stkt yg saya fikir, makmum yg terlewat boleh pindah ke kawasan lain, ataupun mungkin kena pasang siap-siap sutrah sendiri sebelum solat berjemaah.

Saya hrp tuan-tuan semua sedia memberi bimbingan kpd saya.

Smlm juga saya sempat menerima maklumat berkenaan sekiranya ada org yg solat dan menjadikan kita sebagai sutrah dia, kita diminta tidak berganjak dari tempat duduk sehinggalah dia selesai.

Bab kubur ini dah berada di pengakhiran ketika saya tiba, dan saya tak tahu nak letak dlm thread mana jd saya sekali harung dlm ini lah. Hrp tuan-tuan semua benarkan.

Yg disampaikan semalam adalah :

1. Hukum pondok waqaf dlm kubur.

2. Tidak ada hujah bg bacaan al-quran di kubur menurut ustaz itu, ini berikutan soalan drpd seorang hadirin mengenai boleh/tak boleh membaca al-quran/yaasin di kubur. Sdgkan sebelum itu ustaz itu cerita dah pasal teguran dia kpd ayahnya tentang tak perlu jaga kubur dan baca al-quran di situ pasal Nabi Muhammad s.a.w tak ada anjurkan.

3.Ustaz berkenaan juga petik hadis berkenaan sabda Nabi berkenaan larangan menjadikan rumah seperti kubur. Kemudian ustaz ini kata nabi suruh baca al-quran dlm rumah. Jd drpd sini kena faham2 sendiri lah maksud ustaz ini. Ertinya Nabi larang lah itu. Ustaz Marzuki ini berlapik sgt, kdg2 susah juga org mcm saya ini nak dpt tangkap, tp kalau deras sgt nti org cop Wahhabi pula.

4. Ustaz Marzuki ini juga ckp yg dia belajar tak boleh guna racun utk bunuh tumbuhan di kubur tp dlm situasi di Malaysia ini payah juga pasal semak samun menggila. Kalau di padang pasir tak berapa nak ada tumbuhan sgt. Dia cerita pasal suasana kubur nenek dia yg sampai tahap tak nampak nisan, dan saya teringat kubur datuk nenek belah ayah saya yg meninggal sebelum tahun 1990an, rasa mcm nak bawa chainsaw pun ada bila masuk. Tp yg sebelah mak punya okay pasal tapak perkuburan baru.

5. Amalan sunnah di perkuburan adalah memberi salam dan mendoakan ahli kubur. Lain drpd itu tak ada dah amalan sunnah di perkuburan.

Sekian drpd saya. Saya cuba nak ringkaskan, tp tak berjaya. Hrp maaf drpd tuan-tuan.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 6:34 am

1. Tinggi sutrah

إِذَا وَضَعَ أَحَدُكُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلَ مُؤْخِرَةِ الرَّحْلِ فَلْيُصَلِّ وَلَا يُبَالِ مَنْ مَرَّ وَرَاءَ ذَلِكَ

“Apabila salah seorang di antara kamu telah meletakkan sesuatu objek yang setinggi seperti pelana haiwan tunggangan di hadapannya (sebagai sutrah atau penghadang), maka solatlah dan jangan pedulikan siapa pun yang melintas di sebalik objek tersebut.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab Solat, no. 241)
tinggi pelana haiwan ialah 1 kaki 6 inci atau sehasta.
Maka spek tak bolehla, nanti kena pijak kat orang sama

1.2 Maksud garisan ialah mesjid Nabawi dulu, lantainya adalah pasir. Maka sahabat akan buat garisan menggunakan pedang yg mereka bawa. Skarang nak buat garisan dgn apa? semua carpet wall2wall...
1.3 anda kena kreatif utk mencari tempat nak solat sunat dalam mesjid yg begitu luas...mesjid ada 100 tiang, maka takkan tak jumpa spot yg ada sutrah? atau solat sunat di rumah je
1.4 hukum sutrah hanyalah sunat di sisi Jumhur. Maka jika anda tak mampu, janganlah teruk sangat nak pikir banyak lagi hukum Allah yg perlu ditegakkan dalam hidup kita..Kita laksana sedaya mungkin sahaja...jika kita tak mampu, maka bacalah ayat 2:286
1.5 Makmum yg masbuk, maka sutrahnya dah habis dgn Imam. Jika org nak lintas, dia kena tahan sdaya mungkin, kalau tak mampu tahan, sebab anda di laluan orang, maka ambillah hukum sutrah itu sunah, bukan wajib. Lain kali datang awal ke mesjid, itu je solusi jangkapanjang, sebab kita masbuk...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 6:42 am

2. Isu kubur tu sahih, itulah pendapat manhaj salafiyah pasal kubur

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 6:28 pm

thtl wrote:1. Tinggi sutrah

إِذَا وَضَعَ أَحَدُكُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلَ مُؤْخِرَةِ الرَّحْلِ فَلْيُصَلِّ وَلَا يُبَالِ مَنْ مَرَّ وَرَاءَ ذَلِكَ

“Apabila salah seorang di antara kamu telah meletakkan sesuatu objek yang setinggi seperti pelana haiwan tunggangan di hadapannya (sebagai sutrah atau penghadang), maka solatlah dan jangan pedulikan siapa pun yang melintas di sebalik objek tersebut.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab Solat, no. 241)
tinggi pelana haiwan ialah 1 kaki 6 inci atau sehasta.
Maka spek tak bolehla, nanti kena pijak kat orang sama

1.2 Maksud garisan ialah mesjid Nabawi dulu, lantainya adalah pasir. Maka sahabat akan buat garisan menggunakan pedang yg mereka bawa. Skarang nak buat garisan dgn apa? semua carpet wall2wall...
1.3 anda kena kreatif utk mencari tempat nak solat sunat dalam mesjid yg begitu luas...mesjid ada 100 tiang, maka takkan tak jumpa spot yg ada sutrah? atau solat sunat di rumah je
1.4 hukum sutrah hanyalah sunat di sisi Jumhur. Maka jika anda tak mampu, janganlah teruk sangat nak pikir banyak lagi hukum Allah yg perlu ditegakkan dalam hidup kita..Kita laksana sedaya mungkin sahaja...jika kita tak mampu, maka bacalah ayat 2:286
1.5 Makmum yg masbuk, maka sutrahnya dah habis dgn Imam. Jika org nak lintas, dia kena tahan sdaya mungkin, kalau tak mampu tahan, sebab anda di laluan orang, maka ambillah hukum sutrah itu sunah, bukan wajib. Lain kali datang awal ke mesjid, itu je solusi jangkapanjang, sebab kita masbuk...

Terima kasih byk2 di atas penjelasan Tuan. Lg satu saya musykil bab masbuk ini, masbuk adakah makna dia makmum yg terlewat utk solat ataupun makmum yg tak sempat al-fatihah sekali dgn imam?

Maksud saya, bolehkah kalau kita kata makmum masbuk ini adalah makmum yg terlewat dlm solat berjemaah, bukannya merujuk kpd makmum yg tak sempat al-fatihah dgn imam itu secara khusus?

Ataupun mungkin ada kosa kata yg lebih tepat lg bg makmum yg terlewat utk mengikut imam tak kira lah dia sempat al-fatihah (muafiq), ataupun tak sempat, bangkit menyempurnakan baki rakaat, ataupun sempat salam bersama imam.

Saya baru lg dlm bab fiqh ini Tuan, sebelum ini byk perderas bab tauhid/aqidah, itupun tak habis lg, tp risau juga lah pasal solat,puasa,zakat ini semua benda yg melibatkan amal sehari-hari kita. Kalau amal tak diterima boleh kira lg, takut dpt dosa sbb cara amal tak betul itu yg menggerunkan itu.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:43 pm

masbuk dan muafiq ni kedua-duanya lewat datang solat Jamaah bersama Imam rawatib.
Muafiq, dia sempat ruku' bersama Imam dgn ruku' yg sempurna. Dia dapat rakaat tsb.
Masbuq, dia tak sempat nak ruku' dgn Imam..maka dia tak dapat rakaat tsb..itu je bedzanya.
Bedza keduanya pada starting dia ikut Imam, dia dapat 1 rakaat atau tidak...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by abu_aisyah on Sat Apr 13, 2013 7:49 pm

-ada hadis yg cerita sahabat mencari tiang di dalam masjid utk solat.
-pernah beberpa kali lewat,ana saf ke 2 menyempurnakan baki solat,tapi orang dok jalan je depan kita untuk salam berselawat tu.acaner tu nak buat?
-brapakah jarak kita dengen sutrah?atau jarak yg kita boleh jalan di depan orang sedang solat?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:53 pm

Jarak kita dgn sutrah ialah orang yg ada di saf depan tu laa..

jika bilangan ramai, maka anda telah tidak dapat mengamalkan sunnah sutrah, solat ttp sah.. itu ajela..nak wat sutrah camna, anda sedang solat..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 9:46 pm

thtl wrote:masbuk dan muafiq ni kedua-duanya lewat datang solat Jamaah bersama Imam rawatib.
Muafiq, dia sempat ruku' bersama Imam dgn ruku' yg sempurna. Dia dapat rakaat tsb.
Masbuq, dia tak sempat nak ruku' dgn Imam..maka dia tak dapat rakaat tsb..itu je bedzanya.
Bedza keduanya pada starting dia ikut Imam, dia dapat 1 rakaat atau tidak...

Terima kasih Tuan atas penjelasan. Like

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 9:48 pm

Soal jarak antara org yg bersolat dgn sutrah ini mungkin saya lupa sebutkan di atas tp menurut Ustaz Marzuki itu jaraknya adalah 3 hasta.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 9:57 pm

sama panjang dgn sejadah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by Dodo Don on Sun Apr 14, 2013 10:40 am

Boleh kah garisan saf pada karpet dikira sebagai sutrah?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by thtl on Sun Apr 14, 2013 10:55 am

Kalau ada garisan bolehla...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Sunnah Sutrah

Post by Sponsored content Today at 6:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum