Definasi ahli kitab

View previous topic View next topic Go down

Definasi ahli kitab

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 13, 2013 8:57 am

Asalamualaikum,

Mohon pencerahan mengenai hadis ini, apakah maksud Ahli kitab ?


حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا هُشَيْمٌ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسًا يَقُولُا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ح و حَدَّثَنِي إِسْمَعِيلُ بْنُ سَالِمٍ حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ عَنْ جَدِّهِ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ أَهْلُ الْكِتَابِ فَقُولُوا وَعَلَيْكُمْ


Hadis riwayat Anas bin Malik رضي الله عنه: ia berkata:Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Apabila Ahli Kitab mengucapkan salam kepadamu, maka jawablah: Wa'alaikum
(sahih muslim, nombor: 4024, Hadis marfu')

*tajuk diedit oleh mod

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 9:17 am

orang Yahudi dan kristian.
walaupun mereka kafir, tapi diberi gelaran ahlil kitab kerana mereka hampir dgn muslim kerana pernah diberi kitab2 wahyu, lalu Allah menisbahkan mereka dgn ahlul kitab.
Hukum yg penting dari istilah ahlulkitab ialah:
1. sembelihan mereka halal dimakan
2. wanita2 mereka yg masih suci, halal dinikahi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 13, 2013 9:39 am

thtl wrote:Hukum yg penting dari istilah ahlulkitab ialah:
1. sembelihan mereka halal dimakan
2. wanita2 mereka yg masih suci, halal dinikahi.

Ustaz, berkenaan nombor 1. tu.. sembelihan mereka halal dimakan ? adakah ia merujuk kpd situasi tertentu ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 9:44 am

situasi camna pulak?

Jumhur ulamak kecuali syafi'iyah, boleh makan tanpa syarat..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 13, 2013 10:09 am

Situasi seperti "mereka jual ayam, ayam yg sudah disembelih".. adakah ia boleh dimakan ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 10:55 am

kalau dah semelih OKlaa..yg jadi isu kalau dia karate je ayam tu..hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 13, 2013 11:27 am

hehehe.. syukran atas pencerahan hehe Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 6:33 pm

Inilah salah satu sebab saya cenderung kpd manhaj salaf kerana definisi ahli kitab ini saya rasakan tepat mengikut kehendak Al-Quran. Mcm amalan tradisi di Malaysia ini ramai kata ahli kitab tak wujud dan serba serbi lg yg saya kira tak dpt saya terima hujah mereka itu. Drpd sini juga saya tak dpt menerima beberapa pendapat ulama tradisi tempatan berkenaan isu kalimah Allah.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:25 pm

Ahlil kitab yg ditolak oleh syafi'iyah ialah bangsa yg asalnya musyrikin tapi di ahlil kitabkan, cth: bangsa China Malaysia..Vincent Tan, Elizabeth Wong, atau bangsa India..George Dass, Tony Fernandez..hehehe. Mereka ni asalnya beragama musyrikin, tapi memeluk Kristian.
sedangkan bangsa Eropah atau Arab Kristian dan Koptik di Egypt sudah asal berbangsa Kristian sejak beberapa generasi..
Maka syafi'iyah menolak takrifan ahlul Kitab kpd bangsa2 yg dikristiankan ini ada ada rasionalnya..yakni root bangsa2 China dan India ini tidak kukuh dalam kristianiti..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 10:16 pm

thtl wrote:Ahlil kitab yg ditolak oleh syafi'iyah ialah bangsa yg asalnya musyrikin tapi di ahlil kitabkan, cth: bangsa China Malaysia..Vincent Tan, Elizabeth Wong, atau bangsa India..George Dass, Tony Fernandez..hehehe. Mereka ni asalnya beragama musyrikin, tapi memeluk Kristian.
sedangkan bangsa Eropah atau Arab Kristian dan Koptik di Egypt sudah asal berbangsa Kristian sejak beberapa generasi..
Maka syafi'iyah menolak takrifan ahlul Kitab kpd bangsa2 yg dikristiankan ini ada ada rasionalnya..yakni root bangsa2 China dan India ini tidak kukuh dalam kristianiti..

Kalau tidak silap saya DYQ sebut ada beza antara ahli kitab dgn atheis. Maksud dia kena semak sama ada ahli kitab itu (kristian/yahudi) betul2 ahli kitab atau atheis. Ini mmg berlaku di mana di England, terdpt sebahagian besar penganut Kristian tp mengamalkan juga cara hidup Buddha.

Apa yg Tuan sebutkan itu mmg ada asasnya. Ini yg berlaku kpd kawan saya seorang Cina yg pada asalnya Buddha, kemudian menjadi Atheis, skrg ini bila dia migrate ke Australia, dia menjadi penganut Kristian tp dlm masa sama juga seorang Buddha. Alasan dia, agama (religion) dia adalah Kristian, tp cara hidup (the way of life/spirituality) dia ambil Buddha. Saya mls nak debat panjang mengenai apa yg dia pegang skrg dgn dia pasal masa sekolah saya pernah debat pasal pegangan atheis dia itu.

Sbb itu dlm thread isu kalimah Allah sebelum ini saya ada anjurkan dialog terbuka pasal drpd situ mungkin alim-ulama kita dpt dedahkan penyelewengan yg berlaku dan menarik lebih ramai lg mereka kpd Islam, ataupun setidak-tidaknya menyahkan mereka drpd Kristianiti dan balik semula pada Atheisme mereka. Oleh sbb saya berasal drpd Sarawak, dan kebanyakan penganut Kristian sana terdiri drpd kaum Dayak,Bidayuh dsb jd saya igt lebih kurang sama amalan mereka mcm Kristian di sini, rupanya jauh benar beza dgn di sana. Cth yg ada mcm kawan saya itu td. Penganut Kristian, dlm masa sama Buddha pun dia pegang.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Ibnu Hisyam on Sun Apr 14, 2013 1:08 am

uih abubakar pun org sarawak....org cney ktk? Smile E

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Mohamad hafiz on Sun Apr 14, 2013 3:24 am

Ibnu Hisyam wrote:uih abubakar pun org sarawak....org cney ktk? Smile E

Dah lame berforum, bru skrg tahu abg Abu Bakar org sarawak KohKohKoh terbaik

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Ibnu Hisyam on Sun Apr 14, 2013 5:57 am

Mohamad hafiz wrote:
Ibnu Hisyam wrote:uih abubakar pun org sarawak....org cney ktk? Smile E

Dah lame berforum, bru skrg tahu abg Abu Bakar org sarawak KohKohKoh terbaik

alhamdulillah Smile

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Definasi ahli kitab

Post by Sponsored content Today at 9:19 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum