hadis bahaya musafir sendirian

View previous topic View next topic Go down

hadis bahaya musafir sendirian

Post by intan on Sat Apr 13, 2013 1:27 pm

Assalamualaikum Ustaz.

Saya ada terbaca hadis ini,

Rasulullah shallalhu 'alaihi wasallam bersabda, maksudnya: “Jika manusia mengetahui bahaya bermusafir sendirian sebagaimana aku ketahui, tentu mereka enggan bermusafir sendirian.” (HR Bukhari)

Boleh saya tahu hadisnya yang asal.
Dan adakah maksudnya di sini bukan wanita sahaja yang perlu bermusafir ditemani mahram, malah lelaki juga sebaiknya bermusafir dengan berteman?

Jazakallahu khoiran.

intan
AHLI
AHLI

Posts : 45
Points : 116
Join date : 21/05/2012

Back to top Go down

Re: hadis bahaya musafir sendirian

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 1:44 pm

matan asal:

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ح حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ ابْنِ عُمَرَ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْوَحْدَةِ مَا أَعْلَمُ مَا سَارَ رَاكِبٌ بِلَيْلٍ وَحْدَهُ

terj: [ihsan Lidwa.Id]
(BUKHARI - 2776) : Telah bercerita kepada kami Abu Al Walid telah bercerita kepada kami 'Ashim bin Muhammad berkata telah bercerita kepadaku bapakku dari Ibnu 'Umar radliallahu 'anhuma dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Dan diriwayatkan pula, telah bercerita kepada kami Abu Nu'aim telah bercerita kepada kami 'Ashim bin Muhammad bin Zaid bin 'Abdullah bin 'Umar dari bapaknya dari Ibnu 'Umar radliallahu 'anhuma dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Seandainya manusia mengetahui apa yang terdapat dalam bepergian sendirian seperti apa yang aku ketahui, tentu seorang penunggang kendaraan tidak akan bepergian di malam hari sendirian".

maksudnya:
Ini fiqh musafir yg umum. Utk wanita bab lain pulak...
travel zaman dulu, naik unta melalui padang pasir yg luas..
sekarang tengok bentuk travel, nik bas xpress, naik plane..tak ada masalah. kalau memandu jarak jauh (KL-Kangar), mmg recommend kena bertemanlaa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis bahaya musafir sendirian

Post by abubakar on Sat Apr 13, 2013 6:50 pm

Off topic.

Cerita pasal bermusafir ini skdr pengalaman saya, kalau ada nak kenal kawan ke nak tahu fiil seseorang itu jln yg terbaik stkt ini adalah dgn bermusafir. Saya cdgkan sgt-sgt sekiranya suami isteri yg baru berkahwin, pergilah bermusafir (atau bahasa modennya honeymoon) dulu brg sepurnama-dua, utk saling kenal-mengenal. Kalau sebelum berkahwin dah saling kenal-mengenal mungkin rasa tak perlu tp ada beza dia, kalau nak tahu apa beza dia bolehlah cuba buat.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: hadis bahaya musafir sendirian

Post by thtl on Sat Apr 13, 2013 7:02 pm

AB,
musafir vs honey moon (shahr al-`assal) ni lain...fiqh dan tujuannya pun lain...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis bahaya musafir sendirian

Post by Sponsored content Today at 3:43 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum