[Ask] Buli

View previous topic View next topic Go down

[Ask] Buli

Post by Mohamad hafiz on Tue Apr 16, 2013 3:29 pm

asalamualaikum,

Saya teringin nak tanya tentang buli ni..
Boleh ke balas balik kalau kite dah kena pukul oleh ramai orang ? Maksud sya, bila kita rasa sakit dipukul

Sebab makin ramai tngk video budak kna buli di Youtube, Latest ni dkat Miri, sarawak.. 20 lebih tu belasah sorang.. huhuhu..


Last edited by Mohamad hafiz on Wed Apr 17, 2013 9:50 am; edited 1 time in total

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by Mohd. Ikram on Tue Apr 16, 2013 4:38 pm

Apa yg saya nampak, perlu ada garis panduan yang jelas lagi gampang kepada yang kena buli... mungkin pihak berwajib boleh buat garis panduan....

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by alDayyan on Wed Apr 17, 2013 4:13 am

Mohamad hafiz wrote:asalamualaikum,

Saya teringin nak tanya tentang buli ni..
Boleh ke balas balik kalau kite dah kena pukul oleh ramai orang ? Maksud sya, bila kita rasa sakit dipukul

Sebab makin ramai tngk video budak kna buli di Youtube, Latest ni dkat Miri, sarawak.. 20 lebih tu belasah sorang.. huhuhu..

boleh je..zaman sekolah saya dulu, mangsabuli adalah rakan saya.. dia pakat dgn kawan2, pergi bentangkan tali masa pemangsa sedang pecut moto atas jalan..
semasa pemangsa sdg memecut, dia terlanggar tali yg dibentang kan tersebut..agak parah juga kecederaan yg dialami..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by thtl on Wed Apr 17, 2013 6:55 am

Islam larang pembalasan yg tidak setimpal...sebab kaki buli akan semakin ganaz..

cara yg betul ialah menggunakan saluran yg ada..termasuk melibatkan gurubesar, PIBG dan polis.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by Mohamad hafiz on Wed Apr 17, 2013 9:49 am

Like syukran atas jawapan yg diberikan

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by alDayyan on Wed Apr 17, 2013 9:50 am

thtl wrote:Islam larang pembalasan yg tidak setimpal...sebab kaki buli akan semakin ganaz..

cara yg betul ialah menggunakan saluran yg ada..termasuk melibatkan gurubesar, PIBG dan polis.

pak syeikh, betul ke ada hadis nabi yg beritau kalau nak balas perbuatan seseorang tu biarlah setimpal dgn apa yg dia lakukan kepada kita.. contohnya kalau dia tumbuk mata kiri kita, maka kita wajar balas semula dgn menumbuk mata kirinya juga. xleh lebih dari apa yg dia mulakan dulu.. mohon pencerahan.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by Mohamad hafiz on Wed Apr 17, 2013 9:52 am

sil wrote:
thtl wrote:Islam larang pembalasan yg tidak setimpal...sebab kaki buli akan semakin ganaz..

cara yg betul ialah menggunakan saluran yg ada..termasuk melibatkan gurubesar, PIBG dan polis.

pak syeikh, betul ke ada hadis nabi yg beritau kalau nak balas perbuatan seseorang tu biarlah setimpal dgn apa yg dia lakukan kepada kita.. contohnya kalau dia tumbuk mata kiri kita, maka kita wajar balas semula dgn menumbuk mata kirinya juga. xleh lebih dari apa yg dia mulakan dulu.. mohon pencerahan.


sye pun ade terfikir cmtu jgak.. Entah laa Entah laa

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by thtl on Wed Apr 17, 2013 11:33 am

ayat yg dimaksudkan ialah:

AQS an-Nahl: 126 [Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar.]

Ini pasal hukum Qisas, asalnya ia berlaku bila umat Islam kena buli semasa awal-awal mereka membina kerajaan di Madinah. Kemuncaknya bila mayat mujahidin Islam yg gugur di Medan Uhud kena cincang mayat2 mereka, maka sebahagian sahabat berkata, "jika kita dapat kalahkan mereka selepas ini, maka kita akan balas balik.."
itu kisahnya, dan juga dalam hukum Qisas, ini adalah asasnya. Jika kita dibutakan mata oleh seseorang, maka dalam kes qisas, jika thabit, mata orang itu juga akan dibutakan setimpal dgn kebutaan yg kita alami.

Dalam kes buli di sekolah, ia tak masuh dalam ayat ni..yg releven ialah bahagian kedua ayat itu, bersabar lebih baik...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by Nizam on Thu Apr 18, 2013 12:34 pm

Mangsa buli tu dikira orang yang teraniaya

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by thtl on Thu Apr 18, 2013 12:41 pm

banyak lagi,
mangsa along
mangsa BN/UMNO hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Buli

Post by Sponsored content Today at 9:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum