100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

View previous topic View next topic Go down

100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by Pidot on Tue May 14, 2013 5:09 pm

Bismillah.. saya sedang membaca buku biografi mustafa karangan by abdul latip talib..

Daripada kisah buku ini, memang diceritakan semuanya tentang kejahatan dan kezalimannya.. Sejauh mana kebenaran, WA saya kurang pasti sumbernya..

persoalan saya, apakah tiada satu pun kebaikan yang dibawa oleh mustafa ini?

contohnya seperti hajjaj, ada yang mengatakan bahawa dia pemerintah yang zalim, namun dek kezalimannya yang dahsyat, kerajaan Parsi Sasanid takut untuk menyerang orang Islam ketika itu.

Pidot
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 37
Join date : 20/04/2013
Age : 26
Location : Jalan Kebun, Shah Alam

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by zikrulmaut_sm on Tue May 14, 2013 5:33 pm

Ulasan Dr. MAZA tentang Kamal Attarturk:


_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by thtl on Tue May 14, 2013 10:29 pm

Apa yg Dr Maza lakukan ialah dia menta'dil (memuji) attaturk kemudian menjarahnya (mencela). Maksudnya beliau ambil yg positif dahulu, kemudian barulah dia menjelaskan kejelikan attaturk.

Manakala metod yg lebih tepat ialah diutamakan jarah (celaan) dulu kerana besarnya kerosakan yg dibawa oleh gagasan Attaturk kpd Turki dan khilafah islamiah (Othmaniah).

cara ni dikemukakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqolani rh dalam isu mana yg nak diutamakan antara jarh (celaan) dan ta'dil (pujian) kpd tokoh2 yg amat masyhur membawa musibah kpd agama dan ummat.

Maka tokoh spt Kemal attaturk, didahulukan celaan keatasnya dari pujian keatasnya. Celaan yg utama ialah nasabnya yg diragui, akidahnya yg rosak, zindik, perintah2nya yg menyalahi al-Qur'an dan Sunnah, dan banyak tindakannya yg boleh ditakwil sbg tindakan kufur.

akibatnya Turki digelar sebagai negara yg sakit, tidak ada identiti dan jatidiri, tidak diterima oleh komuniti Eropah, dan tidak komited dgn komuniti Islam. Identitinya amat mengelirukan, apakah ia sebuah negara Eropah atau seebuah negara OIC? Perlembagaannya dijaga oleh militeri dan perlembagaan inilah yg menjamin keutuhan ideologi kufur Attaturk di Turki hingga ke hari ini.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by Mohd. Ikram on Thu May 16, 2013 2:04 pm

Saya pernah dengar yang Mustafa ni dia peralatkan kumpulan dakwah untuk mendapatkan kepercayaan, kemudian bila dah dapat kepercayaan, dia naik dan pastu dia buat perangai.. betulkah macam tu?

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by thtl on Thu May 16, 2013 2:27 pm

Stopa ni mewakili the Young Turks atau Golongan Turki Muda, mendakwa membuat reformasi dan membawa Turki setanding dgn USA, Japan, Italy, Germany dan UK...maka rakyat pun sokonglah sbab nama pun reformasi...sultan pulak asyik penuhkan Harem dgn gundik je...maka rakyat jadi meluat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by Mohamad hafiz on Thu May 16, 2013 3:23 pm

boleh tak sya tahu ape cara pemerintahan yg digunakn oleh Musthopha kamal ni ?
sye byk dngr yg die kejam..

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

reply

Post by Pidot on Thu May 16, 2013 4:22 pm

thtl wrote:Stopa ni mewakili the Young Turks atau Golongan Turki Muda, mendakwa membuat reformasi dan membawa Turki setanding dgn USA, Japan, Italy, Germany dan UK...maka rakyat pun sokonglah sbab nama pun reformasi...sultan pulak asyik penuhkan Harem dgn gundik je...maka rakyat jadi meluat...

ketika itu juga dikatakan bahawa para pemerintah sudah mulai alpa dengan tugas mereka.. hak rakyat juga tidak dititik beratkan oleh golongan pemerintah.. lantas, para petani majoritinya memihak kepada mustafa kemal lantaran manifesto nya..

ada yang mengatakan wujudnya hasutan daripada golongan syiah dan yahudi.. tapi tidak pasti sejauh mana kebenarannya.. masih dalam kajian..WA

Pidot
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 37
Join date : 20/04/2013
Age : 26
Location : Jalan Kebun, Shah Alam

Back to top Go down

reply

Post by Pidot on Thu May 16, 2013 4:26 pm

Mohamad hafiz wrote:boleh tak sya tahu ape cara pemerintahan yg digunakn oleh Musthopha kamal ni ?
sye byk dngr yg die kejam..

Menurut Dr Abdullah Azzam dan Dr. Mohammad Redzuan Othman, setelah Kemal Ataturk berkuasa pada 29 Oktober 1932, beliau mengistiharkan kelahiran republik Turki moden dengan :
1. Mengikut segala model Barat dalam pemerintahan.
2. Sistem yang menjadi dasar adalah sistem republik sekular.
3. Menghapuskan sistem pemerintahan khilafah .
4. Pemakaian hijab dilarang di kalangan kaum wanita. Sekiranya dipakai ia dianggap jenayah dan hukuman berat dikenakan.
5. Pemakainan tarbusy oleh lelaki diganti dengan topi. Juga dianggap jenayah sekiranya dipakai.
6. Menggantikan huruf arab dengan latin.
7. Menukar sistem pemerintahan Islam dengan sekular sebagaimana termaktub dalam perlembagaan tahun 1933.
8. Memansuhkan Artikel 2 yang menyatakan ýAgama Bagi Negara Turki Adalah Islam.ý
9. Memansuhkan Kementerian Kehakiman Syariah dan diganti dengan Badan Kehakiman Sivil.
10. Melarang berpoligami dan menyamaratakan hak pewarisan harta dan perkahwinan antara lelaki dan wanita.
11. 3 Mac 1924 sistem pendidikan sekular menjadi dasar dan sebaliknya dia menutup dan memansuhkan semua madrasah, sekolah agama rakyat, gerakan tariqat dan amalan sufi.
12. Menggantikan budaya Islam dengan budaya berasaskan Turki dan Barat.
13. 6 Febuari 1933 arahan telah dikeluarkan agar azan dilaungkan dalam bahasa Turki dan tidak lagi dalam bahasa Arab.
14. Masjid Aya Sophia diubah statusnya menjadi muzium.
15. Melatih tentera cara latihan ala Barat.
16. Mengarahkan supaya dirobohkan tempat azan yang dikumandangkan berhampiran dengan istananya kerana bising dan menganggunya beristirehat.
17. Melarang kaum muslimin mengerjakan Haji di Makkah.
18. Perlembagaan Turki melarang keras sebarang unsur dan usaha mengembalikan Islam untuk ditukar dengan sistem pemerintahan dan dasar sekular yang diasaskan oleh Ataturk. Usaha untuk itu dianggap sebagai jenayah dan boleh didakwa, dan yang mendokongi kuat fahaman ini adalah pihak tentera dan juga sekularis-sekularis tulin.
19. Mendirikan patungnya di setiap tempat.
20. Menghapuskan Kementerian Wakaf.
21. 26 November 1925 menghapuskan penggunaan Kalender Hijrah dan menggantikannya dengan kalender Barat.
22. Mengarahkan agar cuti hujung minggu yang selama ini ialah pada hari Jumaat supaya ditukar ke hari Ahad sebagaimana yang diamalkan oleh Barat.

http://darksparrow89.blogspot.com/2009/01/kekejaman-kamal-attartuk-laknatullah.html

Pidot
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 37
Join date : 20/04/2013
Age : 26
Location : Jalan Kebun, Shah Alam

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by thtl on Thu May 16, 2013 4:29 pm

MH,

semua pertukaran kuasa di zaman itu, awal 1900 adalah melalui military coup...google apa maksudnya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by Mohamad hafiz on Thu May 16, 2013 4:32 pm

thtl wrote:MH,

semua pertukaran kuasa di zaman itu, awal 1900 adalah melalui military coup...google apa maksudnya...

owh.. now I know.. Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 100% Jahatkah Mustafa Kamal Ataturk

Post by Sponsored content Today at 11:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum