Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by ummuyaser on Wed Jan 04, 2012 4:42 am

First topic message reminder :

Assalamualaikum, Sheikh TH, kat AFN ada satu topik, tabur bunga di kuburan, lepas tu timbul discussion pasal baca quran di kuburan pulak. Saya dah jadi confius bila 'Naman' post banyak dalil yg mengharuskannya.

Ni antara post yg ada:
"Syeikh Ali Jumuah
Mufti Republik Arab Mesir

Soalan: Apakah Hukum Membaca Al-Quran Untuk Si Mati Di Atas Kubur? Adakah Sampai Pahala Bacaan Tersebut Kepada Si Mati?
Jawapan:
Para ulama' telah bersepakat (berijma' atau berpendapat) mengatakan bahawa membaca Al-Quran di atas kubur adalah tidak haram, bahkan tidak berdosa bagi mereka yang melakukannya dan jumhur ulama' Hanafiah, Syafi'iyah dan Hanabilah berpendapat bahawa hukumnya adalah sunat, berdasarkan riwayat daripada Anas R.A ( hadis marfu' ):

Maksudnya: "Barangsiapa yang memasuki kawasan perkuburan lalu membaca di dalamnya surah Yasin maka diringankan azab kepada ahli kubur di hari tersebut dan bagi mereka (orang yang membaca al-Quran) adalah memperoleh pahala kebaikan"

Mohon pencerahan....Jazakallahu khairan ketheera

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down


Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by yat on Thu Jan 05, 2012 10:35 am

thx AZ....ana tau hadis tu....ana pun spendapat dengn anta, dan jawapan bazir tu amat bernas....

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by Ad-Dien on Thu Jan 05, 2012 12:31 pm

thtl wrote:dulu TG mengajar Fiqh Sunnah Sayid Sabiq. tapi selepas dia aktif menjadi calon, maka fiqh sunnahnya diKIV sebab dia tak mahu isu wahabi dan sunnah menyebabkan Pas tidak popular di kelantan. Ini kerana kelantan adalah kubu asya'irah dan tareqat ahmadiah. TG mesti mengukuhkan cengkaman pas ke atas kelantan terlebih dahulu. tapi selepas 20 tahun memerintah, TG tidak banyak mensunnahkan kelantan, itu amat mengecewakan ana sendiri. kemungkinan pas kelantan mmg tidak mampu melakukan tajdid sunnah. Ia hendaklah dipikul oleh Maulana asri dan geng salafiyah kelantan.

siapa lagi? ramai tak Smile

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by Ad-Dien on Thu Jan 05, 2012 12:33 pm

Abu_Zubair wrote:yat,
amalan jirus air atas kubur disandarkan kpd sebuah hadis
لما روى جابر ان النبي صلى الله عليه وسلم رش على قبر ابنه ابراهيم الماء


berdasarkan apa yg diriwayatkan jabir bhw nabi s.a.w merenjiskan air ke atas kubur anaknya Ibrahim.

hadis ini disebut oleh imam as-shafi'i di dlm al-umm dan diriwayatkan juga oleh imam baihaqi.
menurut imam nawawi,hadis ini dhaif.

adapun menjirus air bunga, ia termasuk dlm perkara yang dimakruhkan, kerana ia termasuk dlm membazirkan harta !! ini disebut oleh imam nawawi dlm kitab al-majmuk, di mana beliau menaqalkan drp al-mutawalli dan lain2.

saya katakan: nabi jirus air ni -jika kita nak beramal dgn hadis daif-ketika mula2 anaknya dikuburkan. dtg masyarakat kita tiap2 kali g kubur bawak air yg telah ditahlil atau diyasinkan... Sad

rujukan: al-majmu syarh al-muhazzab,5/295,296 dan 298.

tambahan:


-

و يسن أيضا وضع حجر أو خشبة عند رأس الميت،
لأنه صلى الله عليه و سلم وضع عند رأس عثمان بن مظعون
صخرة، و قال: أتعلم بها قبر أخي لأدفن فيه من مات من أهلي.
و رش القبر بالماء لئلا ينسفه الريح،
و لأنه صلى الله عليه و سلم فعل ذلك بقبر ابنه إبراهيم.
راوه الشافعي، و بقبر سعد رواه ابن ماجه،
و امر به في قبر عثمان بن مظعون راوه الترمذي.
و سعد هذا هو ابن معاذ.
و يستحب ان يكون الماء طاهر طهورا باردا،
تفاؤلا بأن الله تعالى يبرد مضجعه.
و يكره رشه بماء ورد و نحوه، لأنه إسراف و إضاعة مال


(I`anatuth Tholibin" karya Sidi Syatha ad-Dimyathi, jilid 2, mukasurat 135 - 136)

wallahua'lam

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by ummuyaser on Thu Jan 05, 2012 1:01 pm

Abih tu, bede'oh ke khilaf je...?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by yat on Thu Jan 05, 2012 2:52 pm

thtl wrote:OK kasi habis dulu.

cuma ana kasi hint, apakah di zaman sahabat, tabi`ien, ada budaya baca AQ di perkuburan, khususnya Nabi saw bila baginda menziarahi perkuburan Baqi' madinah, apa yg baginda buat, apakah baginda membaca AQ?

kalau dah ada, pasti nabi dan sahabat mendahului kita

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by Ad-Dien on Mon Jan 09, 2012 12:59 pm

Perbahasa 45

Fasal membaca al-Quran di kuburan..

menurut ibn Kathir, ibn Qathan, Ad-Daruquthni dll
al-Quran adalah untuk orang yang hidup, bukan yang mati..

dalil dari Al-Quran:


كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), -Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar.(Sad:29)


وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya;(an-Najm:39)

Dalil Hadith:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

wallahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by myzyruz on Tue Jan 10, 2012 3:05 am

setahu saya, di kelantan ni geng2 salafiyah tidak lah besar sebesar puak syafiyyah walaufun geng2 maulana sedang berkembang. Pelajar2 di pondok2 agama diajar untuk mengenal dan memusuhi wahabi.

Saya sependapat dengan THTL, agak kecewa dengan perkembangan sunnah di kelantan walaupun sudah 20tahun memerintah. Tuan Guru banyak 'play safe'...

myzyruz
Moderator
Moderator

Posts : 137
Points : 205
Join date : 25/11/2011
Age : 31
Location : Kelantan

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by Ad-Dien on Tue Jan 10, 2012 8:09 am

myzyruz wrote:setahu saya, di kelantan ni geng2 salafiyah tidak lah besar sebesar puak syafiyyah walaufun geng2 maulana sedang berkembang. Pelajar2 di pondok2 agama diajar untuk mengenal dan memusuhi wahabi.

Saya sependapat dengan THTL, agak kecewa dengan perkembangan sunnah di kelantan walaupun sudah 20tahun memerintah. Tuan Guru banyak 'play safe'...

metod sebegini mungkin boleh memberi mudharat kepada fahaman sunnah..wallahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Baca Quran di kuburan ni bid'ah ke atau khilaf?

Post by Sponsored content Today at 5:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum