Hadis mengenai perkongsian minuman

View previous topic View next topic Go down

Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by syakira on Sat May 18, 2013 6:05 am

Salam.
Sya pernah terdengar dr senior perempuan sya yg ingin berkongsi air dgn senior lelaki sya, memintanya utk tdak minum menggunakan penyedut minuman yg dia gunakan.
Katanya, dia pernah mendengar dr satu ceramah di universiti lamanya,bahawa ada hadis mengenai air liur lelaki tdak bleh bersatu dgan air liur perempuan, dan ini akan meletakkannya dlam hukum seperti melakukan zina yakni haram.
Persoalannya, apakah benar adanya hadis sebegitu? Selain itu, benarkah org lelaki tdak bleh berkongsi minuman dgan org perempuan?

syakira
AHLI
AHLI

Posts : 10
Points : 14
Join date : 17/05/2013

Back to top Go down

reply post.. WA

Post by Pidot on Sat May 18, 2013 7:09 am

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3772.100

rep soalan : nak tanya dulu,,kat tempat minum tu tak cukup straw ke?bro berurusan di mana?di kedai?di ofis?di rumah?atau di taman permainan?kalau di kedai,mintak la straw lebih..apa salahnya

http://www.al-ahkam.net/home/content/sj-1639-kongsi-air-minuman

WA..

Pidot
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 37
Join date : 20/04/2013
Age : 26
Location : Jalan Kebun, Shah Alam

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by syakira on Sat May 18, 2013 11:32 am

oh...saya baru paham..memandangkan hukumnya dh jatuh seperti pergaulan bebas jadi haram la kiranya kan. Tetapi hal ni bleh dirujuk pada pendapat ulama or hadis? bukan apa. just nak dapat double confirm. soal hadis kan tak bleh dibawa main2.
Terima Kasih kerana menjawab.

syakira
AHLI
AHLI

Posts : 10
Points : 14
Join date : 17/05/2013

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by thtl on Sat May 18, 2013 11:53 am

ada hadis mengenai air liur lelaki tdak bleh bersatu dgan air liur perempuan

Jawabnya tak ada hadis gini. carilah kat mana pun...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by syakira on Sun May 19, 2013 3:21 pm

jad ianya bkan hadis tetapi pendapat para ulama lah kn?

syakira
AHLI
AHLI

Posts : 10
Points : 14
Join date : 17/05/2013

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by Mohamad hafiz on Sun May 19, 2013 4:06 pm

suami isteri leh kongsi minuman Smile tu laki dn puang tu.. KohKohKoh

yg bukan suami isteri tu.. no comment.. sye bru dengr ttg itu hehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by Ibnu Sarkawi on Sun May 19, 2013 4:14 pm

pendapat ulama pun emmmm.. mmg ada pendapat pelik2 tp kita kata je xde pendapat yg benar berkenaan itu. cukuplah kita kata itu pendapat si fulan yg bagi ceramah tu.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by Ad-Dien on Sun May 19, 2013 5:48 pm

jadi apa hukumnya? Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by Solah on Sun May 19, 2013 6:42 pm

Jawapan Syeikh THTL dekat link AAN tu dah jelas... Smile

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by thtl on Sun May 19, 2013 7:55 pm

Dien,

lelaki dan prempuan tanpa ikatan nikah, katakan kongsi air kelapa satu biji, dan satu straw...kemudian duduk rapat-rapat..
takkan Dien tak leh kasi Hukumnya...? kongsi air liur dan kongsi air kelapa.

Bahkan org mukmin pun tak kongsi minuman di hadapan umum..romantis itu ada, tapi ia disembunyikan dari manusia...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis mengenai perkongsian minuman

Post by Sponsored content Today at 9:08 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum