Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by Ibnu Sarkawi on Sat May 18, 2013 12:29 pm

Salam
Mohon Kongsi puisi2 Islamik atau terjemahan syair2 arab tentang guru
Ibnu Sarkawi
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by thtl on Sat May 18, 2013 1:12 pm

IS,

dah lewat...Hari Guru 16 Mei...
thtl
thtl
Admin
Admin

Posts : 9561
Points : 10331
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by thtl on Sat May 18, 2013 1:12 pm

puisi/syair ni Dien Kardawi...
thtl
thtl
Admin
Admin

Posts : 9561
Points : 10331
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by Ibnu Sarkawi on Sat May 18, 2013 2:59 pm

hehe ada yg sambut lewat sbb mmgu lepas ada sekolah exam..padahal x perlu sambut2 pun tp sy kena pulak disuruh melatih murid2 buat psembahan.
Ibnu Sarkawi
Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by thtl on Sat May 18, 2013 9:57 pm

baca Hadis ajelaa..saya kasi sampel:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى الصَّنْعَانِيُّ حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ رَجَاءٍ حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ جَمِيلٍ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ قَالَ
ذُكِرَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلَانِ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَالْآخَرُ عَالِمٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرَضِينَ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ صَحِيحٌ قَالَ سَمِعْت أَبَا عَمَّارٍ الْحُسَيْنَ بْنَ حُرَيْثٍ الْخُزَاعِيَّ يَقُولُ سَمِعْتُ الْفُضَيْلَ بْنَ عِيَاضٍ يَقُولُ عَالِمٌ عَامِلٌ مُعَلِّمٌ يُدْعَى كَبِيرًا فِي مَلَكُوتِ السَّمَوَاتِ

(TIRMIDZI - 2609) : Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdul A'la Ash Shan'ani telah menceritakan kepada kami Salamah bin Raja` telah menceritakan kepada kami Al Walid bin Jamil telah menceritakan kepada kami Al Qashim Abu Abdurrahman dari Abu Umamah Al Bahili ia berkata; "Dua orang disebutkan di sisi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, salah seorang adalah ahli ibadah dan yang lain seorang yang berilmu, kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Keutamaan seorang alim dari seorang abid seperti keutamaanku dari orang yang paling rendah di antara kalian, " kemudian beliau melanjutkan sabdanya: "Sesungguhnya Allah, MalaikatNya serta penduduk langit dan bumi bahkan semut yang ada di dalam sarangnya sampai ikan paus, mereka akan mendoakan untuk orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia." Abu Isa berkata; Hadits ini hasan gharib shahih. Perawi berkata; "Aku mendengar Abu 'Ammar Al Husain bin Huraits Al Khuza'I berkata; Aku mendengar Al Fudlail bin Iyadl berkata; "Seorang alim yang mengamalkan ilmunya dan mengajarkan ilmunya akan dipanggil besar oleh para Malaikat yang ada di langit." (HR Termidzi, no. 2609, kod Lidwa; Beliau menilainya hasan gharib sahih (indikasi hasan) Syaikh al-Albani menilainya sahih).
thtl
thtl
Admin
Admin

Posts : 9561
Points : 10331
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by Ad-Dien on Sun May 19, 2013 4:52 pm



Salam, asif ana tak sempat nak reka-reka ayat puitis ni.. bukanlah pandai sangat..

tapi semalam ada terbaca Sinar Harian, dalam tu ada Syair Hari Guru Ustazna A.Razak Muthalib. Cuba tengok.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
Ad-Dien
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 29
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru Empty Re: Mohon Kongsi puisi2 Islamik tentang guru

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum