Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

View previous topic View next topic Go down

Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 30, 2013 2:44 pm

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamu 'alaikum,

Saya ada terbaca terjemahan dari kitab "Talbis Iblis" tulisan Imam Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) terbitan Pustaka Al-Kautsar. Dalam mukaddimahnya Bab 2, saya melihat kerasnya pandangan beliau terhadap bid'ah, dengan cara beliau memenuhkan mukaddimahnya Bab 2 dengan atsar-atsar anti-bid'ah.

Yang peliknya, ada juga orang yang petik nama Ibnul Jauzi untuk bela "bid'ah hasanah" padahal dalam mukaddimah Bab 2 Talbis Iblis menunjukkan beliau cukup anti dengan bid'ah sekalipun yang dinyatakan "bid'ah hasanah" menurut orang-orang zaman sekarang.

Saya nak minta confirmation tentang pandangan Ibnul Jauzi berkenaan bid'ah, adakah memang seperti yang saya fikirkan, iaitu sangat keras penentangannya?


Last edited by zikrulmaut_sm on Thu May 30, 2013 10:24 pm; edited 1 time in total

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Thu May 30, 2013 3:31 pm

Mmg confirm, sbb tu di Nusantara, kitab tsb (Talbis Iblis) tidak diterjemah semuanya atau diedit supaya tidak menggugat aliran kaum Tua malaya.
Ahli hadis, muhaqqiq spt Ibn Jauzi mmg keras sebab dia adalah org yg ahli dalam Ilmu Jarah wa Ta'dil. Kalau dia watak lembut, mana boleh nak apply ilmu jarh wa ta'dil?

Kaum yg membela bid'ah hasanah juga akan quote Ibn Taymiyah dalam bab Mawlid Nabi...depa punya metod, utk menggugat pegangan kaum salafiyah, kena guna ulama' salafiyah juga...caranya cut/copy n paste

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Thu May 30, 2013 7:31 pm

Saya rasa bukan dalam muqaddimah talbis iblis, tapi dalam bab 2, beliau bawakan bab khusus tentang celaan terhadap ahli bid'ah. Ada masa saya cuba bawakannya insyaAllah.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Thu May 30, 2013 9:12 pm

Dien,
muqaddimah pun ada.

Ini isi kandungan Kitab Talbis:
Biografi Pengarang
Muqaddimah Pengarang (ini yg usyulkan oleh zsm)
Bab 1: Perintah bersama alJamaah
Bab2: Celaan terhadap Bid'ah dan Pelakunya
Bab3: mmbongkar akan fitnah Iblis dan perangcangannya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Thu May 30, 2013 10:19 pm

thtl wrote:Dien,
muqaddimah pun ada.

Ini isi kandungan Kitab Talbis:
Biografi Pengarang
Muqaddimah Pengarang (ini yg usyulkan oleh zsm)
Bab 1: Perintah bersama alJamaah
Bab2: Celaan terhadap Bid'ah dan Pelakunya
Bab3: mmbongkar akan fitnah Iblis dan perangcangannya

dalam muqaddimah ada tapi tak begitu "kaw" sangat, sebab dia nak radd habis dalam satu bab khusus, hehe Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by zikrulmaut_sm on Thu May 30, 2013 10:19 pm

afwan. yang saya maksudkan bab 2. saya terkeliru sebab dia ada di bahagian awal buku.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Fri May 31, 2013 2:27 pm

Tak yah keliru, manhaj Ibn Jauzi itu sama dgn manhaj salafiyah arab saudi, mengutuk dan mencela dgn keras akan bid'ah dan ahli bid'ah (siapa yg amalkan bid'ah)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Fri May 31, 2013 9:36 pm

thtl wrote:Tak yah keliru, manhaj Ibn Jauzi itu sama dgn manhaj salafiyah arab saudi, mengutuk dan mencela dgn keras akan bid'ah dan ahli bid'ah (siapa yg amalkan bid'ah)

saya punya pandangan mungkin agak moderate sikit tentang ini? Ini berdasarkan khulasah dan ilmu yang saya ada, mungkin berbeza pandangan Smile


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Fri May 31, 2013 9:56 pm

Dien kan tak suka gaduh-gaduh..man of peace

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Sat Jun 01, 2013 1:48 am

hehe, ustazna memang faham fi'il saya ye...

Begini, pada pandangan saya ahli bid'ah dengan pelaku bid'ah ada bezanya. Orang awam yang tiada pengetahuan tentang sunnah dan tidak tahu perbuatan mereka itu bid'ah maka saya berpendapat mereka hanya pelaku bid'ah dan belum boleh dinilai ahli bid'ah.

Berbeza jika selepas dijelaskan, dibawakan hujjah dan dalil bahawa perbuatan mereka itu bid'ah dan bercanggah dengan sunnah serta dijelaskan bagaimana amal yang sunnah namun mereka menolak dan enggan menerima sunnah bahkan terus-menerus dengan amalan bid'ah tersebut selepas dijelaskan sunnah, pada pandangan saya inilah ahli bid'ah.


khulasah pandangan saya, pelaku bid'ah tak semestinya ahli bid'ah, ahli bid'ah sudah tentu dia pelaku bid'ah. Smile

Ini pandangan yang saya fikir adil (mungkin berbeza dengan yg lain, asif)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Sat Jun 01, 2013 9:46 am

Dien kena sanggup berdepan dgn TG al-Banjari al-Makki..kalau camtu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Sun Jun 02, 2013 7:16 pm

thtl wrote:Dien kena sanggup berdepan dgn TG al-Banjari al-Makki..kalau camtu

limaza?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Sun Jun 02, 2013 7:37 pm

ia menepati definasi yg Dien kasi:

ahli bid'ah vs pelaku bid'ah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Sun Jun 02, 2013 9:06 pm

thtl wrote:ia menepati definasi yg Dien kasi:

ahli bid'ah vs pelaku bid'ah

maksudnya? saya kena jelaskan pd orang tentang salah faham ahl bid'ah dengan perbuatan bid'ah ?

masih tak arif lagi ustaz...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Sun Jun 02, 2013 11:12 pm

camna nak berdepan dgn fenomena al-Banjari al-Makki?

Dien kenai ka dia ni sapa?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by zikrulmaut_sm on Mon Jun 03, 2013 12:42 am

emm.. syaikh, saya pun kurang jelas kaitannya dengan TG Albanjari Almakki. hehehe Razz

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by thtl on Mon Jun 03, 2013 9:02 am

saya suruh pikir je berdasarkan definasi Dien...

di manakah letaknya TG al banjari dalam definasi Dien tu

kalau masih keliru, cuba follow dakwah TG tsb dari A sampai Z..apa yg dia buat dalam mengangkat sunnah di Malaysia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Ad-Dien on Mon Jun 03, 2013 8:05 pm

insyaAllah akan ana usahakan perlahan-perlahan, disini ada je ahl tasawuf, perlahan-lahan kami diskusi dan taqrib, bincang dengan ilmu dan akhlak, Alhamdulillah ramai boleh terima

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pandangan Ibnul Jauzi (bukan Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah) tentang bid'ah

Post by Sponsored content Today at 2:56 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum