Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by ummuyaser on Thu Jan 05, 2012 10:04 am

First topic message reminder :

Saya jumpa artikel ini di AFN dan saya tak nampak pun Sheikh TH komen tentang pandangan ni. Di dalamnya ada menyatakan Salafi Hijazi dan Salafi Haraki dsb. Mengapa kah mereka tidak sefahaman dan ada yang menuduh Ikhwan Muslimin sesat?


Bismillah Ar-rahmaan Ar-rahiim.

Tidak bisa di pungkiri dengan alasan apapun bahwa untuk mendapatkan kemurnian Agama Islam, haruslah mengikuti pemahaman salafus shalih, dalam hal ini sungguh sudah sangat di maklumi. Dan tidak perlu pula berhujan Ayat bergerimis Hadis dalam mendukung keyakinan ini. Namun metode mundur ke belakang itu bukan berarti menghambat langkah ke depan Ummat Islam untuk menyongsong masa depan dengan kehidupan yang terus bergelombang, beragam dan berubah.


Kalau langsung mengikuti pemahaman para salafush sholeh, apakah dengan jalan memutus mata rantai keilmuan para ‘Ulama sebagai pemegang tongkat estafet Risalah Nabi Muammad Shollallaah ‘alaih Wa Sallam akan menghantarkan kita ke Pemahamannya Mereka? lalu apa fungsinya imam 4 mazhab tersebut? apakah langsung merujuk kepada para sahabat, tanpa mengikuti mazhab-mazhab yang ada, dengan membaca saja hadits-hadits yang diriwayatkan oleh para sahabat, kemudian langsung bisa diamalkan?? Dengan tanpa memiliki ilmu yang cukup untuk menarik hukum dari hadist-hadist yang sekian banyak, juga tidak mampu membedakan mana hadist shahih, hadist dhaif dan hadist mungkar? Mampukah anda? Kalau anda tidak mampu, maka gunakanlah hasil penelitian para imam mazhab tersebut. Kemudian berlanjut ke generasi penerusnya yang menerima pengajaran dengan mata rantai yang tidak terputus.


Apakah dengan begitu, sama saja kita tidak mengikuti pendapat para sahabat dong? Kita jadinya mengikuti pendapat para imam tersebut. Jangan salah sangka dulu!!! Tahukah anda ? bagaimana para imam mazhab itu menghasilkan hukum-hukum Islam? Mereka menghasilkan hukum-hukum Islam setelah membaca, menganalisa ribuan hadist-hadist yang diriwayatkan oleh para sahabat serta meneliti pandangan-pandangan para sahabat. Jadi sebenarnya kita mengikuti manhaj salaf juga dengan menggunakan hukum-hukum dari imam-imam mazhab tersebut.Yang tidak dikatakan mengikuti manhaj salaf adalah mengerjakan suatu amalan baik aqidah , ibadah ataupun akhlak, yang tidak ada dasarnya dalam al-Qur’an dan as-Sunnah.

Takutlah akan perpecahan! Walaupun tidak diragukan lagi ikhwah As-Salafiyyun adalah kelompok yang sangat memperjuangkan wacana keIslaman yang dekat dengan Salafu al Sholih (dengan caranya sendiri), tetapi permasalahan mereka sama seperti kelompok lainnya.. Sehingga Salafi mempunyai ciri khusus dengan manhaj yang secara global berpijak kepada prinsip-prinsip seperti apa yang di sampaikan oleh Syaih Al Qordlowi (Beliau sendiri juga di hujat oleh salafi yang lain, klik www.hudzaifah.org/Article205.phtml) sebagai berikut :

1. Berpegang pada nas-nas yang sahih, bukan bertaqlid atau mengutamakan pendapat para ahli, tokoh maupun ulama’ mengatasi nas yang jelas.
2. Mengembalikan masalah-masalah “mutasyabihat” (yang kurang jelas) kepada masalah “muhkamat” (yang pasti dan tegas). Dan mengembalikan masalah yang zhanni kepada yang qath’i.
3. Memahami kasus-kasus furu’ (ranting) dan juz’i (tidak prinsipal), dalam kerangka prinsip dan masalah fundamental.
4. Menyerukan “ijtihad” dan pembaruan (Tajdid). Memerangi “taqlid” dan kebekuan.
5. Mengajak untuk beriltizam (memegang teguh) dengan akhlak Islamiah, bukan meniru perlakuan jahiliyah.
6. Dalam masalah fiqh, berorientasi pada “kemudahan” (fiqh taysir) dan bukan “mempersulit” .
7. Dalam hal tarbiyyah dan tasfiyyah, lebih menggemari pemberian motivasi dan bukan menakut-nakuti.
8. Dalam bidang aqidah, lebih menekankan penanaman keyakinan, bukan dengan perdebatan panjang yang tidak menambahkan iman.
9. Dalam masalah Ibadah, lebih mementingkan jiwa ibadah, bukan sifat formalitasnya.
10. Menekankan sikap “ittiba’” (mengikuti nas) dalam masalah agama. Dan menanamkan semangat “ikhtira’” (kreatifitas dan daya cipta) dalam masalah kehidupan duniawi yang memerlukan akal yang bebas lagi merdeka.


Sebagian individu kelompok ini saling menyesatkan, membid’ahkan, dan memfasikkan, mensyirikkan dan mengkafirkan. Fenomena ini muncul, dan sudah menjadi rahasia umum bahwa dengan cara pandang yang jumud dan kaku, mengakibatkan bercerai berainya Manhaj itu menjadi beberapa kelompok :
Salafy Ikhwani merupakan gerakan tajdid haraki yang paling besar dalam sejarah Islam yang dicetuskan oleh gagasan Rashid Ridha-Hasan al-Banna-al-Qardhawi. Sedangkan manhaj salafi hijaz adalah gagasan tajdid tauhid yang dikepalai oleh Imam Muhammad bin Baz, Ibn Uthaimiin, al-Albani, dan Yemeni connection (syaikh Muqbil).


Walaupun aqidah mereka sama, mereka berbeda pendekatan dalam beberapa isu yaitu dalam masalah pengisolasian terhadap “pelaku bid’ah”, sikap terhadap politik dan sikap terhadap gerakan Islam lainnya.
Salafi Yamani cenderung kaku dalam menyikapi yang di Anggapnya pelaku bid’ah. Mereka sering bentrok dengan masyarakat-masyarakat dan tokoh-tokoh agama setempat. Berbeda dengan salafi Haraki yang memilih cara berhikmah untuk memberantas bid’ah dalam masyarakat.
Dalam persoalan politik, Salafi Yamani memandang keterlibatan dalam semua proses politik praktis seperti pemilihan umum sebagai sebuah bid’ah dan penyimpangan. Berbeda dengan Salafi Haraki yang cenderung menganggap masalah ini sebagai persoalan ijtihadiyah belaka.


Jika Salafi Haraki cenderung moderat dalam menyikapi gerakan lain, maka Salafi Yamani dikenal sangat ekstrim bahkan sering tanpa kompromi sama sekali. Contohnya Salafi Yamani menjadikan Ikhwanul Muslimin sebagai musuh utama mereka. Kebencian terhadap Ikhwanul Muslimin mencuat seiring bermulanya Perang Teluk bagian pertama. Mereka mengkritik karya-karya tokoh Ikhwan seperti Sayyid Qutbh. Mereka juga mencela dengan keras Dr. Yusuf al-Qaradhawy dengan menyebutnya sebagai musuh Allah, Yusuf sang penggunting syariat islam, dll.


Dalam bersikap terhadap pemerintah, Salafi Yamani menganggap setiap tindakan atau upaya yang dianggap ingin menggoyang pemerintahan yang sah adalah Khawarij, bughat atau semacamnya. Sebagai konsekwensi dari prinsip ini, maka muncul kesan bahwa kaum Salafi Yamani cenderung enggan melontarkan kritik terhadap pemerintah.
Itulah beberapa sebab yang membuat gerakan Salafi dicap gerakan yang ekstrim, karena orang hanya melihat gerakan Salafi Yamani yang cenderung kaku menghadapi masyarakat dan gerakan-gerakan Islam lainnya. Bukan itu saja, gerakan Salafi Yamani sering mengkritik gerakan Salafi Haraki, yang menimbulkan kesan kepada orang luar bahwa gerakan Salafi itu pun berpecah belah (Tapi memang kenyataannya begitu!!)


Selain Salafi Yamani dan Salafi Haraki, ada juga yang disebut Salafi Jihadi. Ini berangkat dari tidak semua Salafi tertarik dengan jihad. Salafi Jihadi adalah salafi yang mencintai jihad dan beramal dengan jihad, misalnya gerakan Al-Qaeda dan pihak-pihak mujahidin di Afghanistan serta di Iraq dan Chechnya. Mereka inilah yang sering dirujuk oleh media-media massa pembenci jihad sebagai “teroris”. Menurut Hamas pimpinan Jundu Ansharullah tewas dengan meledakkan dirinya sendiri sewaktu rumahnya diserbu oleh polisi Hamas.
Kemudian gerakan salafi indonesia justru semakin membingungkan orang awam dengan Manhaj Salaf itu sendiri, Anda bisa buktikan perpecahan dan penyesatan antar salafi sendiri manakala Anda duduk di majlis-majlis, simposium, bedah-bedah buku, note dalam facebook, Artikel Message dari sebuah grup di facebook, kuliah singkat dan pengajian-pengajian mereka. Anda dengan mudah pula menemukan perpecahan itu dalam buku-buku dan artikelnya. Apa yang tersaji dalam berbagai blog dan website justru semakin memperuncing pertengkaran internal di kalangn salafi!!!


Ketika Anda duduk di Majlis Salafy Turotsi, ustadz-ustadz As-sofwah bilang haram hukumnya bermajelis dan bertalim dengan salafy yamani.
Ketika Anda bermujalasah dengan Salafy Wahdah Islamiyyah, pemuka-pemuka salafy wahdah bilang salafiyyin aliran turotsi itu hizbi antek PKS dan ikhwanul muslimin yang termasuk 72 golongan yang masuk neraka jahanam. Anda akan tercengang jika membaca ini sunnisalafi.blogspot.c...fidhi.html


Ketika Anda hadir ditaklim salafy geng Salafy Sururi, ustadz-ustadznya bilang kalau salafy wahdah islamiyyah adalah khawarij anjing-anjing neraka (kilaabun-naar) yang menggunakan sistem marhala.
Ketika Anda ngopi bareng bersama salafy yamani, rabi-rabi salafy yamaninya bilang kalau salafy sururi, salafy haroki, salafy turotsi, salafy ghuroba, salafy wahdah islamiyyah, salafy MTA, salafy persis, salafy ikhwani, salafy hadadi, salafy turoby bukanlah salafy tapi salaf-i (salafi imitasi) yang khawarij, bidah dan hizbi.


Jafar Umar Thalib (salafy ghuroba) bilang kalau Abdul Hakim Abdat ( salafy turotsi) itu ustadz otodidak yang pakar hadas (najis) bukan pakar hadis.
Muhamad Umar As Seweed (salafy yamani) bilang kalau Jafar Umar Thalib itu ahli bidah dan khawarij. bahkan komplotan as seweed bikin buku dengan judul ” Pedang Tertuju di Leher Jafar Umar Thalib” yang artinya Jafar Umar Thalib halal dibunuh. Dia juga berseteru dengan salafi Al Sofwah, Klik juga disini www.salafy.or.id/print...rtikel=557 dan www.scribd.com/doc/122...n-AlSofwah


Abdul Hakim Abdat (salafy turotsi) bilang kalau salafy Wahdah Islamiyyah itu sesat menyesatkan dan melakukan dosa besar (hanya) dengan mendirikan yayasan/organisasi.oragnisasi adalah hizbi. Salafi ini juga di annggap sesat yang lain, sehingga sampai terbit buku “NASIHAT ILMIAH UNTUK WAHDAH ISLAMIYYAH” klik disini ashthy.wordpress.com/
Salafy Wahdah Islamiyyah bilang kalau kalau salafy Yamani dan Abdul Hakim Abdat itu salaf-salafy primitif dan terbelakang yang hanya cocok hidup di jaman purba atau pra sejarah.


Perpecahan salafi menjadi beberapa kelompok antara lain: kelompok Al-Sofwah & Al-Haramain Jakarta; Imam Bukhari Solo, Al-Furqan Gresik, Islamic Center Bin Baaz & Jamilurahman As-Salafy Jogya; FKAWJ & Lasykar Jihad Jakarta; Dhiyaus Sunnah Cirebon. Ini belum termasuk kelompok salafi yang telah ditahdzir dan kemudian taubat, tetapi tidak bergabung dengan salafi “asli” dan membentuk kelompok-kelompok sendiri.

Jadi, Salafy Mana Yang Kamu Pilih? Jika memang Salafi adalah satu-satunya Alfirqoh manshuroh, di Salafi mana kita harus mempertaruhkan harapan surga dan selamat dari kesesatan???

Orang awam yang baru mengenal salafi menjadi kebingungan, bagaimana mungkin satu golongan yang meyakini selamat dan masuk syurga, tetapi secara internal mereka sendiri berpecah belah. Lantas mana golongan salafi yang asli, yang selamat dan masuk syurga itu? Kembali kepada kaidah yang diyakini salafi: “Kebenaran hanya satu sedangkan kesesatan jumlahnya banyak sekali”, maka berarti salah satu salafi saja yang asli dan yang lain sesat dan bid’ah, atau bisa jadi semuanya salafi palsu!

Jangan-jangan atas semua perpecahan itu kemudian ada ungkapan : “sudah terlalu lama firqoh salafy dari apapun alirannya dan sektenya melukai umat islam, melukai ahlus-sunnah, melukai ahlu atsar dengan gaya-gayanya yang egomaniak. mungkin sekarang tiba saatnya pembalasan dari Allah ‘Azza wa Jalla”.


Semoga bermanfaat.

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts: 456
Points: 570
Join date: 24/11/2011
Location: Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down


Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Thu Jun 21, 2012 11:46 pm

bila bergabung, setiap firqah (jim, isma, haluan dan ikram) mahukan pembahagian slot majlis syura dan kepimpinan dalam struktur organisasi yg baru (Ikram) yg memuaskan hati mereka. Ini macam pembahagian kerusi dalam PRU antara komponen party... Maka bila empat kumpulan nak bergabung dalam ikram, depa tak puas hati dgn pembahagian kerusi tsb...

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by ummuyaser on Thu Jun 21, 2012 11:57 pm


Oo...tamak kuasa lah nii....atau sombong rasa diri lebih dari orang lain...

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts: 456
Join date: 24/11/2011

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Ad-Dien on Fri Jun 22, 2012 3:50 am

abu_aisyah wrote:agak2 sheikh,boleh tak bukak topik baru mengenai gerakan2 ni?mgkin ramai yg tahu pasal perkara2 ni tp segeintir yg tak tahu cm ana ni berminat nak tahu ke kene rajin searching2 dulu baru asking2?hehe Smile Smile

Boleh .Silakan..ada topik khusus dalam bab Firqah dan aliran-aliran islam..open tread disitu

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3814
Join date: 25/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by abu_aisyah on Fri Jun 22, 2012 11:43 am

hehe..tak tahu nak start ape.tp dah ade dah tu diskusi pasal gerakan2 ni.ana nak cari2 jugak info2 nama2 yg disebut tu.so,semuanya gerakan yg terlibat dengan IM ya?macamana dengan ABIM?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 719
Points: 922
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Fri Jun 22, 2012 7:18 pm

ABIM?

Abim=anwar bin ibrahim..
Laughing

harakah milik DSAI..

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by ummuyaser on Fri Jun 22, 2012 7:33 pm

thtl wrote:ABIM?

Abim=anwar bin ibrahim..
Laughing

harakah milik DSAI..
Kalau ISMA, Haluan, IKRAM ambil manhaj dari IM dan di bawah seliaan IM, ABIM ambil manhaj dari siapa ye?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts: 456
Points: 570
Join date: 24/11/2011
Location: Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Fri Jun 22, 2012 8:36 pm

manhaj IM juga, tapi mereka tidak mahu dipengaruhi oleh IM Alami dari segi dasar dan pentadbirannya. IM dianggap sebagai rakan bukan sebagai payung.

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by abu_aisyah on Sat Jun 23, 2012 12:11 am

tp dulu ana sekolah abim,blajar sifat 20. Smile

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 719
Points: 922
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 12:57 am

silabus bergantung kpd Naqeeb
kalau naqib sifat 20, maka sifat 20ler yg dia ajar anak usrahnya

hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by abu_aisyah on Sat Jun 23, 2012 1:04 am

tp ni sekolah,sekolah agama tahfiz abim-terkenal dengan sampin bewarna purplenye.hehe.naqib utk sekolah ke maksudnya?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 719
Points: 922
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 4:19 am

Mudir sekolah tu adalah asyairah totok, tapi ahli abim...sebab abim tak kisah ke atas ahlinya nak ikut akidah salaf atau asyairah atau tareqat...

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Ad-Dien on Sat Jun 23, 2012 11:47 am



Abim straight sikit kan berbanding Ikram? Ikram macam aliran lembut..hehe..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3814
Points: 4130
Join date: 25/11/2011
Age: 23
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by ummuyaser on Sat Jun 23, 2012 2:07 pm

thtl wrote:Mudir sekolah tu adalah asyairah totok, tapi ahli abim...sebab abim tak kisah ke atas ahlinya nak ikut akidah salaf atau asyairah atau tareqat...

Patut la orang kuat ABIM NS geng Tarikat....

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts: 456
Points: 570
Join date: 24/11/2011
Location: Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 2:31 pm

dien.,

enta guna neraca mana nak kata abim straight dan ikram lembut? hehehe

cuba lihat mantan CEO abim

1. DSAI
2. Dr Siddiq Fadhil
3. Dr Nur Manuty
4. Ahmad Azam
5. Dr Yusri
6. Dr Muhammad Razak

dan sekarang
7. akh Amidi

Ikram:
CEO pertama: DR Farid

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 2:40 pm

UY,

mantan CEO Abim kot...sekarang NC Universitas as-Sofa, Yayasan as-Sofa N9

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by abu_aisyah on Sat Jun 23, 2012 2:42 pm

ustzah ana lembut2 je dulu dien. Smile

sheikh thtl,
-so abim ni terbuka dari segi manhaj akidah?yg lain2 (ikram,isma,dll)tu salaf lah ye?ke dasar sahaja,tp bergantung naqib masing2?

-em,dr el muhammady pun ada kene mngena dengan abim ka?

-HTM takda kene mengenakan dengan gerakan2 ni?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 719
Points: 922
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 3:48 pm

abim dan team IM ni semuanya terbuka dalam dua metod belajar akidah dan madzhab fiqih. semua terpulang kpd Naqeeb.
tapi kalau kita lihat pemikiran DYQ, ternyata, IM favour metod salafi dalam akidah dan fiqh sunnah dalam fiqh (fiqh berdasarkan hadis)

Dr el-Muhammady asal tareqat pondok Tal Tujuh kelantan, tapi adiknya Dr Abd Halim el-Muhammadi merupakan Exco ABIM

HTM mmg ada kaitan dgn IM, di mana pendirinya, Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani yang berasal dari Palestina ketika menuntut di Azhar, pernah menemui syaikh Hasan al-Banna dan hadir pada program-program IM di Egypt. Tapi bila dia balik ke Palestine, dia menubuhkan HT. Idea HT sama dgn IM, cuma starting point dia reverse cara IM. Jika IM, Down >Top strategy, tapi, HT dia guna strategi, Top>Down

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by abu_aisyah on Sat Jun 23, 2012 5:35 pm

-ooo,patutlah awal2 enta kata klu dh kenal manhaj salaf,susah nak join dan ni lah sbbnya gerakan seperti ini tidak diterima setengah mereka yg salaf?krn campur aduk pengangan akidah.

-jadi,kenapa HTM selalu dihentam?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts: 719
Points: 922
Join date: 03/06/2012
Age: 27
Location: bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 6:24 pm

Bukan HTM aje dihantam, tapi Brotherhood pun lagi kena hantam, diharamkan di Egypt hingga kini, haram juga di KSA..kat Malaysia pun underground hehehe

sebab keduanya, brotherhood dan HTM, depa nak revive Islamic states, syariah dan khilafate.

PAS pun kena hentam, sebab nak tegakkan syariah dan Islamic state

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by zikrulmaut_sm on Sat Jun 23, 2012 6:35 pm

abu_aisyah wrote:-ooo,patutlah awal2 enta kata klu dh kenal manhaj salaf,susah nak join dan ni lah sbbnya gerakan seperti ini tidak diterima setengah mereka yg salaf?krn campur aduk pengangan akidah.

-jadi,kenapa HTM selalu dihentam?

Hassan al-Banna menyatakan bahawa IM adalah dakwah salafiyyah, tarekat sunniyah, dll. heheh

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts: 505
Points: 753
Join date: 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 8:50 pm

dien kena kaji manhaj akidah geng Haluan...based depa kat peghlih

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by zikrulmaut_sm on Sat Jun 23, 2012 8:52 pm

mungkin seperti yang syeikh thtl cakap, terpulang pada naqib nak macam mana. sebab tu asyariah pun boleh ada.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts: 505
Points: 753
Join date: 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sat Jun 23, 2012 8:56 pm

asas penyatuan ada dituang dalam Usyul Asyrin al-Banna...cuba dien kaji...ada tak pasal akidah salafiyah dan asya'irah kat situ...

thtl
Admin
Admin

Posts: 8296
Points: 8931
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Page 2 of 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum