Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Go down

Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by ummuyaser on Thu Jan 05, 2012 5:04 am

First topic message reminder :

Saya jumpa artikel ini di AFN dan saya tak nampak pun Sheikh TH komen tentang pandangan ni. Di dalamnya ada menyatakan Salafi Hijazi dan Salafi Haraki dsb. Mengapa kah mereka tidak sefahaman dan ada yang menuduh Ikhwan Muslimin sesat?


Bismillah Ar-rahmaan Ar-rahiim.

Tidak bisa di pungkiri dengan alasan apapun bahwa untuk mendapatkan kemurnian Agama Islam, haruslah mengikuti pemahaman salafus shalih, dalam hal ini sungguh sudah sangat di maklumi. Dan tidak perlu pula berhujan Ayat bergerimis Hadis dalam mendukung keyakinan ini. Namun metode mundur ke belakang itu bukan berarti menghambat langkah ke depan Ummat Islam untuk menyongsong masa depan dengan kehidupan yang terus bergelombang, beragam dan berubah.


Kalau langsung mengikuti pemahaman para salafush sholeh, apakah dengan jalan memutus mata rantai keilmuan para ‘Ulama sebagai pemegang tongkat estafet Risalah Nabi Muammad Shollallaah ‘alaih Wa Sallam akan menghantarkan kita ke Pemahamannya Mereka? lalu apa fungsinya imam 4 mazhab tersebut? apakah langsung merujuk kepada para sahabat, tanpa mengikuti mazhab-mazhab yang ada, dengan membaca saja hadits-hadits yang diriwayatkan oleh para sahabat, kemudian langsung bisa diamalkan?? Dengan tanpa memiliki ilmu yang cukup untuk menarik hukum dari hadist-hadist yang sekian banyak, juga tidak mampu membedakan mana hadist shahih, hadist dhaif dan hadist mungkar? Mampukah anda? Kalau anda tidak mampu, maka gunakanlah hasil penelitian para imam mazhab tersebut. Kemudian berlanjut ke generasi penerusnya yang menerima pengajaran dengan mata rantai yang tidak terputus.


Apakah dengan begitu, sama saja kita tidak mengikuti pendapat para sahabat dong? Kita jadinya mengikuti pendapat para imam tersebut. Jangan salah sangka dulu!!! Tahukah anda ? bagaimana para imam mazhab itu menghasilkan hukum-hukum Islam? Mereka menghasilkan hukum-hukum Islam setelah membaca, menganalisa ribuan hadist-hadist yang diriwayatkan oleh para sahabat serta meneliti pandangan-pandangan para sahabat. Jadi sebenarnya kita mengikuti manhaj salaf juga dengan menggunakan hukum-hukum dari imam-imam mazhab tersebut.Yang tidak dikatakan mengikuti manhaj salaf adalah mengerjakan suatu amalan baik aqidah , ibadah ataupun akhlak, yang tidak ada dasarnya dalam al-Qur’an dan as-Sunnah.

Takutlah akan perpecahan! Walaupun tidak diragukan lagi ikhwah As-Salafiyyun adalah kelompok yang sangat memperjuangkan wacana keIslaman yang dekat dengan Salafu al Sholih (dengan caranya sendiri), tetapi permasalahan mereka sama seperti kelompok lainnya.. Sehingga Salafi mempunyai ciri khusus dengan manhaj yang secara global berpijak kepada prinsip-prinsip seperti apa yang di sampaikan oleh Syaih Al Qordlowi (Beliau sendiri juga di hujat oleh salafi yang lain, klik www.hudzaifah.org/Article205.phtml) sebagai berikut :

1. Berpegang pada nas-nas yang sahih, bukan bertaqlid atau mengutamakan pendapat para ahli, tokoh maupun ulama’ mengatasi nas yang jelas.
2. Mengembalikan masalah-masalah “mutasyabihat” (yang kurang jelas) kepada masalah “muhkamat” (yang pasti dan tegas). Dan mengembalikan masalah yang zhanni kepada yang qath’i.
3. Memahami kasus-kasus furu’ (ranting) dan juz’i (tidak prinsipal), dalam kerangka prinsip dan masalah fundamental.
4. Menyerukan “ijtihad” dan pembaruan (Tajdid). Memerangi “taqlid” dan kebekuan.
5. Mengajak untuk beriltizam (memegang teguh) dengan akhlak Islamiah, bukan meniru perlakuan jahiliyah.
6. Dalam masalah fiqh, berorientasi pada “kemudahan” (fiqh taysir) dan bukan “mempersulit” .
7. Dalam hal tarbiyyah dan tasfiyyah, lebih menggemari pemberian motivasi dan bukan menakut-nakuti.
8. Dalam bidang aqidah, lebih menekankan penanaman keyakinan, bukan dengan perdebatan panjang yang tidak menambahkan iman.
9. Dalam masalah Ibadah, lebih mementingkan jiwa ibadah, bukan sifat formalitasnya.
10. Menekankan sikap “ittiba’” (mengikuti nas) dalam masalah agama. Dan menanamkan semangat “ikhtira’” (kreatifitas dan daya cipta) dalam masalah kehidupan duniawi yang memerlukan akal yang bebas lagi merdeka.


Sebagian individu kelompok ini saling menyesatkan, membid’ahkan, dan memfasikkan, mensyirikkan dan mengkafirkan. Fenomena ini muncul, dan sudah menjadi rahasia umum bahwa dengan cara pandang yang jumud dan kaku, mengakibatkan bercerai berainya Manhaj itu menjadi beberapa kelompok :
Salafy Ikhwani merupakan gerakan tajdid haraki yang paling besar dalam sejarah Islam yang dicetuskan oleh gagasan Rashid Ridha-Hasan al-Banna-al-Qardhawi. Sedangkan manhaj salafi hijaz adalah gagasan tajdid tauhid yang dikepalai oleh Imam Muhammad bin Baz, Ibn Uthaimiin, al-Albani, dan Yemeni connection (syaikh Muqbil).


Walaupun aqidah mereka sama, mereka berbeda pendekatan dalam beberapa isu yaitu dalam masalah pengisolasian terhadap “pelaku bid’ah”, sikap terhadap politik dan sikap terhadap gerakan Islam lainnya.
Salafi Yamani cenderung kaku dalam menyikapi yang di Anggapnya pelaku bid’ah. Mereka sering bentrok dengan masyarakat-masyarakat dan tokoh-tokoh agama setempat. Berbeda dengan salafi Haraki yang memilih cara berhikmah untuk memberantas bid’ah dalam masyarakat.
Dalam persoalan politik, Salafi Yamani memandang keterlibatan dalam semua proses politik praktis seperti pemilihan umum sebagai sebuah bid’ah dan penyimpangan. Berbeda dengan Salafi Haraki yang cenderung menganggap masalah ini sebagai persoalan ijtihadiyah belaka.


Jika Salafi Haraki cenderung moderat dalam menyikapi gerakan lain, maka Salafi Yamani dikenal sangat ekstrim bahkan sering tanpa kompromi sama sekali. Contohnya Salafi Yamani menjadikan Ikhwanul Muslimin sebagai musuh utama mereka. Kebencian terhadap Ikhwanul Muslimin mencuat seiring bermulanya Perang Teluk bagian pertama. Mereka mengkritik karya-karya tokoh Ikhwan seperti Sayyid Qutbh. Mereka juga mencela dengan keras Dr. Yusuf al-Qaradhawy dengan menyebutnya sebagai musuh Allah, Yusuf sang penggunting syariat islam, dll.


Dalam bersikap terhadap pemerintah, Salafi Yamani menganggap setiap tindakan atau upaya yang dianggap ingin menggoyang pemerintahan yang sah adalah Khawarij, bughat atau semacamnya. Sebagai konsekwensi dari prinsip ini, maka muncul kesan bahwa kaum Salafi Yamani cenderung enggan melontarkan kritik terhadap pemerintah.
Itulah beberapa sebab yang membuat gerakan Salafi dicap gerakan yang ekstrim, karena orang hanya melihat gerakan Salafi Yamani yang cenderung kaku menghadapi masyarakat dan gerakan-gerakan Islam lainnya. Bukan itu saja, gerakan Salafi Yamani sering mengkritik gerakan Salafi Haraki, yang menimbulkan kesan kepada orang luar bahwa gerakan Salafi itu pun berpecah belah (Tapi memang kenyataannya begitu!!)


Selain Salafi Yamani dan Salafi Haraki, ada juga yang disebut Salafi Jihadi. Ini berangkat dari tidak semua Salafi tertarik dengan jihad. Salafi Jihadi adalah salafi yang mencintai jihad dan beramal dengan jihad, misalnya gerakan Al-Qaeda dan pihak-pihak mujahidin di Afghanistan serta di Iraq dan Chechnya. Mereka inilah yang sering dirujuk oleh media-media massa pembenci jihad sebagai “teroris”. Menurut Hamas pimpinan Jundu Ansharullah tewas dengan meledakkan dirinya sendiri sewaktu rumahnya diserbu oleh polisi Hamas.
Kemudian gerakan salafi indonesia justru semakin membingungkan orang awam dengan Manhaj Salaf itu sendiri, Anda bisa buktikan perpecahan dan penyesatan antar salafi sendiri manakala Anda duduk di majlis-majlis, simposium, bedah-bedah buku, note dalam facebook, Artikel Message dari sebuah grup di facebook, kuliah singkat dan pengajian-pengajian mereka. Anda dengan mudah pula menemukan perpecahan itu dalam buku-buku dan artikelnya. Apa yang tersaji dalam berbagai blog dan website justru semakin memperuncing pertengkaran internal di kalangn salafi!!!


Ketika Anda duduk di Majlis Salafy Turotsi, ustadz-ustadz As-sofwah bilang haram hukumnya bermajelis dan bertalim dengan salafy yamani.
Ketika Anda bermujalasah dengan Salafy Wahdah Islamiyyah, pemuka-pemuka salafy wahdah bilang salafiyyin aliran turotsi itu hizbi antek PKS dan ikhwanul muslimin yang termasuk 72 golongan yang masuk neraka jahanam. Anda akan tercengang jika membaca ini sunnisalafi.blogspot.c...fidhi.html


Ketika Anda hadir ditaklim salafy geng Salafy Sururi, ustadz-ustadznya bilang kalau salafy wahdah islamiyyah adalah khawarij anjing-anjing neraka (kilaabun-naar) yang menggunakan sistem marhala.
Ketika Anda ngopi bareng bersama salafy yamani, rabi-rabi salafy yamaninya bilang kalau salafy sururi, salafy haroki, salafy turotsi, salafy ghuroba, salafy wahdah islamiyyah, salafy MTA, salafy persis, salafy ikhwani, salafy hadadi, salafy turoby bukanlah salafy tapi salaf-i (salafi imitasi) yang khawarij, bidah dan hizbi.


Jafar Umar Thalib (salafy ghuroba) bilang kalau Abdul Hakim Abdat ( salafy turotsi) itu ustadz otodidak yang pakar hadas (najis) bukan pakar hadis.
Muhamad Umar As Seweed (salafy yamani) bilang kalau Jafar Umar Thalib itu ahli bidah dan khawarij. bahkan komplotan as seweed bikin buku dengan judul ” Pedang Tertuju di Leher Jafar Umar Thalib” yang artinya Jafar Umar Thalib halal dibunuh. Dia juga berseteru dengan salafi Al Sofwah, Klik juga disini www.salafy.or.id/print...rtikel=557 dan www.scribd.com/doc/122...n-AlSofwah


Abdul Hakim Abdat (salafy turotsi) bilang kalau salafy Wahdah Islamiyyah itu sesat menyesatkan dan melakukan dosa besar (hanya) dengan mendirikan yayasan/organisasi.oragnisasi adalah hizbi. Salafi ini juga di annggap sesat yang lain, sehingga sampai terbit buku “NASIHAT ILMIAH UNTUK WAHDAH ISLAMIYYAH” klik disini ashthy.wordpress.com/
Salafy Wahdah Islamiyyah bilang kalau kalau salafy Yamani dan Abdul Hakim Abdat itu salaf-salafy primitif dan terbelakang yang hanya cocok hidup di jaman purba atau pra sejarah.


Perpecahan salafi menjadi beberapa kelompok antara lain: kelompok Al-Sofwah & Al-Haramain Jakarta; Imam Bukhari Solo, Al-Furqan Gresik, Islamic Center Bin Baaz & Jamilurahman As-Salafy Jogya; FKAWJ & Lasykar Jihad Jakarta; Dhiyaus Sunnah Cirebon. Ini belum termasuk kelompok salafi yang telah ditahdzir dan kemudian taubat, tetapi tidak bergabung dengan salafi “asli” dan membentuk kelompok-kelompok sendiri.

Jadi, Salafy Mana Yang Kamu Pilih? Jika memang Salafi adalah satu-satunya Alfirqoh manshuroh, di Salafi mana kita harus mempertaruhkan harapan surga dan selamat dari kesesatan???

Orang awam yang baru mengenal salafi menjadi kebingungan, bagaimana mungkin satu golongan yang meyakini selamat dan masuk syurga, tetapi secara internal mereka sendiri berpecah belah. Lantas mana golongan salafi yang asli, yang selamat dan masuk syurga itu? Kembali kepada kaidah yang diyakini salafi: “Kebenaran hanya satu sedangkan kesesatan jumlahnya banyak sekali”, maka berarti salah satu salafi saja yang asli dan yang lain sesat dan bid’ah, atau bisa jadi semuanya salafi palsu!

Jangan-jangan atas semua perpecahan itu kemudian ada ungkapan : “sudah terlalu lama firqoh salafy dari apapun alirannya dan sektenya melukai umat islam, melukai ahlus-sunnah, melukai ahlu atsar dengan gaya-gayanya yang egomaniak. mungkin sekarang tiba saatnya pembalasan dari Allah ‘Azza wa Jalla”.


Semoga bermanfaat.

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down


Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Tue Jun 26, 2012 9:11 pm

di Jazan, tak ada apa-apa pun...depa cool je.
Tapi akhbar2 saudi nampak sokongan bahkan Raja Abdullah al-Saud antara yang paling awal menghantar ucapan tahniah kpd Pres Morsi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Adl on Sun Jul 22, 2012 10:33 am

abu_aisyah wrote:sewaktu mula2 menjadi pencari ilmu,ana dihidangkan dengan buku akidatun najin/durus samin.sewaktu itu,guru ana tu ada menyebut perkataan salafi/salafi tanpa sekali pun dari sudut negarif.lama2,kita mencari...lalu diperkenalkan dengan manhaj salaf.masa tu rasa lebih 'rilex' dan sudah berada diruang yg amat betul.tp lama2,ana lihat guru2 saling berbeza pendapat. tp kita diajar guru2 tidak maksum dan jangan taksub.makin lama,berbeza pendapat tu nampak macam parah.sedangkan sewaktu mengaji manhaj khalaf,tidak pernah ditemukan dengan situasi ini (balik kepada artikel asal+beberapa rentetan diskusi+dll).

Satu pengalaman dan perasaan yang sama yang saya lalui (yang diboldkan). Yg paling menyedihkan adalah yg diwarnakan merah.

Apa yang sy perhatikan kebelakangan ini… seolah-olah golongan sunnah @ manhaj salafulsoleh langsung tidak mendapat tempat di masyarakat kita. Amalan2 “syubhah” makin menjadi2 dan terus subur. Malah diperhatikan terdapat antara “ustaz2 sunnah” seolah2 dah turut bertukar nada dalam ceramah2 mereka (yg selalu masuk TV). Nampak macam dah sokong pulak amalan “tradisi” masyarakat kita.

Saya tak tahulah di tempat lain, tapi di tempat saya “sejak dua menjak” ni (sejak Rejab) padat dengan aktiviti “syubhah”. Tak tahu dah… kat mana nak selit.

Adl
AHLI
AHLI

Posts : 32
Join date : 15/02/2012

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Sun Jul 22, 2012 11:10 am

Adl,
gerakan sunnah dah ada momentum, tetapi perpecahan di kalangan mereka yg sedikit kedengkian di kalangan mereka, meresapnya aliran ultra salafi/wahabiah dan mereka tidak diurus (good governance) dalam sebuah wadah yang terurus managementnya, maka ia tidak berupaya maju ketngah-tengah masyarakat yang sebenarnya sudah terbuka menerima dakwah salafiyah.

Ustaz-ustaz sunnah terpaksa mengambil langkah helah atau dalam istilah syiah (taqiya) dalam bergerak dalam arus perdana dengan langkah2 Hikmah. Tidak perlu melawan arus jika bid`ah itu amat kuat dan dominan. apatah lagi amalan yg anda maksudkan itu sudah digazet sebagai tradisi keagamaan org melayu dan dilindungi oleh Sultan dan raja2 Melayu/malaysia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Adl on Mon Jul 23, 2012 12:35 pm

Tuan thtl,

“Gerakan sunnah dah ada momentum”... Ya!, pada suatu masa yg baru jer lepas. Kini, apa yg saya rasa adalah sebaliknya, iaitu.... momentum kejatuhan dakwah sunnah yg baru jer bermula.

Saya tak tahulah samada kaedah “Taqiya” yg digunakan oleh ustaz2 tu sesuai atau tidak (boleh ke sunnah guna taqiya ala syiah?). Tapi... apa yang sy perhatikan, keyakinan masyarakat terhadap amalan tradisi yg mereka amalkan makin bertambah kental dan menebal, apabila ada kenyataan sokongan dari ustaz2 tsb.

Maaf... jauh di sudut hati kecil saya terdapat satu perasaan “su’u zhon” terhadap ustaz2 yg berkenaan, seolah-olah mereka berbuat demikian kerana mahu terus “popular” dan dapat terus “cari makan”. (Semuga prasangkaan ini tidak benar, dan Allah ampuni saya). Wallahu ‘Alam.

Dek kerana “fenomena” ini... org kecil seperti saya yg cuba2 nak tolong menyampaikan sunnah, terus hilang punca rujukan (sokongan), lantas terus menyepi keseorangan di celah2 arus perdana. Adusss.. kecewanya rasa!

Adl
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 34
Join date : 15/02/2012

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Mon Jul 23, 2012 12:50 pm

ustaz2 tsb sedang mengadakan experiment..

metod keras dah dilaksanakan, oleh Ust Rasul Dahri (URD). Namun, kekerasan metod beliau menyulitkan lagi dakwah sunnah. Mungkin metod inilah yg anda maksudkan.

kemudian datanglah metod UZAR, Dr Basit...metod min khilal atau hikmah dan mengalah

kita tengoklah metod mana yg akan memberi hasil nanti


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by helper on Mon Jul 23, 2012 1:14 pm

thtl wrote:ustaz2 tsb sedang mengadakan experiment..

metod keras dah dilaksanakan, oleh Ust Rasul Dahri (URD). Namun, kekerasan metod beliau menyulitkan lagi dakwah sunnah. Mungkin metod inilah yg anda maksudkan.

kemudian datanglah metod UZAR, Dr Basit...metod min khilal atau hikmah dan mengalah

kita tengoklah metod mana yg akan memberi hasil nanti


Salam pak THTL,
bagi sy yg cetek ilmu nii.. kedua2 method tersebut amat diperlukan..

method keras, sesusai untuk org2 salafi, bila dgr kuliah depa.. mmg clear.. yes or no.. senang faham untuk mereka yg sudah faham apa itu salaf.

method kedua,sesuai untuk org awam, yg masih lagi keliru. method ini amat sesuai untuk mereka..

bagi saya, kedua2 cara perlu.. wallahua'alam

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Adl on Wed Jul 25, 2012 10:23 am

URD tak leh masuk dalam isu ini kot, krn tak pernah masuk TV Malaysia dan mmg tak akan ada peluang langsung (semoga Allah memudahkan usaha dan perjuangannya dan terus diberi ganjaran dan dirahmati Allah).

Begitu juga Dr Yasin, Ust halim Hasan, Ust Sofwan Badrie dan lain2 yg seangkatannya.... juga tak pernah dapat tawaran masuk TV, yg pada hemat saya kerana mereka sangat konsisten dengan pegangan dan dakwah sunnah mereka. Satu ketika dulu Dr MAZA dengan program Bahtera Perubahan, juga tidak dapat bertahan lama.

Cuma ustaz2 yg guna metod seperti yg Tuan thtl katakan itu, masih bertahan. Akibatnya, masyarakat yg pro amalan tradisi makin bersemangat dan semakin kreatif dgn amalan tokok tambah yg tah apa2, kerana ustaz2 sunnah pun dah “endorse”kan. Apa lagi!.... ustaz2 pro tradisional pun makin lantanglah menghentam dan mengWahabikan golongan yg tak suka “bidaah hasanah”. Sekarang ni pun dah ada satu slot program khas di TV al-Hijrah dihoskan oleh seorang syeikh dari seberang (you know who), siap tayang buku “Ensiklopedia Bidaah” lagi.

Adl
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 34
Join date : 15/02/2012

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by thtl on Wed Jul 25, 2012 12:37 pm

beri depa masa.
URD dan sahabat2nya dah gagal menembusi media perdana

sekarang metod Dr Basit menggunakan metod lembut.
kita beri masa dan lihat hasilnya nanti..

manakala UFB dan DMFO menggunakan wadah UMNO. Ini satu experiment yg amat besar risikonya.

kita sama2 tunggu dan lihat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Adl on Wed Jul 25, 2012 12:54 pm

Apa2 pun, sama2 lah kita berdoa semoga Allah menjayakan dan merahmati dakwah mereka.

Adl
AHLI
AHLI

Posts : 32
Points : 34
Join date : 15/02/2012

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Ibnu Hisyam on Fri Apr 12, 2013 9:37 pm

owh barulah ada pencerahan masalah dakwah salafi di Malaysia ni

Ibnu Hisyam
AHLI
AHLI

Posts : 93
Points : 104
Join date : 12/04/2013
Age : 42
Location : Sarawak

Back to top Go down

Re: Pelbagai Cabang Manhaj Salafi

Post by Sponsored content Today at 9:16 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 4 Previous  1, 2, 3, 4

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum