Isu taat kepada pemerintah

View previous topic View next topic Go down

Isu taat kepada pemerintah

Post by ummuyaser on Thu Jan 05, 2012 12:59 pm

Salam, kita sedia maklum ayat Al Quran yang menjelaskan tentang isu ini.
Dalam konteks negara kita yang pemerintahnya dari parti BN dan pembangkangnya PAS. Ada pihak yang berpendapat perbuatan PAS menentang Kerajaan termasuk dalam kategori tidak taat, benarkah itu. Sedangkan ada pula yang mengatakan bahawa parti pembangkang yang melawan BN ialah parti yang berdaftar so tidak timbul isu tersebut. Apa pendapat sahabat-sahabat.Almaklum lah, PR dah dekat ni kan....

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Thu Jan 05, 2012 7:49 pm

UY,
pendapat yang rajih ialah pembangkang masih taat kepada DYMM YDPA. mereka ingin menjatuhkan BN dalam kerangka Demokrasi yang menjadi teras amalan politik di Malaysia. PAS, PKR, DAP berpakat utk menjatuhkkan BN masih dalam amaloan demokrasi. so tak ada masalah. ini kerana Malaysia menuju arah sistem dwi parti, BN dan BA. hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by yat on Fri Jan 06, 2012 1:48 am

saya rasa lebih pada isu menyesatkan dan mengkafirka (ini ada sikit2, bukan tada langsung), dan fatwa2 'wajib' sokong parti sekian2....berdosa kalau tak etc...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ahmad Shamil on Fri Jan 06, 2012 11:28 am

bertanding menentang parti yg sedang menjadi kerajaan di dalam pilihanraya bukanlah satu pemberontakan terhadap kerajaan
kerajaan sendiri yg menganjurkan pilihanraya tersebut, takkan kerajaan menganjurkan sesuatu utk menjatuhkan dirinya sendiri..
sprti kata ust tuan hasan, dlm kerangka demokrasi berparlimen yg diamalkan di malaysia...

ketika pilihanraya, kerajaan sudah bubar..dengan pembubaran DUN dan Parlimen...jadi pilihanraya ialah parti vs parti..sapa menang majoriti dpt jadi kerajaan...

di luar kerangka pilihanraya pula, kempen kempen pembangkang adalah kempen utk menjatuhkan parti ketika pilihanraya....semuanya berkaitan pilihanraya..

melainkan ada satu usaha nak menjatuhkan kerajaan bukan dgn cara pilihanraya..kerana di negara kita pilihanraya itu diterima sbg cara melantik dan membubarkan sesuatu kerajaan...

cuma secara peribadi saya tak setuju rancangan2 jatuhkan kerajaan ketika kerajaan adalah kerajaan bukan parti...
seperti konspirasi yg berlaku di PErak yg akhirnya kerajaan PR tumbang..
juga konspirasi x menjadi anwar ibrahim utk menarik ahli2 parlimen BN menyertai PR supaya boleh dibuat pertukaran kerajaan akibat pertukaran majoriti..

namun konspirasi ini nampaknya seperti dipersetujui oleh ulil amri teratas@raja2 melayu...di mana kita lihat di perak as-sulton meredhai dan merestui rampasan kuasa tersebut..dan menurut saudara anwar jika dia berjaya tarik MP BN agung-ktk itu sultan mizan- telah pun get ready bagi kerjasama..

saya pernah dgr org ckp ulama pas akui apa yg anwar nak buat salah kerana menjatuhkan kerajaan secara perancangan begitu...ia dikira memilih antara dua mudarat, yg mana lebih ringan..

maknanya mudarat kezaliman BN lebih berat dr mudarat menjatuhkan kerajaan secara bukan pilihanraya

wallahu'a'lam bissowaab

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Fri Jan 06, 2012 11:35 am



saya belum daftar mengundi lagi ni.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ahmad Shamil on Fri Jan 06, 2012 11:40 am

budak budak mana boleh mengundi kohkohkoh Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Fri Jan 06, 2012 11:41 am

Abu_Zubair wrote:budak budak mana boleh mengundi kohkohkoh Laughing

Smile hehe..saya mengundi diri sendiri lah Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by ummuyaser on Fri Jan 06, 2012 2:03 pm

Abu_Zubair wrote:

cuma secara peribadi saya tak setuju rancangan2 jatuhkan kerajaan ketika kerajaan adalah kerajaan bukan parti...
seperti konspirasi yg berlaku di PErak yg akhirnya kerajaan PR tumbang..


saya pernah dgr org ckp ulama pas akui apa yg anwar nak buat salah kerana menjatuhkan kerajaan secara perancangan begitu...ia dikira memilih antara dua mudarat, yg mana lebih ringan..

maknanya mudarat kezaliman BN lebih berat dr mudarat menjatuhkan kerajaan secara bukan pilihanraya

wallahu'a'lam bissowaab
Secara peribadi, sekiranya BN jatuh saya takut jika Anuar naik bimbang sama je atau lebih teruk dari BN dan takut juga bila DAP naik bimbang mereka ubah perlembagaan terutama keistimewaan agama Islam. Tapi jika PAS naik masih ada harapan utk letak keyakinan meskipun mereka ni ada yg pro Syiah.

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by alDayyan on Tue Jun 19, 2012 8:53 am

saya masih lagi tertanya2 hingga ke hari ini.. apakah bentu kezaliman kerajaan bn pada rakyat? sedangkan kerajaan yg ada hari ni dah banyak bantu rakyat dari segi itu ini..

jika nak dibandingkan dgn kajaan luar sana.. adakah kita masih xperlu bersyukur dgn apa yg dinikmati hari ini?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by abu_aisyah on Tue Jun 19, 2012 9:09 am

definisi zalim adalah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.so,setakat pembacaan saya yg biasa2..ada beberapa isu yg dibawa oleh pihak pembangkang/ngo/sesiapa shj mengenai rasuah,penyelewangan,ketirisan wang,penahanan tanpa bicara,dll merupkan kezaliman.mungkin itulah kot.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by abu_aisyah on Tue Jun 19, 2012 9:10 am

apa maksud tidak bersyukur?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 9:22 am

sil,

tak timbul isu zalim. Zalim tu cuma isu pembangkang je. Point utama ialah Malaysia adalah sistem demokrasi dan kerajaan boleh ditukar ganti dgn proses PRU. Rakyat diberi peluang menilai manifesto siapa yg lebih baik dan siapa yang lebih mampu untuk menerajui negara, maka itulah pilihan rakyat.
Kalau Malaysia nak mengorak langkah ke arah negara maju, maka pertukaran kerajaan dari BN kepada BA sepatutnya lumrah saja seperti yang berlaku di negara maju. Ini tiada kaitan dgn apakah rakyat tidak bersyukur kepada BN yang sudah memerintah selama 56 tahun. Isunya, BN juga sudha banyak menyedut kekayaan dari wang rakyat. maka tak salah rakyat bertindak menukar kerajaan setiap 5 tahun sekali..hehehe namapun sistem demokrasi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 9:26 am


Hadith ini besar maknanya..

إنه سيكون عليكم أئمة تعرفون وتنكرون ، فمن أنكر فقد برئ ، ومن كره فقد سلم ، ولكن من رضي وتابع . فقيل : يا رسول الله أفلا نقاتلهم ؟ قال : لا ما صلوا


Akan ada pemimpin yang akan kalian akui dan yang kalian ingkari. Barangsiapa yang mengingkarinya maka dia berlepas diri darinya, dan barang siapa yang membencinya dia akan terselamat. Akan tetapi orang yang senang dan mengikutinya. Mereka bertanya: "Wahai Rasulullah, tidakkah kita memerangi mereka." Rasulullah bersabda: "Tidak selama mereka masih solat." (Riwayat Al-Tirmizi, Ahmad dan Abu Daud. Al-Tirmizi menilainya hasan sahih, Al-Albani menilainya sahih.)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 9:28 am

thtl wrote:sil,

tak timbul isu zalim. Zalim tu cuma isu pembangkang je. Point utama ialah Malaysia adalah sistem demokrasi dan kerajaan boleh ditukar ganti dgn proses PRU. Rakyat diberi peluang menilai manifesto siapa yg lebih baik dan siapa yang lebih mampu untuk menerajui negara, maka itulah pilihan rakyat.
Kalau Malaysia nak mengorak langkah ke arah negara maju, maka pertukaran kerajaan dari BN kepada BA sepatutnya lumrah saja seperti yang berlaku di negara maju. Ini tiada kaitan dgn apakah rakyat tidak bersyukur kepada BN yang sudah memerintah selama 56 tahun. Isunya, BN juga sudha banyak menyedut kekayaan dari wang rakyat. maka tak salah rakyat bertindak menukar kerajaan setiap 5 tahun sekali..hehehe namapun sistem demokrasi.

Betul tu..tak salah pun.. kalau ada pihak mengatakan menukar kerajaan yang sedia ada pada pilihan raya itu sebagai menjatuhkan kerajaan, maka untuk apa diadakan pilihan raya dan parti?????

macam-macam isu politik ni.... hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 9:29 am

dien,

masalahnya UMNO pun solat, PAS pun solat dan PKR pun solat...so, pilih sapa pun ketiga-ketiga parti tu semuanya solat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 9:34 am

thtl wrote:dien,

masalahnya UMNO pun solat, PAS pun solat dan PKR pun solat...so, pilih sapa pun ketiga-ketiga parti tu semuanya solat...

maksud nya tak boleh memerangi pemimpin yang sedia ada ni... bukan yang baru nak jadi pemimpin akan datang...

pemimpin yang sedia ada lerr...kehkeh :lol!:

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 9:36 am

ini bukan tanah arab la dien...mana ada sejarah melayu memerangi penguasa?

apakah PRU itu dianggap memerangi BN?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Ad-Dien on Tue Jun 19, 2012 9:47 am

thtl wrote:ini bukan tanah arab la dien...mana ada sejarah melayu memerangi penguasa?

apakah PRU itu dianggap memerangi BN?

PRU kan saya dah cakap kat atas sebelum tu.. memang takda sejarah..tapi sekadar beringat takut nanti sejarah tu jadi kat negara kita ni plak..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by yat on Tue Jun 19, 2012 10:04 am

sesiapa sahaja pemerintah islam yg dipilih dgn sah, kita kena taat..

begitu jugak jika ditakdirkan PR yg memerintah, kena taat gak, even pada orang yg berpegang pada pendapat Syaikh Rabee' Al-Madkhali kena taat jugak, mengikut pendapat Syaikh Rabee'

Di mesir IM memang pilihanraya, so para pengikut Syaikh Rabee' di Mesir kena follow apa yg mereka war2kan selama ini...


Last edited by yat on Tue Jun 19, 2012 10:12 am; edited 1 time in total

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Tue Jun 19, 2012 10:07 am

itulah pasal, hadis2 yg dien kardawi bawak tu utk sistem Dinasti, spt Dinasti al-Saud di KSA...

tapi Dinasti Mubarak dan Dinasti al-Assad sudah diperangi oleh rakyat mereka sendiri...apa dien nak kata, apakah rakyat Syria & Egypt tak baca hadis tsb? hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by abu_aisyah on Tue Jun 19, 2012 11:09 am

antara isu2 mengenai yg selalu ana perhatikan adalah siapa pemimpin tertinggi sebenar?adakah Yang Dipertuan Agong atau PM?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by myzyruz on Tue Jun 19, 2012 11:13 am

abu_aisyah wrote:antara isu2 mengenai yg selalu ana perhatikan adalah siapa pemimpin tertinggi sebenar?adakah Yang Dipertuan Agong atau PM?

Ikot perlembagaan Malaysia, DYMM Agung merupakan pemimpin tertinggi Malaysia. Tapi ia merupakan hanya nama dlm perlembagaan sahaja (atau lebih tepat patung/boneka). Semua urusan negara adalah bawah tanggungjawab PM. kecuali yg memerlukan kelulusan Agung dalam sesetengah hal (akta dlm parlimen) contoh hak istimewa org melayu, agama islam, UiTM.. dan lain2..

wallahu'alam

myzyruz
Moderator
Moderator

Posts : 137
Points : 205
Join date : 25/11/2011
Age : 31
Location : Kelantan

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by ummuyaser on Tue Jun 19, 2012 11:16 am

thtl wrote:sil,

tak timbul isu zalim. Zalim tu cuma isu pembangkang je. Point utama ialah Malaysia adalah sistem demokrasi dan kerajaan boleh ditukar ganti dgn proses PRU. Rakyat diberi peluang menilai manifesto siapa yg lebih baik dan siapa yang lebih mampu untuk menerajui negara, maka itulah pilihan rakyat.
Kalau Malaysia nak mengorak langkah ke arah negara maju, maka pertukaran kerajaan dari BN kepada BA sepatutnya lumrah saja seperti yang berlaku di negara maju. Ini tiada kaitan dgn apakah rakyat tidak bersyukur kepada BN yang sudah memerintah selama 56 tahun. Isunya, BN juga sudha banyak menyedut kekayaan dari wang rakyat. maka tak salah rakyat bertindak menukar kerajaan setiap 5 tahun sekali..hehehe namapun sistem demokrasi.

Baru jelas penglihatan saya....Syukran jazilan Sheikh.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by alDayyan on Thu Jun 21, 2012 7:15 am

abu_aisyah wrote:definisi zalim adalah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.so,setakat pembacaan saya yg biasa2..ada beberapa isu yg dibawa oleh pihak pembangkang/ngo/sesiapa shj mengenai rasuah,penyelewangan,ketirisan wang,penahanan tanpa bicara,dll merupkan kezaliman.mungkin itulah kot.

kalau bab2 begitu bukan ke dah banyak kes2 yg dah dibawa ke mahkamah? contohnya skandal pkfz la.. NFC la.. itu semua bukannya ikan2 bilis punya keje.. jerung dan paus!

tp kenapa org ramai masih lagi duk kata jerung2 xkan kena dakwa dan dihukum kat court?

saya berpendapat semuanya adalah salah rakyat sendiri juga.. dorg bersyakwasangka x abis2 dgn so polan.. maka setan pun buat keje dgn menghasut agar mereka ni buat fitnah.. bila fitnah dah dibuat, lastly kantoi sebab semuanya x benar..pastu dorg pun ditahan dan dikenakan hukuman ituini..

semua dakwaan setakat berlegar di luar court dan di luar balaipolis.. tp sampai bila?
kalau x cukup bukti x perlula sibuk2 mencanang satu dunia akan ituini.. tp kalau dah ada bukti, pergi je la buat report polis.. gunakan je saluran2 tertinggi pihak pembangkang atau pihak kerajaan dan pihak media kalau nak salur maklumat ituini..

cuba tengok kes2 besar yg jadi isu utama lately.. kaji dan belajar mcmana nak pastikan kes2 tersebut dibicarakan kat mahkamah.. kalau buat keje sorg2 mmg la susah..

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by thtl on Thu Jun 21, 2012 9:25 am

sil,

kat Malaysia, mahkamah rakyat adalah 5 tahun sekali, PRU. Rakyat sekarang semakin celik dgn adanya broadband dan wifi internet. Maka biarlah rakyat yang menentukan samada skandal dan kes2 jerung tu ada kes atau hanya fitnah...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu taat kepada pemerintah

Post by Sponsored content Today at 6:46 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum