Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

View previous topic View next topic Go down

Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by Ad-Dien on Tue Jun 18, 2013 11:33 am

Kita selalu jumpa dakwaan macam ini. Tapi benarkah ia? Saya tak jumpa lagi dalil yang menyebutkan orang syahid tak akan dihisab tapi yang saya pernah jumpa adalah mereka antara yang terawal dihisab Allah dan ada yang dicampakkan ke dalam neraka.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by Ad-Dien on Sun Mar 09, 2014 7:38 pm

UP

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by thtl on Mon Mar 10, 2014 11:21 am

ini hadith yg Dien maksudkan:
عُرِضَ عليَّ أوَّلُ ثلاثةٍ يَدخُلُونَ الجنَّةَ شَهِيدٌ وعَفِيفً مُتَعَفِّفٌ وعبْدٌ أحسَنَ عِبادَةَ اللهِ ونَصَحَ لِمَوالِيهِ

الراوي: أبو هريرة المحدث: الترمذي - المصدر: سنن الترمذي - الصفحة أو الرقم: 1642
خلاصة حكم المحدث: حسن
Dari Abu Hurairah: sabda Nabi saw
"aku dipratonton akan 3 golongan yg pertama masuk syurga: syahid, org warak dan hamba (pekerja) yg baik ibadahnya dan taat kepada tuan (majikan)" Termidzi no 1642 (no 1566, kod Lidwa)
Imam Abu Isa kata hadith hasan
Tahqiq:
al-Hafiz kata hasan
الراوي: أبو هريرة المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: تخريج مشكاة المصابيح - الصفحة أو الرقم: 4/16
خلاصة حكم المحدث: [حسن كما قال في المقدمة]
al-Albani kata dha'if:
الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف الترمذي - الصفحة أو الرقم: 1642
خلاصة حكم المحدث: ضعيف

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by Ad-Dien on Mon Mar 10, 2014 7:22 pm

3 orang pertama yang masuk syurga tapi adakah ia bermakna ia tidak akan dihisab langsung sebelum itu?

Yang saya temui hadith 70 Ribu masuk syurga tanpa hisab. Dan orang yang syahid bukan antara list didalamnya...

Mungkinkah ada nas yang lebih sarih?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by thtl on Mon Mar 10, 2014 7:29 pm

Ini kena cari dalam tazkirah al-Qurthubi,,,masalahnya saya tak ada rujukan sekarang ni, nak guna e-book masalah sikit kitab2 yg tebal2 ni...
rasanya syuhada' ni sekarang pun depa dah berada di syurga dalam bentuk burung hijau,,,kalau hisab, pun hisab yg pantas kecuali hutang...
nanti kita pelan2 cek..
yg susah nak mati syahid, bila dah syahid, kita jgn pikir apa yg Allah nak kasi...buat masa ni di Malaysia, peluang nak mati syahid 0%

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by thtl on Tue Mar 11, 2014 12:09 am

ada satu hadith. inilah yg Dien dengar2 tu:
إذا وقف العبادُ للحسابِ، جاء قومٌ واضِعِي سيوفِهِم على رقابِهِم تَقْطُرُ دَمًا، فازْدَحَمُوا على بابِ الجنةِ، فقيل : مَن هؤلاءِ ؟ قال الشُّهداءُ كانوا أَحْياءَ مَرْزُوقِينَ، ثم نادى مُنادٍ لِيَقُمْ مَن أَجْرُهُ على اللهِ فَلْيَدْخُلِ الجنةَ، ثم نادى الثانيةَ لِيَقُمْ مَن أَجْرُهُ على اللهِ فَلْيَدْخُلِ الجنةَ، قال : ومَن ذاك الذي أَجْرُهُ على اللهِ ؟ قال : العافُونَ عن الناسِ، ثم نادى الثالثةَ : لِيَقُمْ مَن أَجْرُهُ على اللهِ فَلْيَدْخُلِ الجنةَ . فقام كذا وكذا أَلْفًا فدخلوها بغيرِ حسابٍ

الراوي:  أنس بن مالك المحدث: الألباني  - المصدر: السلسلة الضعيفة - الصفحة أو الرقم: 1277
خلاصة حكم المحدث: ضعيف

Terj:
ari Anas bin Malik bahwa Nabi bersabda, apabila seluruh hamba telah berdiri menantikan hisab masing-masing, datanglah satu kaum sambil meletakkan pedang pada leher mereka yang berlumuran darah. Merekapun berdesakan memenuhi pintu surga. Lalu ada yang bertanya,'siapakah mereka itu?' lantas dijawab,'mereka adalah para syuhada yang dahulu setelah gugur mereka hidup disisi Rabbnya dengan mendapat curahan rezeki. Kemudian ada suara memanggil,'orang yang pahalanya ada pada Allah hendaknya ia berdiri dan masuk kedalam surga!' Lalu Dia menyeru untuk kedua kalinya,'orang yang pahalanya ada pada Allah hendaknya ia berdiri dan msauk kedalam surga!' Lantas ada yang bertanya,'siapakah mereka yang kedua yang pahalanya ada pada Allah?' Nabi bersabda,'merekalah orang-orang yang suka memaafkan orang lain. Kemudian Allah memanggil untuk ketiga kalinya,'orang yang pahalanya ada pada Allah hendaknya ia berdiri lalu masuklah kedalam surga'. Lalu berdirilah beberapa ribu orang, lantas mereka masuk kedalam surga tanpa dihisab". HR Tabrani,
Yang kata sekurang-kurang hasan ialah: al-Munziri, al-Syuyuti, al-Dimyati, al-Ruyani-Dha'ifah
الراوي:  أنس بن مالك المحدث: الرباعي  - المصدر: فتح الغفار - الصفحة أو الرقم: 1605/3
خلاصة حكم المحدث: إسناده حسن
الراوي:  أنس بن مالك المحدث: الدمياطي  - المصدر: المتجر الرابح  - الصفحة أو الرقم: 186
خلاصة حكم المحدث: إسناده حسن
tapi yg rajih ialah dha'if spt kata al-Albani dalam silsilah al-Dha'ifah, 1277

Balik kpd usyul yaumil Hisab dalam al-Qur'an:
manusia ada tiga atau empat golongan:

1. Tanpa Hisab

Diriwayatkan oleh Bukhari (6472) dan muslim (220) dari Ibnu Abbas t bersabda:

يدخل الجنّة منْ أمّتي سبعون ألفًا بغيرِ حسابٍ, هم الّذين لاَ يسترقون ولا يتطيرون و لا يكنون و على ربّهم يتوكّلون
“tujuh puluh ribu umatku akan masuk surga tanpa hisab, mereka adalah orang-orang yang tidak minta diruqyah, tidak melakukan thiyarah (merasa sial jika melihat burung tertent), tidak melakukan pengobatan dengan kaiy (besi panas) dan selalu bertawakkal kepada Rabb mereka”.
ada 4 golongan yg pasti:
i) yg tidak minta dijampi
ii) yg tidak menerima rawatan dgn api (kay)
iii) tidak mengamalkan ksialan
iv) org yg tawakkal

2. Hisab yg mudah/ringan


فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿٧﴾ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا

Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka ia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, [al Insyiqaq / 84 : 7-8].

3. Hisab yg sukar:

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيهْ

"Adapun orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kirinya, maka dia berkata: "Wahai alangkah baiknya kiranya tidak diberikan kepadaku kitabku (ini)" Haaqah: 25

4. Hisab yg paling sukar

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاء ظَهْرِهِ
Adapun orang-orang yang diberikan kitabnya dari belakang,
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا

maka dia akan berteriak: "Celakalah aku". Insyiqaq;10-11

Maka syuhada' ni mungkin masuk dalam no 2, Hisab yg ringan

Adapun ranking para syuhada' dalam AQ: no 3

وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِيقًا

AQ 4:69 [Dan barangsiapa yang menta'ati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi ni'mat oleh Allah, yaitu : Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang- orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. Dan mereka itulah teman yang sebaik-baiknya.]

rumusan kpd isu syuhada' samada mereka masuk syurga tanpa hisab?
1. hadith dalil ada tapi statusnya diperselisihkan (Hadith Tabrani)
2. yg ada nas, cuma 4 golongan
3. nas umum, jika tak dapat masuk syurga tanpa hisab, syuhada' paling kurang akan mendapat hisab yg mudah, dalil2nya:
4. ranking no 3 ketinggiannya menjanjikan mereka dihisab dgn mudah
5. kedudukan ruh mereka sekarang yg hidup dan mendapat rezki juga dalil mereka akan mendapat hisab yg ringan

وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ

Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu ) mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyadarinya.
WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by Ad-Dien on Wed Mar 12, 2014 8:35 pm

Jazakallahu khairan jaza' ya ustazna... Alhamdulillah atas jawapannya. Ana sebenarnya bukan tak tahu nak cari cuma tak punya masa sangat.. tu kadang-kadang saja post disini. Lagipun carian ana juga terhad dan banyak kurang (atas kedhaifan sendiri)

Barakallahufik ya ustaz  Like Like 

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Orang Mati Syahid Tidak Akan Dihisab?

Post by Sponsored content Today at 6:50 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum