Kelebihan masuk syurga

View previous topic View next topic Go down

Kelebihan masuk syurga

Post by alDayyan on Thu Jul 25, 2013 4:27 am

Salam 

Lama dah nak tanya soalan ni..tp disebabkan bz dgn kehidupan harian, seringkali terlupa..
Ada x mana2 hadis atau nas yg mengisahkan mengenai kelebihan masuk syurga secara spesifik?

Sekiranya kita semua berjaya masuk syurga yg paling tinggi sekali, adakah masih munasabah utk meminta yg bukan2 yg mana ianya mustahil utk diminta sewaktu hidup di dunia seperti ingin melihat proses kejadian alam, syurga dan neraka daripada Allah. Boleh ke minta bende2 gini? Saya kdg2 terbayang2 bagaiman proses kejadian malaikat ,proses alam ini digulungkan, proses penciptaan langit 1 sampai 7 dan macam2 lagi.

Adakah permintaan yg akan dimakbulkan bergantung kepada tahap2 syurga dimana syyurga paling rendah sekali tidak layak utk dapat seperti apa yg syurga paling tinggi dapat. Benarkah begitu?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by abubakar on Mon Jul 29, 2013 3:31 am

Sekadar pendapat peribadi.

Isnya-Allah di syurga nanti kita takkan terfikir pun pasal perkara-perkara tersebut oleh kerana kenikmatan yg ada padanya. Tp boleh jd segala-galanya akan dipertontonkan pada hari akhirat kelak. Ini kerana semua masalah akan diselesaikan pada hari akhirat. Syurga dan neraka ini berlaku setelah selesai dakwa-dakwi pada hari akhirat.



_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by thtl on Wed Sep 04, 2013 9:33 am

1. Fadhilat masuk syurga:

قَالَ اللّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ للّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ


AQS 5: 119 [Allah berfirman: "Ini adalah suatu hari yang bermanfa'at bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. Bagi mereka surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; Allah ridha terhadapNya [457]. Itulah keberuntungan yang paling besar".]
*kekal abadi (eternal/immortal life)
* keridhaan Allah
* keuntungan yg paling besar

2. apa yg anda minta di syurga akan dikabulkan
dalil:

لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاؤُونَ

AQS 25:16 [Bagi mereka di dalam surga itu apa yang mereka kehendaki]

وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الكَبِيرُ
AQS 42:22 [Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh (berada) di dalam taman-taman surga, mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhan mereka. Yang demikian itu adalah karunia yang besar.]

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by alDayyan on Thu Sep 05, 2013 4:46 am


syaratnya ialah kena buat baik kat dunia dan lepas syarat utk masuk syurga..
jadinya, ketika disyurga nanti mmg semua permintaan kita bakal dimakbulkan tanpa mengira darjat syurga itu sendiri ye pak syeikh?

jazakallah..Smile

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by thtl on Thu Sep 05, 2013 9:41 am

Yezza...yg paling susah, how to get in there...nak masuk yg susah...apa yg akan berlaku dalam syurga tu, beyond imagination

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by zikrulmaut_sm on Fri Sep 13, 2013 11:13 pm

ada hadits tentang orang yang memang hobinya bercucuk tanam, bila dia masuk syurga, dia minta kepada Allah untuk bercucuk tanam di syurga. mungkin syaikh boleh tolong syarahkan.

Link teks hadits:

http://125.164.221.44/hadisonline/hadis9/kumpulan_open.php?category=qudsi&imam=bukhari&nohdt=2177&page=1

http://125.164.221.44/hadisonline/hadis9/kitab_open.php?imam=bukhari&nohdt=6965&page=278

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by thtl on Sat Sep 14, 2013 3:46 pm

Ia masih dalam maksud, "mereka memperolehi apa jua yg mereka kehendaki"

Jika asalnya org Ansar ni petani, mmg org Ansar masyhur dgn peladang korma dan korma Madinah adalah korma terbaik dunia, korma ajwa misalnya mencecah SR65-180 sekilo. korma Anbar dalam SR80 sekilo. Maka bila di syurga, mereka masih ingin meneruskan hobi pertanian tsb...
Kalau kita di dunia minat kpd kereta, ferari, porsche, BMW..maka kita dapat meneruskan hobi tsb di syurga nanti...
itulah maksudnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by alDayyan on Mon Sep 16, 2013 11:18 am

benarkah apa saja yg menjadi kemaksiatan di dunia boleh dilakukan secara bebas di syurga kelak? nanti kat syurga dah xde istilah dosa dan pahala kan pak syeikh?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by thtl on Mon Sep 16, 2013 7:12 pm

sahih, di syurga syariat kita semua berlain dari di dunia...
dendam dan hasad pun Allah cabut dada penghuni syurga..

AQ7:43

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kelebihan masuk syurga

Post by Sponsored content Today at 7:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum